Αν υποψιαζόμαστε ή αναγνωρίσουμε κάποια σημάδια μαθησιακών δυσκολιών απευθυνόμαστε στους ειδικούς. Ποιοι είναι όμως οι ειδικοί και πώς επιλέγουμε τον κατάλληλο για το παιδί μας;
1. Ειδικός/ή Παιδαγωγός
Είναι η ειδικότητα για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών όσον αφορά:
– Δυσαναγνωσία- δυσκολίες στην ανάγνωση (αργή ανάγνωση, χωρίς ρυθμό, σύγχυση γραμμάτων και συμπλεγμάτων)
– Δυσορθογραφία – δυσκολίες στην ορθογραφία (επαναλαμβανόμενα λάθη θεματικής και καταληκτικής ορθογραφίας)
– Κατανόηση γραπτού λόγου
– Δυσκολίες στην γραπτή έκφραση
– Δυσαριθμησία- δυσκολίες στα μαθηματικά (έννοιες, αριθμοί, πράξεις, προβλήματα)
– Οργάνωση και τεχνικές μελέτης
Η παρέμβαση του ειδικού παιδαγωγού είναι πολύ σημαντική και ουσιαστική στην αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών ενός παιδιού. Είναι η ειδικότητα που ασχολείται αποκλειστικά με αυτά τα ζητήματα και παρέχει άμεση βοήθεια και καθοδήγηση στον μαθητή αλλά και στους γονείς με στόχο την αποτελεσματική αντιμετώπιση των δυσκολιών που προκύπτουν.
2.Λογοπεδικός – Λογοθεραπευτής
Ασχολείται με δυσκολίες:
– φωνολογικής επίγνωσης
– άρθρωσης (όταν το παιδί δεν λέει καθαρά κάποια γράμματα)
– έκφρασης, κατανόησης και οργάνωσης του προφορικού λόγου
– τραυλισμό
Πολύ σημαντική η παρέμβαση του λογοθεραπευτή, κυρίως στην προσχολική ηλικία και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, ώστε να αντιμετωπίζονται άμεσα και αποτελεσμαστικά οι δυσκολίες με τον λόγο.
3. Εργοθεραπευτής
Βοηθά παιδιά που έχουν δυσκολίες:
– αδρής κινητικότητας (ισορροπία, βάδιση, τρέξιμο και όλες οι κινήσεις)
– λεπτής κινητικότητας
– οπτικοκινητικού συντονισμού
– στην λαβή του μολυβιού
Πολύ σημαντική η παρέμβαση του εργοθεραπευτή, κυρίως στην προσχολική ηλικία, ώστε να αντιμετωπισθούν άμεσα και έγκαιρα οι δυσκολίες του παιδιού.
4. Παιδοψυχολόγος
– Διενεργεί το τεστ νοημοσύνης
– Ασχολείται με δυσκολίες που προκύπτουν λόγω άγχους, χαμηλής αυτοεκτίμησης και άλλων ψυχολογικών καταστάσεων
– Συμβουλεύει τους γονείς πως να χειριστούν κάποιες καταστάσεις και δυσκολίες
Πως επιλέγουμε το κατάλληλο άτομο για το παιδί μας;
– Ρωτάμε για τις σπουδές, την εξειδίκευση και την εμπειρία του
– Ζητάμε να δώσει αξιολόγηση μετά από κάποιες συνεδρίες – να έχετε υπόψιν βέβαια ότι στο σχολείο γίνεται αποδεκτή η αξιολόγηση μόνο από τα ΚΕΔΔΥ και τα δημόσια ιατροπαιδαγωγικά κέντρα.
– Ζητάμε να μας δώσει ένα πλάνο του προγράμματος παρέμβασης και ένα σχετικό χρονοδιάγραμμα
– Πολύ σημαντικό είναι σύντομα να υπάρχει καλή σχέση θεραπευτή και παιδιού
– Ζητάμε να συνεργαστεί με το δάσκαλο/α του σχολείου ή με άλλες ειδικότητες αν χρειάζεται
Σοφία Τσιντσικλόγλου Ειδική Παιδαγωγός paidagwgos.blogspotgr