Η μακρόχρονη έκθεση του ανθρώπου στον θόρυβο των αεροπλάνων συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο εκδήλωσης υπέρτασης και άλλων προβλημάτων υγείας, σύμφωνα με πολωνική έρευνα που παρουσιάστηκε στο συνέδριο EuroPRevent 2016 της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας στη Γαλλία.
Οι ερευνητές του Ιατρικού Κολεγίου του «Γιαγκελόνιου» του Πανεπιστημίου της Κρακοβίας, με επικεφαλής τη Δρ Μάρτα Ρόγιεκ, μελέτησαν στοιχεία για 201 τυχαία επιλεγμένα άτομα, 40-66 ετών, οι οποίοι είχαν ζήσει για πάνω από τρία χρόνια σε περιοχές, είτε με υψηλό, είτε με χαμηλό επίπεδο θορύβου εξαιτίας της παρουσίας αεροπλάνων.
Οι μισοί είχαν εκτεθεί σε θορύβους πάνω από 60 ντεσιμπέλ κατά μέσο όρο και οι άλλοι μισοί σε κάτω από 55 ντεσιμπέλ. Όλοι υποβλήθηκαν σε αιματολογικά, καρδιολογικά και άλλα τεστ.
Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι όσοι είχαν ζήσει υπό τον διαρκή θόρυβο των αεροπλάνων, εμφάνιζαν μεγαλύτερο ποσοστό υπέρτασης (40%), έναντι εκείνων που δεν ζούσαν κοντά σε αεροδρόμια (24%). Επί πλέον, οι πρώτοι είχαν κατά μέσο όρο υψηλότερη συστολική και διαστολική πίεση (146 mmHg έναντι 138 mmHg και 89 mmHg έναντι 79 mmHg, αντίστοιχα). Ακόμη οι πρώτοι παρουσίαζαν μεγαλύτερη σκλήρυνση αορτής.
«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι το να ζει κανείς κοντά σε αεροδρόμιο, για τουλάχιστον τρία χρόνια, σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο υψηλής αρτηριακής πίεσης και υπέρτασης. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε βλάβη της αορτής και της καρδιάς, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο για έμφραγμα» εξήγησε η Δρ Ρόγιεκ.
Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των πτήσεων, παγκοσμίως, και μέσα στην επόμενη εικοσαετία αναμένεται να διπλασιασθούν οι απογειώσεις και προσγειώσεις, οι οποίες ήταν περίπου 64 εκατομμύρια το 2013. Η αύξηση αυτή των αερομεταφορών οδηγεί αναπόφευκτα σε δημιουργία νέων αεροδρομίων ή επέκταση των υφισταμένων, πράγμα που εκθέτει ολοένα περισσότερους ανθρώπους στους θορύβους των αεροπλάνων.
Οι επιστήμονες προτείνουν για να περιορισθεί το πρόβλημα στην Ευρώπη, να ληφθούν σχετικά τεχνικά μέτρα από τις εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών, να αναθεωρηθούν οι διαδρομές των αεροπλάνων ώστε να αποφεύγονται οι κατοικημένες περιοχές, να κτίζονται τα νέα αεροδρόμια όσο γίνεται μακρύτερα από σπίτια και να αποφεύγονται οι νυχτερινές πτήσεις.