Ιδιαίτερη σημασία στα συναισθήματα των υπαλλήλων τους, ιδιαίτερα όταν το συναίσθημα που κυριαρχεί είναι ο θυμός, θα πρέπει να δίνουν οι προϊστάμενοι και οι εργοδότες, σύμφωνα με νέα έρευνα του Πανεπιστημίου της Αριζόνα.
Οι υπάλληλοι που είναι θυμωμένοι, έχουν αυξημένες πιθανότητες να υιοθετήσουν αντιδεοντολογική συμπεριφορά στη δουλειά, ακόμη κι αν η πηγή του θυμού τους δεν έχει να κάνει με την εργασία τους, υποστηρίζει η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Journal of Business Ethics.
Την ίδια ώρα, οι υπάλληλοι που αισθάνονται ενοχές έχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες να επιδείξουν αντιεπαγγελματική συμπεριφορά σε σχέση με εκείνους που βρίσκονται σε μια πιο ουδέτερη συναισθηματική κατάσταση.
Η αντιδεοντολογική επαγγελματική συμπεριφορά μπορεί να κυμαίνεται από καθυστέρηση στην εκτέλεση των καθηκόντων, έως κλοπή – κοστίζει δε στις επιχειρήσεις δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο. Είναι επομένως σημαντικό οι manager να αναγνωρίσουν πώς τα συναισθήματα μπορούν να επηρεάσουν την επαγγελματική συμπεριφορά, σημείωσε η επικεφαλής της μελέτης, Daphna Motro, από το Πανεπιστήμιο τη Αριζόνα.
Παρόλο που η έρευνα εξέτασε τα «αρνητικά συναισθήματα», η Motro επεσήμανε στην εργασία της ότι δεν λειτουργούν όλα τα αρνητικά συναισθήματα με τον ίδιο τρόπο. Ενώ και ο θυμός και η ενοχή είναι και τα δύο αρνητικά συναισθήματα, έχουν πολύ διαφορετικές επιδράσεις στη συμπεριφορά.
“Βρήκαμε ότι ο θυμός συσχετίζεται με πιο παρορμητικές συμπεριφορές και τελικά οδηγεί σε αποκλίσεις στη συμπεριφορά”, σημείωσε η Motro. “Η ενοχή, από την άλλη πλευρά, έχει συσχετιστεί με πιο προσεκτική επεξεργασία- κάνει τους ανθρώπους σκέφτονται τι έχουν κάνει λάθος και πώς μπορούν να το διορθώσουν”.
Οι επιπτώσεις της αντιδεοντολογικής συμπεριφοράς στην εργασία δεν είναι μόνο οικονομικές, τονίζει η Motro.”Aν είσαι υπάλληλος και εργάζεσαι σε ένα περιβάλλον άβολο ή αντιδεοντολογικό, αυτό οδηγεί σε λιγότερη αφοσίωση και λιγότερη ικανοποίηση από την εργασία”, είπε.