Άγνοια βασικών γνώσεων σεβασμού δεδομένων τρίτων online δείχνουν τα αποτελέσματα διαδικτυακού…
ερωτηματολογίου της Δράσης Ενημέρωσης Saferinternet.gr που πραγματοποιήθηκε με συμμετέχοντες το ευρύ κοινό την περίοδο 19/12/2014 έως 15/03/2015 με τη στήριξη της Wind.
Εν όψει της εορτής του Πάσχα, όπου πολλοί θα αγοράσουν ηλεκτρονικά παιχνίδια για τα παιδιά, αναδεικνύεται η άγνοια της ορθής αγοράς ενός τέτοιου παιχνιδιού ανάλογα με την ηλικία του εκάστοτε παιδιού:
Ειδικότερα:
• 2 στους 10 πιστεύουν ότι μπορούν να δημοσιεύουν χωρίς περιορισμό φωτογραφίες ή βίντεο άλλων ατόμων στο διαδίκτυο, όποτε το θελήσουν ή όταν εμφανίζονται και οι ίδιοι στις φωτογραφίες-βίντεο, τη στιγμή που πάντα πρέπει να λαμβάνεται η συναίνεση όλων όσων εμφανίζονται στις φωτογραφίες-βίντεο πριν γίνει μια τέτοια ενέργεια.
• Η γνώση της ορθής αποστολής ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με γνώμονα το σεβασμό προσωπικών δεδομένων –στην περίπτωση αυτή της ηλεκτρονικής διεύθυνσης– είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Μόνο 3 στους 10 απαντούν σωστά πως όταν αποστέλλουν ένα ηλεκτρονικό μήνυμα σε αποδέκτες που είναι φίλοι τους, βάζουν όλες τις διευθύνσεις στον τομέα «BCC (blind carbon copy)», καθώς δεν μπορεί να γνωρίζουν πάντα αν είναι όλοι και μεταξύ τους φίλοι, οπότε αν θέλουν να γίνει γνωστή η ηλεκτρονική τους διεύθυνση.
• 1 στους 2 πιστεύει ότι επιτρέπεται το «κατέβασμα» βίντεο (οποιουδήποτε) από το YouTube, ενώ μια τέτοια ενέργεια δεν επιτρέπεται.
• Αναφορικά, δε, με την αγορά σωστών ηλεκτρονικών παιχνιδιών, τουλάχιστον 6 στους 10 δεν γνωρίζουν το πανευρωπαϊκό σύστημα αξιολόγησης PEGI, και το οποίο κατηγοροποιεί τα παιχνίδια σε ηλικιακές ομάδες, παρέχοντας παράλληλα και χαρακτηρισμό περιεχόμενου, ενώ
• από αυτούς που γνωρίζουν το PEGI, λιγότεροι από τους μισούς έχουν ορθή γνώση αναφορικά με το τι υποδεικνύουν οι ετικέτες του: ότι πληροφορούν αποκλειστικά για την καταλληλότητα περιεχομένου του παιχνιδιού, και όχι και για το επίπεδο δυσκολίας του.
Η δρ. Βερόνικα Σαμαρά, συντονίστρια του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου και Επικεφαλής της Δράσης Saferinternet.gr, επεσήμανε τα εξής: «Η ορθή, υπεύθυνη και ασφαλής χρήση των διαδραστικών τεχνολογιών ξεκινάει από εμάς, τους χρήστες. Όταν, όμως, εμείς δε γνωρίζουμε τα βασικά σημεία χρήσης του εργαλείου που λέγεται Διαδίκτυο, πώς θα προστατεύσουμε τα δικαιώματά μας και τα δικαιώματα τρίτων, και πώς θα γνωρίζουμε τις υποχρεώσεις μας online; Όταν δεν γνωρίζουμε ποιο ηλεκτρονικό παιχνίδι είναι κατάλληλο για το παιδί μας, πώς θα το προστατεύσουμε από περιεχόμενο που δεν πρέπει να “πέσει” στα χέρια του; Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου δεν είναι ενθαρρυντικά. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πια το μερίδιο της προσωπικής ευθύνης που έχουμε ως “ψηφιακοί” πολίτες».