Ζυγίζει λιγότερο από ένα μικρό αυτοκίνητο, αλλά το άνοιγμα των…
φτερών του είναι μεγαλύτερο και από ενός μεγάλου αεροπλάνου Μπόινγκ 767. Αυτό είναι το νέο πτητικό μέσο με το οποίο το Facebook φιλοδοξεί να φθάνει σε κάθε απόμερη γωνιά της Γης, εκεί όπου οι άνθρωποι δεν ξέρουν ακόμη τι είναι το Ίντερνετ – άρα αγνοούν και το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο του πλανήτη.
Πρόκειται για ένα αυτόνομο μη επανδρωμένο αεροπλανάκι (drone) σχήματος V, με την ονομασία Aquila, στα ελληνικό Αετός (!), που κινείται με τη βοήθεια της ηλιακής ενέργειας και το οποίο δοκιμάστηκε με επιτυχία στη Βρετανία, όπως ανακοίνωσε ο συνιδρυτής του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, σύμφωνα με τα πρακτορεία Ρόιτερς και Γαλλικό και τους New York Times.
Ο «Αετός» θα μεταφέρει τη δυνατότητα ασύρματης σύνδεσης Ίντερνετ στα πιο δυσπρόσιτα μέρη και έτσι θα διευρύνει στις εσχατιές της Γης την επικράτεια του Facebook, το οποίο έχει πλέον περίπου 1,4 δισεκατομμύρια χρήστες. «Αεροσκάφη σαν αυτά θα βοηθήσουν να συνδέσουν όλο τον κόσμο, επειδή θα μπορέσουν με χαμηλό κόστος να εξυπηρετήσουν το 10% του πληθυσμού του πλανήτη, που ζουν σε απομονωμένες κοινότητες, χωρίς υποδομές διαδικτύου», δήλωσε ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ.
Τα drones αυτά θα ίπτανται πάνω από μια περιοχή σε ύψος άνω των 20.000 μέτρων επί αρκετούς μήνες κάθε φορά και θα μεταδίδουν μέσω λέιζερ στο έδαφος την ασύρματη πρόσβαση στο Ίντερνετ – και στο Facebook. Τουλάχιστον, ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι δεν έχουν διαδικτυακή πρόσβαση σήμερα.
Η πλήρης εμπορική αξιοποίηση των drones από το Facebook, το οποίο σχεδιάζει ένα στόλο έως 1.000 τέτοιων αεροσκαφών, μπορεί πάντως να πάρει χρόνια, ενώ υπάρχει και το ερώτημα κατά πόσο θα επιτρέψουν το όλο εγχείρημα οι Ρυθμιστικές Αρχές Ανταγωνισμού ανά τον κόσμο. Άγνωστο παραμένει, επίσης, το κόστος κάθε τέτοιου drone και κατά πόσο θα υπάρχει το ανάλογο οικονομικό αντίκρισμα για το Facebook, κάτι που απασχολεί ήδη τους αναλυτές και τους επενδυτές.
Όπως, εξάλλου, δήλωσε σε συνέδριο προγραμματιστών εφαρμογών στο Σαν Φρανσίσκο ο διευθυντής τεχνολογίας του Facebook Μάικ Σρέπφερ, η διασύνδεση τόσων ανθρώπων στο διαδίκτυο θα απαιτήσει νέα μεγάλα κέντρα συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων, καθώς και πιο «έξυπνους» υπολογιστές, εφοδιασμένους με δυνατότητες τεχνητής νοημοσύνης, ώστε να είναι σε θέση να χειριστούν αποτελεσματικά όλο αυτό το έξτρα φορτίο πληροφοριών.
Η Google, από την πλευρά της, σχεδιάζει ένα ανταγωνιστικό δίκτυο μίνι δορυφόρων και μπαλονιών σε μεγάλο υψόμετρο, που επίσης θα μεταφέρουν το διαδίκτυο στις πιο απόμερες γωνιές της Γης. Η Amazon έχει επίσης πειραματιστεί με την χρησιμοποίηση αυτόνομων drones για την μεταφορά των προϊόντων της στους πελάτες της.
«Τηλεμεταφορά» των χρηστών
Εκτός από τη διασύνδεση όλου του πλανήτη, το δεύτερο μεγάλο τεχνολογικό όραμα του Facebook αφορά την αξιοποίηση της τεχνολογίας εικονικής πραγματικότητας που προσφέρει η θυγατρική εταιρεία του Oculus, την οποία εξαγόρασε πέρυσι αντί 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η διοίκηση του Facebook παρουσίασε την τελευταία εκδοχή των σχετικών γυαλιών της Oculus, με την ονομασία Crescent Bay, τα οποία επιτρέπουν στον χρήστη που τα φοράει, να βυθίζεται σε εικονικά περιβάλλοντα.
Όπως δήλωσε ο επικεφαλής επιστήμων της Oculus Μάικλ Άμπρας, είναι θέμα χρόνου η εικονική πραγματικότητα να ενσωματώσει τις κινήσεις του σώματος του χρήστη, τα κοντινά αντικείμενα και γενικότερα το περιβάλλον του. Από εκεί και πέρα, αναμένεται μια πληθώρα εφαρμογών λογισμικού, που θα επιτρέψουν στη νέα τεχνολογία να κατακτήσει τις αγορές.
Το Facebook ονειρεύεται μια επανάσταση στον τρόπο που οι χρήστες του θα μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους. Για παράδειγμα, φορώντας τον ειδικό εξοπλισμό εικονικής πραγματικότητας, δεν θα βλέπει κανείς απλώς το βίντεο των γενεθλίων ενός φίλου του στο διαδίκτυο, αλλά θα νιώθει ότι πραγματικά παρευρίσκεται σε αυτό, σαν να έχει κάνει τηλεμεταφορά στον χώρο.
Το Facebook ανακοίνωσε ότι τα γυαλιά της Oculus θα κυκλοφορήσουν σχετικά σύντομα, αλλά δεν έδωσε ακριβή ημερομηνία.