Κάνοντας μια σύντομη αναδρομή στο κοντινό παρελθόν γίνεται εμφανές ότι ο αριθμός των προαπαιτούμενων προσόντων για την είσοδο στον κόσμο της εργασίας αυξάνεται ολοένα και περισσότερο.

Βάλια Κανελλάκη, σύμβουλος Σταδιοδρομίας

Δεκαετίες πριν το απολυτήριο του Λυκείου αποτελούσε το «κλειδί» της πόρτας του Δημοσίου. Μια θέση στο Δημόσιο ήταν το όνειρο των περισσότερων μελλοντικών εργαζομένων. Λίγο αργότερα αρχίζει να κάνει την εμφάνιση της η έννοια του «Πανεπιστήμονα». Μεγάλος αριθμός μαθητών ξεκινάει την πολύωρη και κοπιώδη προετοιμασία για να έρθει αντιμέτωπος με τη διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων , η οποία θα του δώσει το «εισιτήριο» για το Πανεπιστήμιο. Μια διαδικασία που άρχισε να χαρακτηρίζεται ως αυτονόητη ,ως αυτοσκοπός του εκπαιδευτικού συστήματος. Σαν μια άγραφη υποχρεωτική εκπαίδευση. Ταυτόχρονα , η εκμάθηση τουλάχιστον της Αγγλικής γλώσσας κρίνεται απαραίτητη.

Και φτάνουμε στο σήμερα! Εκμάθηση περισσότερων των δύο ξένων γλωσσών, πτυχίο, μεταπτυχιακό (κάποιες φορές και παραπάνω του ενός) ,ψηφιακές δεξιότητες και η λίστα ολοένα και μεγαλώνει… Στην εποχή της τεχνολογίας όπου η πληροφόρηση εισβάλλει στην καθημερινότητα σου, δε μπορείς να σταθείς παθητικός δέκτης. Πρέπει να ενημερωθείς, να πληροφορηθείς , να λάβεις την πληροφορία , να διερευνήσεις περαιτέρω επιλογές , να τις κατακτήσεις…και μετά τι; Φυσικά , θα έρθουν νέες πληροφορίες, νέες δεξιότητες,νέα προσόντα που θα κληθείς να αποκτήσεις ώστε να είσαι ανταγωνιστικός στον επαγγελματικό κόσμο τόσο του παρόντος όσο και του μέλλοντος καθότι διανύουμε μία εποχή με διαρκείς αλλαγές και συνεχείς εξελίξεις.

Όλα τα παραπάνω οδηγούν σε ένα «κυνήγι γνώσεων» που τις περισσότερες φορές αποφέρει έντονο εργασιακό –και μη- άγχος. Δε θα μπορούσε κανείς να αμφισβητήσει την αξία των γνώσεων , της ανάπτυξης δεξιοτήτων ,της επιμόρφωσης και της προσπάθειας αυτοβελτίωσης του καθενός στο αντικείμενο του. Όμως , ποιο θα είναι το αποτέλεσμα όταν αυτό το κυνήγι και αυτή η προσπάθεια καθοδηγούνται από τη «μόδα» της εποχής και όχι από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες του εκάστοτε ανθρώπου; Ποιο είναι το όφελος να αποκτήσω τόσες γνώσεις ώστε να δραστηριοποιηθώ σε έναν επαγγελματικό χώρο, που ναι μεν μου αποφέρει χρήματα , αλλά ταυτόχρονα μου δημιουργεί πίεση και εσωτερική σύγκρουση;

Ο σύγχρονος εργαζόμενος αφιερώνει στην εργασία του σχεδόν τα 2/3 της καθημερινότητας του. Αν, λοιπόν , αυτά τα 2/3 εμπεριέχουν δραστηριότητες και αρμοδιότητες από τις οποίες απέχουν κατά πολύ τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και οι κλίσεις του κάθε ανθρώπου , η σύγκρουση που θα βιώσει μακροπρόθεσμα είναι σχεδόν αναπόφευκτη. Το αίσθημα κενότητας σε συνδυασμό με την πίεση δε θα αφήσουν ανεπηρέαστο το 1/3 του χρόνου που απομένει για την κάλυψη προσωπικών αναγκών , τη συναναστροφή με οικεία άτομα και την ευρύτερη κοινωνικοποίηση του. Έτσι,λοιπόν, θα έρθει αντιμέτωπος με τη ρήξη επαγγελματικής και προσωπικής ταυτότητας.

Στο «κυνήγι των γνώσεων» προαπαιτούμενα επιβάλλεται να είναι τα προσόντα της κριτικής ικανότητας και της αυτογνωσίας ώστε να είναι στοχευμένο. Ο «θησαυρός» της διαδικασίας πρέπει να αποτελέσει εναρκτήριο λάκτισμα ονείρου.Αν και τα όνειρα πλέον μεταλλάσσονται και καθορίζονται από την εποχή, το όνειρο έχει ταυτότητα ,τη δική σου ταυτότητα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025