Έντεκα εργάτες να γευματίζουν σε δοκό 256 μέτρα πάνω από τους δρόμους της Νέας Υόρκης δεν είναι κάτι που θα περνούσε απαρατήρητο.
Από τη στιγμή μάλιστα που απαθανατίστηκε και δημοσιεύτηκε στις 2 Οκτωβρίου 1932 στη New York Herald Tribune, η φωτογραφία «Γεύμα στην κορυφή ενός ουρανοξύστη» πέρασε στην ιστορία.
Είχε τραβηχτεί λίγες ημέρες νωρίτερα -20 Σεπτεμβρίου 1932- στον 69ο όροφο του RCA Building κατά τους τελευταίους μήνες κατασκευής του.
Το RCA Building, γνωστό τώρα ως GE Building μετά την εξαγορά από την General Electric, είχε τότε θεωρηθεί ως το μεγαλύτερο ιδιωτικό κτήριο στον κόσμο και χρειάστηκε εννιά χρόνια για να ολοκληρωθεί.
Εκείνα τα χρόνια, επειδή οι εργάτες που απεικονίζονται δεν φορούσαν ζώνη ασφαλείας, συνδέθηκε με τη Μεγάλη Ύφεση, περίοδο που όλοι ήταν πρόθυμοι να κάνουν οτιδήποτε χωρίς να υπολογίζουν τις συνθήκες εργασίας.
Με το πέρασμα του χρόνου άρχισαν να εγείρονται ερωτήματα για τον αυθόρμητο χαρακτήρα της φωτογραφίας λόγω της ατρόμητης στάσης των εργαζομένων.
Έτσι δεν άργησε να θεωρηθεί διαφημιστικό κόλπο του Rockefeller Center για να προωθήσει τον νέο υπό κατασκευή ουρανοξύστη.
Αυτός ο ισχυρισμός ενισχύεται και από την ύπαρξης μιας δεύτερης και λιγότερο προβεβλημένης φωτογραφίας που απεικονίζει τους εργάτες να έχουν ξαπλώσει στη δοκό.
Σύμφωνα με τον Ken Johnston, επικεφαλής ιστορικό του πρακτορείου Corbis που κατέχει τα δικαιώματα, η φωτογραφία ήταν στημένη και πιθανότατα να μην τραβήχτηκε από τον Charles C. Ebbets.
Έχει μάλιστα συχνά λανθασμένα αποδοθεί και στον Lewis Hine που ήταν διάσημος για τη φωτογραφική κάλυψη του Empire State Building το 1931.
«Η φωτογραφία ήταν ένα διαφημιστικό κόλπο. Είναι σαφές πως πρόκειται για πραγματικούς εργάτες, αλλά στη φωτογράφηση υπήρχαν πολλοί φωτογράφοι και το πρακτορείο δεν μπορεί να είναι σίγουρο ποιος τράβηξε τη συγκεκριμένη λήψη» σημείωσε στην εφημερίδα The Independent.
Ανεξάρτητα από αυτό, αποτελεί κομμάτι της αμερικανικής ιστορίας και παραμένει η υψηλότερη σε πωλήσεις του πρακτορείου Corbis.
Μυστήριο καλύπτει και την ταυτότητα των εργατών παρά τις προσπάθειες του πρακτορείου να τους εντοπίσει, με το ντοκιμαντέρ «Men at Lunch» των αδερφών Sean και Eamonn O’Cualain να παραθέτει τις ιστορίες του Pat Glynn, 75 ετών, και του Patrick O’Shaughnessy, 77 ετών, που αναγνώρισαν στα πρόσωπα των δύο αντρών στα άκρα τους γονείς τους.
Στο συγκεκριμένο project, ο Sean O’Cualain διηγείται παράλληλα την ιστορία της μετανάστευσης, κυρίως από την Ιρλανδία, και τη σημασία της στον σχηματισμό της Νέας Υόρκης.
Ένα ευχάριστο ταξίδι για τους θαυμαστές του Big Apple και τον ρόλο που έχει διαδραματίσει η Ιρλανδία στην ιστορία του.
Σύμφωνα με συγγενείς που αναγνώρισαν τα πρόσωπα των δικών τους, ο τέταρτος από δεξιά είναι ο Francis Michael Rafferty με τον καλύτερό του φίλο Stretch Donahue να κάθεται δεξιά του. Στην πλειοψηφία τους πρόκειται για Ιρλανδούς μετανάστες.
Η ιστορική φωτογραφία που αποτέλεσε εικόνα – έμβλημα της βιομηχανικής εποχής της Νέας Υόρκης έχει αναπαραχθεί σε τέτοιο βαθμό που έχει γίνει σχεδόν κλισέ.