Ποιά είναι η αιτία που προκάλεσε την κατάρρευση , και WhatsApp   – Το χρονικό του κρασαρίσματος

Υπενθυμίζουμε ότι από το απόγευμα της Δευτέρας έως και λίγο μετά τα μεσάνυχτα, δισεκατομμύρια χρήστες προσπαθούσαν να συνδεθούν στις τρεις πλατφόρμες μάταια. Αν και τα σενάρια περί χακαρίσματος έδιναν και έπαιρναν χθες, ωστόσο η διοίκηση του ομίλου απέκλεισε τη δολιοφθορά και την εκδοχή της κυβερνο-επίθεσης από χάκερ κ.λπ. Οι μηχανικοί λογισμικού της εταιρείας απέδωσαν αργά το βράδυ της Δευτέρας σε ανακοίνωσή τους το black out σε «προβληματικές αλλαγές ρυθμίσεων» σε δρομολογητές και εξυπηρετητές τους, που έθεσαν εκτός λειτουργίας τα κέντρα δεδομένων τους.

«Άνθρωποι και επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο εξαρτώνται από εμάς για να παραμένουν συνδεδεμένοι», σημείωσε ο όμιλος σε ανάρτησή του χωρίς να διευκρινίσει από ποιον έγιναν οι αλλαγές ρυθμίσεων, ούτε εάν επρόκειτο για προγραμματισμένη αναβάθμιση. «Ζητάμε συγγνώμη από όσους επλήγησαν», πρόσθεσαν οι τεχνικοί της εταιρείας, τις πλατφόρμες της οποίας χρησιμοποιούν 3,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.

Νωρίτερα, υπάλληλοι της εταιρείας του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, που δεν θέλησαν να κατονομαστούν, εκμυστηρεύτηκαν στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters πως το μπλακάουτ προκλήθηκε από εσωτερικό λάθος στη διαχείριση της διαδικτυακής κίνησης προς τα συστήματά της. Το πρόβλημα περιέπλεξε το γεγονός πως η αλλαγή ρυθμίσεων σε δρομολογητές και εξυπηρετητές της εταιρείας σήμαινε πως δεν ήταν διαθέσιμα ούτε τα εργαλεία λογισμικού των ίδιων των τεχνικών για να διαγνώσουν και να διορθώσουν το πρόβλημα, κατά τις ίδιες πηγές.

Νωρίτερα ο ερευνητής Μπράιν Κερμπς, επικαλούμενος αξιόπιστη πηγή από πρόσωπο που συμμετείχε στην διαδικασία επαναλειτουργίας του Facebook, υπογράμμισε μέσω Twitter ότι η βλάβη είχε να κάνει με το «Border Gateway Protocol»:

«Από αξιόπιστη πηγή: Πρόσωπο από την προσπάθεια επαναφοράς λειτουργίας, είπε ότι η διακοπή προήλθε από μία συνηθισμένη ενημέρωση «BGP» που πήγε στραβά. Αλλά, η ενημέρωση απέκλεισε τους απομακρυσμένους χρήστες από την επαναφορά των αλλαγών και τα άτομα με φυσική πρόσβαση δεν είχαν δίκτυο/πρόσβαση. Οπότε, μπλοκαρίστηκαν αμφότεροι από την αναστροφή».

Το «Border Gateway Protocol» ή αλλιώς «BGP» επιτρέπει την ανταλλαγή πληροφοριών δρομολόγησης στο διαδίκτυο και μεταφέρει τους χρήστες στους ιστότοπους που επιθυμούν να έχουν πρόσβαση, βοηθώντας τους να τα αναγνωρίσουν σε αυτό που είναι γνωστό ως Domain Naming System.

Το πρόβλημα, μάλιστα ήταν τόσο εκτεταμένο και σοβαρό, ώστε εκατοντάδες εργαζόμενοι στα κεντρικά γραφεία του ομίλου Facebook δεν είχαν πρόσβαση καν στα γραφεία τους, καθώς τα ηλεκτρονικά πάσα για την είσοδό τους στο κτήριο δεν αναγνωρίζονταν.

Το χρονικό και τα δισεκατομμύρια που χάθηκαν

Τη Δευτέρα η ναυαρχίδα των social media, κατέρρευσε συμπαρασύροντας μαζί και τις πλατφόρμες και Whatsapp, με το ιστορικό κρασάρισμα να έχει ως συνέπεια τεράστιες οικονομικές απώλειες για την εταιρεία και τον ιδιοκτήτη της, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, οι μετοχές του οποίου παρουσίασαν κατακόρυφη πρώτη, με τις απώλειες να υπολογίζονται σε ένα ποσό άνω των 7 δισ. δολαρίων, ενώ για την εταιρεία στα 50 δισ. δολάρια.

Τα πρώτα προβλήματα εμφανίστηκαν στην Ελλάδα στις 6.30 το απόγευμα της Δευτέρας, με τους χρήστες να αδυνατούν να μπουν στα social media για να δουν τις ενημερώσεις ή τα μηνύματά τους στο Messenger. Αντίθετα, βρέθηκαν αντιμέτωποι με το μήνυμα: «Δεν είναι δυνατή η πρόσβαση σε αυτό τον ιστότοπο» και κάπου εκεί, ξεκίνησε το χάος!

Το θρίλερ διήρκεσε πάνω από 6 ώρες, με τα κοινωνικά δίκτυα να επανέρχονται σταδιακά περίπου στη 1 τα ξημερώματα της Τρίτης. Αμέσως μετά την αποκατάσταση του προβλήματος, ο Ζούκερμπεργκ, θέλησε να απολογηθεί στους χρήστες για την πολύωρη ταλαιπωρία γράφοντας, «Facebook, Instagram, Whatsapp και Messenger, επανέρχονται online τώρα. Συγγνώμη για την σημερινή αναστάτωση. Ξέρω πόσο βασίζεστε στις υπηρεσίες μας για να παραμένετε συνδεδεμένοι με τους ανθρώπους για τους οποίους νοιάζεστε».

Αυτό που όλοι αναζητούσουν, ωστόσο, ήταν η αιτία του προβλήματος, με τα σενάρια να έκαναν λόγο ακόμα και για χακάρισμα. Πολλοί δε έκαναν τη σύνδεση του εν λόγω γεγονότος με τις αποκαλύψεις που έγιναν μια ημέρα νωρίτερα από την πρώην υπάλληλο της Facebook, Φράνσις Χόγκεν. Η 37χρονη εργαζόταν ως διευθύντρια προϊόντων στην ομάδα κατά της παραπληροφόρησης της εταιρίας και σε συνέντευξη που παραχώρησε στο CBS προχώρησε στην αποκάλυψη, μεταξύ άλλων, ότι η εταιρεία γνώριζε πως είναι πιθανό το Instagram να προκαλέσει βλάβες στην ψυχική υγεία των εφήβων.

Τα σενάρια περί χακαρίσματος ενίσχυε και το δημοσίευμα της ιστοσελίδας privacyaffairs, η οποία ανέφερε ότι σε δημοφιλές φόρουμ που σχετίζεται με την ηλεκτρονική «πειρατεία» έχουν τεθεί προς πώληση ιδιωτικές και προσωπικές πληροφορίες πάνω 1,5 δισεκατομμυρίων χρηστών του Facebook.

Μεγάλος θριαμβευτής το Twitter

Όπως ήταν λογικό, μετά το κρασάρισμα, άπαντες στράφηκαν στο… μοναδικό μέσο, το οποίο λειτουργούσε, που δεν ήταν άλλο από το Twitter!

Τόσο οι χρήστες, όσο και το ίδιο το Facebook ξεκίνησαν να… twittάρουν ασταμάτητα. Λίγα λεπτά αφότου έπεσε το Facebook και τα υπόλοιπα social media τα hashtags #instagramdown και #facebookdown εκτοξεύτηκαν στην κορυφή των trends παγκοσμίως.

Μάλιστα, αυτό χρησιμοποίησαν και οι ίδιες οι εταιρείες που αντιμετώπιζαν πρόβλημα, ώστε να απευθυνθούν στους χρήστες τους.

«Γνωρίζουμε ότι ορισμένοι χρήστες αντιμετωπίζουν πρόβλημα πρόσβασης στις εφαρμογές και τα προϊόντα μας. Δουλεύουμε για να επαναφέρουμε τα πράγματα στο φυσιολογικό το συντομότερο δυνατό και ζητούμε συγγνώμη για την όποια ταλαιπωρία» έγραψε πρώτος ο υπεύθυνος επικοινωνίας του Facebook στο… Twitter.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025