Μην περιμένεις να κάνεις οικονομία σε καύσιμα και να μειώσεις τους ρύπους αγοράζοντας απλά ένα αυτοκίνητο νέας τεχνολογίας. Η οικονομία ξεκινά από σένα τον ίδιο, αρκεί να ακολουθήσεις…
μερικούς πολύ απλούς κανόνες – που ίσως δεν ακολουθούσες μέχρι τώρα.
Κανόνας 1ος: Οδηγούμε με σωστή ταχύτητα.
Ο βασικότερος παράγων στην οικονομία καυσίμου. Ο κάθε οδηγός πρέπει να γνωρίζει ποια είναι η ταχύτητα ‘’ταξιδιού’’ του αυτοκινήτου του, αλλά σε γενικές γραμμές είναι τα χιλιόμετρα που έχει το αυτοκίνητο όταν κινείται με την πιο μεγάλη σχέση στο κιβώτιο και 3-4 χιλιάδες στροφές στο στροφόμετρο. Μπορεί να αργήσουμε λίγο να φτάσουμε στο προορισμό μας, (σε ταξίδια εκτός πόλεως) αλλά 15 χλμ περισσότερα στο ταχύμετρο μπορεί να σημαίνουν 2 ευρώ στα 100 χλμ περισσότερη κατανάλωση. Το φαινόμενο αυτό παρουσιάζεται επειδή η τριβή του αυτοκινήτου με τον αέρα που το περιβάλλει αυξάνεται εκθετικά όσο πιο γρήγορα οδηγούμε. Με λίγα λόγια χρειαζόμαστε περισσότερο καύσιμο για να ‘’περάσουμε’’ το αυτοκίνητό μας από τον ολοένα και πιο πυκνό αέρα.
Κανόνας 2ος: Οδηγούμε ήρεμα και στρωτά.
Πράγμα που σημαίνει πως αποφεύγουμε απότομες επιταχύνσεις και φρεναρίσματα και γενικά την νευρική οδήγηση. Δευτερευόντως, εκτός από καύσιμο γλιτώνουμε τόσο εμάς όσο και τους γύρω οδηγούς από άγχος και πιθανά ατυχήματα. Όταν φέρουμε το αυτοκίνητό μας στην ταχύτητα ταξιδιού (ανάλογα το δρόμο και το είδος του αυτοκινήτου) με την μεγαλύτερη σχέση στο κιβώτιο, προσπαθούμε να την διατηρήσουμε καθ’ όλη τη διάρκεια του σε στροφές και ευθείες. Η τεχνική αυτή εκτός από οικονομία καυσίμου μας κάνει καλύτερους οδηγούς μια και μαθαίνουμε να κρατάμε σωστές αποστάσεις από τα προπορευόμενα αυτοκίνητα ενώ παράλληλα “φροντίζουμε” όλα τα μέρη του αυτοκινήτου όπως λάστιχα, φρένα και σύστημα μετάδοσης.
Κανόνας 3ος: Μειώνουμε την οπισθέλκουσα.
Το αυτοκίνητο γενικά -ιδιαίτερα τα αγαπητά στους περισσότερους από εμάς SUV- είναι τις περισσότερες φορές ένας ‘’τοίχος’’ αεροδυναμικής. Αυτό μεταφράζεται στο ότι σε ταχύτητες ταξιδιού, παραπάνω από το 40% της δύναμης του κινητήρα, συνεπώς και το αντίστοιχο καύσιμο, απαιτείται για να ‘’νικήσουμε’’ την οπισθέλκουσα (την αντίσταση του αέρα) και να προχωρήσουμε εμπρός. Προσέχουμε λοιπόν να μην έχουμε πράγματα στη σχάρα της οροφής του αυτοκινήτου όταν δεν είναι απαραίτητο και μπορούν να χωρέσουν στο πίσω κάθισμα ή στο χώρο αποσκευών. Μπορεί να ακούγεται δύσκολο αλλά πρέπει να αφαιρούμε ακόμα και τη σχάρα άμα δεν σκοπεύουμε να βάλουμε κάτι επάνω.
Κανόνας 4ος: Λέμε όχι στις “special” βενζίνες.
Εκτός αν υπάρχει πολύ συγκεκριμένος λόγος, δε χρειάζεται να χρησιμοποιούμε βενζίνες πολλών οκτανίων επειδή οι διαφημίσεις μας βομβαρδίζουν για δήθεν καλύτερες επιδόσεις και μακροβιότερους κινητήρες. Πρόκειται σαφώς για τρικ του marketing. Σε απλή οδήγηση κανένας μα κανένας δεν μπορεί να καταλάβει την διαφορά. Η απλή αμόλυβδη 95 οκτανίων είναι το προδιαγραφόμενο καύσιμο για 99% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σήμερα από τον κατασκευαστή τους. Να μην ξεχνάμε ότι ακόμα και τα supercars κινούνται και αποδίδουν μια χαρά με απλή βενζίνη πρατηρίου!
Κανόνας 5ος: Δεν οδηγούμε ποτέ με κρύο κινητήρα.
Όλοι οι κινητήρες απαιτούν μια μικρή προθέρμανση προκειμένου να αποδώσουν την μέγιστη ιπποδύναμη στις ανάλογες στροφές περιστροφής. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένας κρύος κινητήρας να καταναλώνει 10 -15% περισσότερο καύσιμο για να αποδώσει τα μέγιστα. Προσπαθούμε λοιπόν να ‘ζεσταίνουμε’ 2 με 3 λεπτά τον κινητήρα του αυτοκινήτου, πάντα εν κινήσει αλλά με χαμηλές στροφές, ακόμα και αν πρόκειται για μια μικρή διαδρομή μέσα στην πόλη. Έτσι όχι μόνο εξοικονομούμε λεφτά από τη βενζίνη αλλά προσέχουμε και το περιβάλλον λόγω του ότι τα αυτοκίνητα δεν κάνουν καλή καύση του καυσίμου όταν είναι κρύα.
Κανόνας 6ος: Πάντα τα ελαστικά μας είναι σωστά φουσκωμένα.
Οταν η πίεση των ελαστικών μας είναι 0.6 με 1 bar λιγότερη, αυτό μπορεί να σημαίνει έως και 15 λιγότερα χιλιόμετρα με ένα γέμισμα του ρεζερβουάρ! Όμως δεν είναι μόνο αυτό. Εκτός από μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου, τα σωστά φουσκωμένα ελαστικά φρενάρουν καλύτερα, συμπεριφέρονται καλύτερα και δεν ζεσταίνονται τόσο όσο τα ξεφουσκωμένα, συνεπώς δεν φθείρονται πολύ. Ελέγχουμε λοιπόν τουλάχιστον μία φορά τον μήνα την πίεση των ελαστικών, πάντα όταν είναι κρύα και πάντα για την τιμή που ορίζει ο κατασκευαστής και όχι ο εκάστοτε …γκαραζιέρης ή βενζινάς.
Κανόνας 7ος: Χρησιμοποιούμε ελαστικά χαμηλής κατανάλωσης.
Η αντίσταση των ελαστικών μπορεί να “συνεισφέρει” κατά πολύ στην κατανάλωση του αυτοκινήτου. Οι κατασκευαστές ελαστικών προσπαθούν τα τελευταία 5 χρόνια να σχεδιάσουν νέα ελαστικά πολύ χαμηλής τριβής. Συνήθως έχουν την ίδια τιμή με τα απλά ελαστικά αλλά μπορούν να εξοικονομήσουν μέχρι και 100 ευρώ σε ένα χρόνο όταν αντικαταστήσουν ένα φθαρμένο.
Κανόνας 8ος: Όχι ρελαντί για πολύ ώρα.
Όταν είμαστε σταματημένοι, αλλά με την μηχανή να λειτουργεί, έχουμε κατανάλωση αν και με μηδενικά χιλιόμετρα. Αυτό σημαίνει ότι αν έχουμε ένα τζιπάκι με μοτέρ 3 λίτρων και είμαστε σταματημένοι για 10 μόλις λεπτά με την μηχανή σε λειτουργία, καταναλώνουμε περίπου μισό λίτρο καυσίμου χωρίς κανένα λόγο! Ένας απλός κανόνας λοιπόν είναι να σβήνουμε τον κινητήρα του αυτοκινήτου αν πιστεύουμε ότι θα μείνουμε ακίνητοι για πάνω από μισό λεπτό, είτε είμαστε σε φανάρι είτε περιμένουμε παρκαρισμένοι.