Η συμφωνία με τους θεσμούς προβλέπει ότι τα φέσια του δεν θα πρέπει να ξεπερνούν σε ετήσια βάση το 0,2% του ΑΕΠ.

Να εντείνει η κυβέρνηση τις προσπάθειες για ελαχιστοποίηση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και των εκκρεμών επιστροφών προς τρίτους ζητούν οι θεσμοί, που βλέπουν τα κρατικά φέσια να διογκώνονται ξανά.

Όπως αναφέρει η Ημερησία, το θέμα θα συζητηθεί την προσεχή εβδομάδα ανάμεσα στους επικεφαλής των θεσμών και το οικονομικό επιτελείο, καθώς αυτή τη στιγμή αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα «αγκάθια» που έχει να αντιμετωπίσει η χώρα στην πορεία προς την έξοδο από την εποπτεία.

Το κυβερνητικό σχέδιο για περιορισμό των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων φρέναρε μέσα στην πανδημική κρίση, με αποτέλεσμα τα κρατικά φέσια να διογκωθούν πάνω από τα 2 δισ. ευρώ μαζί με τις εκκρεμείς επιστροφές φόρων, εντείνοντας τα προβλήματα ρευστότητας στην αγορά. Τον περασμένο Απρίλιο καταρτίστηκε νέο σχέδιο εκκαθάρισης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και προβλέφθηκε ένα ελάχιστο σταθερό ποσό για κάθε υποτομέα της Γενικής Κυβέρνησης, αλλά και πάλι δεν σημειώθηκε πρόοδος.

Σημειώνεται πως η συμφωνία με τους θεσμούς προβλέπει ότι τα φέσια του δεν θα πρέπει να ξεπερνούν σε ετήσια βάση το 0,2% του ΑΕΠ ή σε απόλυτα ποσά τα 350 εκατ. ευρώ. Οι επιδόσεις σε αυτόν τον τομέα είναι χαμηλές και το μόνο σίγουρο είναι ότι η ελληνική πλευρά θα ζητήσει νέα πίστωση χρόνου για την επίτευξη του στόχου.

Τα κρατικά φέσια

Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, τα κρατικά φέσια ανέρχονται σε 1,75 δισ. ευρώ και μαζί με τις εκκρεμείς επιστροφές φόρων, ύψους 547 εκατ. ευρώ, φτάνουν τα 2,3 δισ. ευρώ. Τη μερίδα του λέοντος κατέχουν τα νοσοκομεία, με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους στο τέλος Ιουλίου του 2021 να ανέρχονται στο ποσό των 927 εκατ. ευρώ, έναντι 502 εκατ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2020. Οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης είχαν οφειλές ύψους 470 εκατ. ευρώ τον περασμένο Ιούλιο, έναντι 356 εκατ. ευρώ στο τέλος του περσινού Δεκεμβρίου.

Στους ΟΤΑ οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς τρίτους ανήλθαν τον μήνα Ιούλιο στο ποσό των 153 εκατ. ευρώ και αφαιρουμένων των προσαρμογών σε 107 εκατ. ευρώ, έναντι 252 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο του 2020, δηλαδή μειώθηκαν κατά 40%. Η μείωση απορρέει από την εφαρμογή του προγράμματος ενίσχυσης των ΟΤΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό, που για το τρέχον οικονομικό έτος ανήλθε στο ποσό των 72 εκατ. ευρώ. Με βάση το ανωτέρω πρόγραμμα, τα ποσά που έχουν διατεθεί δύναται να μην επιστρέφονται από τους δήμους που θα εκκαθαρίσουν πλήρως τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους.

Επιχορήγηση 62 εκατ. ευρώ

Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, τα «ιδιαίτερα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετώπισαν νομικά πρόσωπα που ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση, λόγω μη είσπραξης των προβλεπόμενων εσόδων, ως συνέπεια της πανδημίας», όπως οι εταιρείες Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. (ΣΤΑΣΥ Α.Ε.), Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε. (ΟΣΥ Α.Ε.), Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Α.Ε. (ΟΑΣΑ Α.Ε.) κ.λπ., οδήγησαν σε σημαντική αύξηση των απλήρωτων υποχρεώσεών τους και για τον λόγο αυτό εγκρίθηκε επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό ύψους 62 εκατ. ευρώ, η οποία χρησιμοποιείται για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.

Επίσης, για τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, ύψους 39 εκατ. ευρώ, των εταιρειών Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Ε. (ΕΑΣ) και Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε. (ΕΑΒ) σχεδιάστηκε ένα στοχευμένο πρόγραμμα, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες των φορέων αυτών ως στρατιωτικών βιομηχανιών που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την αύξηση του μετοχικού τους κεφαλαίου, που είναι ήδη σε εξέλιξη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025