Eξαντλητικά ωράρια, εποχικότητα του επαγγέλματος αλλά και οι αλλαγές που έφερε η πανδημία αποτελούν μερικούς από τους κυριότερους λόγους για τα κενά σε εστίαση και τουρισμό, σύμφωνα με τους ίδιους τους εργαζόμενους.
O πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον Επισιτισμό-Τουρισμό, Γιώργος Χότζογλου μιλώντας στο CNN Greece και απαντώντας στο ερώτημα για τις χιλιάδες κενές θέσεις στους δύο κλάδους, που αποτελεί μείζον πρόβλημα για τις επιχειρήσεις ενόψει και του καλοκαιριού.
Αυτοκτόνησε 15χρονη μαθήτρια σε ιδιωτικό σχολείο – Πήδηξε από τον 3ο όροφο
«Αθροιστικά στους δύο κλάδους οι ελλείψεις το 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, υπολογίζονταν σε 60.000. Εάν συνυπολογίσουμε ότι φέτος οι αιτήσεις επαναπρόσληψης είναι κατά 25% λιγότερες, εκτιμάται ότι ο αριθμός αυτός το 2023 θα είναι υψηλότερος» σημειώνει ο κ. Χότζογλου.
Σχετικά με τις θέσεις στις οποίες εντοπίζονται οι μεγαλύτερες ελλείψεις, υπολογίζεται ότι υπάρχουν 7.000 κενά σε μάγειρες, επίσης αντίστοιχος αριθμός κενών σε καμαριέρες καθώς και σερβιτόρους, ακολουθούν οι ελλείψεις σε ρεσεψιονίστ και γκρουμ και έπονται οι υπόλοιπες ειδικότητες.
«Ένας σερβιτόρος για 55 πελάτες»
Η πασχαλινή περίοδος όταν επαναλειτούργησαν πολλά ξενοδοχεία και επιχειρήσεις εστίασης σε περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση έδωσαν μία πρώτη εικόνα για τις συνθήκες που επικρατούν τη φετινή χρόνια.
Είναι ενδεικτικό, όπως επισημαίνει ο κ. Χότζογλου ότι «σε μεγάλο resort που λειτούργησε το Πάσχα, αντιστοιχούσε ένας σερβιτόρος σε 55 πελάτες» με τους εργαζόμενους να καλούνται να εργάζονται 10 και 12 ώρες την ημέρα προκειμένου να καλύψουν τα κενά σε προσωπικό και να εξυπηρετήσουν τους επισκέπτες.
Με δεδομένες τις αυξημένες τουριστικές αφίξεις το φετινό καλοκαίρι «μπαίνει σε κίνδυνο η ποιότητα του τουριστικού προϊόντος εκτιμά ο κ. Χότζογλου.
Οι τρεις κυριότερες αιτίες των ελλείψεων
Γιατί όμως ενώ το 2019 είχαμε ρεκόρ στον τουρισμό οι δύο κλάδοι δεν αντιμετώπιζαν αντίστοιχα προβλήματα, αναρωτιέται ο κ. Χότζογλου, παραθέτοντας τους τρεις κυριότερους λόγους για τις ελλείψεις που παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια.
Ο πρώτος λόγος σχετίζεται με την περίοδο της πανδημίας, όταν εστίαση και τουρισμός για πολλούς μήνες βρίσκονταν κάτω από περιοριστικά μέτρα. Πολλοί εργαζόμενοι αδυνατώντας να επιβιώσουν με τα επιδόματα που δόθηκαν στο πλαίσιο της αναστολής των συμβάσεών τους, στράφηκαν σε άλλους κλάδους της οικονομίας για να δουλέψουν, χωρίς στη συνέχεια να «επιστρέψουν» στις προηγούμενες εργασίες τους. Κάποιοι επίσης, την ίδια περίοδο, ακολούθησαν τον δρόμο της μετανάστευσης σε άλλες χώρες-τουριστικούς προορισμούς προκειμένου να εργαστούν σε αντίστοιχες θέσεις εκεί.
Μετά την επαναλειτουργία των δύο κλάδων, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΟΕΕΤ , πολλοί εργαζόμενοι ήρθαν αντιμέτωποι με την «εργοδοτική παραβατικότητα, όπως απλήρωτες υπερωρίες, εργασία χωρίς ρεπό και καταστρατήγηση των συμβάσεων εργασίας». Οι συνθήκες εργασίες στις οποίες κλήθηκαν να εργαστούν, αποτελούν τη δεύτερη αιτία που δημιουργήθηκαν τα μεγάλα κενά.
Ο τρίτος λόγος ο οποίος, σύμφωνα με τον κ. Χότζογλου, τείνει πλέον να γίνει και ο «κυρίαρχος» είναι η εποχικότητα του επαγγέλματος και η «εγκατάλειψη που νιώθουν οι εργαζόμενοι τους χειμερινούς μήνες». «Το επίδομα ανεργίας που λαμβάνουν είναι μόνο για τρεις μήνες – από πέντε που ίσχυε στην προμνημονιακή περίοδο -και τον υπόλοιπο χρόνο μέχρι την επόμενη τουριστική σεζόν, οι εργαζόμενοι βρίσκονται χωρίς εισόδημα» εξηγεί.
Στους παραπάνω λόγους προστίθενται επίσης οι συνθήκες διαβίωσης που συχνά αντιμετωπίζουν οι εποχικοί εργαζόμενοι οι οποίοι απασχολούνται σε νησιά και τουριστικές περιοχές για την καλοκαιρινή περίοδο. Όπως επισημαίνει μάλιστα ο κ. Χότζογλου, δεν αποτελούν την πλειονότητα, οι επιχειρήσεις εκείνες που φροντίζουν να εξασφαλίζουν κατάλληλα καταλύματα στους εργαζόμενους που πηγαίνουν να δουλέψουν για την καλοκαιρινή σεζόν.