Βάσεις 2024 – Πού μπαίνει ο πήχης για την εισαγωγή στα ΑΕΙ ανά επιστημονικό πεδίο – Η πτώση στις Θετικές Επιστήμες, η αποτυχία για 6 στους 10 υποψηφίους σε τρία βασικά μαθήματα και η αδικία για παιδιά που μόχθησαν στις πανελλήνιες 2024.
Σύμφωνα με Το Βήμα, μαθήματα λιγότερο ή περισσότερο εύκολα, επιστημονικές διαφωνίες, κοινωνικές αντιδράσεις, πολιτικές αμφισβητήσεις. Μια εξεταστική διαδικασία για την είσοδο στα δημόσια ΑΕΙ της χώρας που ολοκληρώθηκε στο τέλος μιας δύσκολης χρονιάς, με πολλές και ηχηρές τις αντιπαραθέσεις των προηγούμενων μηνών για τα μη κρατικά ΑΕΙ από τη μια πλευρά και με συνεχή τα αιτήματα ενίσχυσης της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης από την άλλη.
Στο εξεταστικό μέτωπο, ο διαγωνισμός για μια θέση στον ήλιο της ανώτατης εκπαίδευσης απέδειξε και εφέτος τον εκπαιδευτικά εξουθενωτικό χαρακτήρα που έχει πάρει το σύστημα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), με πολλούς να αναρωτιούνται εάν τελικά έχουμε θυσιάσει τις αξίες ενός δίκαιου διαγωνισμού στην αγωνία για τον αδιάβλητο χαρακτήρα του.
Γιατί ποιο σύστημα μπορεί να χαρακτηριστεί δίκαιο όταν αποτυγχάνουν σχεδόν οι 6 στους 10 υποψηφίους σε τρία βασικά μαθήματά του; Στα μαθήματα της Ιστορίας, της Φυσικής και των Μαθηματικών καταγράφηκαν εφέτος τα υψηλότερα ποσοστά γραπτών κάτω από τη βάση, μάλιστα κοντά στο 60%. Το 59,87% των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση στην Ιστορία, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τη Φυσική είναι 58,95% και για τα Μαθηματικά 58,37%.
«Εάν τελικά δεν αλλάξει το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων, χρειάζεται επειγόντως μια διόρθωση των κατώτατων συντελεστών της εξίσωσης διαμόρφωσης της βάσης από το 0,8 στο 0,6 ώστε να μην αδικούνται άλλο υποψήφιοι που τουλάχιστον μόχθησαν»
Φταίνε εδώ οι μαθητές και μαθήτριες; Φταίνε οι εκπαιδευτικοί τους; Ή μήπως φταίει η υπερεξουσία των «τριών ωρών που θα κρίνουν ολόκληρη τη ζωή σου» την οποία έχει δώσει η πολιτεία στους θεματοδότες ενός εξεταστικού συστήματος από καιρό αποπροσανατολισμένου;
Σε αυτό το πλαίσιο, ο εκπαιδευτικός Γιώργος Χατζητέγας σχολιάζει ότι «εάν τελικά δεν αλλάξει το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων, χρειάζεται επειγόντως μια διόρθωση των κατώτατων συντελεστών της εξίσωσης διαμόρφωσης της βάσης από το 0,8 στο 0,6 ώστε να μην αδικούνται άλλο υποψήφιοι που τουλάχιστον μόχθησαν».
«Το χαρακτηριστικό της εφετινής κίνησης των βάσεων για τα ΑΕΙ δεν είναι η πτώση»
Οπως εξηγεί ο ίδιος, το χαρακτηριστικό της εφετινής κίνησης των βάσεων για τα ΑΕΙ δεν είναι η πτώση, αλλά η σταθερότητα, με μικρές αυξομειώσεις ανά επιστημονικό πεδίο. Η μεγαλύτερη πτώση, που τοποθετείται εφέτος στο 2ο επιστημονικό πεδίο των θετικών επιστημών, δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 300 μόρια στα Γενικά Λύκεια. Στα Επαγγελματικά Λύκεια, πάλι, η μέση επίδοση στα καθοριστικά μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών αυξήθηκε από 9,21 πέρυσι σε 9,85 εφέτος, οπότε αναμένεται άνοδος βάσεων. Συγκεκριμένα και ανά επιστημονικό πεδίο:
Στο 1ο επιστημονικό πεδίο των ανθρωπιστικών επιστημών η μέση βαθμολογία των υποψηφίων μειώθηκε από το 11,73 πέρυσι στο 11,35 εφέτος, ενώ υπήρξε αύξηση της τάξης του 7% του αριθμού των διαγωνιζομένων. Κατά συνέπεια η διαφαινόμενη τάση πτώσης των βάσεων αντισταθμίζεται από το γεγονός της αύξησης των υποψηφίων. Η χαμηλότερη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) του πεδίου αναμένεται να διαμορφωθεί στο 9,08.
Στο 2ο επιστημονικό πεδίο των θετικών επιστημών η μέση επίδοση των υποψηφίων ήταν εφέτος 12,10, λίγο χαμηλότερη δηλαδή από πέρυσι που ήταν 12,30. Εδώ αναμένεται πτώση βάσεων μέχρι περίπου 300 μόρια, ενώ η χαμηλότερη ΕΒΕ στο πεδίο αναμένεται να διαμορφωθεί στο 9,7.
Στο 3ο επιστημονικό πεδίο των επιστημών υγείας οι χαμηλότερες σε σχέση με πέρυσι επιδόσεις στη Φυσική θα υπερκαλυφθούν από τις καλύτερες επιδόσεις στη Βιολογία και στη Χημεία. Η μέση επίδοση στο πεδίο ήταν πέρυσι 11,65 και εφέτος 11,95. Η χαμηλότερη ΕΒΕ του πεδίου αναμένεται να είναι το 9,56.
Στο 4ο επιστημονικό πεδίο της οικονομίας και πληροφορικής συγκεντρώνεται το 36% του συνόλου των εξεταζομένων. Η μέση επίδοση εδώ ήταν εφέτος 10,43 έναντι 10,45 πέρυσι. Η χαμηλότερη ΕΒΕ του πεδίου αναμένεται να είναι το 8,33.