Παράταση έδωσε το Υπουργείο Παιδείας για το Μηχανογραφικό 2020. Δείτε αναλυτικά τι πρέπει να προσέξετε στο Μηχανογραφικό 2020 καθώς και ποιά είναι τα συχνά λάθη που πρέπει να αποφύγετε.
Μηχανογραφικό 2020: Παράταση για την υποβολή
Αναντιρρήτως, οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν την κορύφωση της σχολικής σταδιοδρομίας και είναι το σκαλοπάτι για την είσοδο στο Πανεπιστήμιο και την έναρξη της φοιτητικής ζωής.
Κάθε χρόνο χιλιάδες υποψήφιοι, αμέσως μετά την ολοκλήρωση των εξετάσεων, συμπληρώνουν το μηχανογραφικό , βάζοντας σε σειρά προτεραιότητας τις προτιμήσεις τους αναφορικά με το τι θα σπουδάσουν.
Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού είναι εξίσου σημαντική με την προσπάθεια που καταβάλουν οι μαθητές στις πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς μία σωστή συμπλήρωση μπορεί να τους οδηγήσει σε επιτυχή ακαδημαϊκή σταδιοδρομία.
Με αφορμή την περίοδο συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων για τους υποψήφιους των πανελλαδικών εξετάσεων που ολοκληρώνεται την Παρασκευή 17 Ιουλίου, το ThessToday.gr και ο δημοσιογράφος Ναπολέων Παπαδόπουλος, επικοινώνησαν με τον σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού, Σπύρο Μιχαλούλη, ο οποίος ανέλυσε τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι, ποια είναι τα συχνά λάθη που θα πρέπει να αποφύγουν.
Ε: Καθώς φτάνουμε προς την ολοκλήρωση των αιτήσεων για τα μηχανογραφικά δελτία το ενδιαφέρον γίνεται ολοένα και πιο μεγάλο. Τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι;
Α: Ουσιαστικά, φέτος είναι μία ιδιαίτερη χρονιά γιατί έχουν γίνει πολλές αλλαγές στις μετεγγραφές. Έχουν αλλάξει πολλές αντιστοιχίες των σχολών και πρέπει οι υποψήφιοι να είναι προσεκτικοί. Ενώ μέχρι πέρσι κάποια τμήματα είχαν αντιστοιχία και ο φοιτητής μπορούσε να πάρει μετεγγραφή από το ένα στο άλλο, φέτος δεν συμβαίνει αυτό. Ένα παράδειγμα είναι το Τμήμα Ψυχολογίας στη Φλώρινα, το οποίο αν το επιλέξει κάποιος, δεν μπορεί να κάνει μετεγγραφή στη Θεσσαλονίκη. Ακόμη, από το Τμήμα Χημείας στην Καβάλα, δεν θα μπορέσει να πάρει μετεγγραφή στη Θεσσαλονίκη. Θα πρέπει, λοιπόν, να υπάρξει προσοχή στις αντιστοιχίες των σχολών.
Επιπλέον, φέτος έχει μπει μια βάση μετεγγραφής , η οποία ορίζει πως δεν μπορεί ένας μαθητής, ο οποίος έχει γράψει 8.000 μόρια να μπει σε μια σχολή με 18.000 μόρια. Το υπουργείο βάζει μια βάση μετεγγραφής που λέει πως για να πας σε οποιαδήποτε σχολή, πρέπει να έχεις γράψει τουλάχιστον τα μόρια της σχολής, αφαιρώντας 2.750 μόρια. Δηλαδή, αν κάποιος μαθητής θέλει να κάνει μεταγραφή σε ένα τμήμα στη Θεσσαλονίκη με 18.000 μόρια, πρέπει να έχει γράψει τουλάχιστον 15.250 μόρια. Αυτά είναι τα τεχνικά ζητήματα συμπλήρωσης.
Γενικότερα, δεν αλλάζουν οι γενικές αρχές συμπλήρωσης του μηχανογραφικού που ισχύουν κάθε χρόνο. Δεν πρέπει να κοιτάμε τις περσινές βάσεις αλλά θα πρέπει να κοιτάμε ένα μηχανογραφικό με βάση τις προτιμήσεις μας, βάζοντας σε σειρά πάντα τα ενδιαφέροντά μας. Αυτό ίσως φαίνεται παράξενο σε πολλούς γονείς και μαθητές. Αν ένας μαθητής γράψει για παράδειγμα 13.000 μόρια, μπορεί να ξεκινήσει και να βάζει σχολές από τα 17.000 μόρια. Αυτό πρέπει να γίνεται γιατί δεν ξέρουμε πόσο θα πέσουν οι βάσεις. Πέρσι υπήρχαν τμήματα που έπεσαν 4.000 μόρια.
Ε: Η επιλογή της σειράς των σχολών και τμημάτων σε μηχανογραφικό δελτίο θα πρέπει να γίνεται πρωταρχικά με βάση την επαγγελματική αποκατάσταση ή τα θέλω;
Α: Πρώτα, ξεκινάμε με τα θέλω γιατί το πρώτο κριτήριο είναι να ολοκληρωθεί η σχολή. Υπάρχουν πολλά παιδιά που πέρασαν σε σχολές που βρίσκονταν στο πλαίσιο των μορίων που έγραψαν αλλά δεν τις ήθελαν και τελικά τις παράτησαν. Το πρώτο κριτήριο είναι τα ενδιαφέροντα του μαθητή σε συνδυασμό με τις δυνατότητες που δίνει στην αγορά εργασίας. Καμία σχολή σήμερα, εκτός από τις Στρατιωτικές Σχολές και τις σχολές των Σωμάτων Ασφαλείας, δεν εξασφαλίζει σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση. Μπορούμε να βρούμε σχολές που δίνουν δυνατότητες στην αγορά εργασίας μέσω πολλών μεταπτυχιακών.
Ε: Με βάση ποια κριτήρια θα πρέπει να επιλέγεται η πόλη σπουδών του υποψηφίου; Παίζει ρόλο το όνομα του Πανεπιστημίου;
Α: Αυτό έχει να κάνει με την οικονομική δυνατότητα της οικογένειας. Υπάρχουν οικογένειες που δεν μπορούν να στείλουν το παιδί τους εκτός του τόπου διαμονής τους. Ένας φοιτητής για να σπουδάσει εκτός της πόλης του θέλει κατά προσέγγιση 30.000-40.000 ευρώ για τέσσερα χρόνια. Αυτό σημαίνει πως η επιλογή της πόλης είναι και θέμα οικογενειακό. Βέβαια, βλέπουμε πολλά παιδιά να μην επιλέγουν σχολές λόγω της πόλης που βρίσκονται και αυτό πολλές φορές είναι λάθος. Όταν δίνεται η δυνατότητα τα παιδιά να σπουδάσουν εκτός τόπου διαμονής θα πρέπει να επιλέγουν σχολή και όχι πόλη. Πάρα πολλοί λένε πως θέλουν να σπουδάσουν μόνο στη Θεσσαλονίκη ή στην Αθήνα και δηλώνουν σχολές, αγνοώντας άλλα πολύ καλά Πανεπιστήμια της Περιφέρειας που προσφέρουν πολύ δυνατά προγράμματα σπουδών.
Ε: Επομένως, η επιλογή πόλης και όχι σχολής αποτελεί ένα από τα συχνότερα λάθη που κάνουν οι υποψήφιοι. Ποια άλλα λάθη κάνουν κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου;
Α: Άλλα λάθη που κάνουν οι υποψήφιοι είναι η συμπλήρωση του μηχανογραφικού με βάση τα περσινά μόρια ή με βάση το πού περνάνε σίγουρα και η επιλογή σχολών που «ακούγονται». Για παράδειγμα το 2007 υπήρχαν παιδιά που με 19.500 μόρια επέλεγαν τα Παιδαγωγικά γιατί τότε είχαν επαγγελματική αποκατάσταση. Όμως, μετά από ένα χρόνο σταμάτησαν οι διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ και τα παιδιά δεν διορίστηκαν ποτέ. Επομένως, επιλέγουμε σχολή με βάση τα θέλω και το πώς μπορούμε να κινηθούμε στην αγορά εργασίας αργότερα. Άλλο λάθος που κάνουν τα παιδιά είναι πως δεν κοιτούν το θέμα των μεταγραφών που είναι σημαντικό ενώ επιλέγουν σχολές με βάση το όνομα και όχι τα επαγγελματικά δικαιώματα.
Ε: Κλείνοντας, ποια είναι η συμβουλή που δίνετε στα παιδιά αναφορικά με τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων και την ακαδημαϊκή τους σταδιοδρομία;
Α: Πρώτον, οι υποψήφιοι θα πρέπει να καταλάβουν τις επιλογές τους, να συνειδητοποιήσουν πως στα 17 δεν επιλέγουν επάγγελμα αλλά σπουδές. Το γεγονός ότι σπουδάζει κάποιος στο Τμήμα Ιστορίας- Αρχαιολογίας, δεν σημαίνει ότι θα γίνει μόνο καθηγητής. Το γεγονός ότι σπουδάζει κάποιος στη Νομική, δεν σημαίνει πως θα γίνει μόνο δικηγόρος. Από όλες τις σχολές μπορεί κανείς να κάνει πολλά και διαφορετικά πράγματα. Ο κόσμος δεν έχει καταλάβει πως μπορούμε να συνδυάσουμε επιστήμες. Αυτό είναι που πρέπει να προσπαθούν να δουν οι υποψήφιοι, το συνδυασμό επιστημών και τις εναλλακτικές που δίνει η κάθε σχολή.
Οι υποψήφιοι πρέπει να κάνουν επιλογές με βάση τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους. Ακόμα και τώρα πάρα πολλοί γονείς δυσκολεύονται να καταλάβουν τα επαγγέλματα που «έρχονται». Το Πανεπιστήμιο είναι η αρχή μιας πορείας που μπορεί να δώσει πολλά και διαφορετικά «μονοπάτια» που τη δεδομένη στιγμή δεν γνωρίζει ο υποψήφιος. Αυτό συμβαίνει γιατί πάμε σε μια αγορά εργασίας που δεν θα γνωρίζουμε τα επαγγέλματα της επόμενης δεκαετίας. Τελικά, εμείς «κάνουμε» τη σχολή μας και όχι αυτή εμάς.