– Γιατί συνέβη αυτό και τι θα μπορούσε να έχει γίνει για να αποφευχθεί – Οι ηχητικοί αισθητήρες του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού ανίχνευσαν, λίγες ώρες αφότου ξεκίνησε το ταξίδι του για τα βάθη του Ατλαντικού

Αυτό αναφέρουν αξιωματούχοι, την ώρα που οι έρευνες πλέον στρέφονται στα αίτια της τραγωδίας, με πολλά ερωτήματα να παραμένουν αναπάντητα.



Συγκεκριμένα, όπως αποκάλυψαν δύο υψηλόβαθμα στελέχη του αμερικανικού Ναυτικού, στοιχεία από ένα μυστικό δίκτυο υποθαλάσσιων αισθητήρων σχεδιασμένων για τον εντοπισμό εχθρικών υποβρυχίων, κατέγραψε «μια ηχητική ανωμαλία που ομοίαζε με έκρηξη ή κατάρρευση» στην εμβέλεια πλεύσης του Titan και κατά τη χρονική συγκυρία απώλειας της επικοινωνίας.

Οι πληροφορίες αυτές γνωστοποιήθηκαν στους εμπλεκόμενους στην έρευνα, ωστόσο τη δεδομένη στιγμή θεωρήθηκαν «ανεπιβεβαίωτο στοιχείο» για την τύχη του Titan και «μη οριστικές», με αποτέλεσμα η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης να συνεχιστεί.

Όπως ανέφερε ένας από τους αξιωματούχους στο CΒS, οι πληροφορίες τους σχετικά με την «ακουστική ανωμαλία» αξιοποιήθηκε από την αμερικανική ακτοφυλακή για τον περιορισμό του πεδίου αναζήτησης.

To βράδυ της Πέμπτης 22 Ιουνίου, λίγες ώρες αφότου η επάρκεια οξυγόνου των 96 ωρών είχε εξαντληθεί στο χαμένο υποβρύχιο, η αμερικανική ακτοφυλακή ανακοίνωσε ότι εντοπίστηκαν στην περιοχή έρευνας συντρίμμια του βαθυσκάφους που υποδεικνύουν πως το Titan υπέστη μια «καταστροφική διάλυση».

Διευκρίνισε δε, πως εντοπίστηκαν τουλάχιστον πέντε διαφορετικά τμήματα του μοιραίου βαθυσκάφους, σε απόσταση περίπου 500 μέτρων από το ναυάγιο του Τιτανικού, στον βυθό του βόρειου Ατλαντικού, σύμφωνα με την Καθημερινή.

Όπως σημείωσε ο αντιναύαρχος Τζον Μάουγκερ της Ακτοφυλακής, και οι πέντε επιβάτες του Τιταν έχασαν τη ζωή τους μετά από μία «ολέθρια ενδόρρηξη», που πιστεύεται πως σημειώθηκε, βάσει των πρώτων στοιχείων που προσφέρουν τα ευρήματα.

Πού στρέφονται οι έρευνες

Για να απαντήσουν στο ερώτημα γιατί συνέβη αυτό και τι θα μπορούσε να έχει γίνει για να αποφευχθεί, οι αρχές θα συλλέξουν οτιδήποτε διαθέσιμο καταστεί εφικτό να εντοπίσουν, σύμφωνα με τον Ράιαν Ράμσεϊ, πρώην κυβερνήτη υποβρυχίου στο Βασιλικό Ναυτικό της Βρετανίας, ο οποίος μίλησε στο BBC.

«Δεν υπάρχει μαύρο κουτί, οπότε δεν καθίσταται εφικτό να βρει κανείς τις τελευταίες κινήσεις του σκάφους» εξηγεί, προσθέτοντας πάντως πως κατά τα άλλα, η διαδικασία της έρευνας δεν διαφέρει από εκείνη ενός αεροπορικού δυστυχήματος.

Όταν οι ερευνητές συλλέξουν τα κομμάτια του βαθυσκάφους, θα ελέγξουν τη δομή ρηγμάτων του ανθρακονήματος, που θα είναι και το «κλειδί» για να κατανοήσουν τι συνέβη τις τελευταίες εκείνες στιγμές.

Κάθε κομμάτι θα εξεταστεί ενδελεχώς στο μικροσκόπιο ώστε να ελεγχθεί η φορά των μικροϊνών άνθρακα και να αναζητηθούν οι ρωγμές που θα υποδηλώνουν το ακριβές σημείο της ρήξης – που με τη σειρά της προκάλεσε κατάρρευση των τοιχωμάτων και ακαριαίο θάνατο των επιβατών.

Το μεγάλο ερώτημα που θα κληθούν να απαντήσουν οι ερευνητές, είναι το αν η ενδόρρηξη (εφόσον αποδειχτεί ως τέτοια), προκλήθηκε από δομική ανεπάρκεια. Αν ναι, τότε το βαθυσκάφος θα είχε υποβληθεί σε ασύλληπτα μεγάλη πίεση, ανάλογη του βάρους του πύργου του Άιφελ, υποστηρίζει ο καθηγητής Μπλερ Θόρντον από το πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον.

«Μιλάμε για μια πανίσχυρη ενδόρρηξη της κύριας ατράκτου», λέει ο ίδιος.

Σε μία τέτοια περίπτωση, το ερώτημα που θα προκύψει είναι αν προκλήθηκε λόγω έλλειψης κατάλληλων ελέγχων και δοκιμών, όπως κατήγγειλαν τις τελευταίες ημέρες κάποιοι εμπειρογνώμονες.

Τα ανθρακονήματα αστοχούν λόγω ελαττωματικής κατασκευής» σημειώνει ο καθηγητής Ρόντερικ Σμιθ του Ιmperial Imperial College του Λονδίνου, προσθέτοντας πως οι σύνδεσμοι μεταξύ της ίνας άνθρακα και του τιτανίου χρειάζονται πολύ προσεκτικό έλεγχο.

Η βία της έκρηξης σημαίνει πως ενδέχεται να είναι εξαιρετικά δύσκολος ο προσδιορισμός της ακολουθίας των γεγονότων, συμπληρώνει, «εξ ου και η ανάγκη ανάκτησης των συντριμμιών και ενδελεχούς εξέτασής τους».

«Αυτό που θα κάνουν τώρα, είναι να επιστρέψουν στο σημείο και, σαν να συλλέγουν ψίχουλα από μπισκότο, να προσπαθήσουν να βρουν ένα ίχνος που θα τους κατευθύνει» λέει από την πλευρά του στο CNN ο Τομ Μάντοξ, διευθύνων σύμβουλος της of Underwater Forensic Investigators, μιας ομάδας ειδικών εμπειρογνωμόνων που συμμετείχε σε αποστολή στον Τιτανικό το 2005.

Όπως προσθέτει, τα κομμάτια από τα συντρίμμια ενδέχεται να επιπλέουν ακόμα που σημαίνει πως μπορούν να τα μεταφέρουν μακριά τα ωκεάνια ρεύματα. «Οπότε, το μεγάλο εγχείρημα αυτή τη στιγμή θα είναι να προσπαθήσουν να τα συλλέξουν αυτά τα μέρη. Θα τα σημαδέψουν, θα υποδείξουν πού βρίσκονταν και θα σχεδιάσουν έναν ένα πρώτο χάρτη».

Αναφερόμενη στην «ολέθρια ενδόρρηξη», η Αϊλίν Μαρία Μάρτι, πρώην αξιωματούχος του Ναυτικού και καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο της Φλόριντα, εξηγεί πως «είναι αδιανόητα γρήγορη» και πραγματοποιείται μέσα σε ένα κλάσμα χιλιοστού του δευτερολέπτου.

«Το όλο πράγμα θα είχε διαλυθεί προτού οι επιβάτες του συνειδητοποιήσουν καν πως υπήρξε πρόβλημα. Τελικά, μεταξύ των πολλών τρόπων με τους οποίους μπορούμε να πεθάνουμε, αυτός είναι ανώδυνος».

Προσώρας παραμένει ασαφές ποια υπηρεσία ποιας χώρας θα ηγηθεί της διερεύνησης των αιτιών του δυστυχήματος, καθώς δεν υπάρχει πρωτόκολλο για ατυχήματα με βαθυσκάφη.

Όπως τόνισε ο αντιναύαρχος Μάουγκερ, θα είναι ιδιαίτερα περίπλοκη η όλη διαδικασία, καθώς το συμβάν έλαβε χώρα σε ένα απομονωμένο σημείο του ωκεανού και περιλαμβάνει ανθρώπους πολλών διαφορετικών εθνικοτήτων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025