Ισχυρές πιέσεις δέχεται η κυβέρνηση για τα επιδόματα που δίνει… Σύμφωνα με το μνημόνιο, το κόστος των επιδομάτων (0,5% του ΑΕΠ) θα πρέπει να καλυφθεί αποκλειστικά με περικοπές αυτών που σήμερα δίνονται, σε χρήμα ή σε είδος, από το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, αλλά και από την κατάργηση φοροαπαλλαγών.
Με αφορμή αυτά τα στοιχεία, οι δανειστές ζητούν να καταργηθούν όσα επιδόματα δεν αφορούν τα ασθενέστερα στρώματα. Μάλιστα η Παγκόσμια Τράπεζα έχει παραδώσει από τον Απρίλιο, όπως προβλεπόταν στο μνημόνιο, ειδική έκθεση για το θέμα και προτείνει την κατάργηση 15 επιδομάτων, μεταξύ των οποίων και το επίδομα θέρμανσης, αλλά και το οικογενειακό επίδομα που καταβάλλεται μέσω ΟΓΑ. Αν το υπουργείο Εργασίας έκανε δεκτές αυτές τις περικοπές, η εξοικονόμηση που θα προέκυπτε θα ήταν της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Αν σε αυτό το ποσό προστεθούν περικοπές 240 εκατ. ευρώ, τα οποία δαπανώνται σήμερα για τη στήριξη των ασθενέστερων με διάφορα μέτρα (κάρτα σίτισης, επιδότηση ενοικίου, δωρεάν ρεύμα), απομένει ένα ποσό της τάξεως των 400 εκατ. ευρώ, που θα πρέπει να καλυφθεί, όπως επιμένουν οι δανειστές, αποκλειστικά με περικοπές επιδομάτων ή φοροαπαλλαγών (για παράδειγμα, με την κατάργηση της έκπτωσης φόρου εισοδήματος για τις ιατροφαρμακευτικές δαπάνες).
Η κυβέρνηση ψάχνει τρόπους για να αποφύγει αυτή τη δύσκολη πολιτικά απόφαση, ενώ τονίζει ότι μια πιθανή περικοπή επιδομάτων θα έχει ουδέτερο αποτέλεσμα, καθώς οι δικαιούχοι που θα τα χάσουν θα ενταχθούν στο ΚΕΑ. Στόχος είναι η καλύτερη στόχευση ώστε να μην υπάρχουν αλληλεπικαλύψεις με το ΚΕΑ και να ωφελούνται όσοι πραγματικά έχουν ανάγκη.
Στο πλαίσιο αυτό φαίνεται να προκύπτουν τρεις κατηγορίες επιδομάτων: αυτά στα οποία εντοπίζονται σημαντικές επικαλύψεις και θα μπορούσαν να ενσωματωθούν στο ΚΕΑ, κάποια που χρήζουν αναδιάρθρωσης λόγω μερικών επικαλύψεων και άλλα που θα μείνουν ανέπαφα.
Η αναδιάρθρωση του Κράτους Πρόνοιας αναμένεται να προχωρήσει με… γενικό μπούσουλα την έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, επί της οποίας πάντως η ελληνική πλευρά έχει εκφράσει ισχυρές ενστάσεις, ζητώντας να λάβει υπόψη όλα τα στοιχεία (π.χ. μητρώο επιδομάτων ανά ΑΦΜ δικαιούχου κ.λπ.).
Η Παγκόσμια Τράπεζα εντοπίζει περί τα 200 κατακερματισμένα επιδόματα και εκτιμά πως σχεδόν τα 145 χρήζουν εξορθολογισμού, χωρίς όμως να… βάζει χέρι σε όλα.
Οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας
Από 22 έως 828 ευρώ θα πληρώσουν οι οδηγοί για τα τέλη κυκλοφορίας του 2017. Ειδικότερα, θα ανακοινωθούν τρεις βασικές αλλαγές: Η πρώτη έχει να κάνει με τη μείωση των τελών στα υψηλού κυβισμού, ηλικίας 10 ετών και άνω, αυτοκινήτων σε ένα ποσοστό από 5% έως και 40%. Για τα 2λιτρα θα κυμανθούν από 492 έως 552 ευρώ, τα 3λιτρα από 666 έως 750 ευρώ και τα 4λιτρα και άνω από 738 έως 828 ευρώ.
Η δεύτερη σημαντική αλλαγή είναι το άνοιγμα προς τα κάτω της ψαλίδας των αυτοκινήτων για τα οποία τα τέλη θα υπολογίζονται με βάση τους ρύπους. Σε αυτή την περίπτωση θα έχουμε μεγάλες αυξήσεις στα αυτοκίνητα με μικρούς σε κυβισμό παλαιάς τεχνολογίας κινητήρες (Euro 4), αναφέροντας ως παράδειγμα περίπτωση κινητήρα 1.300 κ.εκ. που επιβαρυνόταν με τέλη κυκλοφορίας 135 ευρώ, τώρα με τα νέα δεδομένα θα επιβαρυνθεί με περισσότερα από 400 ευρώ!
Η τρίτη αλλά εξίσου σημαντική αλλαγή έχει να κάνει με τη νέα μείωση του ορίου των ρύπων, που προσφέρει απαλλαγή από την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας από τα 90 στα 80 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, γεγονός που θα «πετάξει» πολλά αυτοκίνητα εκτός, ενώ πολύ πιθανή είναι η αύξηση των συντελεστών για διοξείδιο του άνθρακα άνω των 161 γρ.
topontiki