Μέσα από ένα λαβύρινθο 200 τιμολογίων, με διαφορετικές ρήτρες, πάγια, εγγυήσεις, εκπτώσεις και άλλες συνιστώσες που δύσκολα μπορούν να αξιολογηθούν, καλούνται οι καταναλωτές ρεύματος και φυσικού αερίου να επιλέξουν τον προμηθευτή τους.
Οσο μάλιστα εντείνεται ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών προμήθειας, τα πράγματα για τους καταναλωτές γίνονται ακόμη δυσκολότερα ως προς την καταλληλότερη επιλογή, δηλαδή του πιο φθηνού τιμολογίου, αφού κατά τα άλλα ο ανταγωνισμός ασκεί μια πίεση προς τα κάτω στις τιμές, το αποτέλεσμα της οποίας καρπώνεται το σύνολο των καταναλωτών.
Ο αριθμός και η δομή των τιμολογίων είναι τέτοια που δυσκόλεψαν ακόμη και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), η οποία έχει καταπιαστεί με την αξιολόγησή τους προκειμένου να συνδράμει τους καταναλωτές στην αναζήτηση του φθηνότερου παρόχου. Η αρμόδια Αρχή με τη συνδρομή συμβούλου (IKNOWHOW Πληροφορική) έχει ολοκληρώσει το Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών και είναι έτοιμη να το διαθέσει μέσα στον μήνα για χρήση στους καταναλωτές.
Πρόκειται για μια ηλεκτρονική πλατφόρμα, στην οποία οι προμηθευτές θα αναρτούν οι ίδιοι τα τιμολόγιά τους με την υποχρέωση να τα επικαιροποιούν όταν υπάρχουν αλλαγές. Τα στοιχεία θα ελέγχονται από τη ΡΑΕ και στη συνέχεια θα προχωράει, μέσω μιας παραμετροποίησης που θα λαμβάνει υπόψη της κάθε σκέλος διαμόρφωσης του ανταγωνιστικού σκέλους των τιμολογίων, στη σύγκρισή τους.
Ο καταναλωτής, μπαίνοντας στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, θα μπορεί να εισάγει τα στοιχεία του σε σχέση με την κατανάλωση ρεύματος ή φυσικού αερίου και να του εμφανίζεται μια λίστα των διαθέσιμων τιμολογίων για να επιλέξει. Η ΡΑΕ μέσω αυτής της διαδικασίας αναμένεται να ανακοινώνει ανά μήνα τον φθηνότερο προμηθευτή. Το Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών θα συμβάλει σημαντικά και στη μεγαλύτερη διαφάνεια του τρόπου κοστολόγησης των εταιρειών και θα εξαλείψει τις «σκιές» που συνοδεύουν συνήθως τις διαφημιστικές καμπάνιες των παρόχων.
Θολά σημεία για τους καταναλωτές είναι συνήθως οι διάφορες κατηγορίες ρητρών, που περιλαμβάνουν πολλά τιμολόγια που διατίθενται στην αγορά. Δεν είναι πάντα σαφές στον καταναλωτή πότε ενεργοποιούνται και, ακόμη περισσότερο, πώς επηρεάζει η ρήτρα το τελικό κόστος όταν αυτή ενεργοποιηθεί. Το πάγιο αποτελεί επίσης ένα στοιχείο δύσκολα συγκρίσιμο, αφού διαφοροποιείται ανάλογα με τον τρόπο πληρωμής του λογαριασμού ή την ποσότητα της κατανάλωσης.
Σύγχυση επικρατεί ακόμη σε μεγάλη μερίδα καταναλωτών και σε σχέση με τις προσφερόμενες εκπτώσεις οι οποίες αντιστοιχούν στο ανταγωνιστικό σκέλος του λογαριασμού ρεύματος, δηλαδή την κατανάλωση, και όχι στο σύνολο του λογαριασμού (ρυθμιστικές χρεώσεις, τέλη κ.λπ.). Η ΡΑΕ, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, γίνεται όλο και πιο συχνά αποδέκτρια παραπόνων και καταγγελιών από καταναλωτές που νιώθουν ότι έχουν εξαπατηθεί αλλάζοντας πάροχο. Μάλιστα, η αρμόδια Αρχή προκειμένου να ανταποκριθεί στον όγκο αιτημάτων και παραπόνων που όσο αυξάνεται η κινητικότητα μεταξύ των καταναλωτών συνεχώς διευρύνεται, προσανατολίζεται σε συνεργασία με τον Συνήγορο του Καταναλωτή.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των παρόχων αυξάνεται και μαζί και η κινητικότητα των καταναλωτών. Η έκθεση της ΡΑΕ για το 2019 καταγράφει εντυπωσιακή αύξηση κινητικότητας. Συγκεκριμένα, μέσα σε ένα χρόνο σχεδόν 600.000 καταναλωτές άλλαξαν προμηθευτή ρεύματος. Οι ιδιωτικές εταιρείες έχουν καταφέρει να αποσπάσουν από τη ΔΕΗ 1.088.448 πελάτες και να αποτελούν σε επίπεδο παροχών (ρολογιών) το 16,05% και σε επίπεδο κατανάλωσης ρεύματος το 28,87% του διασυνδεδεμένου συστήματος. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι για πρώτη φορά πέρυσι αυξήθηκε εντυπωσιακά το μέγεθος της κινητικότητας (Switching) των πελατών ρεύματος μεταξύ προμηθευτών. Ειδικότερα, το ποσοστό προμηθευτών που άλλαξαν εταιρεία ρεύματος ανήλθε στο 8,5% του συνόλου των ενεργοποιημένων παροχών, δηλαδή 576.436 πελάτες μετακινήθηκαν από προμηθευτή σε προμηθευτή. Η αύξηση σε σύγκριση με το 2018 είναι της τάξης του 89%.
MyHomeEnter – ΔΕΗ: Το νέο οικιακό τιμολόγιο με έκπτωση 100 ευρώ στον πρώτο λογαριασμό