Η Ελλάδα εισέρχεται το 1981 στην οικογένεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και υιοθετεί το νόμισμα της γηραιάς Ηπείρου το 2001, ανήκοντας στο πρώτο κύμα χωρών που χρησιμοποιούν το ευρώ από 01.01.2002, αποφεύγοντας έτσι της απειλές μελλοντικής χρεοκοπίας ή νομισματικής κερδοσκοπίας. Με 21 μέλη στο ευρωκοινοβούλιο και 5 ιστορικές προεδρίες στο ευρωπαϊκό Συμβούλιο, η χώρα μας καταφέρνει στρατηγικές νίκες επί κάθε αμφισβήτησης επί κάθε αντίρρησης.
Των Μαρία Μισέντου και Άγγελου Τζίτζιρα
Η Ευρωπαϊκή Ένωση σαφώς δεν ολοκληρώνεται μόνον ως μια οικονομικής φύσεως ένωση, αλλά πολύ περισσότερο μια πολιτική και κοινωνική οντότητα, το κοινό μας σπίτι, μέσω του οποίου η χώρα μας εκπροσωπείται στην ομάδα των G7 και σε πλήθος άλλων οργανώσεων, ενώσεων και φόρουμ. Ο υπερεθνικός αυτός οργανισμός καταφέρνει ενώνοντας τις δυνάμεις μεγαλύτερων και μικρότερων αλλά σημαντικών γεωπολιτικά, οικονομικά και πολιτισμικά χωρών, να έχει μια ισχυρότατη παρουσία στις διεθνείς εξελίξεις, υπερασπιζόμενος τα συμφέροντα των κρατών που τον απαρτίζουν.
Γιατί, όμως, σήμερα περισσότερο από ποτέ, η κατανόηση του τρόπου λειτουργίας της Ε.Ε., των πολιτισμικών και πολιτικών πτυχών της είναι τόσο σημαντική; Η πολιτειακή και κοινωνική εκπαίδευση, δίνει στους ανθρώπους, στους πολίτες, τη γνώση και τις δεξιότητες για να κατανοήσουν, να προκαλέσουν, να αλληλεπιδράσουν με τη δημοκρατική κοινωνία, το λειτούργημα της πολιτικής, τα Μ.Μ.Ε., την κοινωνική ζωή, την οικονομία, την νομοθεσία.
Οι σύγχρονες δημοκρατίες χρήζουν δραστήριων, ενημερωμένων, υπευθύνων πολιτών, οι οποίοι προθυμοποιούνται να αναλαμβάνουν ενεργό δράση, διεκδικώντας όσα δικαιούνται προστατεύοντας τις κοινωνίες τους, συνεισφέροντας στις πολιτικές διαδικασίες.
Αναγκαίες αλλαγές στην ελληνική εκπαίδευση προς αυτήν την κατεύθυνση, λοιπόν, αρχικά είναι η αύξηση της της ύλης ως προς τα θέματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ψήφος μας, ως το υπέρτατο δημοκρατικό μας όπλο, έχει δύναμη και η ορθή της χρήση είναι απαραίτητη. Σε αυτό συμβάλει η σε βάθος γνώση και κατανόηση των ευρωπαϊκών θεσμών όπως των διαδικασιών και των οργάνων που λαμβάνουν χώρα οι διαβουλεύσεις και οι αποφάσεις, που αποτελούν το πλαίσιο κοινής συνύπαρξης και δράσης, ως μιας Ένωσης των κρατών μελών.
Έτσι ενισχύεται το ενδιαφέρον των νέων για ό,τι τους αφορά και τους επηρεάζει άμεσα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προασπιζόμενοι τα ατομικά και εθνικά τους συμφέροντα μέσω της ορθολογικής και βασισμένης σε τεκμήρια, χρήσης του δικαιώματος του εκλέγειν και εκλέγεσθαι. Εξίσου σημαντική είναι η ενημέρωση μαθητών και φοιτητών επί των ευρωπαϊκών προγραμμάτων σπουδών/εκπαιδευτικών εκδρομών εντός των ορίων της Ε.Ε.. Έτσι ενώνονται πολιτισμικά και εκπαιδευτικά οι λαοί, έτσι υπάρχει σύζευξη των διαφορών τους, έτσι τονώνεται η εμπειρική παιδεία των νέων πολιτών, με ανοιχτούς ορίζοντες και κοινωνική και εκπαιδευτική αλληλεπίδραση.
Ιδιαίτερης σημασίας είναι η προβολή από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ενημερώσεων για ευρωπαϊκά και ευρωκοινοβουλευτικά θέματα ακολουθώντας τις ειδήσεις και την επικαιρότητα πάντα με αντικειμενικότητα και δημοσιογραφική ηθική. Τα Μ.Μ.Ε. παίζουν σημαντικό ρόλο τόσο στη διάπλαση της κοινής γνώμης όσο και στην μετάδοση της πληροφορίας, και η θέση μας στην Ε.Ε. χρίζει παρακολούθησης, ανάλυσης, εποικοδομητικής κριτικής και στήριξης.
Έτσι καταπολεμείται στη ρίζα της η μάστιγα του ευρωσκεπτικισμού. Οι κοινωνίες είναι πιο δυνατές, όταν τα μέλη τους είναι ενωμένα και ενεργά. Η Ευρώπη είναι πιο ισχυρή όταν ο κάθε πολίτης της την κατανοεί και την προασπίζεται. Όταν η δημοκρατία και η δικαιοσύνη υπερνικά. Όταν η διασπορά ψευδών ειδήσεων και παραπληροφόρησης χτυπά την πόρτα ενημερωμένων, «διαβασμένων» πολιτών που δεν ποδηγετούνται. Όταν ο διχασμός δίνει της θέση του στην παραγωγική διαφωνία, την λογική εξαγωγή της αλήθειας, στον διάλογο.
Μαρία Μισέντου: Μέλος ΚΠΕ & Αναπ. Γραμματέας Ευρωπαϊκών Υποθέσεων ΚΙΝΑΛ, Τομεάρχης Νεολαίας & Νεοφυούς Επιχειρηματικότητας ΕΔΕΜ
Άγγελος Τζίτζιρας: Φοιτητής Μέλος της Γραμματείας του Τομέα Παιδείας και της Νέας Γενιάς του ΚΙΝΑΛ