Ακρίβεια: Όσα είπε ο κ. Γεωργιάδης για τη λίστα με το «καλάθι της νοικοκυράς» – «Θα ανεβαίνει στον e-katanalotis»
Πιο αναλυτικά, με το κουμπιουτεράκι στα χέρια βρίσκονται οι καταναλωτές με την αγωνία στα νοικοκυριά να χτυπάει «κόκκινο», αφού ο δύσκολος χειμώνας βρίσκεται μπροστά και ο ενεργειακός «πόλεμος» έχει συμπαρασύρει τις τιμές όχι μόνο στα καύσιμα, αλλά και στα περισσότερα αγαθά που βρίσκονται στη γραμμή πρώτης ανάγκης για κάθε σπίτι.
Για τον λόγο αυτό, από κρέας έως ζάχαρη και από καφέ έως απορρυπαντικά θα περιλαμβάνει το καλάθι των 50 προϊόντων που θα παρουσιάσουν έως το τέλος του μήνα οι επιχειρήσεις των μεγάλων σουπερμάρκετ, στο πλαίσιο της συμφωνίας με το υπουργείο Ανάπτυξης για την προσπάθεια συγκράτησης των τιμών και ανάσχεσης της ακρίβειας. Ειδικότερα, τα προϊόντα που θα συνθέτουν το επίμαχο καλάθι θα καλύπτουν τις καθημερινές ανάγκες των νοικοκυριών και θα προέρχονται από 20 κατηγορίες ειδών. Θα είναι επώνυμα αλλά και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε αναλογία που θα επιλέξουν οι επιχειρήσεις, με βασικό στόχο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το κόστος του να κυμαίνεται στο ύψος της μέσης δαπάνης των νοικοκυριών, το οποίο υπολογίζεται σε περίπου 275 ευρώ τον μήνα.
Ειδικότερα, στη λίστα των 50 προϊόντων που θα συνθέτουν το επίμαχο καλάθι θα περιλαμβάνονται κρέας, λαχανικά και φρούτα, άλευρα, γάλα, καφές, έλαια, ψωμί, τυριά, γιαούρτι, ρύζι, ζυμαρικά, όσπρια, τοματοειδή, απορρυπαντικά (πιάτων και ρούχων και είδη καθαρισμού γενικής χρήσης), χαρτικά, αναψυκτικά, είδη προσωπικής υγιεινής, μπισκότα και σοκολατοειδή. Το καλάθι θα αναπροσαρμόζεται ανάλογα με τις εξέλιξη των τιμών αλλά και τις επιλογές των επιχειρήσεων.
Η ανάρτηση των τιμών του καλαθιού θα γίνεται μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής και θα υπάρχει αναρτημένο στο e-katanalotis, έτσι ώστε να μπορεί ο κάθε καταναλωτής να συγκρίνει και να αγοράζει αυτό που είναι κατάλληλο για τις ανάγκες του. Τo Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) θα αναλάβει την παροχή τεχνικής βοήθειας.
Γεωργιάδης: «Δεν έχει πλαφόν το καλάθι του καταναλωτή»
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στο MEGA, διευκρίνισε ότι το «καλάθι του καταναλωτή» δεν έχει πλαφόν.
Νέο κύμα κορονοϊού έρχεται στην Ευρώπη
«Στην εφαρμογή e-katanalotis μπορεί να βρει κανείς πόσο κοστίζουν όλα τα προϊόντα σε κάθε σούπερ μάρκετ. Από αυτό το καλάθι ο καταναλωτής μπορεί να πάρει 1 προϊόν ανάλογα με τις ανάγκες του. Δεν έχει πλαφόν το καλάθι, είναι η προσπάθεια της κάθε αλυσίδας να δείξει την χαμηλότερή της τιμή συγκεντρωμένη. Το πώς θα φτιάξουν το καλάθι, εάν θα βάλουν επώνυμα προϊόντα ή όχι, είναι δική τους δουλειά. Όσο διαρκεί ο πληθωρισμός θα υπάρχει και το καλάθι. Ο ανταγωνισμός λειτουργεί ελεύθερα, δεν παρεμβαίνουμε στον ανταγωνισμό. Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν και εντατικότερα. Ισχύει για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Θα φτιάξουμε το καλάθι, θα παρακολουθούμε την τιμή να είναι χαμηλή έως και μηδενική, ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να προμηθευτεί αυτά τα προϊόντα», είπε.
«Έχουμε ακρίβεια, δυστυχώς για την Ευρώπη είμαστε στην 10άδα. Υπάρχει πρόβλημα με την ακρίβεια, γεγονός που υπάρχει και στον υπόλοιπο κόσμο. Το να αντιμετωπίζεις στον πληθωρισμό είναι μία δύσκολη άσκηση, διότι ο πληθωρισμός έρχεται από το εξωτερικό, ανεβαίνει η ενέργεια, ανεβαίνει το κόστος, ανεβαίνει η πώληση των προϊόντων και αυτό κάποια στιγμή φτάνει στο ράφι του καταναλωτή», ανέφερε επίσης.
Κανένα σπίτι χωρίς τα βασικά
Η συνάντηση της περασμένης Τετάρτης ανάμεσα στην ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και φορείς του εμπορικού κόσμου, με βασικούς πρωταγωνιστές τα σουπερμάρκετ, οδήγησε στην παραδοχή απ’ όλες τις πλευρές ότι είναι δύσκολη η αναχαίτηση των ανατιμήσεων. Ωστόσο, συμφώνησαν ότι μπορεί να βρεθεί τρόπος να βοηθηθούν οι οικονομικά ασθενέστεροι και τα βασικά αγαθά να μη λείψουν από κανένα σπίτι τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται.
«Είναι μια προσπάθεια να βοηθηθούν οι πλέον ευάλωτοι καταναλωτές» αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ Αντώνης Μακρής που συμμετείχε στη συνάντηση, τονίζοντας ότι οι επιλογές θα αφορούν όλη την γκάμα των βασικών αγαθών, ενώ η ανάρτηση του καλαθιού και η δυνατότητα του καταναλωτή να γνωρίζει τις προτάσεις κάθε επιχείρησης μπορεί να ενισχύσουν τον ανταγωνισμό υπέρ των καταναλωτών.
Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου της Αθήνας, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, υπογραμμίζει την ευθύνη των μεγάλων επιχειρήσεων σουπερμάρκετ σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία να συγκρατήσουν τις τιμές για να αντέξουν τα νοικοκυριά και η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, προσθέτοντας πως «η Πολιτεία πρέπει να κινηθεί για την επίτευξη αυτού του στόχου». Υπογραμμίζει πως μετά τη συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης με εκπροσώπους του κλάδου «έγινε ένα πρώτο βήμα, εκτιμώ όμως ότι δεν θα είναι αρκετό».
Την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου και με τους εκπροσώπους των βιομηχανιών και των προμηθευτών των σουπερμάρκετ. Σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς αλλά και στελέχη της κυβέρνησης οι επιλογές των προϊόντων που θα μπουν στο καλάθι θα αλλάξουν τα δεδομένα στις σχέσεις των λιανεμπόρων και προμηθευτών όσον αφορά τις μεταξύ τους διαπραγματεύσεις.