Η νέα χρονιά έρχεται στο αυτοκίνητο με αρκετές αλλαγές που αφορούν στην ασφάλεια των αυτοκινήτων, στον τρόπο που μετράται η κατανάλωση, ενώ εντείνονται πανευρωπαϊκώς τα μέτρα κατά των παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων. Στη χώρα μας αναμένουμε επίσης αρκετές αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, τα ΚΤΕΟ, αλλά και τα διόδια. Ας τα δούμε αναλυτικά.
Στάνταρ το eCall
Από τον ερχόμενο Απρίλιο, όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να έχουν στάνταρ το σύστημα eCall, μια κλήση έκτακτης ανάγκης η οποία θα ενεργοποιείται αυτόματα σε περίπτωση σοβαρού ατυχήματος, ειδοποιώντας έτσι όσο το δυνατόν πιο άμεσα τις υπηρεσίες βοήθειας για το ατύχημα, το που βρίσκεται το αυτοκίνητο κ.λπ.
Υποχρεωτικές οι νέες μετρήσεις κατανάλωσης WLTP
Από την 1η Σεπτεμβρίου του 2017 όλα τα αυτοκίνητα που παίρνουν έγκριση τύπου στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετράνε την κατανάλωση και τις εκπομπές CO2 με βάση τον νέο ευρωπαϊκό κύκλο μέτρησης WLTP, ο οποίος είναι πιο κοντά στα δεδομένα της πραγματικής οδήγησης σε σχέση με τον προηγούμενο NEDC. Οι μετρήσεις αυτές ανακοινώνονται παράλληλα με τις παλαιότερες. Πλέον όμως και από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, η μέτρηση κατανάλωσης και εκπομπών CO2 κατά το WLTP θα είναι υποχρεωτική για όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, βάζοντας οριστικό τέλος στον παλαιότερο κύκλο μέτρησης NEDC, σύμφωνα με το newsauto.gr.
Έως την Παρασκευή τα τέλη κυκλοφορίας και η κατάθεση πινακίδων
Σε ισχύ περαιτέρω μέτρα για την απαγόρευση των ρυπογόνων αυτοκινήτων
Το 2018 είναι η χρονιά κατά την οποία αρκετές μεγάλες πόλεις της Ευρώπης θα βάλουν σε ισχύ μέτρα περιορισμού των παλαιότερων και ρυπογόνων οχημάτων, με έμφαση στα diesel. Ήδη στις Βρυξέλλες, από την 1η Ιανουαρίου του 2018 βρίσκεται σε ισχύ σε συγκεκριμένο τμήμα της πρωτεύουσας η απαγόρευση της κυκλοφορίας παλαιών diesel οχημάτων (κατασκευής πριν το 1997). Το 2019 η απαγόρευση αυτή θα ισχύσει και για βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, ενώ θα απαγορευτούν και νεότερα diesel (Euro 3). Στο Μόναχο αναμένεται επίσης μέσα στο 2018 να ξεκινήσει η απαγόρευση κυκλοφορίας στην πόλη για ρυπογόνα αυτοκίνητα και κυρίως για τα diesel, ακολουθώντας το παράδειγμα του Βερολίνου που ήδη έχει «εξοστρακίσει» τα παλιά και ρυπογόνα diesel από το κέντρο του. Ακόμη και στη μακρινή Κίνα από την 1 Ιανουαρίου απαγορεύτηκε η πώληση 553 συγκεκριμένων μοντέλων αυτοκινήτων, τα οποία ρυπαίνουν περισσότερο από τα υπόλοιπα.
Euro NCAP: Σε ισχύ και τεστ για ανίχνευση ποδηλάτου
Στην περίπτωση των δοκιμών ασφαλείας που διεξάγει ο ανεξάρτητος οργανισμός Euro NCAP το 2018 δεν θα έχουμε μεγάλες αλλαγές σε σχέση με το 2017. Το νέο στοιχείο ωστόσο αποτελεί το γεγονός ότι στα τεστ του οργανισμού μπαίνει πλέον σιγά-σιγά και η προστασία των ποδηλατών εξ ου και στο πεδίο της αξιολόγησης των συστημάτων ασφαλείας θα ενταχθεί και η αποτελεσματικότητα της ανίχνευσης ποδηλάτη από το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος του αυτοκινήτου.
Τι θα αλλάξει στην Ελλάδα;
Σε ό,τι αφορά στη χώρα μας, το 2018 και πιο συγκεκριμένα στα τέλη της χρονιάς, αναμένεται να υποδεχτούμε τα ηλεκτρονικά διόδια τα οποία θα φέρουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα και την χρέωση ανά χιλιόμετρο. Η εφαρμογή τους θα ξεκινήσει από την Εγνατία Οδό και αργότερα θα ακολουθήσει όλο το δίκτυο της χώρας.
Αλλαγές αναμένουμε επίσης και στα τέλη κυκλοφορίας που θα κληθούν να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων στα τέλη της χρονιάς. Οι αλλαγές αυτές δεν αποκλείεται να είναι ριζικές και να φέρουν νέα δεδομένα επιβάρυνσης. Μικροαλλαγές θα έχουμε από την επόμενη εβδομάδα και στους συντελεστές απομείωσης των μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων ανάλογα με την ηλικία και την κατηγορία αμάξωματός τους, που πάντως δεν θα επιφέρουν σημαντικές επιβαρύνσεις ή ελαφρύνσεις στην τιμή τους.
Μέσα στη χρονιά αναμένεται επίσης να έχουμε αρκετές αλλαγές και στα ΚΤΕΟ, με στόχο μεταξύ άλλων να παταχθεί και το φαινόμενο των γυρισμένων χιλιομέτρων στα μεταχειρισμένα, αφού θα ελέγχονται πλέον και τα χιλιόμετρα του αυτοκινήτου σε σχέση με αυτά που είχε στον περασμένο έλεγχο. Το 2018 θα είναι και η χρονιά κατά την οποία θα ξεκινήσουν με κανονικούς ρυθμούς οι διασταυρώσεις για τα ανασφάλιστα και τα αυτοκίνητα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, ώστε να επιβληθούν και τα ανάλογα πρόστιμα.