Αναβάλλεται για 1 έτος, δεν καταργείται πλήρως, ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ για τα αγροτεμάχια των φυσικών προσώπων.

Παρατείνονται ευνοϊκές ρυθμίσεις για τα τέλη ταξινόμησης των επιβατικών ΙΧ που φέρνουν στην χώρα μετοικούντες.

Καθορίζεται η διαδικασία μεταφοράς στις υπηρεσίες της ΓΓΔΕ ενός ορισμένου μόνο αριθμού εκκρεμών υποθέσεων φορολογικών ελέγχων από τις 36.000 συνολικά που έμειναν αμανάτι στο ΣΔΟΕ από τον Οκτώβριο του 2015!

Παρατείνονται για 3 έτη οι προθεσμίες παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να κοινοποιήσει πρόσθετους φόρους και πρόστιμα, για τις υποθέσεις που έχουν μεταφερθεί ή θα μεταφερθούν από το ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ.

Του Γιώργου Παλαιτσάκη

Αναστολή μόνο για το 2016 – και όχι πλήρη κατάργηση – της επιβολής συμπληρωματικού . στα αγροτεμάχια των φυσικών προσώπων αποφάσισε η κυβέρνηση, όπως προκύπτει από το κείμενο της σχετικής τροπολογίας που κατατέθηκε αργά χθες βράδυ στη Βουλή. Ουσιαστικά, η επιβολή συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. στα αγροτεμάχια των φυσικών προσώπων αναβάλλεται για ένα έτος. Δηλαδή, από το 2017 και τα επόμενα έτη, ο συμπληρωματικός ΕΝ.Φ.Ι.Α. θα επιβάλλεται κανονικά και στα αγροτεμάχια.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας, η αναστολή της επιβολής του στα αγροτεμάχια «κρίθηκε απαραίτητη, δεδομένου ότι τα αγροτεμάχια επρόκειτο να υπαχθούν για πρώτη φορά σε συμπληρωματικό φόρο, προκειμένου να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος στους φορολογούμενους να ελέγξουν την ορθή απεικόνιση αυτών και να προβούν, όπου απαιτείται, στις απαραίτητες διορθώσεις».

Σημειώνεται ότι με βάση τα όσα αναφέρονται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η απώλεια φορολογικών εσόδων από τη μη επιβολή του συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. στα αγροτεμάχια των φυσικών προσώπων υπολογίζεται σε 230 εκατ. ευρώ. Δεν κρίθηκε όμως αναγκαία η εξεύρεση και η νομοθέτηση ισοδυνάμων μέτρων για την κάλυψη της απώλειας αυτής, καθώς το ποσό των 230 εκατ. ευρώ θα ήταν παραπανίσιο, δηλαδή θα ήταν πρόσθετη είσπραξη, πέραν των 2,65 δισ. ευρώ που προβλέπεται να αποδώσει και για φέτος ο ΕΝ.Φ.Ι.Α.!

Με την ίδια τροπολογία, που κατατέθηκε αργά χθες βράδυ στη Βουλή, μετατίθεται για ένα μήνα η περίοδος αποπληρωμής του ΕΝ.Φ.Ι.Α. του 2016, με το αιτιολογικό ότι δεν υπήρχε χρόνος για την έκδοση των εκκαθαριστικών σημειωμάτων του φόρου μέχρι το τέλος Ιουλίου και έτσι δεν ήταν δυνατό ο φόρος να μπορεί να πληρωθεί σε πέντε μηνιαίες δόσεις μέσα στο 2016, από τον Αύγουστο μέχρι τον Δεκέμβριο. Η περίοδος εξόφλησης του ΕΝ.Φ.Ι.Α. θα ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο και θα λήξει στο τέλος Ιανουαρίου 2017. Δηλαδή, ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. του 2016 θα μπορεί να εξοφληθεί σε 5 μηνιαίες δόσεις, από τον Σεπτέμβριο του 2016 έως τον Ιανουάριο του 2017.

Με την ίδια τροπολογία, παρατείνονται ορισμένες ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβατικά ΙΧ αυτοκίνητα που φέρνουν στη χώρα μας οι μετοικούντες, μειώνονται τα τέλη ταξινόμησης για τα τρίκυκλα αυτοκίνητα και τα τρίκυκλα φορτηγά, προσδιορίζεται με περισσότερη σαφήνεια η έννοια των υβριδικών αυτοκινήτων για τα οποία προβλέπεται πλέον μερική και όχι ολική απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης, καθορίζεται η διαδικασία μεταφοράς εκκρεμών υποθέσεων φορολογικών ελέγχων από το ΣΔΟΕ στις υπηρεσίες της ΓΓΔΕ και ανατίθενται στο ΣΔΟΕ αρμοδιότητες διενέργειας ελέγχων για το παρεμπόριο.

Αναλυτικά με τις ρυθμίσεις που περιελήφθησαν στην τροπολογία προβλέπονται τα εξής:

1) Αναστέλλεται για το έτος 2016 η επιβολή συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. για τα αγροτεμάχια των φυσικών προσώπων. Η απώλεια εσόδων από την αναστολή αυτή υπολογίζεται στα 230 εκατ. ευρώ.

2) Ορίζεται ότι η εξόφληση του ΕΝ.Φ.Ι.Α. του 2016 θα μπορεί να γίνει σε 5 μηνιαίες δόσεις, η πρώτη εκ των οποίων λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2016 και η τελευταία στις 31 Ιανουαρίου 2017.

3) Οι συντελεστές τέλους ταξινόμησης για επιβατικά αυτοκίνητα μετοικούντων τα οποία πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του αμέσως προηγούμενου από τον ισχύον, ως προς την ταξινόμηση, ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) και τα οποία θα κομισθούν στη χώρα μας μέχρι και 30/9/2016, εφόσον γι’ αυτά θα έχουν υποβληθεί στις τελωνειακές αρχές μέχρι 30/9/2016 δηλωτικά εισαγωγής ή δηλώσεις άφιξης οχημάτων ή άλλο αποδεικτικό στοιχείο, δεν αυξάνονται κατά 50%, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχουν βεβαιωθεί και θα έχουν εισπραχθεί γι’ αυτά οι οφειλόμενες φορολογικές επιβαρύνσεις.

4) Συνεχίζεται, αναδρομικά από 1/6/2016 και μέχρι 31/12/2016, η ευνοϊκότερη φορολογική μεταχείριση για τα αυτοκίνητα των μετοικούντων που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές του αμέσως προηγούμενου από το ισχύον, ως προς την ταξινόμηση, ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) και έχουν ήδη κομιστεί στη χώρα μέχρι 31/3/2016 και για τα οποία το τέλος ταξινόμησης δεν είχε καταστεί απαιτητό μέχρι 31/5/2016 λόγω μη εξόδου τους από το καθεστώς αναστολής φορολογικής αποθήκης οχημάτων. Αυτό σημαίνει ότι για τα αυτοκίνητα αυτά οι συντελεστές τέλους ταξινόμησης δεν αυξάνονται κατά 50%. Η διατήρηση του ευνοϊκού αυτού καθεστώτος φορολογικής μεταχείρισης ισχύει υπό την προϋπόθεση ότι μέχρι την 31η-12-2016 θα έχουν βεβαιωθεί και εισπραχθεί για τα αυτοκίνητα αυτά οι οφειλόμενες φορολογικές επιβαρύνσεις.

5) Για τα επιβατικά αυτοκίνητα των μετοικούντων που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές της Οδηγίας 98/69/ΕΚ φάση Β΄ ή μεταγενέστερης Οδηγίας φάσης Β΄ (EURO 4) και έχουν κομιστεί στη χώρα μας μέχρι και την 31η Μαρτίου 2016 και για τα οποία το τέλος ταξινόμησης δεν είχε καταστεί απαιτητό μέχρι 31 Μαϊου 2016 οι συντελεστές τέλους ταξινόμησης αυξάνονται κατά 200% και η φορολογητέα αξία για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης υπολογίζεται σύμφωνα με το νέο καθεστώς που ισχύει από την 1η Ιουνίου 2016.

6) Οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης για τα επιβατικά ΙΧ τρίκυκλα ή τετράκυκλα αυτοκίνητα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 2002/24/ΕΚ του Συμβουλίου της 18ης Μαρτίου 2002 (Ε.Ε.L.124 της 9.5.2002) και πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές της Οδηγίας 2002/51/ΕΚ ή μεταγενέστερης μειώνονται ως εξής:

-από 5% σε 4% για όσα έχουν κινητήρες από 50 έως 500 κ.εκ.

-από 9% σε 7% για όσα έχουν κινητήρες από 501 έως 900 κ.εκ.

-από 15% σε 11% για όσα έχουν κινητήρες από 901 κ.εκ. και πάνω.

7) Οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης για τα φορτηγά αυτοκίνητα οχήματα, ανοικτά ή κλειστά, τρίκυκλα ή τετράκυκλα, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 92/61/ΕΚ του Συμβουλίου της 30ής Ιουνίου 1992 (ΕΕL 225 της 10.9.1992) και πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές της Οδηγίας αυτής ή μεταγενέστερης, μειώνονται ως εξής:

-από 4% σε 3% για όσα έχουν κινητήρες από 50 έως 500 κ.εκ.

-από 8% σε 6% για όσα έχουν κινητήρες από 501 έως 900 κ.εκ.

-από 14% σε 10% για όσα έχουν κινητήρες από 901 κ.εκ. και πάνω.

8) Ως υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα, για τα οποία καταργήθηκε από την 1η/6/2016 η πλήρης απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης και ορίστηκε μερική απαλλαγή κατά 50% νοούνται τα οχήματα που για τη μηχανική τους κίνηση αντλούν ενέργεια από τις ακόλουθες δύο πηγές αποθηκευμένης ενέργειας/ισχύος:

α) αναλώσιμο καύσιμο και

β) συσσωρευτής, πυκνωτής, σφόνδυλος/γεννήτρια ή άλλη διάταξη αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας/ισχύος.

Γενικότερα, σύμφωνα με την Οδηγία 2007/46, ως «υβριδικό αυτοκίνητο όχημα» νοείται το όχημα με δύο τουλάχιστον μετατροπείς ενέργειας και δύο διαφορετικά συστήματα αποθήκευσης ενέργειας για την κίνησή του.

9) Προβλέπεται πλήρης απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης για τα αυτοκίνητα οχήματα, καινούργια ή μεταχειρισμένα, που παραχωρούνται κατά κυριότητα με δωρεά στο Δημόσιο και στους ΟΤΑ για την εξυπηρέτηση των αναγκών τους.

10) Παρατείνεται η διαδικασία έκδοσης φορολογικού πιστοποιητικού για τις ανώνυμες εταιρίες, τις εταιρίες περιορισμένης ευθύνης και τα υποκαταστήματα αλλοδαπών επιχειρήσεων, των οποίων οι οικονομικές καταστάσεις ελέγχονται υποχρεωτικά από νόμιμους ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία, για φορολογικά έτη από την 1η-1-2016.

Το ετήσιο φορολογικό πιστοποιητικό εκδίδεται, πλέον προαιρετικά για τις παραπάνω εταιρίες και επιχειρήσεις, χωρίς να προβλέπονται οι σχετικές κυρώσεις που ίσχυαν με προγενέστερες διατάξεις. Το ετήσιο φορολογικό πιστοποιητικό προσλαμβάνει χαρακτήρα για τη Φορολογική Αρχή.

11) Ορίζεται ότι η καταβολή του φόρου που προκύπτει από δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων οι οποίες έχουν καταληκτική ημερομηνία υποβολής την 31η Δεκεμβρίου εκάστου φορολογικού έτους γίνεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα του πρώτου μήνα του επόμενου έτους, ενώ για τις δηλώσεις αυτής της περίπτωση που υποβάλλονται στις Δ.Ο.Υ. εμπρόθεσμα και η πράξη διοικητικού προσδιορισμού εκδίδεται μετά την 31η Δεκεμβρίου, η καταβολή του φόρου γίνεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση της πράξης.

12) Καθορίζεται, με καθυστέρηση 9 μηνών, η διαδικασία μεταφοράς στη ΓΓΔΕ ορισμένων από τις 36.000 εκκρεμείς υποθέσεις φορολογικού ελέγχου που έχουν παραμείνει στα «συρτάρια» του ΣΔΟΕ!

Οι υποθέσεις που θα επιλεγούν για να μεταφερθούν θα πρέπει να καταγραφούν εντός δύο μηνών από τη δημοσίευση του υπό ψήφιση νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η καταγραφή των υποθέσεων θα γίνει σε ηλεκτρονικό αρχείο με βάση τουλάχιστον τα ακόλουθα κριτήρια:

Α) την επωνυμία ή το ονοματεπώνυμο του ελεγχόμενου,

Β) τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.)

Γ) το ID της υπόθεσης στο ELENXIS ή ICIS,

Δ) το αντικείμενο εργασιών,
Ε) την εντολή ελέγχου της Ειδικής Γραμματείας του Σ.Δ.Ο.Ε. (αριθμός, ημερομηνία, ονοματεπώνυμο ελεγκτή),
ΣΤ) το αντικείμενο ελέγχου,
Ζ) την αιτία διενέργειας του ελέγχου από την Ειδική Γραμματεία του Σ.Δ.Ο.Ε.,
Η) τις ελεγχόμενες χρήσεις,
Θ) τις ημερομηνίες παραγραφής της υπόθεσης,
I) αν η υπόθεση προέρχεται από εισαγγελική παραγγελία και τον αριθμό αυτής,
Κ) το στάδιο ελέγχου.

Τα όργανα της Φορολογικής Διοίκησης, υπέχουν αστική, πειθαρχική και ποινική ευθύνη για την παραγραφή, μόνον ως προς τις υποθέσεις που τελικώς θα προτεραιοποιηθούν προς έλεγχο. Για τις λοιπές υποθέσεις τα όργανα της Γ.Γ.Δ.Ε. συμπεριλαμβανομένου του Γενικού Γραμματέα Γ.Γ.Δ.Ε. καθώς και τα όργανα της Ε.Γ. Σ.Δ.Ο.Ε. συμπεριλαμβανομένου του Ειδικού Γραμματέα Σ.Δ.Ο.Ε., δεν υπέχουν αστική ή πειθαρχική ή ποινική ευθύνη για την τυχόν παρέλευση του χρόνου παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για έκδοση πράξεων προσδιορισμού φόρου, τέλους, εισφοράς ή πράξεων επιβολής προστίμου.

Οι προθεσμίες παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για έκδοση πράξεων διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου και κάθε άλλης πράξης επιβολής φόρων, τελών, προστίμων ή εισφορών για τις υποθέσεις που θα μεταφερθούν για έλεγχο από το ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ, καθώς και για αυτές που μεταφέρθηκαν ήδη το 2015 από το ΣΔΟΕ στη ΓΓΔΕ παρατείνονται για 3 έτη.

13) Τα όργανα της Φορολογικής Διοίκησης, που είναι αρμόδια για τη στόχευση και επιλογή υποθέσεων προς έλεγχο, καθώς και για την επιλογή των υποθέσεων που προτεραιοποιούνται προς έλεγχο, δεν υπέχουν πειθαρχική, αστική και ποινική ευθύνη κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, για την παραγραφή των λοιπών υποθέσεων που δεν επιλέγονται και δεν προτεραιοποιούνται προς έλεγχο, εκτός από την περίπτωση που ενήργησαν με δόλο ή βαρειά αμέλεια ή σε περίπτωση παραβίασης του απορρήτου των πληροφοριών και στοιχείων που περιήλθαν σε γνώση τους κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

14) Ανατίθεται και στο ΣΔΟΕ η αρμοδιότητα ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του ν. 4177/2013, σχετικά με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που διακινούνται, διατίθενται και παρέχονται στην ελληνική αγορά από εμπόρους που δραστηριοποιούνται στο στεγασμένο και υπαίθριο εμπόριο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025