Νέους κανόνες στη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών έρχεται να βάλει η νέα κανονιστική διάταξη που έχει ήδη ετοιμάσει ο δήμος Θεσσαλονίκης, σε μια προσπάθεια να μπει μια τάξη στην άναρχη χρήση τους από μερίδα πολιτών.

Και όλα αυτά ενώ συνεχίζονται οι έλεγχοι από μικτά κλιμάκια της Ελληνικής Αστυνομίας και της Δημοτικής επιβάλλοντας μάλιστα και πρόστιμα στους χρήστες που δεν τηρούν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η κανονιστική διάταξη, την οποία έχει ετοιμάσει η Δημοτική Αστυνομία, αναμένεται να έρθει προς συζήτηση και έγκριση στο δημοτικό συμβούλιο που θα συνεδριάσει στις 21 Οκτωβρίου.

Στην κανονιστική περιγράφονται μεταξύ άλλων το όριο ταχύτητας των ηλεκτρικών πατινιών, τα σημεία τα οποία θα μπορούν να σταυθμεύουν, καθώς και τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται τα οποία για ορισμένες περιπτώσεις θα είναι υψηλά.

Τα όρια ταχύτητας και η απαγόρευση σε κεντρικές οδούς
Σύμφωνα με την κανονιστική, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χλμ./ώρα, ενώ υπάρχει απαγόρευση κυκλοφορίας σε δρομους στους οποίος το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα. Σε πεζόδρομους, πεζοδρόμια και πλατείες η ταχύτητα δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τα 15 χλμ. Η κανονιστική απαγορεύει την κίνηση των ηλεκρικών πατινιών από τις 08:00-22:00 σε κεντρικές οδούς όπως Τσιμισκή, Εγνατία (από Αμύνης μέχρι Δωδεκανήσου) και Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Επιπλέον, έρχεται να βάλει τάξη και στην άναρχη στάση και στάθμευση των ηλεκτρικών πατινιών. Σύμφωνα με τη διάταξη που έρχεται προς έγκριση εντός του μήνα, η στάση και η στάθμευση επιτρέπονται, αν δεν δημιουργείται κίνδυνος ή παρακώλυση της κυκλοφορίας.

Ειδικότερα απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο.:

α) σε διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών και σε απόσταση μικρότερη από 5 μέτρα από αυτές,

β) σε απόσταση μικρότερη από 12 μέτρα από στάσεις αστικών, υπεραστικών, ηλεκτροκίνητων λεωφορείων και τροχιοδρομικών οχημάτων,
γ) σε εισόδους και εξόδους κόμβων και σε απόσταση μικρότερη από 10 μέτρα από τη νοητή προέκταση της πλησιέστερης οριογραμμής του κάθετου οδοστρώματος,

δ) σε σιδηροδρομικές ή τροχιοδρομικές γραμμές ή πολύ κοντά σε αυτές, ώστε να παρεμποδίζεται η κίνηση των σιδηροδρομικών ή τροχιοδρομικών οχημάτων,
ε) πάνω και κάτω από τις γέφυρες, εκτός αν υπάρχουν χώροι για στάθμευση ειδικά προορισμένοι,
στ) πάνω στις νησίδες ασφαλείας ως και στις διαχωριστικές νησίδες,

ζ) στους αυτοκινητοδρόμους και τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, εκτός των χώρων στάθμευσης που καθορίζονται με σήμανση,
η) σε λωρίδες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης,
θ) σε σήραγγες που υποδεικνύονται από ειδικές πινακίδες, εκτός από τους χώρους που υποδεικνύονται ειδικά για αυτόν τον σκοπό,
ι) σε θέση όπου βρίσκεται κεκλιμένο επίπεδο (ράμπα) διάβασης ατόμων με αναπηρία ή οδηγός τυφλών και σε απόσταση μικρότερη από 0,50μ. εκατέρωθεν αυτών,
ια) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης οχημάτων ατόμων με αναπηρία,
ιβ) σε χώρους στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα ατόμων με αναπηρία,
ιγ) σε απόσταση μικρότερη από 7 μέτρα πριν και μετά τις ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις,
ιδ) σε θέση από την οποία παρεμποδίζεται όχημα που σταθμεύει κανονικά να εξέλθει από τον χώρο όπου έχει σταθμεύσει,
ιε) αν το ελεύθερο μέρος της οδού που απομένει είναι ανεπαρκές για την κυκλοφορία των οχημάτων,
ιστ) προ της εισόδου και εξόδου που προορίζεται για τη διακίνηση ασθενών προς και από νοσοκομεία, κλινικές και σταθμούς πρώτων βοηθειών γενικά,
ιζ) αν εμποδίζει τη χρήση χώρων στάθμευσης που σημαίνονται κατάλληλα,
ιη) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης επιβατικών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (TAXI),
ιθ) στις εισόδους και εξόδους των πεζόδρομων,
κ) σε ειδικούς χώρους στάθμευσης και αφετηρίες υπεραστικών λεωφορείων, τουριστικών λεωφορείων και τουριστικών λεωφορείων ανοιχτού τύπου,
κα) σε χώρους λιμένων και χερσαίας ζώνης λιμένων που χρησιμοποιούνται για την επιβίβαση/αποβίβαση ατόμων και τη φορτοεκφόρτωση σε πλοία και σκάφη.

Επισης, απαγορεύεται εντός πεζοδρομίων, πεζοδρόμων, πλατειών και πάρκων, εκτός ειδικά καθορισμένων από τον δήμο Θεσσαλονίκης θέσεων. Προσωρινά, ωστόσο, οι χρήστες θα μπορούν να πραγματοποιούν στάση εντός πεζοδρομίων, πεζοδρόμων, πλατειών και πάρκων, μόνο εφόσον δεν εμποδίζει την κίνηση των πεζών ή την είσοδο σε κτήρια. Τέλος, υπάρχει αναφορά για απαγόρευση στάθμευσης σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία.

Χρήση ηλεκτρικών πατινιών χωρίς ακουστικά και κινητά
Στην κανονιστική γίνεται ιδιαίτερη αναφορά για τον τρόπου θα μπορούν να τα χρησιμοποιούν οι πολίτες τα ηλεκτρικά πατίνια χωρίς να υπάρχει κίνδυνος τοσο για τους ίδιους όσο και για τους γύρω τους. Έτσι οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κινούνται ανά δύο ή και περισσότεροι παράλληλα, να χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές. Επίσης, να χρησιμοποιούν εν κινήσει κινητό τηλέφωνο, το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.

Οι οδηγοί των ηλεκτρικών πατινιών είναι υποχρεωμένοι, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα. Να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο, εξαιρουμένων των οδηγών ηλεκτροκίνητων αμαξιδίων ατόμων με αναπηρία, ενισχυμένων και απλών, scooters και handbikes ατόμων με αναπηρία.

Υποχρεούνται να κατεβαίνουν από αυτά και να τα οδηγούν βαδίζοντας, όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.

Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται επίσης να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους. Σε οδούς, οι οποίες έχουν λωρίδα κυκλοφορίας για την κίνηση ποδηλάτων ή μοτοποδηλάτων, απαγορεύεται στους οδηγούς αυτών και των Ε.Π.Η.Ο. να χρησιμοποιούν το υπόλοιπο του οδοστρώματος.

Οι οδηγοί που για την εκτέλεση της εργασίας τους οδηγούν Ε.Π.Η.Ο. για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, υποχρεούνται κατά την εκτέλεση της εργασίας τους κατά τη νύκτα να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό, όπως γιλέκο ή πανωφόρι, που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις.

Τα πρόστιμα
Για τις παραβάσεις που προβλέπονται στον ΚΟΚ επιβάλλονται οι προβλεπόμενες στον ΚΟΚ διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα.

– 40 ευρώ για μη χρήση κράνους, υπέρβαση ορίου ταχύτητας 100 ευρώ, συν 200 ευρώ εάν κυκλοφορεί σε δρόμο που δεν επιτρέπεται, κυκλοφορία σε δρόμο που δεν επιτρέπεται 100 ευρώ, παραβίαση κόκκινου σηματοδότη 350 ευρώ κ.ο.κ.

Για την μαζική κατάληψη μη εγκεκριμένων χώρων από ΕΠΗΟ πέραν των κυρώσεων που προβλέπονται στον ΚΟΚ δύναται να διενεργείται απομάκρυνση των ΕΠΗΟ, κατόπιν 2ης παράβασης εντός 3ώρου.

Για μη τήρηση των διαγραμμίσεων επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ ανά σημείο.

Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων της κανονιστικής και έπειτα από δύο παραβάσεις εντός έξι μηνών, η παραχώρηση ανακαλείται, χωρίς η εταιρία να διατηρεί δικαίωμα επιστροφής χρημάτων.

Οι υποχρεώσεις των εταιριών
Οι επιχειρήσεις εκμίσθωσης Ε.Π.Η.Ο. που καταλαμβάνουν κοινόχρηστο χώρο κατόπιν παραχώρησης από το Δήμο Θεσσαλονίκης, υποχρεούνται:

α) Τα διατιθέμενα προς εκμίσθωση Ε.Π.Η.Ο. να πληρούν τις προδιαγραφές που ορίζει ο ΚΟΚ και η λοιπή κείμενη νομοθεσία,
β) Να διατηρούν το σύνολο του εκμισθούμενου στόλου τους σε κατάλληλη κατάσταση για χρήση, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΟΚ και της λοιπής κείμενης νομοθεσίας,
γ) Να εφαρμόζουν κατάλληλη υποδομή λογισμικού στο στόλο εκμισθούμενων Ε.Π.Η.Ο. για την διασφάλιση τήρησης των ορίων ταχύτητας, απαγόρευσης και περιορισμό στάθμευσης και περιορισμούς κίνησης,
δ) Να διαγραμμίσουν τους χώρους που τους παραχωρούνται,

Επίσης απαγορεύεται:
α) Να σταθμεύουν τα διατιθέμενα Ε.Π.Η.Ο. σε κοινόχρηστους χώρους που δεν τους έχουν παραχωρηθεί,
β) Να επιτρέπουν τη στάθμευση σε χώρους εκτός των προκαθορισμένων με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού,
γ) Να επιτρέπουν την κίνηση σε οδούς όπου απαγορεύεται με την παρούσα, με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού.

Πηγή: voria.gr