Θοδωρής Καψάλης*

Το έβαλε τέλος στο «διάλογο» για την εξεύρεση ενός δίκαιου συστήματος πρόσληψης αναπληρωτών και ταυτόχρονα ομολόγησε με τον πιο επίσημο τρόπο, πως δεν πρόκειται να γίνουν έως το 2020!

Με τροπολογία που κατατέθηκε στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών ρυθμίζει τη πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και αναπληρωτών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), για τα σχολικά έτη 2017–2018 και 2018-2019.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση η συγκεκριμένη τροπολογία καθίσταται αναγκαία λόγω «..περιορισμών διορισμών/προσλήψεων προσωπικού στο δημόσιο τομέα, οι οποίοι υπαγορεύονται και κατά την περίοδο αυτή από εξαιρετικά σοβαρούς και επιτακτικούς δημοσιονομικούς λόγους..»,

«..ότι οι ισχύοντες δημοσιονομικοί περιορισμοί στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βάσει των πάγιων ισχυουσών διατάξεων.»!!

Η αντίληψη και της σημερινής ηγεσίας του ΥΠ.Π.Ε.Θ. επεξεργάζεται ακριβώς το ίδιο μοντέλο, αυτό της λογιστικής αντιμετώπισης συνολικά του ζητήματος της παιδείας. Σφιχτή δημοσιονομική πολιτική, περικοπές δαπανών και ορθολογιστική διαχείριση του προσωπικού, συρρικνώνοντας έτσι τα δικαιώματα όλων των εργαζομένων αλλά πολύ περισσότερο τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών/-τριών.

Στην παράγραφο 2 της τροπολογίας ενταφιάζεται και η Ειδική Αγωγή η οποία μπαίνει και αυτή στην προκρούστια κλίνη αφού διατηρείται το άρθρο 48 του ν. 4415/2016 (Α΄ 159) ενώ παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων να καθορίσει, με απόφασή του που εκδίδεται κατόπιν εισήγησης της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου, επιμέρους διαφοροποιήσεις όλων των παραπάνω!

Οι μάσκες έπεσαν και οι πάντες πλέον γνωρίζουν ότι οι υποσχέσεις όλων των υπουργών στο θέμα των μόνιμων διορισμών εξυπηρέτησε μόνο στο ν΄ αποσπασθεί η συναίνεση τόσο του εκπαιδευτικού κινήματος όσο και της κοινωνίας κατά την διαδικασία διαμόρφωσης της νέας κατάστασης.Τα προβλήματα στην δημόσια εκπαίδευση είναι πολλά και προϋποθέτουν σκληρή και επίμονη δουλειά. Απαιτείται ένα στρατηγικό σχέδιο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να συμφωνήσουν πάνω σ΄ ένα πλάνο με προοπτική. Οι προσλήψεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού δεν είναι η επιστροφή στο μοντέλο της εξυπηρέτησης συντεχνιακών συμφερόντων. Είναι επιτακτική ανάγκη για να μπορέσουν να λειτουργήσουν σωστά τα σχολεία και υπαγορεύεται όχι μόνο από το περί δικαίου αίσθημα –καθώς οι αναπληρωτές υποστηρίζουν το δημόσιο σχολείο επί μια δεκαπενταετία– αλλά και από το Σύνταγμα της Ελλάδας αφού εξυπηρετεί το συμφέρον του ελληνικού λαού.

Σύντομα θα μας μιλήσουν για τα καλά της αξιολόγησης-αυτοαξιολόγησης. Άραγε οι ίδιοι πόσο καλά αξιολογούν τους εαυτούς τους; Μια σειρά από δικές τους κεντρικές αποφάσεις αλλά και ουσιώδεις παραλήψεις έχουν υπονομεύσει την προσπάθεια που καταβάλλει ο ελληνικός λαός συνολικά αλλά και ο εκπαιδευτικός κόσμος ειδικά ώστε να διορθωθούν τα κακώς κείμενα όπως:

  1. Το νέο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο –αποκλεισμός παιδιών από τα ολοήμερα,  αποσπασματικός τρόπος αντιμετώπισης του προγράμματος και παιδαγωγική αποσύνδεση πρωινού/ολοήμερου. Κατάργηση διδακτικών αντικειμένων και δεύτερες αναθέσεις μαθημάτων. Κατάργηση υπεύθυνου ολοήμερου και υποβάθμιση του παιδαγωγικού του ρόλου. Καταστρατήγηση ωραρίου νηπιαγωγών, δημιουργία τεχνητών πλεονασμάτων στέλνοντας χιλιάδες αναπληρωτές στην ανεργία, Υ.Α. Φ12/657/70691/Δ1/11-5-2016, 130272/Δ1/26-8-2016.
  2. Η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση –υποστελέχωση ειδικών σχολείων και Τμημάτων Ένταξης, καθυστέρηση συγκρότησης και συρρίκνωση των δομών υποστήριξης (Σ.Δ.Ε.Υ., ΚΕ.Δ.Δ.Υ., Ε.Δ.Ε.Α.Υ. κ.ά), παράλληλη στήριξη χωρίς διασφάλιση εξειδικευμένου προσωπικού, αποσπασματική αντιμετώπιση εκπαιδευτικών αναγκών μαθητών/-τριών με αναπηρία ή/και εκπαιδευτικές ανάγκες, ν.4415/2016 αρ.48, 163629/ΓΔ4/4-10-2016.
  3. Η ακύρωση από το συμβούλιο της Επικρατείας του νόμου 4327/2015 για την επιλογή διευθυντών σχολείων. Απόφαση που συμβάλλει στην αποδυνάμωση του συλλόγου διδασκόντων και τη διατήρηση ενός συστήματος που είχε μέγιστο μερίδιο ευθύνης για τα όποια κακώς κείμενα στο χώρο της Δημόσιας Εκπαίδευσης, ΣτΕ_711/2016.
  4. Τα σοβαρά προβλήματα με τις «υποχρεωτικές» μετατάξεις εκπαιδευτικών από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Εκκρεμεί πόρισμα για τη νομιμότητα ή μη των μετατάξεων που πραγματοποιήθηκαν, άρθρου 82 παρ. 11 του ν. 4172/2013.
  5. Η μη απόδοση οργανικών θέσεων των ειδικοτήτων Υ.Α. – 172260/Ε1/20-10-2016, 110606/Ε1/6-7-2016, 16794/Ε1/2-2-2016, 129468/Ε1/14-8-2015, – όπως ο νόμος ορίζει και συντήρηση του καθεστώτος ομηρίας χιλιάδων συναδέλφων με άμεσο αντίκτυπο στην εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
  6. Η ανισότητα σε σχέση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς, χιλιάδων αναπληρωτών λόγω μη κατοχύρωσης ίσων δικαιωμάτων (άδειες, περίθαλψη, επίδομα θέσης ευθύνης, κλπ.) και της προώθησης ελαστικών σχέσεων εργασίας.
  7. Οι αποφάσεις του ΣτΕ_527/2015 περί αντισυνταγματικότητας του συστήματος διορισμών του ν. 3848/2010, και ΣτΕ_4303/2015 για τις προσλήψεις αναπληρωτών μπορεί να οδηγήσουν ξανά σε μπλοκάρισμα όλης της διαδικασίας στελέχωσης των σχολικών μονάδων και σε νέες περιπέτειες όλο το εκπαιδευτικό σύστημα.

Η αξιολόγηση δεν μπορεί να προχωρήσει κάτω από αυτές τις συνθήκες αλλά ακόμα και αν επιβληθεί βιαίως, όπως έγινε στο παρελθόν με Π.Δ.152/2013 και ν.3848/2010, δεν πρόκειται ν΄ αποδώσει κάποιο θετικό αποτέλεσμα πολύ περισσότερο να συμβάλλει στην εργασιακή ειρήνη που απαιτείται για την εφαρμογή της όποιας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης.

[irp posts=”110778″ name=”ΟΠΣΥΔ: οδηγίες εγγραφής – Αιτήσεις αναπληρωτών (Βίντεο)”]

Είναι απαράδεκτη η τακτική της κυβέρνησης και η ευθύνη της μεγάλη στη διατήρηση αυτής της κατάστασης. .

*Καθηγητής Φ.Α. στην Α/θμια Εκπαίδευση / Μέλος της Ανεξάρτητης Κίνησης Εκπαιδευτικών Π.Ε. Λακωνίας / Γ.Γ. ΣΕΠΕ Λακεδαίμονος «Ο Πλήθων».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025