Νέο πρόγραμμα διετών σπουδών για μαθητές με στόχο πανεπιστήμια του εξωτερικού. Ένα νέο διετές πρόγραμμα εκπαίδευσης στην αγγλική γλώσσα εισάγεται για τους μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου, το οποίο στοχεύει στην προετοιμασία τους για σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Οι απόφοιτοι του προγράμματος θα μπορούν να διεκδικήσουν θέσεις και σε μη κρατικά ΑΕΙ της Ελλάδας χωρίς τη συμμετοχή στις και χωρίς να απαιτείται η επίτευξη της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που ισχύει για τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια.

Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, μέσω ανάρτησής του στα κοινωνικά δίκτυα, γνωστοποίησε τη συνάντησή του στη Γενεύη με τον Γενικό Διευθυντή του , Olli-Pekka Heinonen, και ανώτερα στελέχη του οργανισμού. Στόχος της συνάντησης ήταν η προετοιμασία για την εφαρμογή του προγράμματος σε δημόσια της Ελλάδας. Όπως αναφέρθηκε, η πιλοτική φάση θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2026 σε πέντε Πρότυπα Λύκεια και θα επεκταθεί σταδιακά σε συνολικά 21 Πρότυπα Λύκεια σε ολόκληρη τη χώρα.

Δείτε επίσης

Σχολεία: Το σχέδιο για το Διεθνές Απολυτήριο – Πότε ξεκινά πιλοτικά

Το IB αποτελεί ένα απαιτητικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ενισχύει τις ικανότητες κριτικής σκέψης, ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων των μαθητών. Ο κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι το πρόγραμμα εφαρμόζεται ήδη σε περίπου 6.000 σχολεία σε 150 χώρες, εκ των οποίων τα μισά ανήκουν στον δημόσιο τομέα. Παράλληλα, σημείωσε ότι η πρώτη πρόταση ένταξης του IB στην ελληνική εκπαίδευση διατυπώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 και ότι πλέον, τρεις δεκαετίες αργότερα, η εφαρμογή του γίνεται πραγματικότητα.

Τη στήριξή του στο νέο πρόγραμμα εξέφρασε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, υπογραμμίζοντας τη συμβολή του στην επίτευξη μιας κοινωνίας ίσων ευκαιριών και ευρύτερης συμμετοχής.

 

Το πρόγραμμα IB θα λειτουργήσει ως εναλλακτική επιλογή, παράλληλα με το υπάρχον σύστημα των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων. Η φοίτηση απαιτεί καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας, τόσο από τους μαθητές όσο και από τους εκπαιδευτικούς που θα το διδάξουν.

Ο βασικός κορμός του προγράμματος περιλαμβάνει προφορική παρουσίαση και συγγραφή εργασίας 1.600 λέξεων στη Θεωρία της Γνώσης (TOK), καθώς και εκτενή πραγματεία 4.000 λέξεων (Extended Essay). Οι μαθητές θα συμμετέχουν επίσης σε δραστηριότητες δημιουργικότητας, αθλητισμού και εθελοντισμού μέσω των προγραμμάτων CAS (Creativity, Activity, Service).

Τα μαθήματα κατανέμονται σε έξι βασικές θεματικές κατηγορίες:

Γλώσσα και Λογοτεχνία
Εκμάθηση Ξένης Γλώσσας
Ανθρωπιστικές Επιστήμες
Φυσικές Επιστήμες και Πληροφορική
Μαθηματικά
Τέχνες

Οι μαθητές θα επιλέγουν έξι συνολικά μαθήματα, ένα από τις πέντε πρώτες ομάδες και ένα επιπλέον από οποιαδήποτε ομάδα, με την προϋπόθεση ότι τρία ή τέσσερα εξ αυτών θα είναι ανώτερου επιπέδου (HL), ενώ τα υπόλοιπα βασικού επιπέδου (SL).

Με την ολοκλήρωση της φοίτησης, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα συμμετέχουν σε εξετάσεις που διεξάγονται δύο φορές τον χρόνο (Μάιο και Νοέμβριο), με κοινά θέματα παγκοσμίως. Η βαθμολογία κυμαίνεται από 1 έως 7, με βάση επιτυχίας το 24 και ανώτατη βαθμολογία το 45. Η ελάχιστη απαιτούμενη βαθμολογία για εισαγωγή σε πανεπιστήμια του εξωτερικού ποικίλλει. Στα περισσότερα πανεπιστήμια της Ευρώπης κυμαίνεται από 32-38, ενώ για την είσοδο στα βρετανικά ιδρύματα απαιτείται βαθμολογία από 30 έως 38. Στις ΗΠΑ, αν και δεν υπάρχει προκαθορισμένη βάση, για πανεπιστήμια της Ivy League απαιτείται συνήθως βαθμός 36 ή υψηλότερος.

Η προσπάθεια ενσωμάτωσης του Διεθνούς Απολυτηρίου στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ξεκίνησε το 1995, με τη θέσπιση του νόμου Ν.2327/1995 κατά τη θητεία του τότε υπουργού Παιδείας Γιώργου Παπανδρέου. Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε ορισμένα ιδιωτικά σχολεία, ωστόσο, δεν υιοθετήθηκε στα δημόσια Λύκεια.

Το 2009, το πρόγραμμα αντιμετώπισε σοβαρό πλήγμα, όταν καταγγέλθηκαν διαρροές θεμάτων στις εξετάσεις. Η αποκάλυψη ότι μαθητής κατείχε τα θέματα πριν την έναρξη των εξετάσεων οδήγησε στην αποκάλυψη κυκλώματος στο οποίο φέρονταν να εμπλέκονται εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές.

Ακολούθησε Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ), η οποία ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2009 και το σχετικό πόρισμα διαβιβάστηκε στην Εισαγγελία Αθηνών. Τελικά, ασκήθηκαν ποινικές διώξεις σε 21 άτομα, μεταξύ των οποίων εκπαιδευτικοί και γονείς, ενώ ο Διεθνής Οργανισμός Απολυτηρίου (IBO) αφαίρεσε την πιστοποίηση από ένα ιδιωτικό σχολείο.

Δωρεάν φοίτηση και προοπτικές επέκτασης

Περισσότεροι από 1.400.000 μαθητές παρακολουθούν προγράμματα IB σε 158 χώρες, σε πάνω από 5.300 σχολεία παγκοσμίως. Κάθε σχολείο πρέπει να λάβει έγκριση από τον Οργανισμό IB και να υπόκειται σε αξιολογήσεις κάθε πέντε χρόνια.

Στην Ελλάδα, το πρόγραμμα IB προσφέρεται σήμερα σε 19 ιδιωτικά σχολεία, από τα οποία 16 παρέχουν το IB Diploma Programme. Τα δίδακτρα κυμαίνονται από 7.000 έως 15.000 ευρώ ετησίως, με πιθανές πρόσθετες χρεώσεις για εκπαιδευτικό υλικό και εξωσχολικές δραστηριότητες. Πολλοί μαθητές παρακολουθούν φροντιστηριακά μαθήματα ή ιδιαίτερα για να προετοιμαστούν καλύτερα για τις εξετάσεις, ενώ παρέχονται και υποτροφίες σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.

Το υπουργείο Παιδείας επιδιώκει την καθιέρωση του Διεθνούς Απολυτηρίου στη δημόσια εκπαίδευση χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τους μαθητές, στοχεύοντας στη δημιουργία ισότιμων εκπαιδευτικών ευκαιριών.

Δείτε επίσης