Σχετικά με τη δημόσια διαβούλευση της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία.
Α. Λύκειο: ως αυτόνομη μορφωτική βαθμίδα και με καθιέρωση του Ενιαίου Λυκείου Θεωρίας και Πράξης.
Δεύτερο Επίπεδο: Μεταλυκειακή Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση με αναβάθμιση της σημερινής τεχνολογικής εκπαίδευσης.
Τι σημαίνει;
Κατάργηση όλων των τύπων Λυκείων: Μουσικά, καλλιτεχνικά, αθλητικά και ΑΜΕΣΗ απόλυση όλων των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε αυτά καθώς δεν είναι δυνατόν να απορροφηθούν όλες αυτές οι ειδικότητες και τα μαθήματα (που υπάρχουν σε όλους αυτούς τους τύπους σχολείων) σε ένα ενιαίο λύκειο!
Κατάργηση όλων των Επαγγελματικών Λυκείων και ΑΜΕΣΗ απόλυση όλων των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε αυτά. Αύξηση των χρόνων σπουδών όσων μαθητών επιθυμούν να ακολουθήσουν την Τεχνική εκπαίδευση καθώς θα αναγκάζονται να τελειώσουν ένα μεταλυκειακό πρόγραμμα σπουδών (1 έως 3 χρόνια) και μετά να εισάγονται στα αντίστοιχα ΤΕΙ και Πολυτεχνεία.
Β. Αποδέσμευση της απόκτησης του απολυτηρίου Λυκείου από την είσοδο στα πανεπιστήμια και ελεύθερη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση.
Τι σημαίνει;
Πώς θα γίνεται η ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ, ΤΕΙ δεν διευκρινίζεται! Όπως επίσης και ο αριθμός των εισακτέων ανά σχολή και ανά περιοχή της χώρας! Διότι δεν είναι δυνατόν να εισάγονται όλοι στη σχολή και εκεί που θέλουν! Θα δημιουργηθούν λοιπόν κάποια κριτήρια γιατί αλλιώς θα καταργηθούν:
– όλες οι σχολές που παρέχουν σημαντικές σπουδές που δεν είναι ελκυστικές στο σύνολο των φοιτητών
– όλες οι σχολές και τα Πανεπιστήμια που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας
Θα απολυθούν όλοι οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε αυτές τις σχολές και τα Πανεπιστήμια καθώς δεν είναι δυνατόν να απορροφηθούν σε άλλα αντικείμενα σπουδών και σχολών.
Γ. Η πρόταση για ελεύθερη πρόσβαση στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση απαλλάσσει την οικογένεια από δαπάνες για φροντιστήρια.
Τι σημαίνει;
Εκεί στο ΣΥΡΙΖΑ πιστεύουν ότι με την ελεύθερη πρόσβαση θα καταργηθούν τα φροντιστήρια; Τους διαφεύγει ότι υπάρχουν χιλιάδες μελετητήρια – φροντιστήρια για μαθητές των πρώτων τάξεων του Λυκείου, του γυμνασίου ακόμα και του δημοτικού, τα οποία δεν προετοιμάζουν κανέναν για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ αλλά για την επόμενη μέρα; Μήπως όταν καθιερωθεί η ελεύθερη πρόσβαση θα καταργηθούν ως δια μαγείας και αυτά τα φροντιστήρια;
Δ. Νέος Νόμος-Πλαίσιο σύμφωνος με το άρθρο 16 του Συντάγματος που θα καθορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις διδασκόντων και διδασκομένων, όπως και τις διαδικασίες πρόσληψης και εξέλιξης εντός του διδακτικού φορέα.
Τι σημαίνει;
Τι θα αλλάξει σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις διδασκόντων και διδασκομένων;
Πώς θα προσλαμβάνονται και θα εξελίσσονται στο μέλλον οι πανεπιστημιακοί;
Μήπως θα προστεθούν τα κομματικά κριτήρια;
Διότι σήμερα οι εξελίξεις γίνονται με αντικειμενικά κριτήρια και οι προσλήψεις μέσω ανεξάρτητης αρχής.
Ε. Θα εφαρμοστεί ο θεσμός της “πολλαπλογλωσσίας” με ταυτόχρονη επιδίωξη την εξοικείωση του μαθητή με άλλους πολιτισμούς και την καταπολέμηση του ρατσισμού!
Τι σημαίνει;
Σε ποιο παιδαγωγικό εγχειρίδιο αναφέρεται ότι η γνώση πολλών γλωσσών οδηγεί στην καταπολέμηση του ρατσισμού; Αγαπητοί κύριοι άλλο πολυπολιτισμικότητα και διαπολιτισμικότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία άλλο γνώση πολλών γλωσσών. Άλλο γνώση και διδασκαλία άλλων πολιτισμών, θρησκειών και ιστορίας των λαών που βοηθάει στην καταπολέμηση του ρατσισμού και ενισχύει το αίσθημα της ανεκτικότητας και άλλο η απλή διδασκαλία άλλων γλωσσών!
ΣΤ. Αναφορά σε «τουρκόφωνο και ελληνόφωνο πρόγραμμα» στα σχολεία της μειονότητας.
Τι σημαίνει;
Η Συνθήκη της Λωζάνης: «Σύμβασις Περί ανταλλαγής», μιλά για μουσουλμάνους της Δυτικής Θράκης. Η οποιαδήποτε αναφορά σε Τούρκους και τουρκόφωνους μόνο ως ανθελληνική προπαγάνδα μπορεί να εκληφθεί! Είναι άλλο η διδασκαλία της Τούρκικης γλώσσας που γίνεται στα μειονοτικά σχολεία και άλλο η αναφορά σε τουρκόφωνο πρόγραμμα σπουδών!
Ζ. Δημόσια συνεχιζόμενη εκπαίδευση, η οποία να λειτουργεί με διαφάνεια και δημόσια/κοινωνική λογοδοσία
Τι σημαίνει;
Σε όλο το σχέδιο διαβούλευσης για την παιδεία δεν γίνεται κουβέντα για την κατάργηση της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας!
Αντίθετα σε μία μόνο γραμμή γίνεται λόγος για δημόσια/κοινωνική λογοδοσία! Αυτή παραπέμπει σε αξιολόγηση εκπαιδευτικών, σχολείων και εκπαιδευτικού έργου όπως στα σοσιαλιστικά «καθεστώτα»; Με ότι αυτό συνεπάγεται;
Δημόσια/κοινωνική λογοδοσία σημαίνει ανοικτή αξιολογική διαδικασία εκπαιδευτικών και διευθυντών στα αμφιθέατρα των σχολείων ή στις κεντρικές πλατείες των δήμων από γονείς και μαθητές;
Τουλάχιστον η αξιολόγηση είναι μία διαδικασία που ορίζεται σε όλα τα εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά εγχειρίδια, αντίθετα δεν γίνεται λόγος πουθενά για δημόσια/κοινωνική λογοδοσία!
Καλό είναι πάντως να μας διευκρινίσουν μέσα σε όλα τα άλλα και την θέση τους για το θέμα αυτό.
Η. Έχει κοστολογήσει κανείς εκεί στο ΣΥΡΙΖΑ αυτές τις προτάσεις;
Τι σημαίνει;
Γνωρίζουμε ότι «λεφτά δεν υπάρχουν» και όλα αυτά μπορεί να είναι απλά ευχολόγια!
Από τις λίγες προτάσεις που σταχυολόγησα:
– Τις χωριστές δομές, όπου θα εφαρμόζονται εξατομικευμένα προγράμματα γνωστικού, ψυχαγωγικού και αθλητικού περιεχομένου, αρμόζουσες στις εκάστοτε ειδικές ανάγκες, και θα παρέχονται αναπτυξιακές, εκπαιδευτικές και θεραπευτικές υπηρεσίες με παράλληλη υποστήριξη στις οικογένειές τους.
– Να γενικευθεί το ολοήμερο σχολείο στο δημοτικό και το γυμνάσιο
– Ένα δημοκρατικά σχεδιασμένο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Έρευνα και την Τεχνολογική Ανάπτυξη, με εγγυημένη χρηματοδότηση
– Σταδιακή αύξηση των κονδυλίων για την παιδεία
Προκύπτει ότι και μία σταδιακή παρέμβαση στην παιδεία, με βάση τις προτάσεις αυτές, προϋποθέτει την εξεύρεση ή την περικοπή άλλων δαπανών του κράτους, εκατοντάδων εκατομμυρίων! Το γνωρίζουν οι συγγραφείς αυτού του πονήματος ή αυτοί απλά ανέλαβαν να το γράψουν καλύπτοντας το θεωρητικό κενό;
Αναμένουμε απαντήσεις.
Νικηφόρος Κωνσταντίνου Μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ Αντιπρόεδρος της ΔΑΚΕ καθηγητών ΔΕ