Ερώτηση κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή ώστε να ακυρωθεί η απέλαση των δύο μαθητών-προσφύγων που φοιτούν σε σχολεία των Ιωαννίνων και αποτελούν παράδειγμα κοινωνικής ένταξης και εκπαιδευτικής ενσωμάτωσης.
Με ερώτηση που κατέθεσαν προς την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως και τον υπουργό Μετανάστευσης Νότη Μηταράκη τονίζουν πως «οι απορριπτικές αποφάσεις των αρμόδιων αρχών στα αιτήματα ασύλου αποτυπώνει την προβληματική, απάνθρωπη και ανάλγητη μεταναστευτική πολιτική της κυβέρνησης, καθώς και την πλήρη αποτυχία της στην εκπαίδευση των προσφύγων».
Παράλληλα αναφέρονται στο πόρισμα – «καταπέλτη» του Συνηγόρου του Πολίτη, το οποίο διαπιστώνει σοβαρές παραβιάσεις στην εκπαίδευση και ένταξη των προσφύγων, αφήνοντας σαφείς αιχμές κατά του υπουργείου Παιδείας και του υπουργείου Μετανάστευσης, ειδικά κατά την περίοδο της πανδημίας και της τηλεκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο αυτό, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ρωτούν τους αρμόδιους υπουργούς:
Τι μέτρα προτίθενται να λάβουν για να ακυρωθούν οι απορριπτικές αποφάσεις των αρμόδιων αρχών ώστε οι δύο μαθητές-πρόσφυγες να συνεχίσουν να ζουν στη χώρα μας και να φοιτούν στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα;
Θα εξασφαλίσουν την χορήγηση ασύλου, σε όλους όσους προέρχονται από εμπόλεμες ζώνες και θα άρουν τις διατάξεις με τις οποίες καταργήθηκε η δυνατότητα των Επιτροπών της Αρχής Προσφυγών να παραπέμπει σε άδεια διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους όταν κρίνεται απαραίτητο;
Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί η κυβέρνηση ώστε να συμμορφωθεί στις υποδείξεις του Συνηγόρου του Πολίτη, ο οποίος διαπιστώνει αποκλεισμό των ανήλικων αιτούντων άσυλο από την εκπαίδευση;
Η ερώτηση:
Η ενδεχόμενη απέλαση δύο μαθητών-προσφύγων, οι οποίοι φοιτούν σε σχολεία των Ιωαννίνων και αποτελούν παράδειγμα κοινωνικής ένταξης και εκπαιδευτικής ενσωμάτωσης, αποτυπώνει την προβληματική, απάνθρωπη και ανάλγητη μεταναστευτική πολιτική της κυβέρνησης, καθώς και την πλήρη αποτυχία της στην εκπαίδευση των προσφύγων.
1. Η περίπτωση του κούρδου μαθητή SZ
Ο 11 ετών μαθητής που φοιτά στο 2ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ιωαννίνων έχει καταγωγή από το Ιράκ και ήρθε στην Ελλάδα το 2017 μαζί με την επταμελή οικογένειά του ως πρόσφυγες-αιτούντες άσυλο. Αρχικά διέμεινε στη Δομή Φιλοξενίας του Καρά Τεπέ (Μυτιλήνη) για 9 μήνες. Σήμερα κατοικεί με την οικογένειά του στο Πέραμα Ιωαννίνων υπό την εποπτεία ΜΚΟ. Ο μαθητής έχει διαγνωστεί με Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή (φάσμα αυτισμού), παρουσιάζοντας δυσκολίες στην κατάκτηση των βασικών δεξιοτήτων και στην ανάπτυξη του λόγου. Ωστόσο, η εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου-δομημένου προγράμματος υποστήριξης από την πλευρά του σχολείου έχει ως αποτέλεσμα την αλματώδη βελτίωσή του, όπως αποτυπώνεται και στην πρόσφατη επιστολή των εκπαιδευτικών του 2ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων.
Σύμφωνα με πρόσφατη δικαστική απόφαση, το αίτημα της οικογένειας για άσυλο απορρίφθηκε, τους ζητήθηκε να εγκαταλείψουν το σπίτι που διαμένουν και να επιστρέψουν άμεσα στη χώρα τους. Η συγκεκριμένη απόφαση αναμένεται να έχει καταστροφικά αποτελέσματα για την ψυχοσωματική υγεία του μαθητή και της οικογένειάς του, καθώς η ενδεχόμενη επιστροφή θα γίνει σε μια εμπόλεμη περιοχή που, μεταξύ άλλων, δε διαθέτει καμία υποδομή υποστήριξης παιδιών με αυτισμό.
Επιπλέον, με διάταξη του Ν. 4686/2020[1] καταργήθηκε η δυνατότητα των Επιτροπών της Αρχής Προσφυγών να παραπέμψουν προς εξέταση στις αρμόδιες αρχές μια αίτηση διεθνούς προστασίας, όταν αυτή απορρίπτεται, αλλά κρίνεται ότι συντρέχουν ανθρωπιστικοί λόγοι για τη χορήγηση αδείας διαμονής στη χώρα, σύμφωνα με το αρ. 67, Ν.4375/2016. Πρόκειται για μια ρύθμιση της κυβέρνησης που επικρίθηκε σθεναρά τόσο από εμάς, όσο και από ανθρωπιστικές οργανώσεις και Διεθνείς Οργανισμούς, η οποία αφορούσε μια ασφαλιστική δικλείδα ανθρωπισμού για περιπτώσεις ακριβώς όπως αυτή του SZ και της οικογένειάς του.
2. Η περίπτωση του μαθητή JB-C από το Κονγκό
Ο 20 ετών μαθητής που φοιτά στη Γ’ τάξη του ΓΕΛ Κατσικά έχει καταγωγή από το Κονγκό και έφτασε στην Ελλάδα πριν δύο χρόνια ως ασυνόδευτος ανήλικος. Η μητέρα του πέθανε όταν ο ίδιος ήταν 5 ετών, ενώ δε γνώρισε ποτέ τον πατέρα του. Στις αρχές του 2020, και αφού είχε ενηλικιωθεί, μεταφέρθηκε στη Δομή Φιλοξενίας Προσφύγων Κατσικά και αμέσως εγγράφηκε στο «Μαρούλειο» ΓΕΛ Κατσικά με δική του πρωτοβουλία.
Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, ο μαθητής χαρακτηρίζεται από επιμονή, εργατικότητα και αποφασιστικότητα. Έμαθε την ελληνική γλώσσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, απέκτησε πιστοποίηση ελληνομάθειας επίπεδο Β1 με ΑΡΙΣΤΑ εν μέσω πανδημίας, υπερπηδώντας τα εμπόδια και τους αποκλεισμούς. Παρόμοια συμμετείχε στην τηλεκπαίδευση μέσω του κινητού τηλεφώνου του παρά τα προβλήματα συνδεσιμότητας και την έλλειψη εξοπλισμού. Στόχος του είναι να δώσει Πανελλήνιες εξετάσεις και να περάσει στην Ιατρική.
Οι αρμόδιες αρχές εξέδωσαν την α’ απορριπτική απόφαση ασύλου (25-05-2021) και πλέον εκκρεμεί η εξέταση της υποβληθείσας προσφυγής. Ότι μπορεί όμως να απελαθεί μαθητής που είχε έρθει ασυνόδευτος στην Ελλάδα και δεν έχει εν ζωή συγγενείς στο Κονγκό είναι απεχθής και απάνθρωπη πιθανότητα.
Οι απορριπτικές αποφάσεις των αιτημάτων ασύλου στους δύο μαθητές-πρόσφυγες που φοιτούν σε σχολεία των Ιωαννίνων, ακυρώνει τον αγώνα των οικογενειών, τον κόπο των παιδιών και την προσπάθεια των εκπαιδευτικών. Συνοψίζει επίσης την αδιέξοδη και πολλαπλά προβληματική κυβερνητική πολιτική για την ένταξη των προσφύγων και μεταναστών, απελαύνοντας μαθητές και οικογένειες που αγωνίζονται με μαχητικότητα και αξιοπρέπεια να βελτιώσουν τη ζωή τους. Εξάλλου, ο Συνήγορος του Πολίτη[1] -σε πρόσφατο πόρισμά του- έχει διαπιστώσει σοβαρές παραβιάσεις στην εκπαίδευση και ένταξη των προσφύγων, αφήνοντας σαφείς αιχμές κατά του υπουργείου Παιδείας και του υπουργείου Μετανάστευσης, ειδικά κατά την περίοδο της πανδημίας και της τηλεκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο αυτό ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
1. Τι μέτρα προτίθενται να λάβουν ώστε να ακυρωθούν οι απορριπτικές αποφάσεις των αρμόδιων αρχών ώστε οι δύο μαθητές-πρόσφυγες να συνεχίσουν να ζουν στη χώρα μας και να φοιτούν στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα;
2. Θα εξασφαλίσουν την χορήγηση ασύλου, σε όλους όσους προέρχονται από εμπόλεμες ζώνες και θα άρουν τις διατάξεις με τις οποίες καταργήθηκε η δυνατότητα των Επιτροπών της Αρχής Προσφυγών να παραπέμπει σε άδεια διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους όταν κρίνεται απαραίτητο;
3. Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί η κυβέρνηση ώστε να συμμορφωθεί στις υποδείξεις του Συνηγόρου του Πολίτη, ο οποίος διαπιστώνει αποκλεισμό των ανήλικων αιτούντων άσυλο από την εκπαίδευση;