Η ΣΥΝΕΚ – Διαβάστε αναλυτικά όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε :

Μέσα στο 1ο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου θα υποβληθούν οι αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών. Το δυστοπικό σκηνικό που έχει διαμορφωθεί από τις νεοφιλελεύθερες επιλογές της Κυβέρνησης ΝΔ και του ΥΠΑΙΘΑ που αλλάζει δραματικά την ουσία της Δημόσιας Δωρεάν Εκπαίδευσης, θα οδηγήσει -και φέτος- χιλιάδες εκπαιδευτικούς στην επιλογή της παραίτησης! Σχεδόν 3.800 εκπαιδευτικοί αποχώρησαν την προηγούμενη χρονιά και μέχρι τα τέλη του 2023. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι στα ίδια πλαίσια θα κινηθούν οι αιτήσεις παραίτησης εκπαιδευτικών και τη φετινή χρονιά. Οι ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ (ΣΥΝ.Ε.Κ.) σας εντοπίζουν τα βασικά σημεία που αφορούν τη διαδικασία παραίτησης των εκπαιδευτικών.

Πότε θα γίνουν οι αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών τη φετινή χρονιά;

Για το σχολικό έτος 2023-2024 οι αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης υποβάλλονται στις οικείες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης από την Πέμπτη 1-2-2024 έως και τη Δευτέρα 12-2-2024 και θεωρείται ότι έχουν γίνει αποδεκτές και λύεται αυτοδικαίως η υπαλληλική σχέση των (αιτούντων/-ουσών) εκπαιδευτικών στις 31-8-2024.

Τι ισχύει για τις αιτήσεις παραίτησης εκπαιδευτικών;

1.Οι αιτήσεις παραίτησης υποβάλλονται, γίνονται αποδεκτές και λύεται η υπαλληλική σχέση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 – ΦΕΚ τ. Α΄ 26/9-2-2007). Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου αυτού:
α. αίρεση, όρος ή προθεσμία στην αίτηση παραίτησης θεωρούνται ότι δεν έχουν γραφεί (παρ. 1)
β. η παραίτηση θεωρείται ότι δεν έχει υποβληθεί, εάν κατά την υποβολή της ισχύουν τα αναφερόμενα στην παράγραφο 2: «Η παραίτηση θεωρείται ότι δεν έχει υποβληθεί αν κατά την υποβολή της εκκρεμεί ποινική δίωξη για πλημμέλημα από τα αναφερόμενα στην περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 8 ή για κακούργημα ή πειθαρχική δίωξη ενώπιον του υπηρεσιακού συμβουλίου για παράπτωμα που μπορεί να επισύρει την ποινή της οριστικής παύσης ή αν η ποινική ή πειθαρχική δίωξη ασκηθεί μέσα σε δύο (2) μήνες από την υποβολή της αίτησης παραίτησης και πριν την αποδοχή της. Στην περίπτωση άσκησης πειθαρχικής δίωξης μετά την υποβολή αίτησης παραίτησης, εφόσον η πειθαρχική υπόθεση δεν εκδικασθεί σε πρώτο βαθμό εντός έξι (6) μηνών, ο υπάλληλος δικαιούται να υποβάλει νέα αίτηση παραίτησης κατά τους όρους του παρόντος άρθρου».
και γ. ο/η υπάλληλος που έχει τις υποχρεώσεις του άρθρου 58 του Υπαλληλικού Κώδικα, δεν έχει δικαίωμα να παραιτηθεί πριν λήξει ο χρόνος που ορίζεται στη διάταξη αυτή. Η ανωτέρω διάταξη αφορά το χρόνο εκπαιδευτικής άδειας και σύμφωνα με το άρθρο 36 (παρ. 21) του Ν. 4186/2013, ο χρόνος υποχρέωσης παραμονής στην Υπηρεσία καθορίστηκε ίσος με το χρόνο της εκπαιδευτικής άδειας και πάντως όχι μεγαλύτερος των πέντε (5) ετών. Για τις περιπτώσεις υπαίτιας διακοπής της εκπαιδευτικής άδειας ή αθέτησης των σχετικών υποχρεώσεων, ισχύουν τα οριζόμενα στις διατάξεις των Ν. 2986/2002 (άρθ. 9 παρ. 1), 4186/2013 (άρθ. 36 παρ. 21), και 4235/2014 (άρθ. 68 παρ. 2).
2. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 (παρ. 2) του Ν. 3687/2008, όπως ισχύει σήμερα (άρθρο 36, παρ. 20 του Ν. 4186/2013 και άρθρο 33, παρ. 2, του ν. 4386/2016 και άρθρο 46 παρ.1 του ν.4777/2021: «Οι αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που υποβάλλονται μετά την πρώτη εργάσιμη που έπεται του πρώτου δεκαημέρου του Φεβρουαρίου,καθώς και κατά τη διάρκεια του αμέσως επόμενου διδακτικού έτους, γίνονται αποδεκτές με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από γνώμη των Κεντρικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων (Κ.Υ.Σ.Π.Ε., Κ.Υ.Σ.Δ.Ε.), για εξαιρετικούς λόγους, όπως βαριές και δυσίατες ασθένειες, οι οποίες αποδεικνύονται από πιστοποιητικά Υγειονομικής Επιτροπής ή Δημόσιου Νοσοκομείου, ή για ιδιαίτερα σοβαρούς οικογενειακούς λόγους. Αίτηση παραίτησης μόνιμου/μόνιμης εκπαιδευτικού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που υποβάλλεται από 1ης Φεβρουρίου μέχρι και την πρώτη εργάσιμη ημέρα μετά την πάροδο του πρώτου δεκαημέρου του Φεβρουαρίου θεωρείται ότι έχει γίνει αποδεκτή και λύεται αυτοδικαίως η υπαλληλική σχέση, στις 31 Αυγούστου».
Μετά τα παραπάνω, αιτήσεις για παραίτηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ. 148 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007), που θα υποβληθούν από εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης :
Από 1ης Φεβρουαρίου μέχρι και 12-02-2024, θα γίνουν αποδεκτές από την Υπηρεσία/ Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (άρθρο 6 παρ. 8 της υπ’αριθμ. 170405/Γ1/28-12-2021-ΦΕΚ τ. Β΄ 6273/28-12-2021 Υπουργικής Απόφασης) και θα λυθεί αυτοδίκαια η υπαλληλική σχέση στις 31-8-2024 (τελευταίος μήνας εργασίας και μισθοδοσίας, ο Αύγουστος του 2024). Είναι προφανές ότι ο χρόνος μέχρι τις 31/8 είναι συντάξιμος και συμβάλει στη συμπλήρωση του απαιτούμενου ορίου ηλικίας!

Μπορεί να γίνει ανάκληση της αίτησης παραίτησης;

Ανάκληση της αίτησης παραίτησης, λόγω μη ύπαρξης ειδικής νομοθετικής ρύθμισης για το εκπαιδευτικό προσωπικό, μπορεί να κατατίθεται (στην οικεία Δ/νση Εκπαίδευσης όπου κατατέθηκε η αίτηση παραίτησης) μέσα σε ένα μήνα από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης παραίτησης, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 148 του ν. 3528/2007 (Α΄ 26), π.χ. αίτηση που έχει υποβληθεί στις 2-2-2024 μπορεί να ανακληθεί ως και τις 4-3-2024.
Οι ημερομηνίες υποβολής αίτησης παραίτησης και παρέλευσης αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μηνός για ανάκληση, αφού στην περίπτωση που η εναρκτήρια ή η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων είναι αργία, η υποβολή των αιτήσεων θα γίνεται την αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα, καθορίζονται αυστηρά ως εξής :

 

Ημερομηνία
αίτησης  παραίτησης
Δικαίωμα ανάκλησης εντός μηνός, μέχρι
Πέμπτη            1-2-2024 Παρασκευή    1-3-2024
Παρσκευή       2-2-2024 Δευτέρα          4-3-2024
Δευτέρα           5-2-2024 Τρίτη                5-3-2024
Τρίτη                 6-2-2024 Τετάρτη          6 -3-2024
Τετάρτη            7-2-2024 Πέμπτη           7-3-2024
Πέμπτη             8-2-2024 Παρασκευή   8-3-20234
Παρασκευή      9-2-2024 Δευτέρα        11-3-2024
Δευτέρα         12-2-2024 Τρίτη              12-3-2024

Υπάρχει δυνατότητα εξ αποστάσεως υποβολής αίτησης παραίτησης;

Υπενθυμίζουμε ότι ισχύει και για το τρέχον σχολικό έτος η δυνατότητα της εξ αποστάσεως υποβολής της αίτησης παραίτησης ή/και ανάκλησης αυτής μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπως αναφέρεται στην αριθ. 41410/Ε3/30-3-2020 (ΑΔΑ: ΩΙΩΖ46ΜΤΛΗ-2Τ4) εγκύκλιο της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Π.Ε. και Δ.Ε.. Επισημαίνεται ότι, στην περίπτωση έκδοσης ηλεκτρονικής υπεύθυνης δήλωσης (αίτησης) παραίτησης ή/και ανάκλησης αυτής μέσω του gov.gr, ο/η εκπαιδευτικός θα πρέπει να έχει εκδώσει την εν λόγω ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση (αίτηση) εντός των προθεσμιών που ορίζονται ανωτέρω, και να την υποβάλλει/αποστείλει ηλεκτρονικά [στην οικεία Δ/νση Εκπαίδευσης ή Περιφερειακή Δ/νση Εκπαίδευσης κατά περίπτωση] εντός των ίδιων προθεσμιών.

Τι πρέπει να γνωρίζουμε πριν κάνουμε την αίτηση;

Οι εκπαιδευτικοί που θα υποβάλουν αίτηση, θα πρέπει να ζητούν να παραιτηθούν από την Υπηρεσία και όχι να συνταξιοδοτηθούν, αφού η αίτηση για συνταξιοδότηση έπεται της λύσης της υπαλληλικής σχέσης. Η αποδοχή της αίτησης παραίτησης από την Υπηρεσία, θα γίνει αυτοδίκαια (εκτός των περιπτώσεων που αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα, Ν. 3528/2007 και για τους εκπαιδευτικούς που έχουν τις υποχρεώσεις του άρθρου 58 του Υπαλληλικού Κώδικα), και η υπαλληλική σχέση θα λυθεί στις 31-8-2024, χωρίς ωστόσο η ανωτέρω αποδοχή να κατοχυρώνει απαραίτητα συνταξιοδοτικό δικαίωμα και άμεση καταβολή της σύνταξης. Για το λόγο αυτό και ειδικότερα για την αποφυγή φαινομένων ανάκλησης παραιτήσεων που θα γίνουν αποδεκτές, οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να παραιτηθούν θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, αναφορικά με τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος (συμπλήρωση του ελάχιστου απαιτούμενου χρόνου-απαιτούμενο όριο ηλικίας), και άμεσης καταβολής της σύνταξης. Η παραίτηση από την Υπηρεσία είναι μια πολύ σοβαρή απόφαση ζωής! Σε κάθε περίπτωση η όποια επιλογή θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα ώριμης σκέψης και ουσιαστικής ενημέρωσης! Συνεπώς, επειδή τα τελευταία χρόνια έχουν επέλθει πολλές μεταβολές στις συνταξιοδοτικές διατάξεις και ως εκ τούτου κάθε εκπαιδευτικός αποτελεί μία ξεχωριστή συνταξιοδοτική περίπτωση κρίνεται απαραίτητο πριν την υποβολή της αίτησης παραίτησης οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί να ενημερωθούν  προκειμένου να είναι σίγουροι πως έχουν όλες τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης.
Για περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με συνταξιοδοτικά θέματα οι συναδέλφισσες και οι συνάδελφοι μπορούν να απευθύνονται στο Νομικό Σύμβουλο της ΟΛΜΕ:
http://olme-attik.att.sch.gr/new/?page_id=3802

Τι γίνεται σε περίπτωση πλάνης ως προς την συνταξιοδότηση;

Σημειώνουμε, ότι η αρμοδιότητα των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, πέραν της λύσης της υπαλληλικής σχέσης των υπαλλήλων, αφορά αποκλειστικά στη διεκπεραίωση των διαδικασιών, την σύνταξη και αποστολή στη Δ/νση Συντάξεων του Γ.Λ.Κ. των φακέλων με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη συνταξιοδότησή τους (Π.Δ. 18/2018, άρθρο 6 παρ. 8 της υπ’αριθμ. 170405/Γ1/28-12-2021 (ΦΕΚ τ. Β΄ 6273/28-12-2021) Υπουργικής Απόφασης) και όχι στην διαβεβαίωση των ενδιαφερόμενων περί της πλήρωσης ή όχι των προϋποθέσεων για την καταβολή της σύνταξης και παροχή οικονομικών στοιχείων αυτής.
Με το άρθρο 4, παρ. 10, περ. α και β του Ν. 4151/2013 (ΦΕΚ τ. Α΄ 103/29-4-2013), ρυθμίζεται η επαναφορά στην Υπηρεσία μετά από αίτηση του υπαλλήλου που παραιτήθηκε από πλάνη περί τα πράγματα που δεν πληρούσε τους όρους και τις προϋποθέσεις για την άμεση καταβολή της σύνταξης του, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία 3 μηνών από την ημερομηνία που φέρει το έγγραφο της αρμόδιας Διεύθυνσης Συντάξεων. Το χρονικό διάστημα από την αποχώρηση από την Υπηρεσία μέχρι την επαναφορά σε αυτή δεν λογίζεται συντάξιμο και δεν καταβάλλονται αποδοχές για αυτό. Το διάστημα αυτό μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα δύο έτη!

Τι ισχύει για τις Αυτοδίκαιες απολύσεις εκπαιδευτικών;

Μετά την αντικατάσταση της παρ. 1 του άρθ. 155 και την κατάργηση της παρ. 2 του ανωτέρω άρθρου του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 – ΦΕΚ τ. Α’ 26/9-2-2007), οι υπάλληλοι απολύονται πλέον αυτοδίκαια μόνον με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας τους (άρθ. 59 του Ν. 4369/2016). Το δικαίωμα όμως παραίτησης των υπαλλήλων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ. 148 του Υπαλληλικού Κώδικα, του άρθ. 36 (παρ. 20) του Ν. 4186/2013 και του άρθ. 33 (παρ. 2) του Ν.4386/2016 για τους εκπαιδευτικούς, δεν αίρεται. Συνεπώς, την επομένη της λήξης του διδακτικού έτους 2023-2024, δηλαδή από 1-7-2024, θα απολυθούν μόνον όσοι/ες εκπαιδευτικοί γεννήθηκαν το έτος 1956 (ανεξαρτήτως του μήνα γέννησης), ενώ οι γεννηθέντες το έτος 1957 θα απολυθούν με τη λήξη του διδακτικού έτους 2024-2025 (1-7-2025), αφού ως ημερομηνία γέννησης, για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 155 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 ΦΕΚ τ. Α’ 26/9-2-2007), θεωρείται η 31η Δεκεμβρίου του έτους γέννησης (οι εκπαιδευτικοί απολύονται αυτοδίκαια με τη λήξη του διδακτικού έτους – αρ. 4 παρ. 1 του Ν. 3687/2008). Οι εκπαιδευτικοί που εμπίπτουν στην ως άνω περίπτωση (γεννηθέντες το έτος 1956) θα ενημερωθούν με σχετικές διαπιστωτικές πράξεις εντός του Φεβρουαρίου. Είναι σαφές ότι οι γεννηθέντες/είσες το 1956 εκπαιδευτικοί διανύουν πλέον το 68ο έτος της ηλικίας τους το 2024!

Ποια είναι τα δικαιολογητικά για την παραίτηση των εκπαιδευτικών;

Α.Αίτηση
Για απονομή κύριας σύνταξης, επικουρικών συντάξεων και ασφαλιστικής παροχής (εφάπαξ).
Υποβάλλεται εις τετραπλούν και επισυνάπτεται υπεύθυνη δήλωση σχετικά με τη σύνταξη.
Στην ως άνω αίτηση (τελευταία περίπτωση της 2ης σελίδας) θα πρέπει να δηλωθούν στοιχεία της τράπεζας επιλογής σας για την καταβολή εφάπαξ από το Ταμείο Πρόνοιας (όχι απαραίτητα της Εθνικής Τράπεζας).
Β. Απαραίτητα δικαιολογητικά για συνταξιοδότηση
1) Πρόσφατο Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης (εις τριπλούν)
2) Πιστοποιητικό τύπου Α΄ (μόνο για τους άντρες) εφόσον δεν υπάρχει στο προσωπικό μητρώο (εις διπλούν)
3) Φωτοαντίγραφο του δελτίου αστυνομικής ταυτότητας και των δύο όψεων (εις τριπλούν)
4) Φωτοαντίγραφο Εκκαθαριστικού σημειώματος φόρου εισοδήματος ή άλλου αποδεικτικού μέσου, από το οποίο να προκύπτει ο Α.Φ.Μ. (εις τριπλούν)
5) Φωτοαντίγραφο της πρώτης σελίδας του βιβλιαρίου του λογαριασμού (με πρώτο το επώνυμο του συνταξιούχου) που επιθυμείτε να πιστώνεται η σύνταξή σας. Σε περίπτωση που δεν αναγράφεται ο IBAN (International Bank Account Number) μπορείτε να τον μάθετε από το υποκατάστημα της Τράπεζας όπου ανοίξατε το λογαριασμό σας (εις πενταπλούν)
6) Φωτοαντίγραφα αποδεικτικών στοιχείων ΑΜΚΑ και Αριθμού Μητρώου Ασφαλισμένου (ΑΜΑ), από ασφάλιση που προηγήθηκε του διορισμού στο Δημόσιο (εις τριπλούν)
7) Πιστοποιητικό εκπαιδευτικού ιδρύματος φοίτησης των παιδιών που σπουδάζουν (εις διπλούν)
8) Σε περίπτωση Διαζυγίου: Το διαζευκτήριο & Δικαστική απόφαση επιμέλειας παιδιών αν υπάρχουν ανήλικα τέκνα ή ενήλικα που σπουδάζουν (εις διπλούν)
9) Σε περίπτωση που υπάρχει γνωμάτευση Υγειονομικής Επιτροπής (για αναπηρία 67% και άνω) είτε του συνταξιούχου είτε κάποιου μέλους της οικογενείας του, καλό είναι να προσκομίζεται (εις διπλούν)
10) Σε περίπτωση Αναγνώρισης Προϋπηρεσίας που έχει πληρωθεί από τους ίδιους, αποδείξεις από τα αντίστοιχα ταμεία (εις τριπλούν)
11) Σε περίπτωση Διαδοχικής Ασφάλισης ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΙΚΑ ή και Βεβαιώσεις από τους αντίστοιχους ασφαλιστικούς φορείς (εις τριπλούν)
12) Για τις περιπτώσεις αναγνώρισης προϋπηρεσιών ιδιωτικού τομέα, στρατιωτικής θητείας, προσόντος διορισμού, πλασματικού χρόνου παιδιών, ετών σπουδών κλπ., θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να προσκομίζουν τις σχετικές πράξεις ή τους αριθμούς πρωτοκόλλου υποβολής των αιτήσεων, στις περιπτώσεις που δεν έχει εκδοθεί ακόμη η σχετική πράξη, καθώς και βεβαίωση για το υπόλοιπο ή την εξόφληση των οφειλών της αναγνώρισης.
13) Γνωστοποίηση στην υπηρεσία του email του/της εκπαιδευτικού (Υποχρεωτικό πεδίο στο ΔΑΥΚ).

Τι ισχύει για τις παραιτήσεις μέσω ΚΥΣΔΕ;

Μετά την την πρώτη εργάσιμη ημέρα που έπεται του πρώτου δεκαημέρου του Φεβρουαρίου 2024, καθώς και κατά τη διάρκεια του αμέσως επόμενου διδακτικού έτους, θα γίνουν αποδεκτές με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ύστερα από γνώμη του ΚΥΣΔΕ, για εξαιρετικούς λόγους, όπως βαριές και δυσίατες ασθένειες, οι οποίες αποδεικνύονται από πιστοποιητικά Υγειονομικής Επιτροπής ή Δημοσίων Νοσοκομείων, ή για ιδιαίτερα σοβαρούς οικογενειακούς λόγους. Οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να επικαλούνται σε αυτή την περίπτωση προσωπικούς ή επαγγελματικούς λόγους αλλά μόνο λόγους υγείας ή οικογενειακούς! ΠΡΟΣΟΧΗ:Στην υποβολή Υπεύθυνης Δήλωσης εκ μέρους των εκπαιδευτικών πρέπει να αναγράφονται,απαραίτητα, ταεξής: 1. επικαλούμενοι εξαιρετικοί λόγοι (πχ. υγείας ή οικογενειακοί) 2. «γνωρίζω ότι θεμελιώνω συνταξιοδοτικό δικαίωμα» ή «γνωρίζω ότι δεν θεμελιώνω συνταξιοδοτικό δικαίωμα»
Σημειώνεται ότι οι παραιτήσεις για λόγους υγείας δεν έχουν κανένα από τα συνταξιοδοτικά ευεργετήματα της απόλυσης κατά τις διατάξεις του άρθρου 153 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 – ΦΕΚ τ. Α’ 26/9-2-2007), για σωματική ή πνευματική ανικανότητα και για το λόγο αυτό οι ενδιαφερόμενοι / ες εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί/ές ως προς τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος και άμεσης καταβολής της σύνταξης.
Σε ό,τι αφορά την απόδειξη των εξαιρετικών λόγων υγείας, η αληθής έννοια της ανωτέρω διάταξης είναι στενά ερμηνευτέα και ορίζει ότι οι εξαιρετικοί λόγοι υγείας αποδεικνύονται μόνο από πιστοποιητικά υγειονομικής επιτροπής (πχ. ΚΕΠΑ, ΑΣΥΕ, ΑΝΥΕ κλπ.) ή δημόσιου νοσοκομείου.
Η υπαλληλική σχέση λύεται με την κοινοποίηση της Υπουργικής Απόφασης στον ενδιαφερόμενο. Αν η απόφαση αυτή δεν κοινοποιηθεί μέσα σε είκοσι (20) ημέρες από τη δημοσίευσή της στην εφημερίδα της κυβέρνησης, η υπαλληλική σχέση λύεται αυτοδίκαια με την πάροδο του εικοσαημέρου από τη δημοσίευση στην εφημερίδα της Κυβέρνησης (άρθρο 156 του Υπαλληλικού Κώδικα). Οι διατάξεις των παραγράφων 1, 2, 3 και 4 του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα και του άρθρου 4, παρ. 10 περ. α και β του Ν. 4151/2013, έχουν εφαρμογή και στις ως άνω αιτήσεις.

Ποια τα απαιτούμενα δικαιολογητικά σε αυτή την περίπτωση;

Τα δικαιολογητικά που πρέπει να συνοδεύουν τις αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις είναι τα ακόλουθα:
Α. Δικαιολογητικά που εκδίδονται από την ΥΠΗΡΕΣΙΑ
1) Διαβιβαστικό της αίτησης της/του εκπαιδευτικού, στο οποίο μεταξύ άλλων πρέπει απαραιτήτως να βεβαιώνεται η παρακώλυση, ή μη, της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας με την ολοκλήρωση της διαδικασίας παραίτησης και λύσης της υπαλληλικής σχέσης της/του εκπαιδευτικού.
2) Πιστοποιητικό Υπηρεσιακών Μεταβολών (Π.Υ.Μ.), το οποίο θα πρέπει είναι πλήρες και να αναγράφονται:
Ο αριθμός μητρώου,
Η ημερομηνία γέννησης,
Η Υπουργική Απόφαση και το Φ.Ε.Κ. διορισμού,
Η ορκωμοσία,
Η ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας,
Η ημερομηνία μονιμοποίησης,
Η τελευταία βαθμολογική κατάταξη,
Οι κατατάξεις σε Μισθολογικά Κλιμάκια (Μ.Κ.) σύμφωνα με τις μισθολογικές διατάξεις που ίσχυαν κάθε φορά,
Ο συνολικός χρόνος της αναγνωρισμένης προϋπηρεσίας για μισθολογική εξέλιξη (θα πρέπει να αναφέρονται και οι ημερομηνίες που είχε προσφερθεί η συγκεκριμένη προϋπηρεσία),
Ο συνολικός χρόνος υπηρεσίας μέχρι και την ημέρα υποβολής της αίτησης παραίτησης,
Ο χρόνος της άδειας άνευ αποδοχών,
Ο χρόνος της υπηρεσιακής άδειας με ή χωρίς αποδοχές,
Στην υπηρεσιακή άδεια με αποδοχές αν έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις εκ του νόμου {άρ.58 του Ν.3528/2007(26 Α΄) και του άρ.9 του Ν.2986/2002 (24 Α΄) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει}.
Η διευκρίνιση ότι «δεν έχει επιβληθεί ποινή, και δεν εκκρεμεί ποινική ή πειθαρχική δίωξη σε βάρος του/της εκπαιδευτικού και, συνεπώς, πληρούνται οι προϋποθέσεις παραίτησης και δεν συντρέχουν οι λόγοι που περιγράφονται στην παρ.2 του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 – Φ.Ε.Κ.26τ. Α΄/9-2-2007)».
3) Βεβαίωση Ελέγχου Γνησιότητας Δικαιολογητικών [σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.5 του άρθρου 28 του Ν.4305/2014], στην οποία θα αποτυπώνεται με σαφήνεια ότι «από τον έλεγχο που διενεργήθηκε διαπιστώθηκε ότι τα δικαιολογητικά είναι γνήσια».
ΠΡΟΣΟΧΗ: αίτηση παραίτησης που δεν συνοδεύεται από την ανωτέρω βεβαίωση δεν μπορεί να εισαχθεί στο αντίστοιχο Υπηρεσιακό Συμβούλιο (ΚΥΣΠΕ / ΚΥΣΔΕ).
Β. Δικαιολογητικά που υποβάλλονται από τις/τους ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
1) Αίτηση της /του εκπαιδευτικού, η οποία υποβάλλεται στη Διεύθυνση που ανήκει οργανικά και διαβιβάζεται με σχετικό έγγραφο από τη Διεύθυνση στα αρμόδια Τμήματά μας και όχι από την ίδια ή τον ίδιο εκπαιδευτικό μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Επισημαίνεται ότι η/ο εκπαιδευτικός στην αίτηση παραίτησης θα πρέπει να γράφει για ποιο λόγο ζητά να παραιτηθεί από την Υπηρεσία σύμφωνα με τις προαναφερόμενες διατάξεις π.χ. για λόγους υγείας ή για σοβαρούς οικογενειακούς λόγους, και όχι για λόγους συνταξιοδότησης, ή για προσωπικούς λόγους ή επαγγελματικούς λόγους, κλπ.
2) Υπεύθυνη Δήλωση της /του εκπαιδευτικού, στην οποία αναγράφονται:
οι επικαλούμενοι λόγοι (υγείας ή οικογενειακοί)
το έτος έναρξης πρώτης ασφάλισης
αν γνωρίζουν, ή όχι, για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος και
την άμεση καταβολή της σύνταξής τους μετά την λύση της υπαλληλικής τους σχέσης.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Κατά τη συμπλήρωση της Υπεύθυνης Δήλωσης, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω ύπαρξης φαινομένων ανάκλησης παραίτησης εκπαιδευτικών που θεμελιώνουν μεν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, χωρίς όμως να τους καταβάλετε άμεσα η σύνταξη, επειδή δεν συμπληρώνουν το απαραίτητο όριο ηλικίας για την καταβολή της. Επειδή τα τελευταία χρόνια οι συνταξιοδοτικές διατάξεις είναι πολλές, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι για τις/τους εκπαιδευτικούς ισχύουν ειδικές διατάξεις, προτείνεται οι ενδιαφερόμενες/ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί να απευθύνονται στο Γ.Λ.Κ. ή στον Ε.Φ.Κ.Α. (προσκομίζοντας πρόσφατο πιστοποιητικό υπηρεσιακών μεταβολών και βεβαίωση αποδοχών του τρέχοντος μήνα) προκειμένου να ενημερωθούν έγκυρα για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού τους δικαιώματος.
3)Στην περίπτωση αίτησης παραίτησης για λόγους υγείας υποβάλλονται δικαιολογητικά από Δημόσιο Νοσοκομείο ή Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας ή από την Ανώτατη Στρατιωτική Υγειονομική Επιτροπή (Α.Σ.Υ.Ε.) όταν πρόκειται για ειδικές παθήσεις.
4) Στην περίπτωση αίτησης παραίτησης για σοβαρούς οικογενειακούς λόγους, αναγράφονται υποχρεωτικά (στη σχετική Υπεύθυνη Δήλωση) οι επικαλούμενοι λόγοι και υποβάλλονται δικαιολογητικά (π.χ. πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, βεβαίωση εργασίας συζύγου σε άλλη πόλη/χώρα, κλπ.) που να αποδεικνύουν τους παραπάνω λόγους.
Τέλος, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στις περιπτώσεις εκπαιδευτικών οι οποίες/οι οποίοι βρίσκονται σε άδεια άνευ αποδοχών και ιδίως όσων έχουν εξαντλήσει τον ανώτατο χρόνο χορήγησής της (5 έτη). Οι αρμόδιες Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οφείλουν να ενημερώνουν τις /τους εκπαιδευτικούς έγκαιρα για την υποχρέωσή τους να αναλάβουν υπηρεσία μετά τη λήξη της άδειας άνευ αποδοχών και για τις πειθαρχικές συνέπειες που επισύρει η αδικαιολόγητη αποχή από τα καθήκοντά τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα παραπομπής στα πειθαρχικά συμβούλια και άσκοπης γραφειοκρατίας.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4305/2014 (άρθ. 28), η Υπηρεσία υποχρεούται να προβεί αυτεπάγγελτα σε έλεγχο γνησιότητας των υποχρεωτικών και λαμβανομένων υπόψη για διορισμό, πρόσληψη ή εν γένει υπηρεσιακή κατάσταση, δικαιολογητικών (σχετική και η υπ’αριθμ. 31792/8-12-2014 εγκύκλιος του Υπουργείου Δ.Μ.Η.Δ.).

Τι ισχύει για την αυτοδίκαιη παραίτηση λόγω κατοχής δεύτερης θέσης στο Δημόσιο και σε περίπτωση σωματικής ή πνευματικής ανικανότητας;
Σχετικά με την πρώτη περίπτωση εκπαιδευτικός που διορίζεται σε δεύτερη θέση και αποδέχεται το διορισμό του θεωρείται ότι παραιτείται αυτοδίκαια από την πρώτη θέση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 35, παρ. 3 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007-Φ.Ε.Κ. 26 τ.Α΄/9-2-2007).
Παράλληλα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρο 153 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007-Φ.Ε.Κ. 26 τ.Α΄/9-2-2007), ο υπάλληλος απολύεται ύστερα από απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, αν διαπιστωθεί σωματική ή πνευματική ανικανότητα, σύμφωνα με τα άρθρα 100, 165 και 167 του Υπαλληλικού Κώδικα. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η έκδοση σχετικού πιστοποιητικού από Δευτεροβάθμια ή Ειδική Υγειονομική Επιτροπή.
Αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο για την απόλυση εκπαιδευτικών λόγω σωματικής ή πνευματικής ανικανότητας είναι το οικείο Π.Υ.Σ.Δ.Ε. (παρ. 21 του άρθρο 11 και παρ. 22 του άρθρο 12 του Π.Δ. 1/2003-Φ.Ε.Κ. 1/τ. Α΄/ 3-1-2003). Η σχετική πράξη εκδίδεται από τον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης. Για τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη των Περιφερειακών Υπηρεσιακών Συμβουλίων αρμόδιο είναι το οικείο Α.Π.Υ.Σ.Δ.Ε. (παρ. 15 του άρθρο 15 και παρ. 16 του άρθρο 16 του Π.Δ. 1/2003). Για τους Διευθυντές Εκπαίδευσης και τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη των Κεντρικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων αρμόδιο είναι το Κ.Υ.Σ.Δ.Ε. (παρ. 14 του άρθρο 17 και παρ. 14 του άρθρο 18 του Π.Δ. 1/2003).
Σημειώνεται ότι για τους εκπαιδευτικούς που απολύονται για το λόγο αυτό, ισχύουν διαφορετικές προϋποθέσεις όσον αφορά τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα.

Τι άλλαξε από 1-1-2023 σε σχέση με τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης;

Η Κυβέρνηση της ΝΔ ψήφισε ένα νέο ασφαλιστικό νόμο (4997/2022) που ανατρέπει δραματικά τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης. Αρχικά με το άρθρο 20 προβλέπεται: «1. Από την έναρξη ισχύος του ν. 4336/2015 (Α΄ 94) μέχρι και τις 31.12.2022, οι ασφαλισμένοι του πρώην Δημοσίου που έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι και τις 31.12.2012 θεμελιώνουν δικαίωμα για άμεση καταβολή μειωμένης σύνταξης της περ. β΄ της παρ. 2 του άρθρου 56 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (π.δ. 169/2007, Α΄ 210), με βάση τα όρια ηλικίας που προβλέπονταν μέχρι και τις 18.8.2015 και μπορούν να ασκήσουν το δικαίωμά τους οποτεδήποτε. 2. Από 1ης.1.2023 το όριο ηλικίας της περ. β΄ της παρ. 2 του άρθρου 56 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων για τους ασφαλισμένους του πρώην Δημοσίου που α) έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι και τις 31.12.2012 και β) δεν έχουν θεμελιώσει μέχρι και τις 31.12.2022 δικαίωμα για άμεση καταβολή μειωμένης σύνταξης της περ. β΄ της παρ. 2 του άρθρου 56 του Κώδικα 25 Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων, με βάση τα όρια ηλικίας που προβλέπονταν μέχρι και τις 18.8.2015, διαμορφώνεται στο εξηκοστό δεύτερο έτος».
Είναι προφανές ότι έχουμε μια ξεκάθαρη πολιτική επιλογή της κυβέρνησης της ΝΔ, να αυξήσει τα όρια ηλικίας, κατά 7 έτη, στο Δημόσιο. Ένα απλό παράδειγμα για τις αλλαγές που ήρθαν με την ψήφιση του άρθρου 20: Δημόσιος υπάλληλος, που είχε συμπληρώσει 25 έτη υπηρεσίας το 2011 και γεννήθηκε την 1.1.1967 δε συμπληρώνει τα 56 έτη μέχρι και 31.12.2022. Με βάση τη νομοθεσία που ίσχυε δικαιούταν μειωμένη σύνταξη στα 56. Με την νέα διάταξη θα δικαιούται μειωμένη σύνταξη, μόλις συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας του. Βρίσκεται λοιπόν αντιμέτωπος με αύξηση ορίων ηλικίας 6 ετών, με βάση το ν.4997/2022, επειδή είχε την ατυχία, να γεννηθεί 1 μέρα αργότερα…!
Συνεπώς από 01-01-2023 όσοι/ες δεν είχαν θεμελιώσει μέχρι 31/12/2022 δικαίωμα συνταξιοδότησης (απαιτούμενα έτη υπηρεσίας/ασφάλισης και αρχικό ή αφετηριακό ηλικιακό όριο είτε με ανήλικο είτε χωρίς ανήλικο τέκνο, σύμφωνα με τους πίνακες 1 & 2 του ν.4336/2015), θα συνταξιοδοτηθούν στα 67 με πλήρη σύνταξη (και τουλάχιστον 15 έτη ασφάλισης) και με μειωμένη στα 62 με 40 έτη υπηρεσίας/ασφάλισης και ηλικία 62 ετών, ανεξάρτητα από το πότε συμπληρώνεται το ηλικιακό όριο.
Συμπερασματικά, όσοι/όσες θεμελιώνουν δικαίωμα με 25ετία (και με αναγνώριση πλασματικών ετών, π.χ. στρατιωτική θητεία, χρόνος σπουδών, χρόνος τέκνων, γονική άδεια ανατροφής), μετά την 01-01-2013 (είτε ασφαλίστηκαν μέχρι το 1992 είτε μετά το 1993), τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης γι’ αυτούς είναι στα 67 για πλήρη και στα 62 για μειωμένη σύνταξη ή συνταξιοδότηση με 40 έτη υπηρεσίας/ασφάλισης και ηλικία, τουλάχιστον, 62 ετών για πλήρη σύνταξη (ν.4093/2012).
Παλιοί και νέοι ασφαλισμένοι που ανήκουν στην κατηγορία των «ειδικών παθήσεων» μπορούν να αποχωρήσουν με τη συμπλήρωση 15ετίας χωρίς όριο ηλικίας. Στην κατηγορία των ειδικών παθήσεων ανήκουν οι παραπληγικοί, τετραπληγικοί, οι πάσχοντες από χρόνια νεφρική ανεπάρκεια, η μεσογειακή αναιμία κ.ά. με ποσοστό ανικανότητας 67% τουλάχιστον, που πιστοποιείται από την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή Στρατού (ν.3620/2007 και ν.3865/2010).

Τι ισχύει για την εξαγορά πλασματικών ετών;

Για την εξαγορά πλασματικού χρόνου τέκνων απαιτούνται 15 έτη πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας και ο χρόνος αυτός υπολογίζεται τόσο για τη θεμελίωση όσο και για την προσαύξηση της σύνταξης. Για την εξαγορά πλασματικών ετών σπουδών απαιτούνται 12 έτη ασφάλισης είτε στον δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα. Αναγνώριση χρόνου σπουδών μπορεί να γίνει και να υπολογιστεί για θεμελίωση μετά την 01-01- 2011. Για τις περιπτώσεις αναγνώρισης προϋπηρεσιών ιδιωτικού τομέα, στρατιωτικής θητείας, προσόντος διορισμού, πλασματικού χρόνου παιδιών, ετών σπουδών, θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί να προσκομίζουν τις σχετικές πράξεις ή τους αριθμούς πρωτοκόλλου υποβολής των αιτήσεων, στις περιπτώσεις που δεν έχει εκδοθεί ακόμη η σχετική πράξη, καθώς και βεβαίωση για το υπόλοιπο ή την εξόφληση των οφειλών της αναγνώρισης.
Για τον χρόνο ασφάλισης που αναγνωρίζεται πλασματικά ως συντάξιμες αποδοχές λαμβάνονται οι αποδοχές επί των οποίων υπολογίστηκε το ποσό της εξαγοράς. Η αίτηση εξαγοράς πλασματικών ετών ασφάλισης μπορεί να γίνει οποτεδήποτε, ακόμα και ταυτόχρονα με την αίτηση συνταξιοδότησης, αλλά σε καμία περίπτωση μετά την αίτηση συνταξιοδότησης. Το κόστος εξαγοράς από 01/01/2020 είναι, πλέον, για τους δημοσίους υπαλλήλους 20% επί των συντάξιμων αποδοχών (βασικός μισθός και τυχόν επίδομα θέσης ευθύνης). Για όσους/όσες είχαν υποβάλει σχετική αίτηση εξαγοράς πλασματικών ετών μέχρι και το 2016 το κόστος εξαγοράς ανέρχεται στο 6,67% επί των συντάξιμων αποδοχών και προσαυξάνεται για τα επόμενα έτη. Το ποσό εξαγοράς μπορεί να καταβληθεί είτε εφάπαξ με έκπτωση 2% για κάθε ακέραιο έτος εξαγοράς είτε σε δόσεις με παρακράτηση από τη σύνταξη (ν.4425/2016, άρθρο 1). Ο μέγιστος χρόνος εξαγοράς είναι 4-7 έτη για όσους/ες θεμελιώνουν δικαίωμα από το 2011 έως το 2014 αντίστοιχα.

Ποιο το καθεστώς της προσωρινής σύνταξης;
Η προσωρινή σύνταξη που θα καταβληθεί στους αποχωρούντες εκπαιδευτικούς ισούται με το 50% των αποδοχών κατά τις 31/10/2011 ή με το 60% όταν είναι ο ασφαλισμένος τρίτεκνος ή πολύτεκνος. Από το ποσό αυτό αφαιρείται ο φόρος εισοδήματος και η κράτηση για υγειονομική περίθαλψη. Η προσωρινή σύνταξη ξεκινά από τις 10 του επόμενου μήνα από το μήνα που το γραφείο εκπαίδευσης αποστέλλει τα σχετικά ηλεκτρονικά ΔΑΥΚ στο ΓΛΚ. Ένας εκπαιδευτικός με 35-40 έτη ασφάλισης λαμβάνει σήμερα προσωρινή σύνταξη από 630-740 ευρώ!

Πώς καθορίζονται οι συντάξιμες αποδοχές;

Ως συντάξιμες αποδοχές λογίζονται η εθνική σύνταξη, το ποσό της οποίας και μόνο εγγυάται το κράτος, και το οποίο ανέρχεται από 1-1-2024 στα 426,58 ευρώ και η ανταποδοτική σύνταξη για τον υπολογισμό της οποίας λαμβάνεται ο Μ.Ο. των μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου επί των οποίων έγιναν κρατήσεις για την κύρια σύνταξη από 01-01-2002 (έναρξη μηχανογράφησης) έως την ημερομηνία εξόδου από την υπηρεσία πολλαπλασιαζόμενες με τους συντελεστές αναπλήρωσης που ξεκινούν από 11,55% για 15 έτη ασφάλισης, φτάνουν στο 20,68% για 25, στο 37,31% για 35 και καταλήγουν στο 50% για 40 έτη ασφάλισης. Για το έτος 2024 0 συντελεστής αναπλήρωσης θα είναι 3,9% με βάση τον πληθωρισμό και θα υπάρξει μια μικρή αύξηση της ανταποδοτικής σύνταξης.

Τι ισχύει για την επικουρική σύνταξη;

Για το πρώην ΤΕΑΔΥ και νυν ΕΤΕΑΕΠ η επικουρική σύνταξη ξεκινά από τα 110 ευρώ για 25 έτη ασφάλισης και μπορεί να φτάσει έως και 252 ευρώ για 35 έτη. Αντίστοιχα για το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ) το μέρισμα ξεκινά από 60 ευρώ για 25 έτη αφάλισης και φτάνει στα 115 ευρώ για 35 έτη.

Τι ισχύει για την εφάπαξ παροχή;

Η εφάπαξ παροχή (τ.ΠΤΔΥ) αποτελείται από το τμήμα που αντιστοιχεί για τα έτη ασφάλισης μέχρι την 31.12.2013 και για το τμνήμα από 1.1.2014 όπου στην ουσία και με βάση το ν.4387/2016 έχουμε, επιστροφή εισφορών των υπαλλήλων και μάλιστα άτοκα, καθώς δεν υπάρχει ανταποδοτικότητα. Για ένα εκπαιδευτικό που αποχωρεί με 25 έτη ασφάλισης το εφάπαξ προσεγγίζει τις 19.000 ευρώ, για 30 έτη τις 24.600 ευρώ και για 35 έτη ασφάλσιης τις 30.300 ευρώ περίπου. Η μείωση στο εφάπαξ στα μνημονιακά χρόνια ήταν 45-50% περίπου.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι
Σχετικά με τις παραιτήσεις εκπαιδευτικών υπενθυμίζουμε ότι από το 2010-2023 οι συνολικές αποχωρήσεις των εκπαιδευτικών από όλη την εκπαίδευση πλησιάζουν τις 52.700 εκ των οποίων σχεδόν οι 32.000 προέρχονται από τη Δευτεροβάθμια! Είναι προφανές ότι με δεδομένο ότι το 55% όλων των υπηρετούντων καθηγητών (μονίμων και αναπληρωτών) είναι σε ηλικίες πάνω από 54 ετών, αρκετοί/ες εκπαιδευτικοί έχουν πλέον σχεδόν 50 χρόνια διαφορά ηλικίας με τους μαθητές/τριες τους! Να θυμίσουμε ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση της σχετικής κατάταξης με τους πιο ηλικιωμένους εκπαιδευτικούς σε όλη την ΕΕ!

Παρότι η παιδαγωγική και διδακτική εμπειρία, που συσσωρεύεται στους «παλιούς» καθηγητές είναι εξαιρετικής σημασίας για το εκπαιδευτικό σύστημα, μια τόσο μεγάλη διαφορά ηλικίας θα δυσχεράνει πολύ την επικοινωνία με τους μαθητές και την κατανόηση της ψυχικής τους ιδιομορφίας. Οι εκπαιδευτικοί μεγάλης ηλικίας και με πολλά χρόνια υπηρεσίας είναι αυτοί που απειλούνται περισσότερο από το «σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης» (burnout) και θεωρείται βέβαιο ότι η αύξηση της μέσης ηλικίας των εκπαιδευτικών θα αυξήσει το ποσοστό όσων πάσχουν από burnout και άρα θα μειώσει την αποδοτικότητά τους, με προφανείς συνέπειες στην αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος. Οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών, αποτελούν και συνθήκες μάθησης των μαθητών/τριων μας! Το αίτημα για πλήρη σύνταξη στα 60 έτη με 30 χρόνια εργασίας, ώστε να ανανεωθεί το έμψυχο δυναμικό της εκπαίδευσης, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να αμβλυνθεί το οξύ πρόβλημα της ανεργίας των νέων εκπαιδευτικών, παραμένει πάντα στην πρώτη γραμμή! Παρά τις 25.000 μόνιμες προσλήψεις, η αναγκαιότητα νέων μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών, είναι δεδομένη, αφού τη φετινή σχολική χρονιά εργάζονται συνολικά 51.000 αναπληρωτές/τριες!
Η δημόσια κοινωνική ασφάλιση όπως και τα υπόλοιπα κοινωνικά αγαθά είναι αδιαπραγμάτευτο ζήτημα! Εξάλλου ο δημόσιος χαρακτήρας του ασφαλιστικού συστήματος, αποτελεί σαφή διαχωριστική γραμμή, σε σχέση με τις συντηρητικές νεοφιλελεύθερες δυνάμεις, που εξακολουθούν να σχεδιάζουν την ιδιωτικοποίηση μέρους του πρώτου πυλώνα, της επικουρικής ασφάλισης, με την εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος, στοχεύοντας τελικά, στην κατάργηση της επικουρικής σύνταξης και της εφάπαξ παροχής.

Δεν μπορούμε και δεν πρέπει να επιτρέψουμε σε κανέναν να βάλει χέρι στο δημόσιο ασφαλιστικό σύστημα! Είναι χρέος μας να μην επιτρέψουμε να γκρεμιστεί αυτό που χτίστηκε από τόσες γενιές εργαζόμενων με τόσο κόπο! Κάτω τα χέρια από τις περιουσίες μας!

Ποιες είναι οι αποφάσεις του 20ου Συνεδρίου της ΟΛΜΕ για τα ασφαλιστικά & Συνταξιοδοτικά ζητήματα;
Σταδιακή αποκατάσταση όλων των απωλειών σε μισθούς και συντάξεις που έφεραν τα μνημόνια.
Κοινωνικά δίκαιο φορολογικό σύστημα με αφορολόγητο στα 12.000 ευρώ.
Μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας και τιμαριθμική αναπροσαρμογή των μισθών
Κατάργηση όλων των αντιασφαλιστικών νόμων.
Πλήρης σύνταξη στα 60 με 30 χρόνια υπηρεσίας και με το ύψος της κύριας σύνταξης στο 80% του τελικού μισθού. Επίσπευση της απόδοσης των συντάξεων.
Άρση του ισχύοντος χρονικού περιορισμού για τους εκπαιδευτικούς σε ό,τι αφορά την υποβολή αίτησης παραίτησης για συνταξιοδότηση.
Να επιστραφούν τα χρήματα (25% των αποδοχών) που παρακρατήθηκαν κατά την περίοδο της διαθεσιμότητας στους/στις συναδέλφους που βίωσαν το καθεστώς της διαθεσιμότητας. Να αρθεί άμεσα αρνητική επίπτωση στη σύνταξή τους, εξαιτίας του υπολογισμού των ετών της διαθεσιμότητας στις συντάξιμες αποδοχές τους.
Πλήρης και ποιοτική ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
Κρατική χρηματοδότηση που θα καλύπτει τις ανάγκες του ασφαλιστικού συστήματος για την απονομή αξιοπρεπών συντάξεων. Να καταργηθεί ο νόμος για τον ΕΦΚΑ που διαλύει την δημόσια κοινωνική ασφάλιση.
Προστασία της πρώτης κατοικίας και των κοινωνικών αγαθών. Καμιά ιδιωτικοποίηση σε ρεύμα, νερό, δημόσιες συγκοινωνίες.
Παιδεία – Υγεία – Πρόνοια, δημόσια κοινωνικά αγαθά, για όλο τον λαό. Δημόσια και δωρεάν συμπεριληπτική εκπαίδευση ως πραγματικά κοινωνικό αγαθό. Όχι στην ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης.
Αύξηση των κρατικών δαπανών για την Παιδεία τουλάχιστον στο 5% του ΑΕΠ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025