: Αυξήσεις συντάξεων που φτάνουν μέχρι και τα 232 ευρώ το μήνα κλειδώνουν οι ασφαλισμένοι που φτάνουν στη συνταξιοδότηση με 40 έτη εργασιακού βίου.

Όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, βασική προϋπόθεση είναι να έχουν χρόνο ασφάλισης μεταξύ 30,1 και 40 ετών και ο επανυπολογισμός να έχει βγάλει μεγαλύτερη από την προσωπική τους διαφορά. Οι νέες αυξημένες συντάξεις θα δοθούν τον Οκτώβριο, με τις συντάξεις του Νοεμβρίου.

Οι συνταξιούχοι πριν από τον Μάιο του 2016 ανέρχονται σε περίπου 1.800.000. Οι 1.050.000 από αυτούς έχουν λιγότερα από 30 χρόνια ασφάλισης και επομένως δεν δικαιούνται αναδρομικά και αυξήσεις με βάση το νόμο. Οι υπόλοιποι 750.000 έχουν πάνω από 30 χρόνια ασφάλισης και εντάσσονται στη διαδικασία του επανυπολογισμού. Από αυτούς, υπολογίζεται ότι περίπου 150.000 δικαιούνται αναδρομικά και αυξήσεις.

Αυτά όσον αφορά τα αναδρομικά και τις αυξήσεις του επανυπολογισμού που προκύπτει από την εφαρμογή του νόμου Βρούτση 4670/2020, ο οποίος προβλέπει βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης. Πρόκειται για τις πρώτες αυξήσεις που δίνονται εδώ και μια δεκαετία, οι οποίες ψηφίστηκαν από την κυβέρνηση Μητσοτάκη και αποκαθιστούν μέρος των αδικιών του νόμου Κατρούγκαλου, συνιστώντας στην πραγματικότητα επιβράβευση της πολυετούς εργασίας των δικαιούχων.

Υπάρχουν, βεβαίως, και τα άλλα, που αφορούν τις μνημονιακές μειώσεις και τα οποία είναι πολλά περισσότερα. Αυτά όμως θα κριθούν από τις αποφάσεις των ανωτάτων δικαστηρίων, του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οι οποίες αναμένονται με αγωνία από τους δικαιούχους το αμέσως επόμενο διάστημα.

Συντάξεις: Ποιοι παίρνουν αυξήσεις έως 232 ευρώ το μήνα [πίνακες & παραδείγματα]

Αυξήσεις συντάξεων που φτάνουν μέχρι και τα 232 ευρώ το μήνα κλειδώνουν οι ασφαλισμένοι που φτάνουν στη συνταξιοδότηση με 40 έτη εργασιακού βίου.

Οι συντάξεις αυξάνονται προοδευτικά με τους νέους συντελεστές αναπλήρωσης από τα 30,1 έτη και μετά, με την καλύτερη 5ετία για τη συνταξιοδότηση να είναι από τα 35 ως τα 40 έτη, όπου οι ασφαλισμένοι φτάνουν στο μέγιστο όριο των αυξήσεων.

Αν συνεχίσουν στα 41, 42, 43 έτη, θα διαπιστώσουν ότι τα κέρδη περιορίζονται. Θα πάρουν μεν μεγαλύτερες συντάξεις λόγω των περισσότερων ετών ασφάλισης, πλην όμως οι αυξήσεις που θα τους δώσουν τα πιο πολλά έτη θα είναι μικρότερες σε σχέση με τις αυξήσεις των 37, 38, 39 και 40 ετών.

Για τις νέες συντάξεις με αιτήσεις από 1ης/10/2019 και μετά και για ασφαλισμένους που συμπληρώνουν πάνω από 30 έτη ασφάλισης, ισχύουν τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης που προβλέπει ο νόμος 4670/2020 (νόμος Βρούτση). Με τις νέες διατάξεις αντικαταστάθηκαν τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου) από τα 30 έτη και άνω γιατί ήταν μικρότερα. Οι διαφορές των δύο νόμων και τα κέρδη για τους ασφαλισμένους φαίνονται στους σχετικούς πίνακες που επεξεργάστηκε και δημοσιεύει το ένθετο «Ασφάλιση και Συντάξεις», και δείχνουν τη σύνταξη που θα πάρουν οι ασφαλισμένοι με τα ποσοστά υπολογισμού από το νόμο 4670 και τη σύνταξη που θα έπαιρναν αν έμεναν τα ποσοστά του νόμου 4387.

Σύμφωνα με τους πίνακες και τις νέες συντάξεις για Δημόσιο, ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ και Ταμεία ΔΕΚΟ – τραπεζών:

Οι αυξήσεις για ασφαλισμένους που έχουν συντάξιμο μισθό από 800 ευρώ ως 2.410 ευρώ ξεκινούν από τα 7 ευρώ το μήνα αν έχουν 31,6 έτη στη συνταξιοδότηση και φτάνουν στα 134 ευρώ αν συνταξιοδοτούνται με 37,6 έτη.

Οι αυξήσεις για ασφαλισμένους που έχουν συντάξιμο μισθό από 1.190 ευρώ ως 3.220 ευρώ και συνταξιοδοτούνται με 38 έτη κυμαίνονται μεταξύ των 70 ευρώ το μήνα και 190 ευρώ το μήνα.

Οι αυξήσεις για ασφαλισμένους που έχουν συντάξιμο μισθό από 1.190 ευρώ ως 3.220 ευρώ και συνταξιοδοτούνται με 40 έτη κυμαίνονται μεταξύ των 86 ευρώ το μήνα και 232 ευρώ το μήνα.

Από τα 40 έτη και μετά οι αυξήσεις κόβουν ταχύτητα, γιατί ο νόμος 4670 δίνει μεγάλη προσαύξηση ως 2,55% για παραμονή ως τα 40 έτη, ενώ μετά το 40ό έτος η προσαύξηση για κάθε έτος παραμονής πέφτει στο 0,5%. Για παράδειγμα, από τα 36 ως τα 37 έτη ένας ασφαλισμένος παίρνει προσαύξηση 2,55% και το συνολικό ποσοστό αναπλήρωσης από 39,81% πάει στο 42,36%. Από τα 39 ως τα 40 έτη η προσαύξηση 2,55% ανεβάζει το συνολικό ποσοστό αναπλήρωσης στο 50,01%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό του νόμου 4387 είναι 42,80%. Στα 44 έτη όμως, και λόγω της μείωσης της προσαύξησης, ο νόμος 4670 έχει ποσοστό αναπλήρωσης 52%, ενώ ο νόμος 4387 δίνει αναπλήρωση 50,80%.

Συμπερασματικά, μπορεί να είναι δύσκολο στους ασφαλισμένους να πιάσουν τα 40 χρόνια για να πάρουν το 50%, αλλά συμφέρει να αποχωρήσουν και με 37, 38 ή 39 έτη, καθώς θα έχουν σημαντικές αυξήσεις και με αυτά τα συντάξιμα χρόνια. Δεν συμφέρει όμως να παραμένουν μετά τη 40ετία, γιατί οι αυξήσεις «εξαϋλώνονται».

ΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΜΕ ΠΑΛΑΙΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ

  1. ΠΟΣΑ ΚΑΙ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ 31,6 ΩΣ ΤΑ 37,6 ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Μισθός  Με 30 έτη ασφάλισης (*) Με 31,6 έτη ασφάλισης Με 33 έτη ασφάλισης Με 34,6 έτη ασφάλισης Με 35 έτη ασφάλισης Με 36,6 έτη ασφάλισης Με 37,6 έτη ασφάλισης
Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Διαφορά Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Αύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Αύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ)
800 595 595 0 619 612 7 642 629 13 671 647 24 682 654 28 713 674 38 733 689 44
915 625 625 0 652 645 8 680 664 15 712 685 27 725 693 32 760 716 44 783 733 51
1030 656 656 0 686 678 9 717 699 17 753 723 31 768 732 36 807 758 49 833 776 57
1145 686 686 0 720 710 10 754 735 19 794 760 34 811 771 40 854 800 55 884 820 63
1260 716 716 0 754 743 11 791 770 21 836 798 37 854 810 44 902 841 60 934 864 70
1375 747 747 0 787 776 12 828 805 23 877 836 41 897 849 48 949 883 66 984 908 76
1490 777 777 0 821 809 13 865 840 25 918 874 44 940 888 52 996 925 71 1034 952 83
1605 807 807 0 855 841 13 903 876 27 959 912 48 983 927 56 1043 967 77 1084 996 89
1720 838 838 0 889 874 14 940 911 29 1001 950 51 1026 966 60 1091 1008 82 1135 1039 95
1835 868 868 0 922 907 15 977 946 31 1042 987 54 1069 1004 64 1138 1050 88 1185 1083 102
1950 898 898 0 956 940 16 1014 981 33 1083 1025 58 1112 1043 68 1185 1092 93 1235 1127 108
2065 929 929 0 990 973 17 1051 1017 35 1124 1063 61 1154 1082 72 1233 1134 99 1285 1171 114
2180 959 959 0 1024 1005 18 1088 1052 37 1166 1101 65 1197 1121 76 1280 1175 104 1335 1215 121
2295 989 989 0 1057 1038 19 1126 1087 39 1207 1139 68 1240 1160 80 1327 1217 110 1386 1258 127
2410 1020 1020 0 1091 1071 20 1163 1122 40 1248 1176 72 1283 1199 84 1374 1259 115 1436 1302 134

(*) Στα 30 έτη ασφάλισης οι δύο νόμοι έχουν τα ίδια ποσοστά αναπλήρωσης. Οι αυξήσεις προκύπτουν από τα 30 έτη και 1 μήνα και άνω, καθώς υπερτερούν τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4670 (νόμος Βρούτση) έναντι του νόμου 4387 (νόμος Κατρούγκαλου).

  1. ΠΟΣΑ ΚΑΙ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ 38 ΩΣ ΤΑ 41 ΕΤΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Μισθός  Με 38 έτη ασφάλισης Με 38,6 έτη ασφάλισης Με 39 έτη ασφάλισης Με 39,6 έτη ασφάλισης Με 40 έτη ασφάλισης Με 40,6 έτη ασφάλισης Με 41 έτη ασφάλισης
Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ)
1190 918 848 70 934 859 75 949 870 79 964 881 83 979 893 86 982 905 77 985 917 68
1335 984 905 79 1001 917 84 1018 929 89 1035 942 93 1052 955 96 1055 969 86 1058 982 76
1480 1049 961 87 1068 975 93 1086 988 99 1105 1003 103 1124 1017 107 1128 1032 96 1132 1047 85
1625 1114 1018 96 1135 1032 102 1155 1047 108 1176 1063 113 1197 1080 117 1201 1096 105 1205 1112 93
1770 1179 1074 105 1202 1090 111 1224 1106 118 1247 1124 123 1269 1142 128 1274 1159 114 1278 1177 101
1915 1244 1131 113 1269 1148 120 1293 1165 128 1317 1184 133 1342 1204 138 1346 1223 124 1351 1242 109
2060 1309 1187 122 1336 1206 130 1362 1224 137 1388 1245 143 1414 1266 149 1419 1286 133 1425 1307 118
2205 1374 1244 130 1402 1264 139 1430 1284 147 1459 1306 153 1487 1328 159 1492 1350 142 1498 1372 126
2350 1439 1301 139 1469 1322 148 1499 1343 157 1529 1366 163 1559 1390 169 1565 1413 152 1571 1437 134
2495 1505 1357 147 1536 1380 157 1568 1402 166 1600 1427 173 1632 1452 180 1638 1477 161 1644 1502 142
2640 1570 1414 156 1603 1437 166 1637 1461 176 1671 1488 183 1704 1514 190 1711 1540 171 1717 1567 151
2785 1635 1470 165 1670 1495 175 1706 1520 185 1741 1548 193 1777 1576 201 1784 1604 180 1791 1632 159
2930 1700 1527 173 1737 1553 184 1775 1579 195 1812 1609 203 1849 1638 211 1857 1667 189 1864 1697 167
3075 1765 1583 182 1804 1611 193 1843 1639 205 1883 1669 213 1922 1700 222 1929 1731 199 1937 1762 176
3220 1830 1640 190 1871 1669 203 1912 1698 214 1953 1730 223 1994 1762 232 2002 1794 208 2010 1827 184

 

ΠΟΣΑ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ ΜΙΚΤΑ.

ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ:

Εισφορά ΑΚΑΓΕ κλιμακούμενη ως εξής: Κράτηση 3% για μικτά ποσά από 1.400 ευρώ ως 1.700 ευρώ, 6% από 1.701 ως 2.000 ευρώ, 7% από 2.001 ως 2.300 ευρώ, 9% από 2.301 ως 2.600 ευρώ, 10% από 2.601 ως 2.900 ευρώ, 12% από 2.901 ως 3.200 ευρώ, 13% από 3.201 ως 3.500 ευρώ, 14% από 3.501 ευρώ και άνω.
Εισφορά 6% για ασθένεια, μετά την κράτηση ΑΚΑΓΕ.

Φόρος εισοδήματος.

13η σύνταξη βγάζουν οι αυξήσεις και μετά τα 40 έτη – Τι ισχύει με το ειδικό μπόνους 2% για τους ένστολους [ πίνακας με όλα τα ποσοστά αναπλήρωσης]
Αυξήσεις συντάξεων, που αν και μικρότερες σε σχέση με τα 40 έτη, βγάζουν μια 13η σύνταξη σε ετήσια βάση, παίρνουν οι ασφαλισμένοι που επιλέγουν να αποχωρήσουν με 41 ως 42 έτη, ενώ μετά τα 43-44 έτη οι αυξήσεις του νόμου 4670 μηδενίζονται και στην ουσία δεν συμφέρει κανέναν να παραμείνει εργαζόμενος.

Στα 44,9 έτη ένας ασφαλισμένος θα πάρει την ίδια σύνταξη με αυτήν που θα του έδινε ο νόμος Κατρούγκαλου. Το παράδοξο είναι ότι από τα 45 έτη και μετά η εικόνα αντιστρέφεται πλήρως, καθώς θα προέκυπταν αυξήσεις αν παρέμεναν σε ισχύ τα ποσοστά του νόμου Κατρούγκαλου, ενώ με τα ποσοστά του νόμου Βρούτση προκύπτουν μειώσεις, αν και αφορούν ελάχιστους ασφαλισμένους.

Ο νόμος Βρούτση δίνει τις αυξήσεις ως τα 40-42 έτη ως κίνητρο παραμονής στην εργασία, μια που ο μέσος χρόνος ασφάλισης σήμερα δεν ξεπερνά τα 33 έτη, ενώ ο νόμος Κατρούγκαλου κρατούσε χαμηλές τις συντάξεις ως τα 40-44 χρόνια και μετέθετε τις αυξήσεις μετά τα 45 έτη ασφάλισης… για όποιον προλάβει. Αν ίσχυε σήμερα ο νόμος Κατρούγκαλου, τότε ένας ασφαλισμένος που ασφαλίστηκε στα 25 θα έπρεπε να βγει στη σύνταξη στα 70 (με 45ετία) προκειμένου να επωφελείτο των ποσοστών του νόμου 4387. Με το νόμο Βρούτση αρκεί να πιάσει την 40ετία, δηλαδή να βγει στα 65 του για να πάρει πολύ μεγαλύτερη σύνταξη από αυτήν του νόμου Κατρούγκαλου.

Για παράδειγμα, και σύμφωνα με τον πίνακα που δημοσίευσε το ένθετο «Ασφάλιση και Συντάξεις:

Ασφαλισμένος με συντάξιμο μισθό 1.190 ευρώ, που συνταξιοδοτείται με 41 έτη και 6 μήνες, θα πάρει 988 ευρώ σύνταξη (μικτά) με τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4670, ενώ με τον παλιό νόμο θα έπαιρνε 929 ευρώ.

Κερδίζει δηλαδή 59 ευρώ μηνιαία αύξηση στη σύνταξη, που σε ετήσια βάση είναι 708 ευρώ επιπλέον εισόδημα.
Ασφαλισμένος με συντάξιμο μισθό 3.220 ευρώ, που συνταξιοδοτείται με 41 έτη και 6 μήνες, θα πάρει 2.018 ευρώ σύνταξη (μικτά) με τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4670, ενώ με το νόμο Κατρούγκαλου θα έπαιρνε 1.859 ευρώ. Κερδίζει δηλαδή 160 ευρώ μηνιαία αύξηση στη σύνταξη, ή 1.920 ευρώ σε ετήσια βάση, ποσό που ισοδυναμεί με μια ακόμη (13η) σύνταξη!

Οσο ανεβαίνουν όμως τα έτη ασφάλισης οι αυξήσεις υποχωρούν.

Για παράδειγμα:

Ασφαλισμένος με συντάξιμο μισθό 2.205 ευρώ, που συνταξιοδοτείται με 42 έτη και 6 μήνες, θα πάρει 1.514 ευρώ σύνταξη με τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4670, ενώ με τον παλιό νόμο θα έπαιρνε 1.438 ευρώ. Η αύξηση που παίρνει είναι 76 ευρώ σε μηνιαία βάση και 912 ευρώ σε ετήσια βάση. Αν βγει στη σύνταξη με 44 έτη θα πάρει αύξηση μόλις 27 ευρώ, καθώς η σύνταξη με το νόμο Βρούτση βγαίνει στα 1.525 ευρώ ενώ με το νόμο Κατρούγκαλου θα έβγαινε στα 1.504 ευρώ. Στα 44,9 έτη ο ασφαλισμένος θα πάρει 1.539 ευρώ με το νόμο 4670 και 1.537 ευρώ αν εφαρμοζόταν ο νόμος 4387, δηλαδή την ίδια σύνταξη χωρίς αύξηση.

Είναι ξεκάθαρο ότι η πλειονότητα των ασφαλισμένων που βγαίνουν στη σύνταξη με 33 ως 40 έτη κερδίζουν από τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης, όπως επίσης είναι ξεκάθαρο ότι δεν συμφέρει κανέναν να παραμείνει μετά τα 41-42 έτη.

Μπόνους στις συντάξεις των στρατιωτικών μετά τα 45 έτη για να μην έχουν μειώσεις

Για στρατιωτικούς των οποίων η σύνταξη υπολογίζεται με διπλό χρόνο ασφάλισης από πτητικά και καταδυτικά εξάμηνα δίδεται επιπλέον προσαύξηση 1,5% πέραν της ετήσιας προσαύξησης κατά 0,5% που ισχύει για όλους τους ασφαλισμένους για κάθε έτος από τα 40 έτη και μετά. Με το μπόνους του 2% (1,5+0,5) οι στρατιωτικοί αφοπλίζουν τις μειώσεις συντάξεων που προκαλούνται από το νόμο 4670 μετά τα 45 έτη. Η ειδική αυτή προσαύξηση ισχύει για στρατιωτικούς που συνταξιοδοτούνται με αίτηση από 1ης/10/2019 εφόσον με τους διπλάσιους χρόνους υπηρεσίας περνούν τα 45 έτη. Για παράδειγμα, στα 40 έτη το ποσοστό υπολογισμού της σύνταξης (ποσοστό αναπλήρωσης) του νόμου 4387/2016 ήταν 42,80%, ενώ με το νόμο 4670/2020 είναι 50%. Στα 50 έτη (που αφορά τα διπλά χρόνια συνταξιοδότησης των ενστόλων) ο νόμος 4387 έδινε αναπλήρωση 62,80% ενώ ο νόμος 4670 φτάνει στο 55%. Με την προσαύξηση του 2% όμως ο συντελεστής υπολογισμού της σύνταξης ανεβαίνει στο 62,51% αντί 55% προκειμένου να ακυρωθούν εν τη γενέσει τους οι μειώσεις στις συντάξεις των ενστόλων.

Η ρύθμιση αυτή δεν ισχύει στους επανυπολογισμούς των παλαιών συντάξεων. Αυτό που θα γίνει στις παλιές συντάξεις είναι ότι αν προκύψει μείωση θα δοθεί μια νέα προσωπική διαφορά ώστε κανείς απόστρατος πάνω από τα 45 έτη να μην πάρει λιγότερα από αυτά που έχει τώρα.

Μισθός  Με 41,6 έτη ασφάλισης Με 42 έτη ασφάλισης Με 42,6 έτη ασφάλισης Με 43 έτη ασφάλισης Με 43,6 έτη ασφάλισης Με 44 έτη ασφάλισης Με 44,9 έτη ασφάλισης (*)
Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ) Σύνταξη ν. 4670 (ευρώ) Σύνταξη ν. 4387 (ευρώ) Aύξηση (ευρώ)
1190 988 929 59 991 941 50 994 953 41 997 965 32 1000 977 23 1003 989 14 1007 1006 1
1335 1062 995 66 1065 1009 56 1068 1022 46 1072 1035 36 1075 1049 26 1078 1062 16 1083 1082 1
1480 1135 1062 73 1139 1077 62 1143 1091 51 1146 1106 40 1150 1121 29 1154 1136 18 1159 1158 1
1625 1209 1128 81 1213 1145 68 1217 1161 56 1221 1177 44 1225 1193 32 1229 1210 20 1235 1234 1
1770 1282 1195 88 1287 1212 75 1291 1230 61 1296 1248 48 1300 1265 35 1305 1283 21 1311 1310 2
1915 1356 1261 95 1361 1280 81 1366 1299 66 1370 1319 52 1375 1338 38 1380 1357 23 1387 1386 2
2060 1430 1327 102 1435 1348 87 1440 1369 71 1445 1389 56 1450 1410 40 1455 1430 25 1463 1461 2
2205 1503 1394 109 1509 1416 93 1514 1438 76 1520 1460 60 1525 1482 43 1531 1504 27 1539 1537 2
2350 1577 1460 117 1583 1484 99 1589 1507 81 1594 1531 64 1600 1554 46 1606 1578 28 1615 1613 2
2495 1650 1527 124 1657 1552 105 1663 1577 86 1669 1602 68 1675 1627 49 1682 1651 30 1691 1689 2
2640 1724 1593 131 1731 1620 111 1737 1646 91 1744 1672 72 1750 1699 52 1757 1725 32 1767 1765 2
2785 1798 1660 138 1805 1687 117 1812 1715 96 1819 1743 75 1826 1771 55 1832 1799 34 1843 1841 2
2930 1871 1726 145 1879 1755 123 1886 1785 101 1893 1814 79 1901 1843 57 1908 1872 35 1919 1916 2
3075 1945 1792 153 1953 1823 129 1960 1854 106 1968 1885 83 1976 1915 60 1983 1946 37 1995 1992 3
3220 2018 1859 160 2027 1891 136 2035 1923 111 2043 1955 87 2051 1988 63 2059 2020 39 2071 2068 3

(*) ΠΡΟΣΟΧΗ: Στα 44 έτη και 9 μήνες οι δύο νόμοι έρχονται «ισοπαλία» καθώς δεν υπάρχει διαφορά στις συντάξεις επειδή μετά τα 40 έτη ο μεν νόμος Βρούτση έχει προσαύξηση 0,5% κατ’ έτος στο ποσοστό αναπλήρωσης του 50% ενώ ο νόμος Κατρούγκαλου έδινε προσαύξηση 2% κατ’ έτος στο ποσοστό αναπλήρωσης του 42,80%, με αποτέλεσμα να συγκλίνουν τα ποσοστά των δύο νόμων στα 44 έτη και 9 μήνες. Μέχρι τα 44,9 έτη έστω και με σταδιακή υποχώρηση των αυξήσεων ο νόμος Βρούτση δίνει περισσότερα από όσα θα έπαιρναν οι ασφαλισμένοι αν έμενε σε ισχύ ο νόμος Κατρούγκαλου. Από τα 44 έτη και 10 μήνες και μετά, δεν συμφέρει τους ασφαλισμένους να συνεχίζουν την εργασία γιατί τα ποσοστά του νόμου Βρούτση δίνουν μικρότερη σύνταξη έναντι του νόμου Κατρούγκαλου για όσους ασφαλισμένους βέβαια θα κατόρθωναν να γράψουν 45 έτη στο «κοντέρ» του εργασιακού τους βίου.

ΤΑ ΝΕΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ ΑΝΑ ΕΤΗ ΚΑΙ ΜΗΝΕΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΑΠΟ ΤΑ 30 ΕΤΗ ΚΑΙ ΠΑΝΩ

Ετη και μήνες ασφάλισης Ποσοστά υπολογισμού ανταποδοτικής σύνταξης
 Νόμος 4670/2020 Νόμος 4387/2016
30,1 26,54 26,49
30,6 27,36 27,08
31 28,35 27,79
31,6 29,34 28,50
32 30,33 29,21
32,6 31,32 29,92
33 32,31 30,63
33,6 33,56 31,43
34 34,81 32,22
34,6 36,06 33,02
35 37,31 33,81
35,6 38,56 34,61
36 39,81 35,40
36,6 41,09 36,30
37 42,36 37,20
37,6 43,64 38,10
38 44,91 39,00
38,6 46,19 39,90
39 47,46 40,80
39,6 48,74 41,80
40 50,01 42,80
40,6 50,26 43,80
41 50,51 44,80
41,6 50,76 45,80
42 51,01 46,80
42,6 51,26 47,80
43 51,51 48,8
43,6 51,76 49,80
44 52,01 50,8
44,6 52,26 51,80
44,9 52,39 52,30
44,10 52,43 52,47
45 52,51 52,80
46 53,01 54,80
47 53,51 56,80
48 54,01 58,80
49 54,51 60,80
50 55,01 62,80

ΤΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΕΝΣΤΟΛΟΥΣ ΑΠΌ 45 ΕΤΗ ΚΑΙ ΑΝΩ (ΑΦΟΡΑ ΟΣΟΥΣ ΕΧΟΥΝ ΠΤΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΔΥΤΙΚΑ ΕΞΑΜΗΝΑ)

Ετη υπηρεσίας (με τα διπλά εξάμηνα) Ποσοστά υπολογισμού ανταποδοτικής σύνταξης
 Νόμος 4670/2020 Νόμος 4387/2016
45 52,51 52,80
46 54,51 54,80
47 56,51 56,80
48 58,51 58,80
49 60,51 60,80
50 62,51 62,80
55 72,51 72,80
60 82,51 82,80
65 92,51 92,80

Παγίδα μείωσης συντάξεων τα φθηνά πλασματικά έτη του ν. Κατρούγκαλου [παραδείγματα]
Παγίδα μείωσης συντάξεων αποκαλύπτεται ότι έκρυβαν τα φθηνά πλασματικά έτη που αναγνώρισαν εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένοι πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου, και τώρα που τα αξιοποιούν για να βγουν στη σύνταξη διαπιστώνουν ότι παίρνουν μικρότερη σύνταξη, γιατί τα πλασματικά έτη υπολογίστηκαν με μικρότερο μισθό από αυτόν που έπαιρναν στην πραγματικότητα, με αποτέλεσμα να κατεβαίνει ο μέσος όρος των συντάξιμων αποδοχών τους και μοιραία να βγαίνει μικρότερη η τελική τους σύνταξη.

Ως και 65 ευρώ το μήνα χάνουν στη σύνταξη όσοι έκαναν φθηνές εξαγορές στην περίοδο από το 2002 μέχρι τον Μάιο του 2016, πληρώνοντας εισφορά 6,67% του μισθού τους οι δημόσιοι υπάλληλοι, και το 20% από το 25πλάσιο του εκάστοτε βασικού ημερομισθίου οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα.

Οταν ήρθε όμως ο νόμος Κατρούγκαλου, έβαλε στο άρθρο 28 παρ. 2 την παγίδα για τον υπολογισμό των πλασματικών ετών στις συντάξεις, λέγοντας ότι οι συντάξιμες αποδοχές για τα πλασματικά έτη θα είναι αυτές στις οποίες αντιστοιχούν οι εισφορές που πλήρωσαν οι ασφαλισμένοι. Στην πράξη χάνουν όλοι όσοι πλήρωσαν για αναγνωρίσεις πλασματικών ετών καταβάλλοντας εισφορά 165 ευρώ το μήνα (το 20% του 25πλάσιου του παλιού βασικού ημερομισθίου των 33 ευρώ) ενώ είχαν μεγαλύτερο μισθό, και κυρίως χάνουν περισσότερο οι δημόσιοι υπάλληλοι που έκαναν τις εξαγορές με εισφορά 6,67% του μισθού τους αντί να καταβάλουν το 20% του μισθού που ισχύει για τις αναγνωρίσεις από το νόμο Κατρούγκαλου και μετά.

Οσοι πλήρωσαν για εξαγορές πλασματικών ετών εισφορά 20% με βάση το 25πλάσιο του βασικού ημερομισθίου, δηλαδή εισφορά 165 ευρώ που αντιστοιχεί σε μισθό 825 ευρώ, αυτός ο μισθός (825 ευρώ) θα θεωρηθεί πραγματικός και θα συμπεριληφθεί στον μέσο όρο των πραγματικών τους αποδοχών από το 2002 και μετά. Αν ένας ασφαλισμένος βγάζει μέσο όρο μηνιαίου μισθού 1.300 ευρώ από το 2002 μέχρι σήμερα αλλά έχει αναγνωρίσει 30 μήνες με 165 ευρώ το μήνα, δηλαδή με μισθό 825 ευρώ, αυτοί οι 30 μήνες θα συμπεριληφθούν στο σύνολο των μηνών από το 2002 ως το 2022 και το αποτέλεσμα θα είναι να βγουν μικρότερες οι συντάξιμες αποδοχές.

Το ίδιο -και χειρότερα- ισχύει για τα πλασματικά έτη του Δημοσίου που ήταν και φθηνότερα, γιατί αντί του 20% είχαν εισφορά 6,67% του μισθού. Με την αναγωγή της εισφοράς αυτής στο 20%, που είναι το ποσοστό εισφοράς για την κύρια σύνταξη, αποκαλύπτεται ότι κάποιοι μήνες στις συντάξιμες αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων (αυτοί που αναγνωρίστηκαν με εισφορά 6,67%) υπολογίζονται με μισθούς 500, 600 και 700 ευρώ, γιατί σε αυτούς τους μισθούς αντιστοιχεί η εισφορά σύνταξης που πλήρωσαν για τα πλασματικά έτη στρατού, παιδιών κ.λπ.

Για παράδειγμα:

Δημόσιος υπάλληλος έχει από το 2002 ως τον Μάιο του 2020 (ήτοι για 18,5 χρόνια ή για 221 μήνες) συνολικές αποδοχές 393.500 ευρώ. Ο μέσος μηνιαίος μισθός για αυτό το διάστημα είναι 1.780,54 ευρώ (393.500/221=1.780,54).

Βγήκε στη σύνταξη με 42 χρόνια και 7 μήνες. Περίμενε να πάρει σύνταξη 1.298 ευρώ, αλλά πήρε 1.233 ευρώ με μείωση κατά 65 ευρώ! Ο λόγος για τον οποίο έχασε τα 65 ευρώ από τη μηνιαία σύνταξη, και μάλιστα τα έχασε για πάντα, είναι γιατί αναγνώρισε πλασματικά έτη από στρατιωτική θητεία με εισφορά 6,67% του μισθού του, που όμως αντιστοιχεί σε εισφορά σύνταξης 20% για μισθό 508 ευρώ! Τα 508 ευρώ μπήκαν στις συντάξιμες αποδοχές για 24 μήνες με ποσό 12.197 ευρώ, και έτσι το σύνολο των αποδοχών αυξήθηκε στα 405.697 ευρώ και οι μήνες που βγάζουν τον μέσο όρο από το 2002 αυξήθηκαν με το 24μηνο της αναγνώρισης στους 245 μήνες. Οι αποδοχές των 405.697 ευρώ για 245 μήνες βγάζουν τον μέσο μισθό στα 1.655 ευρώ με τη σύνταξη στα 1.234 ευρώ για τα 42 έτη και 7 μήνες.

Ιδιωτικός υπάλληλος από το 2002 ως τον Σεπτέμβριο του 2021 έχει σύνολο πραγματικών αποδοχών 295.000 ευρώ επί των οποίων υπολογίστηκε εισφορά σύναξης 20%. Οι αποδοχές αυτές διαιρούνται με 225 μήνες που μεσολαβούν από το 2002 ως τον Σεπτέμβριο του 2021 και βγαίνει μέσος όρος μηνιαίων αποδοχών 1.311 ευρώ. Η σύνταξη θα υπολογιστεί με μισθό 1.311 ευρώ. Αν έχει 40 έτη, θα πάρει σύνταξη 1.040 ευρώ.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Αν έχει αναγνωρίσει 24 μήνες στρατιωτική θητεία με βάση υπολογισμού το μισθό των 825 ευρώ, τότε στις αποδοχές του θα προστεθούν άλλοι 24 μήνες με μισθούς 825 ευρώ (δηλαδή 19.800 ευρώ) και θα έχει σύνολο αποδοχών 314.800 ευρώ για 249 μήνες (225 +24 από εξαγορές). Αυτομάτως ο μέσος όρος μηνιαίων αποδοχών πέφτει στα 1.264 ευρώ, γιατί μπαίνουν οι μισθοί των 825 ευρώ και κατεβαίνει ο μέσος όρος. Σε αυτή την περίπτωση η σύνταξη με 40 χρόνια θα βγει στα 1.016 ευρώ, δηλαδή 26 ευρώ πιο κάτω. Για να μην είχε μείωση θα έπρεπε η εισφορά για τα πλασματικά να υπολογιστεί στις πραγματικές του αποδοχές και όχι στα 825 ευρώ.

Η παγίδα μείωσης συντάξεων κρύβεται στο άρθρο 28 του νόμου 4387 στην παράγραφο δ, που λέει τα εξής: «Για το χρόνο ασφάλισης που αναγνωρίζεται πλασματικά, κατόπιν καταβολής του προβλεπόμενου ποσού εξαγοράς, ως συντάξιμες αποδοχές ορίζεται το ποσό που θα αποτελούσε τον ασφαλιστέο μηνιαίο μισθό-εισόδημα αν εκλαμβανόταν ως μηνιαία εισφορά το ποσό που καταβλήθηκε για την εξαγορά κάθε μήνα ασφάλισης. Οι πλασματικοί χρόνοι που αναγνωρίστηκαν χωρίς εξαγορά δεν συνυπολογίζονται για τον υπολογισμό του ποσού της ανταποδοτικής σύνταξης».

Ελάχιστοι αντιλήφθηκαν την παγίδα και πήγαν να συμπληρώσουν τις εξαγορές για να μη χάσουν από τη σύνταξη.

Οι περισσότεροι το αντιλαμβάνονται τώρα, αφού παίρνουν τη σύνταξη, αλλά δεν μπορούν να διορθώσουν την κατάσταση, γιατί… «μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου, ουδέν λάθος αναγνωρίζεται».

Πηγή:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025