: Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγαν και πάλι οι ασφαλισμένοι . Αυτή τη φορά το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο ασχολήθηκε με την «εγκύκλιο Τσακλόγλου», η οποία εκδόθηκε πριν δυο χρόνια και όριζε, σε υλοποίηση του νόμου Κατρούγκαλου (ν.4387/16), ότι ο δεν χορηγεί δύο εθνικές συντάξεις.

Και όπως οι διπλοσυνταξιούχοι λαμβάνουν μόνο μια εθνική σύνταξη (426 ευρώ σήμερα για 20 έτη και 383,5 για 15 χρόνια), με την εγκύκλιο η διάταξη επεκτεινόταν και στις/στους χήρες/ους που λαμβάνουν σύνταξη και εξ ιδίου δικαιώματος.

Αν και λόγω των έντονων αντιδράσεων η εν λόγω εγκύκλιος δεν εφαρμόστηκε ποτέ, η αποκοπή της δεύτερης εθνικής σύνταξης οδηγεί το τελικό ποσό σε απόλυτο χαρτζιλίκι.

Παράδειγμα

Για παράδειγμα, μια 800 ευρώ γίνεται μετά την 3ετία 280 ευρώ, στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης εξ ιδίου δικαιώματος ή απασχόλησης. Στο 35% δηλαδή της αρχικής σύνταξης του άμεσα ασφαλισμένου.

Με την εφαρμογή της εγκυκλίου, η ίδια σύνταξη θα περιοριζόταν στα 131 ευρώ το μήνα. Κάτω της μισής εν σχέσει με το ποσό που αποδίδεται σήμερα.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο αυτό το πρόβλημα με τις συντάξεις λόγω θανάτου:

Υπάρχει ασάφεια ως προς την περικοπή της σύνταξης μετά την 3ετία (σε περίπτωση εργασίας ή λήψης σύνταξης εξ ιδίου δικαιώματος). Το Ελεγκτικό Συνέδριο (για τους δημοσίους υπαλλήλους) έχει αποφανθεί ότι η σύνταξη πρέπει να περιορίζεται στο 50% της αρχικής μετά την 3ετία και όχι να περικόπτεται κατά 65% της αρχικής (μείον 30% με την αρχική απόδοση και μείον 50% επί του 70% που αποδίδεται με την συμπλήρωση της 3ετίας).
Αυτός είναι εντελώς διαφορετικός υπολογισμός!
Η περικοπή του 50% (επί του 70%) ήτοι η απόδοση μόλις του 35% τα αρχικής σύνταξης δεν γίνεται σε όλους/ες τους/ις συνταξιούχους. Παρά πολλοί δικαιούχοι αντιμετωπίζονται σήμερα σαν οφειλέτες στον ΕΦΚΑ γιατί το Ταμείο συνεχίζει να τους καταβάλει το 70% της σύνταξης. Και κινδυνεύουν, ανά πάσα στιγμή, να τους ζητηθούν να επιστραφούν τα (επιπλέον) χρήματα σαν «αχρεωστήτως καταβληθέντα». Σίγουρα πάντως δεν λαμβάνουν ασφαλιστική ενημερότητα και δεν μπορούν να μεταβιβάσουν την περιουσία τους.

Ωστόσο, δεν συνυπολογίζει κανείς ότι οι συγκεκριμένοι δικαιούχοι, οι οποίοι συνέχισαν να λαμβάνουν το 70% της σύνταξης χηρείας και πέραν της 3ετίας (σ.σ. ενώ υπάρχουν ερωτήματα εάν θα πρέπει αυτή η παροχή να μειωθεί στο 50% ή στο 35% και εάν θα πρέπει να καταβάλλεται τμήμα ή όχι της εθνικής σύνταξης), έχουν στο μεταξύ πληρώσει επιπλέον φόρους, ασφαλιστικές εισφορές υπέρ ΕΟΠΥΥ (Υγεία), αλλά και την περίφημη ΕΑΣ (Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχου).

Οι αγρότισσες/ες, προκείμενου να λάβουν την σύνταξη χηρείας πρέπει να αποποιηθούν του δικαιώματος λήψης όχι μόνο της εθνικής σύνταξης, αλλά και του κοινωνικού μέρους της σύνταξης του πρώην ΟΓΑ (κοινωνικό μέρος που υπέχει θέση εθνικής σύνταξης). Και μάλιστα, όχι με την πάροδο της 3ετίας, αλλά από την πρώτη ημέρα της καταβολής. Πριν δηλαδή, συμπληρωθούν τα 40 του θανάτου του/της συζύγου!

Και στις περιπτώσεις που η σύνταξη λόγω θανάτου προέρχεται από τον αστικό τομέα (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, Δημόσιο κ.λπ.), τότε η αγρότισσα θα πρέπει να παραιτηθεί από τη δική της (κοινωνική) σύνταξη…

ieidiseis

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025