Συνολική συμφωνία για χρέος και αξιολόγηση πριν από το τέλος του χρόνου δείχνουν όλοι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί παρά το γεγονός ότι κανένα από τα θέματα δεν έχουν ολοκληρωθεί πέντε μέρες πριν από το κρίσιμο Eurpgroup της Δευτέρας.
Το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης έστω και με «αστερίσκους» που θα φορτώσουν την ελληνική διαπραγματευτική ομάδα με υποχρεώσεις για υλοποίηση μέτρων που θα αποτελούν ουρές της τωρινής διαπραγμάτευσης, απαιτούν μια συμφωνία, έστω επί της αρχής, στα μεγάλα θέματα της αξιολόγησης. Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει κατ αρχήν να κλείσει το αργότερο μέσα στο Σαββατοκύριακο το θέμα των αλλαγών της αγοράς εργασίας.
Στο θέμα του εργασιακού με βάση το πλαίσιο του συμβιβασμού που φαίνεται ότι επικοινώνησε ο Γάλλος επίτροπος κ. Πιέρ Μοσκοβισί στην Αθήνα, οι Ευρωπαίοι ζητούν από την Αθήνα να υποχωρήσει στο θέμα των ομαδικών απολύσεων με στόχο να επιτρέψουν την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των μισθών.
Θα πρέπει επίσης να κλείσει το δημοσιονομικό για το οποίο αναζητούνται μέτρα που θα καλύψουν τρύπα 200 εκ. ευρώ για το 2018. Ο στόχος είναι να καλυφθεί πλήρως το κενό των 600 εκ. ευρώ που βλέπουν οι θεσμοί για το 2018. Μέχρι στιγμής, ένα μέρος της τάξης των 400 εκ. ευρώ φαίνεται ότι καλύπτεται από τα μέτρα που έχει προτείνει η ελληνική πλευρά και αφορούν:
Την καλύτερη «στοχοθέτηση» του πετρελαίου θέρμανσης, με παράλληλη μείωση του κονδυλίου που σήμερα είναι 105 εκ. ευρώ με παράλληλη μείωση του ποσού που διατίθεται κατά 50%.
Την αλλαγή της φορολόγησης των ναυτιλιακών εταιριών την κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των ναυτικών και την παράταση της συνεισφοράς της ναυτιλιακής κοινότητας ως το 2018.
Την κατάργηση της έκπτωσης του 1,5% που γίνεται κατά την παρακράτηση φόρου εισοδήματος από τους μισθωτούς και συνταξιούχους και η οποία πληρώνεται με την εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος .¨Όπως είναι φυσικό το μέτρο θα έχει άμεση επίδραση στα μηνιαία εισοδήματα των μισθωτών.
Παρόλα αυτά οι Ευρωπαίοι θα ζητήσουν να έχουν στο τραπέζι μέτρα και για τα υπόλοιπα 200 εκ. ευρώ ώστε το κενό να πάψει να υπάρχει.
Σε ότι αφορά τα πλεονάσματα, φαίνεται ότι η διαπραγματευτική ομάδα θα πρέπει να συμφωνήσει ότι στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικού Σχεδιασμού 2017 -2020 θα προβλέπονται πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ για τα έτη 2019 και 2020 ώστε να μην υπάρξουν αντιδράσεις κυρίως από την Γερμανία που δεν θέλει ανοίξει τώρα το θέμα, με την προοπτική το θέμα τω στόχων να ξανανοίξει από τις αρχές 2017 παράλληλα με την λύση για το χρέος. Με την αναθεώρηση του Μεσοπρόθεσμου στα τέλη του επόμενου χρόνου θα έχει ολοκληρωθεί ο εκλογικός κύκλος στην Ευρώπη και θα μπορούν να γίνουν πιο ουσιαστικές συζητήσεις για το θέμα.
Τα θέματα του εξωδικαστικού μηχανισμού, του υπερταμείου αποκρατικοποιήσεων που δεν υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές, αλλά και των αλλαγών στο δημόσιο θα εξαντληθούν ως προαπαιτούμενα με δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα που θα αναλάβει η ελληνική πλευρά να ολοκληρώσει. Η υλοποίηση τους θα ελέγχεται συνεχώς από τους θεσμούς όπως επίσης και η ολοκλήρωση της αξιολόγησης των διοικητικών συμβουλίων των τραπεζών και του ΤΧΣ. Δεδομένο είναι ότι τα θέματα αυτά θα κλείνουν σταδιακά μέχρι και το τέλος Ιανουαρίου του 2017.
Κακή εξέλιξη από ΔΕΣΦΑ
Στο μεταξύ στο παρά πέντε του κρίσιμου Eurogroup είχαμε χθες το οριστικό ναυάγιο για την αποκρατικοποίηση του 66% του ΔΕΣΦΑ που θα έφερνε έσοδα 212 εκ. ευρώ τα οποία έχουν ήδη υπολογιστεί για το 2017.
Μπορεί τα χρήματα αυτά να πήγαιναν κατευθείαν για την εξόφληση χρέους αλλά επειδή η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση αποτελεί μνημονιακή διείσδυση το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να επιταχύνει κάποια άλλη για να καλύψει το κενό που δημιουργεί.
Με αυτό το δεδομένο αναμένεται άμεσα να ληφθούν αποφάσεις για το μέλλον του ΔΕΣΦΑ, οι οποίες σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές θα εξεταστούν από κοινού με τους θεσμούς. Σύμφωνα με πληροφορίες είναι ενδεχόμενο να ακολουθηθεί και εδώ το μοντέλο του ΑΔΜΗΕ με άμεση πώληση ενός ποσοστού όχι μικρότερο του 33% σε στρατηγικό επενδυτή και το υπόλοιπο να μετοχοποιηθεί μέσω του ΧΑΑ.