Τι πρέπει να ξέρετε για τις αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί τον Δεκέμβριο, για τις μεταβιβάσεις ακινήτων.

Αναλυτικότερα, με στόχο οι μεταβιβάσεις να γίνουν με διαδικασία fast track, καταργείται το σημερινό καθεστώς της βεβαίωσης μη οφειλής τέλους ακίνητης περιουσίας και εφαρμόζεται ο ηλεκτρονικός φάκελος.

Μέσω της πλατφόρμας e-Μεταβίβαση, μειώνεται η γραφειοκρατία και η ταλαιπωρία των ιδιοκτητών φορολογουμένων, όπως επισκέψεις σε δήμους, εφορίες, κτηματολογικά γραφεία, όπως αναφέρεται σε σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας Real News. Ενδεικτικά μέχρι σήμερα τα πιστοποιητικά μη οφειλής ΤΑΠ αποτελέσουν για τους ιδιοκτήτες τον άγνωστο παράγοντα ως προς το χρόνο συγκέντρωσής τους για την επίλυση της εξίσωσης της μεταβίβασης του ακινήτου, καθώς έπρεπε να περιμένουν τουλάχιστον ένα μήνα προκειμένου να το παραλάβουν από τους δήμους, ενώ για πιο σύνθετες περιπτώσεις απαιτούνται έως και 9 μήνες. Η μεγάλη καθυστέρηση πολλές φορές είχε ως αποτέλεσμα τη λήξη ισχύος άλλων πιστοποιητικών και έπρεπε οι ιδιοκτήτης να μεταφέρουν τις… πέτρες για το ακίνητό τους σαν τον Σίσυφο.

Με τις αλλαγές που προβλέπονται στο νομοσχέδιο, με το που προχωρά μια μεταβίβαση, το Κτηματολόγιο θα ενημερώνει για την πράξη αυτή τον δήμο, ο οποίος με τη σειρά του θα ελέγχει αν υπάρχει οφειλή ΤΑΠ.

Επιπρόσθετη ρύθμιση που αλλάζει άρδην τον σημερινό τρόπο αγοραπωλησιών είναι η κατάργηση της χρήσης μετρητών. Πλέον οι συναλλαγές θα γίνονται διατραπεζικά.

Περαιτέρω, στις αλλαγές δέον να συνυπολογιστεί είναι και οι αλλαγές στο αντικειμενικό σύστημα με την ένταξη 2.167 περιοχών.

Ακόμη με το νέο πλαίσιο η συλλογή των εγγράφων θα πραγματοποιείται από τον συμβολαιογράφο που συντάσσει το συμβόλαιο μεταβίβασης ακινήτου κατόπιν εξουσιοδότησης των συμβαλλομένων.

Ως εκ τούτου, από τις αρχές του 2024 ο συμβολαιογράφος αναλαμβάνει να συγκεντρώσει ηλεκτρονικά τα πιστοποιητικά μέσω της πλατφόρμας e-Μεταβίβαση, η οποία «τρέχει» στην ψηφιακή πύλη του Δημοσίου gov.gr. Το νέο σύστημα αφορά αποκλειστικά συμβάσεις μεταξύ φυσικών προσώπων επί εμπράγματων δικαιωμάτων επί ακινήτων σε περιοχές που έχουν κτηματογραφηθεί και λειτουργεί κτηματολογικό γραφείο.

Συνεπώς, διά της ηλεκτρονικής πλατφόρμας θα συγκεντρώνονται ηλεκτρονικά τα απαραίτητα δικαιολογητικά για να ολοκληρωθεί μια αγοραπωλησία μέσα σε λίγα 24ωρα.

Συγκεκριμένα τα πιστοποιητικά που παρέχει ο ηλεκτρονικός φάκελος ακινήτου είναι τα εξής:

-Τίτλος κτήσης (συμβόλαιο ή αντίγραφο κτηματολογικού φύλλου)

-Πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ.

-Αποδεικτικό ενημερότητας.

-Αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας.

-Πιστοποιητικό πληρότητας ταυτότητας κτιρίου/ διηρημένης ιδιοκτησίας.

-Σχέδιο (κατόψεις) του μηχανικού.

-Πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης.

-Τοπογραφικό διάγραμμα και στοιχεία/σχέδια οικοδομικής άδειας.

-Απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος.

Τα 8 βήματα της νέας διαδικασίας:

1. Υποβολή νέου αιτήματος αγοραπωλησίας από τον συμβολαιογράφο

2.Ο πωλητής επιλέγει το προς μεταβίβαση ακίνητο.

3. Ο αγοραστής αποδέχεται την πρόσκληση και εξουσιοδοτεί τον συμβολαιογράφο.

4. Δημιουργείται ηλεκτρονικός φάκελος αγοραπωλησίας

5. Ο συμβολαιογράφος συλλέγει τα αναγκαία δικαιολογητικά.

6. Πληρωμή φόρου μεταβίβασης και σύνταξη συμβολαιογραφικής πράξης.

7.Η συμβολαιογραφική πράξη είναι διαθέσιμη στον ηλεκτρονικό φάκελο αγοραπωλησίας.

8. Ο συμβολαιογράφος καταχωρίζει την πράξη στο Κτηματολόγιο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025