Όπως όλα δείχνουν, έρχονται ριζικές αλλαγές στην Η πρώτη μεγάλη και πιο άμεση αλλαγή αφορά στο Τέλος Ταξινόμησης καθώς η άνοδος των τιμών έχει αυξήσει κατά πολύ το κόστος εκτελωνισμού και από την άλλη μεριά πολλά εταιρικά οχήματα χάνουν τις φοροελαφρύνσεις εξαιτίας του πλαφόν των 40.000 ευρώ για Αξία Λιανικής προ Φόρων.

Πιο αναλυτικά και σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto, οι νέοι συντελεστές προοδευτικής φορολόγησης των αυτοκινήτων που έχουν πέσει στο τραπέζι των διαβουλεύσεων αυξάνουν τα ποσά στις Αξίες Λιανικής προ Φόρων διατηρώντας τους συντελεστές στα ίδια επίπεδα, ώστε να συγκρατηθούν σε χαμηλά επίπεδα η φορολογία αλλά και η τελική αξία λιανικής πώλησης των οχημάτων.

Ειδικότερα, οι νέοι συντελεστές προοδευτικής φορολόγησης των αυτοκινήτων που εξετάζονται είναι:

Φορολογητέα Αξία (ευρώ) Συντελεστής

0-17.000 4%

17.001-20.000 26%

20.001 – 25.000 53%

25.001 – 30.000 62%

30.001 – 40.000 71%

Πάνω από 40.001 30%

Ο λόγος που εξετάζεται να αλλάξει η προοδευτική φορολόγηση του Τέλους Ταξινόμησης εστιάζεται στις συνεχείς αυξήσεις των εργοστασιακών τιμών.

Το Τέλος Ταξινόμησης των αυτοκινήτων σήμερα υπολογίζεται σύμφωνα με την Αξία Λιανικής προ Φόρων αλλά και τις εκπομπές CO2.

Οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης ορίζονται σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα προοδευτικής φορολόγησης:

Φορολογητέα Αξία (ευρώ) Συντελεστής

0-14.000 4%

14.001-17.000 26%

17.001 – 20.000 53%

20.001 – 25.000 62%

25.001 – 30.000 71%

Πάνω από 30.001 30%

Χαρακτηριστικά ένα αυτοκίνητο που είχε Αξία Λιανικής προ Φόρων 14.000 ευρώ πριν την κρίση των «τσιπ» και του κορωνοϊού σήμερα έχει αντίστοιχη Αξία Λιανικής προ Φόρων πάνω από 17.001 ευρώ με αποτέλεσμα μόνο το Τέλος Ταξινόμησης από 560 ευρώ να έχει αυξηθεί σε 1.340 ευρώ! Δηλαδή μόνο το Τέλος Ταξινόμησης σημείωσε άνοδο 58,2% και η επιβάρυνση υπολογίζεται σε 780 ευρώ.

Σε ένα αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής προ Φόρων 25.000 ευρώ προ κρίσης το Τέλος Ταξινόμησης υπολογίζονταν σε 4.790 ευρώ. Σήμερα το Τέλος Ταξινόμησης στο ίδιο αυτοκίνητο εξαιτίας της αύξησης της Αξίας Λιανικής προ Φόρων στις 30.000 ευρώ κυμαίνεται σε 6.920 ευρώ. Δηλαδή η επιβάρυνση υπολογίζεται σε 2.130 ευρώ!

Αντίστοιχα σε ένα ακριβότερο αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής προ Φόρων 30.001 ευρώ προ κρίσης το Τέλος Ταξινόμησης κυμαίνονταν σε 6.920 ευρώ, ενώ σήμερα το ίδιο αυτοκίνητο εξαιτίας της αύξησης της Αξίας Λιανικής προ Φόρων στις 40.000 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης ανέρχεται πλέον σε 9.920 ευρώ. Δηλαδή η επιβάρυνση υπολογίζεται σε 3.000 ευρώ.

Να τονίσουμε ότι τα υβριδικά και plug-in υβριδικά οχήματα έχουν μείωση από 50% έως και 75% του συντελεστή Τέλους Ταξινόμησης ανάλογα με την ποσότητα εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει ο κινητήρας τους. Τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα απαλλάσσονται εντελώς από δασμούς και εμπίπτουν μόνον σε ΦΠΑ.

Ωστόσο υπάρχει ακόμη μία πρόταση στο τραπέζι που επεξεργάζεται το υπουργείο Οικονομικών η οποία έχει να κάνει με ριζική αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης. Ειδικότερα σύμφωνα με την δεύτερη πρόταση το Τέλος Ταξινόμησης θα απορρέει από τον κυβισμό του κινητήρα, την ιπποδύναμη και τις εκπομπές CO2. Σε αυτό τον τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης επειδή δεν υπάρχει η αξία του οχήματος τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου σκέφτονται να επαναφέρουν το Φόρο Πολυτελείας για τα πραγματικά ακριβά οχήματα ώστε να μην δημιουργούνται παρερμηνείες μεταξύ αυτοκινήτων που μοιράζονται τους ίδιους κινητήρες αλλά οι τιμές τους δεν έχουν καμία σχέση…

Στην παραπάνω πρόταση υπάρχει και μια ακόμη παράμετρος σύμφωνα με την οποία εξετάζει η πλήρης κατάργηση του Τέλους Ταξινόμησης στα μικρά και πιο φθηνά αυτοκίνητα ή η επιβολή ενός εφάπαξ ποσού (από 200 έως 300 ευρώ) ώστε να σταματήσει όλη αυτή γραφειοκρατία με την οποία βρίσκονται αντιμέτωποι οι τελωνειακοί υπάλληλοι για μερικές δεκάδες ευρώ…

Τι θα γίνει με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ

Χάος αναμένεται να επικρατήσει και στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα καθώς αρχικά οι όποιες αλλαγές αποφασιστούν στα καινούρια θα αφορούν και τα οχήματα από δεύτερο χέρι. Ωστόσο στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβάλλεται Περιβαλλοντικό Τέλος ύψους 1.000 ευρώ έως 3.000 ευρώ ανάλογα με την οδηγία ρύπων που πληρούν τα οχήματα ενώ απαγορεύεται η εισαγωγή οχημάτων Euro3 ή και παλαιότερων.

Ωστόσο εντός του 2023 αλλάζει και πάλι η οδηγία ρύπων οπότε είναι πολύ πιθανό το Περιβαλλοντικό Τέλος των 1.000 ευρώ να επιβληθεί και στην πρώτη κλάση του Euro 6!

Από την άλλη μεριά βέβαια εγκυμονεί ο κίνδυνος να έρθει η Κομισιόν και να επιβάλλει πρόστιμο στην Ελλάδα για το Περιβαλλοντικό Τέλος οπότε και να καταργηθεί εντελώς αλλά και να επιτραπούν πάλι οι εισαγωγές παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με ότι και αν σημαίνει αυτό για το περιβάλλον αλλά και για τα κρατικά έσοδα…

Τι θα γίνει με τεκμήρια και Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης;

Τη σταδιακή μείωση και τελικά την πλήρη κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης επεξεργάζεται η κυβέρνηση την ώρα που προωθούνται οι έμμεσες τεχνικές ελέγχου.

Σύμφωνα με πληροφορίες το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προσανατολίζεται στη μείωση των τεκμηρίων κατά 50% το 2023 και στην πλήρη κατάργησή τους το 2024, θεωρώντας πως τα τεκμήρια διαβίωσης είναι αναχρονιστικά και πλέον με τις σύγχρονες ελεγκτικές διαδικασίες είναι εφικτός ο εντοπισμός της απόκρυψης φορολογητέας ύλης.

Η μείωση των τεκμηρίων κατά 50% αλλά και η μετέπειτα κατάργησή τους θα προκαλέσει τη μείωση κατά 50% και αργότερα την πλήρη κατάργηση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης που επιβάλλεται για δέκα χρόνια σε αυτοκίνητα με κινητήρες άνω των 1.929 κ.εκ. και σκάφη άνω των 5 μέτρων.

Να υπενθυμίσουμε πως τα τεκμήρια καθιερώθηκαν για πρώτη φορά το 1978 και σκοπό είχαν να καλύψουν την αδυναμία των φορολογικών Αρχών να διαπιστώσουν την φοροδιαφυγή.

Μετά από 44 και πλέον χρόνια, ίσως πραγματικά, έφθασε η ώρα να καταργηθούν επιτέλους τόσο τα τεκμήρια όσο και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης με την σταδιακή αντικατάστασή τους από νέες τεχνικές και εργαλεία ελέγχου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025