Τι πρέπει να ξέρουν οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου – Έως το τέλος Οκτωβρίου γίνεται η νέα αίτηση. Άνοιξε η πλατφόρμα για τις αιτήσεις ένταξης στο Κοινωνικό Τιμολόγιο και στο Μητρώο Ευάλωτων πελατών μετά την επικαιροποίηση του συστήματος με τα οικονομικά στοιχεία του 2022.
Αναλυτικότερα, οι δικαιούχοι Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου θα πρέπει να υποβάλλουν έως το τέλος Οκτωβρίου νέα αίτηση προκειμένου να μην απενταχθούν από το σύστημα. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία με την παρέλευση διμήνου από τη λήξη της διορίας υποβολής φορολογικών δηλώσεων- δηλαδή από τις 31 Αυγούστου 2023 έως και τις 31 Οκτωβρίου 2023, όσοι δικαιούνται μειωμένου τιμολογίου, αυτομάτως στο τέλος της προθεσμίας θα τεθούν εκτός συστήματος.
Πληρωμές σε επιδόματα: Ποιοί πάνε ταμείο – Ημερομηνίες
Οι αιτήσεις του ΚΟΤ και του Μητρώου Ευάλωτων Πελατών ελέγχονται βάσει:
Της φορολογικής δήλωσης 2022, όσον αφορά εισοδήματα και σύνθεση νοικοκυριού.
Της τελευταίας εκκαθάρισης ΕΝΦΙΑ (2022), όσον αφορά ακίνητη περιουσία.
Οι πολίτες οι οποίοι υπέβαλαν αίτηση από την 31/08/2023, και πριν την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης ΕΝΦΙΑ 2023, και οι οποίοι έχουν μεταβολές στην ακίνητη περιουσία τους μέσα στο 2022 (εκκαθάριση ΕΝΦΙΑ 2023), μπορούν αν θέλουν, να κάνουν νέα αίτηση, η οποία θα ελεγχθεί, όσον αφορά την ακίνητη περιουσία, βάσει της τελευταίας εκκαθάρισης ΕΝΦΙΑ (2023).
Υπενθυμίζεται ότι:
Οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν αίτηση οποιαδήποτε στιγμή επιθυμούν εντός του έτους (αφού πρώτα ακυρώσουν ήδη υπάρχουσα υποβληθείσα αίτηση).
Με την παρέλευση διμήνου από τη λήξη της διορίας υποβολής φορολογικών δηλώσεων (από 31/08/2023 έως και 31/10/2023), όσοι από τους εν ενεργεία δικαιούχους δεν έχουν υποβάλλει νέα αίτηση, θα απενταχθούν αυτόματα από το ΚΟΤ.
Χρήσιμες ερωτήσεις και απαντήσεις από την ΗΔΙΚΑ για το ΚΟΤ
Προσπαθώ να κάνω αίτηση για το κοινωνικό τιμολόγιο, αλλά μου εμφανίζει επισήμανση «Πρόβλημα με τον ιδιοκτήτη του αριθμού παροχής ηλεκτρικής ενέργειας», ενώ η παροχή ρεύματος είναι στο όνομά μου.
Κοιτάξτε αν υπάρχει ΑΦΜ στο λογαριασμό του πάροχου σας (ΔΕΗ ή ιδιωτικές εταιρείες).
Αν δεν υπάρχει ενημερώστε το ΑΦΜ σας με τη σύνδεση σας στον πάροχο σας.
Μετά από 2-3 ημέρες μπείτε πάλι στη πλατφόρμα και κάντε ακύρωση της παλαιάς αίτησης και υποβολή νέας πατώντας αντίστοιχα τα κουμπιά ΚΟΤ-Α ή ΚΟΤ-Β.
Σε περίπτωση που πάλι σας βγάζει μήνυμα λάθους στις Επισημάνσεις για την παροχή, κάντε την ίδια διαδικασία (ακύρωση και νέα αίτηση) μετά από λίγες ημέρες.
Υπενθυμίζουμε ότι θα πρέπει το ΑΦΜ και ο αριθμός παροχής που αναγράφονται στο λογαριασμό του παρόχου σας να είναι καταχωρημένα ορθώς και στη ΔΕΔΔΗΕ και να αφορούν την πρώτη κατοικία του νοικοκυριού. Σε διαφορετική περίπτωση καλέστε στο 11500 (ΔΕΔΔΗΕ) για ενημέρωση.
Η παροχή θα πρέπει να είναι σε έναν από τους 2 άμεσα φορολογούμενους της φορολογικής δήλωσης και όχι σε φιλοξενούμενο.
Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι ενδεχόμενες αλλαγές στον πάροχο σας (ενημέρωση ΑΦΜ, αλλαγή ονόματος στην παροχή κλπ), απαιτούν κάποιο χρόνο μέχρι να ενημερωθεί το σύστημα της ΔΕΔΔΗΕ αναλόγως με την περίπτωση της αλλαγής
Προσπαθώ να κάνω αίτηση για το κοινωνικό τιμολόγιο, αλλά ο κωδικός της παροχής μου δεν έχει 11 ψηφία. Τι πρέπει να κάνω;
Βεβαιωθείτε ότι συμπληρώνετε τον αριθμό παροχής όπως αναγράφεται σε ένα λογαριασμό ΔΕΗ (οι 11 πρώτοι αριθμοί, χωρίς κενά, χωρίς άλλα σύμβολα). Ο Αριθμός Παροχής είναι μοναδικός για κάθε ακίνητο. Ο αριθμός παροχής αναγράφεται και σε μεταλλικό ταμπελάκι πάνω στο μετρητή σας.
Προσπαθώ να κάνω αίτηση για το κοινωνικό τιμολόγιο, αλλά εμφανίζει ότι φιλοξενούμαι και δεν δικαιούμαι το ΚΟΤ. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Εάν στην τελευταία εκκαθαρισμένη φορολογική σας δήλωση εμφανίζεστε ως φιλοξενούμενος, τότε δεν δικαιούστε το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο.
Προσπαθώ να κάνω αίτηση για το κοινωνικό τιμολόγιο, αλλά εμφανίζει ότι φιλοξενώ τρίτο άτομο/άτομα και δεν δικαιούμαι το ΚΟΤ. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Στις τελευταίες εκκαθαρισμένες φορολογικές δηλώσεις, τα άτομα που εμφανίζονται φιλοξενούμενα από εσάς, έχουν δηλώσει ότι τα φιλοξενείτε. Οπότε τα κριτήρια συνυπολογίζονται για όλα τα διαμένοντα μέλη του νοικοκυριού. Εάν τα άτομα που εμφανίζονται δεν υπήρξαν φιλοξενούμενοί σας, τότε θα πρέπει να προχωρήσετε σε Διαγραφή/Καταγγελία του/των ατόμων αυτών.
Ήμουν δικαιούχος ΚΟΤ, συμπληρώνω τα στοιχεία μου, αλλά εμφανίζεται ότι δεν είμαι πλέον δικαιούχος, λόγω υπερβάλλοντος εισοδήματος.
Τα κριτήρια για την παροχή Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ) έχουν τροποποιηθεί και αναφέρονται αναλυτικά στην πρόσφατη Υπουργική Απόφαση με Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΥΠΡΓ/892/152: Τροποποίηση της αριθμ. Δ5-ΗΛ/Β/Φ29/16027/ 6.8.2010 απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Εφαρμογή Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου» όπως ισχύει (ΦΕΚ Β΄ 1403/01.02.2018) (www.idika.gr/kot/Home/Contact). Βεβαιωθείτε ότι πληρούνται στην περίπτωσή σας τα νέα κριτήρια για την χορήγηση ΚΟΤ. Σημειώνεται επίσης ότι όπως αναφέρεται σαφώς στην Υπουργική Απόφαση με αριθμό ΥΠΕΝ/ΥΠΡΓ/892/152 (ΦΕΚ Β΄ 1403/01.02.2018) θεωρείται ως Ετήσιο Συνολικό Πραγματικό Εισόδημα: το φορολογητέο, το αυτοτελώς φορολογούμενο ή το ειδικώς φορολογούμενο ή το απαλλασσόμενο φόρου εισόδημα ή το Τεκμαρτό εισόδημα, όπως αυτό προκύπτει από τις τελευταίες εκκαθαρισμένες δηλώσεις φόρου εισοδήματος των μελών του νοικοκυριού για τις οποίες έχει λήξει η οριζόμενη από τις κείμενες διατάξεις ή η παραταθείσα με οποιονδήποτε τρόπο προθεσμία υποβολής.
Προσπαθώ να κάνω αίτηση για το κοινωνικό τιμολόγιο, έχω αναπηρία άνω των 67%, αλλά αυτό δεν εμφανίζεται όταν συμπληρώνω τα στοιχεία μου και ως εκ τούτου, δεν δικαιούμαι το ΚΟΤ. Γιατί;
Η ιδιότητα του ατόμου με αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω προκύπτει από τους αντίστοιχους κωδικούς του εντύπου Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Επιβεβαιώστε ότι στην τελευταία φορολογική σας δήλωση εμφανίζεται στον αντίστοιχο κωδικό η αναπηρία. Στην περίπτωση που δεν εμφανίζεται, μπορείτε να κάνετε τροποποιητική φορολογική δήλωση. Επίσης, επιβεβαιώσετε ότι τα στοιχεία σας είναι ορθώς καταγεγραμμένα και στον ασφαλιστικό σας φορέα (πιστοποίηση αναπηρίας).
Είμαι δικαιούχος του ΚΟΤ, διαμένω στο σπίτι του γιού μου, ο οποίος μου το έχει παραχωρήσει δωρεάν, αλλά η παροχή ρεύματος παραμένει στο όνομά του. Πώς μπορώ να συνεχίσω να το λαμβάνω;
Η αίτηση υποβάλλεται από τον/την ενήλικο/ενήλικη υπόχρεο ή το/τη σύζυγο του/της υπόχρεου υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του νοικοκυριού, με την πρόσθετη προϋπόθεση η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας για την οποία αιτείται την έκπτωση να είναι στο όνομα του/της ή του/της συζύγου του/της. Σε περίπτωση που η παροχή δεν αντιστοιχεί στον/στην αιτούντα/αιτούσα ή το/τη σύζυγο του/της, πρέπει πριν από την υποβολή της αίτησης για την ένταξη στο Κ.Ο.Τ. να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες κάθε φορά διαδικασίες, ώστε ο λογαριασμός να εκδίδεται στο όνομα του/της ή του/της συζύγου του/της και να αναγράφει τη διεύθυνση της κύριας κατοικίας του. Θα πρέπει λοιπόν να απευθυνθείτε στον πάροχό σας ώστε να μεταφέρετε την παροχή στο δικό σας όνομα.