Το συζητείται από το πρωί στην Ολομέλεια της Βουλής, με σχεδιασμό να ψηφιστεί απόψε ή το αργότερο αύριο, προκειμένου την επόμενη εβδομάδα να ξεκινήσει η εφαρμογή του. Το σχέδιο νόμου ψηφίζει από την αντιπολίτευση το Ποτάμι και, όπως δήλωσε νωρίτερα ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Ανδρέας Λοβέρδος, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις που επέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, θα τοποθετηθεί θετικά και η Δημοκρατική Συμπαράταξη.

Η ΔΗΣΥ αναφέρεται ειδικότερα σε προσθήκη που επέφερε το υπουργείο στο σχέδιο νόμου για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, στην οποία γίνεται ρητή αναφορά στο σύνολο των νησιών της ελληνικής επικράτειας (πλην της Εύβοιας, της Λευκάδας και της Κρήτης), όπου θα εφαρμοστεί το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου από 1-1-2019, μετά τη λήξη της πιλοτικής εφαρμογής του στο τέλος του 2018, με αποτέλεσμα να ωφελούνται οι νησιώτες από μειώσεις στα κόμιστρα των επιβατών και των εμπορευμάτων. Η Νέα Δημοκρατία, πάντως, δηλώνει ότι όχι μόνο θα καταψηφίσει το σχέδιο νόμου διότι αποτελεί «αέρα κοπανιστό», αλλά θα το αλλάξει κιόλας.

«Καταψηφίζουν το νομοσχέδιο εκείνοι που επί δεκαετίες δεν έκαναν τίποτα για τις μεταφορές στα νησιά» σημείωσε νωρίτερα ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Ηλίας Καματερός, ο οποίος τόνισε ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι μέτρο που επιβάλλεται στο πλαίσιο μίας ολοκληρωμένης νησιωτικής πολιτικής που είναι απολύτως αναγκαία. «Από τις πρώτες εκτιμήσεις και μελέτες, μπορεί το όφελος να είναι 500-600 ευρώ τον χρόνο το λιγότερο και να φτάσει και 1.200 και 1.300 ευρώ. Δεν είναι ευκαταφρόνητα αυτά τα ποσά» είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

«Σήμερα είναι μία μεγάλη ημέρα για τα νησιά, διότι επί σειρά δεκαετιών είχαν αίτημα το Μεταφορικό Ισοδύναμο» τόνισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Συρμαλένιος και χαρακτήρισε προφάσεις εν αμαρτίαις τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. «Στο όνομα του να πέσει η κυβέρνηση, η ΝΔ έχει μεταβληθεί σε γκρούπα του “όχι σε όλα”. Οι νησιώτες θα δουν σημαντικά οφέλη» πρόσθεσε ο κ. Συρμαλένιος και δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης θα κριθούν από τους νησιώτες.

«Η Νέα Δημοκρατία είναι ανοιχτή στον διάλογο για ένα νομοσχέδιο που θα λύνει προβλήματα, θα αντέχει στον χρόνο, αλλά και θα ωφελεί τους νησιώτες. Δεν συμφωνούμε να χορηγείται το Μεταφορικό Ισοδύναμο ανά νοικοκυριό, αλλά ανά άτομο. Και δεν συμφωνούμε και με τα εισοδηματικά κριτήρια, τα οποία θα προσδιορίσετε εσείς και τα οποία, παρεμπιπτόντως, δεν τολμάτε να τα αναφέρετε ευθέως, αλλά τα υπονοείτε. Πιστεύουμε ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο πρέπει να το απολαμβάνουν όλοι οι νησιώτες και όλες οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα νησιά» υπογράμμισε ο εισηγητής της ΝΔ, Χαράλαμπος Αθανασίου και κάλεσε την κυβέρνηση να δεχθεί την τροπολογία του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά.

«Yφέρπει ότι επιχειρείται επικοινωνιακά να τεθεί ως το αντιστάθμισμα του ΦΠΑ που καταργείται» υποστήριξε ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Γιώργος Καρράς και συμπλήρωσε ότι «ωφελούμενοι εκ του μειωμένου ΦΠΑ ήταν το σύνολο. Ωφελούμενοι εκ του Μεταφορικού Ισοδυνάμου είναι λιγότεροι». Ο βουλευτής ανέφερε ότι από τις αρχές του επόμενου έτους το Μεταφορικό Ισοδύναμο πρέπει να εφαρμοστεί παντού και σημείωσε ότι η Δημοκρατική Συμπαράταξη θα αναμείνει τις νομοτεχνικές βελτιώσεις, στις οποίες θα προχωρήσει η κυβέρνηση, προκειμένου η ΔΗΣΥ να εκτιμήσει την τελική θέση της.

«Το Μεταφορικό Ισοδύναμο έρχεται σήμερα απέναντι στην ανάγκη των νησιωτών και συνολικά του λαού για φθηνές, απρόσκοπτες, σύγχρονες ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες τριακόσιες εξήντα πέντε μέρες τον χρόνο, με πληρώματα με μόνιμη και σταθερή εργασία, πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα» τόνισε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Σπύρος Τάσσος. Όπως πρόσθεσε το Μεταφορικό Ισοδύναμο εμφανίζεται ως αντιστάθμισμα στα εξοντωτικά φορολογικά μέτρα και χαράτσια, την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά, τις μειώσεις των μισθών, των συντάξεων, τις κατασχέσεις, τους πλειστηριασμούς, τη μνημονιακή πολιτική μέχρι το 2060. Επίσης, είπε ότι το σχετικό νομοσχέδιο, που δεν είναι τίποτα άλλο παρά ακόμη μία μορφή επιδότησης των εφοπλιστών, οι οποίοι για τις άγονες γραμμές από την αρχή του χρόνου έχουν ήδη εισπράξει ως επιδότηση 120 εκατομμύρια ευρώ.

Το νομοσχέδιο αφορά το 15% του πληθυσμού, παρατήρησε ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ, Θανάσης Παπαχριστόπουλος και σχολίασε τη στάση της αντιπολίτευσης: «Έρχεστε εδώ και υποδεικνύετε. Καλά κάνετε και υποδεικνύετε, δεν είναι κακό, για να δούμε τι κάνατε εσείς για το 15% των πολιτών αυτής της χώρας.Το άρθρο 101 του Συντάγματος δεν ήρθε χθες, είναι παλιό. Αναφέρεται στις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών. Το εκμεταλλευτήκατε; Τι κάνατε; Τίποτα δεν κάνατε. Λυπάμαι που το λέω αυτό» επισήμανε ο κ. Παπαχριστόπουλος. «Κάποιοι κάνουν τους πατριώτες εδώ μέσα και καλά κάνουν και μπορεί και να είναι. Στην πράξη, όμως, να το δείξουν. Η Κυρά της Ρω, λοιπόν, κάθισε μόνη της σε αυτό το νησί. Ξέρετε, όμως, ότι από το 2002 μέχρι τώρα, ενώ κατοικήσιμα από τα 6.000 νησιά ήταν τα 127, σήμερα είναι τα 114, γιατί οι άνθρωποι εκεί αισθάνονται εγκαταλελειμμένοι τελείως; Ένα από τα νησιά που δεν κατοικείται είναι και η νήσος Ρω. Στην πράξη, λοιπόν, ο πατριωτισμός, όχι στα λόγια» υπογράμμισε ο κ. Παπαχριστόπουλος.

«Θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε το σημερινό νομοσχέδιο ως αυτό που πραγματικά είναι, ως ένα βήμα μονάχα, ένα πρώτο βήμα στην αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων που έχει ως αποτελεσματικότητα η νησιωτικότητα» υποστήριξε ο βουλευτής του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης και πρόσθεσε: «Σαφώς δεν συνιστά μία ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική και σαφώς δεν αίρει τις υπάρχουσες ανισότητες που χαρακτηρίζουν τη ζωή στα νησιά. Πλην όμως είναι το πρώτο βήμα μετά από δεκαετίες δημόσιας συζήτησης γι’ αυτό το τόσο χρήσιμο εργαλείο. Πρόκειται για μία πρωτόλεια εφαρμογή, για μία εφαρμογή που θα μας βοηθήσει να εξάγουμε συμπεράσματα προς χρήση στο μέλλον, προκειμένου να την αλλάξουμε, να την τροποποιήσουμε, να τη διευρύνουμε».

«Η κυβέρνηση, με το σημερινό νομοσχέδιο, κυριολεκτικά, προσπαθεί να μοιράσει λεφτά, λεφτά στα νησιά, λεφτά, όμως, που οι μνημονιακές της υποχρεώσεις την ανάγκασαν να κόψει, όπως ήταν ο μειωμένος ΦΠΑ στα νησιά» παρατήρησε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Ιωάννης Σαρίδης και επέμεινε: «Προσπαθεί μέσα από έναν “κουμπαρά” του δημοσίων επενδύσεων να βρει κάποια χρήματα, κάποια “ψίχουλα” για να μπορέσει να καλύψει το μεγάλο κενό, το οποίο δημιουργήθηκε από αυτήν τη μνημονιακή της υποχρέωση, μία “κόκκινη” γραμμή, μία ακόμα “κόκκινη” γραμμή της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που δεν μπόρεσαν να κρατήσουν».

Να συμπεριληφθεί και η Κρήτη στο Μεταφορικό Ισοδύναμο ζήτησε ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Βασίλης Κεγκέρογλου, καταγγέλλοντας, μάλιστα, ότι η εξαίρεσή της από το νομοσχέδιο είναι πολιτική.

«Οι Κρήτες πολίτες δεν χρησιμοποιούν ακτοπλοϊκή συγκοινωνία; Οι κρητικές επιχειρήσεις για τη μεταφορά των πρώτων υλών ή των προϊόντων τους προς την ηπειρωτική Ελλάδα δεν χρησιμοποιούν ακτοπλοϊκή συγκοινωνία; Ειλικρινά, καταθέτω την ερώτησή μου γιατί εξαιρείται η Κρήτη από το Μεταφορικό Ισοδύναμο» δεν παρέλειψε να επισημάνει και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Ηγουμενίδης. «Προφανώς, αντιλαμβάνομαι την αναγκαιότητα να ενισχυθούν τα μικρά ή τα μικρότερα νησιά ή τα νησιά με λιγότερο πληθυσμό, αλλά νομίζω ότι στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό μας πρέπει να είναι όλα τα νησιά, όλοι οι κάτοικοι των νησιών» συμπλήρωσε ο κ. Ηγουμενίδης.

«Είτε φοράτε γραβάτα, είτε όχι, είτε είμαστε μέσα ή έξω από τα μνημόνια, είτε νομίζετε ότι βγήκατε, η αλήθεια για τους νησιώτες είναι μία: Την 1η Ιουλίου καταργείτε, με δική σας αποκλειστική ευθύνη, τον νησιωτικό ΦΠΑ και στα τελευταία νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Το ξεκινήσατε το 2015 με την “περήφανη” διαπραγμάτευση Τσίπρα-Βαρουφάκη. Το ολοκληρώνετε το 2018 με τις υπογραφές Τσίπρα και Καμμένου» δήλωσε ο βουλευτής της ΝΔ Νότης Μηταράκης.

«Είναι η πρώτη φορά που δίνεται τέτοια οριζόντια ενίσχυση στις επιχειρήσεις στα νησιά» σημείωσε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αναστασία Γκαρά και έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη Σαμοθράκη, λέγοντας ότι είναι από τα 49 νησιά που θα εφαρμοστεί πιλοτικά το Μεταφορικό Ισοδύναμο και σύμφωνα με εκτιμήσεις και μελέτες το ποσό που αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε μία τετραμελή οικογένεια για το εξάμηνο θα φτάνει τα 529 ευρώ.

«Η κυβέρνηση αυτή κατήργησε το εθνικό ευεργέτημα των μειωμένων συντελεστών και σήμερα κακοποιεί με τον πιο βάναυσο τρόπο ένα δίκαιο αίτημα των νησιωτών που είναι το Μεταφορικό Ισοδύναμο» τόνισε ο βουλευτής της ΝΔ Γιάννης Βρούτσης, υπογραμμίζοντας ότι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής είναι εκείνος που πέτυχε τον μειωμένο ΦΠΑ για το Αιγαίο ως αντάλλαγμα για την ένταξη στην ΕΟΚ. «Καμία κυβέρνηση δεν τόλμησε ποτέ να παραδώσει τον ΦΠΑ του Αιγαίου και σήμερα που χάσαμε αυτόν τον πολύτιμο πόρο προσπαθεί η κυβέρνηση, με μία επικοινωνιακή φούσκα και αέρα κοπανιστό, να κοροϊδέψει τους νησιώτες» υποστήριξε ο βουλευτής της ΝΔ και πρόσθεσε ότι «αυτό το μέτρο (Μεταφορικό Ισοδύναμο) η Νέα Δημοκρατία θα το αλλάξει».

«Η κυβέρνηση αναζητά επικοινωνιακά ισοδύναμα και σωσίβια για να γλυτώσουν από τις βαριές ευθύνες τους σε όλα τα μέτωπα» δήλωσε ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράξης Γιώργος Αρβανιτίδης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025