Ηλεκτρονικές αιτήσεις για τις δύο κατηγορίες (γήρατος ΟΓΑ και μεταβίβασης λόγω θανάτου) θα πρέπει να υποβάλουν και οι ασφαλισμένοι που είναι σε αναμονή από 1/1/2017, προκειμένου να τρέξει άμεσα η έκδοση των . Σχετική πρόσκληση σε αυτούς τους ασφαλισμένους (που έκαναν ήδη χειρόγραφες αιτήσεις από 1/1/2017 και μετά) αναμένεται να απευθύνει ο ΕΦΚΑ ώστε να επανυποβάλουν την αίτηση ηλεκτρονικά. Η ημερομηνία της αρχικής τους αίτησης δεν θα αλλάξει και με αυτή θα υπολογιστούν τα αναδρομικά της .

Οι ασφαλισμένοι μπορούν να υποβάλουν ηλεκτρονικά αίτηση για σύνταξη γήρατος από τον και για σύνταξη λόγω θανάτου από όλα τα Ταμεία με 15 ηλεκτρονικά βήματα.

Με την το 40% και πλέον των νέων αιτήσεων (ΟΓΑ και χηρείας) θα διεκπεραιώνονται αυτόματα. Ως το τέλος του 2020 με αρχές του 2021 ο στόχος είναι να βγαίνει ψηφιακά εντός μίας ημέρας το 55% των νέων αιτήσεων και ως το τέλος του 2021 το 85% με 90%.

Διαδικασία

Τα πρώτα τρία ηλεκτρονικά βήματα είναι κοινά και για τις δύο περιπτώσεις και περιλαμβάνουν:

1 Εισαγωγή στην ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ (efka.gov.gr), επιλογή “”, επιλογή “ηλεκτρονική αίτηση συνταξιοδότησης” και από εκεί στην είσοδο της υπηρεσίας την υποβολή αίτησης.

2 Πιστοποίηση χρήστη με τους κωδικούς για την εισαγωγή του στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ. Σε περίπτωση που το σύστημα δεν επιβεβαιώσει την αντιστοίχιση των δηλωθέντων ΑΦΜ και ΑΜΚΑ, θα απευθυνθεί στον e-ΕΦΚΑ, προκειμένου να γίνουν οι κατάλληλες ενέργειες (διόρθωση στοιχείων στο web – Μητρώο ΕΦΚΑ) και να επιχειρήσει εκ νέου τη σύνδεση και είσοδο στην πλατφόρμα.

3 Ηλεκτρονικό προφίλ ασφαλισμένου. Ο αιτών συμπληρώνει τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Επιλέγει το “Αποστολή κωδικού επιβεβαίωσης” και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα λάβει στη διεύθυνση του ταχυδρομείου που δήλωσε έναν κωδικό επιβεβαίωσης. Πληκτρολογεί τον κωδικό στο πεδίο “Κωδικός επιβεβαίωσης” και επιλέγει αποθήκευση.

Με την ολοκλήρωση της ταυτοποίησης και πιστοποίησης του αιτούντος, του επιτρέπεται πλέον η είσοδος στην πλατφόρμα των αιτήσεων. Επιλέγει “Αιτήσεις e-ΕΦΚΑ” και εμφανίζεται πλοηγός με τις επιλογές κατηγορίας σύνταξης που επιθυμεί να υποβάλει και συγχρόνως παρέχεται οδηγός συμπλήρωσης αιτήσεων.

Τα πέντε ηλεκτρονικά βήματα για τη σύνταξη γήρατος από τον ΟΓΑ

Για την αίτηση σύνταξης γήρατος από τον ΟΓΑ (χωρίς διαδοχική) τα βήματα είναι 5:

1 Ο αιτών επιλέγει από σχετική λίστα τιμών τον τελευταίο φορέα ασφάλισης. Για τη νέα εφαρμογή θα πρέπει ο τελευταίος φορέας ασφάλισης να είναι αποκλειστικά στον ΟΓΑ και όχι σε άλλους φορείς (διαδοχική). Ο χρόνος ασφάλισής του στον ΟΓΑ είναι ήδη καταχωρημένος και θα εμφανιστεί στην ηλεκτρονική αίτηση. Αν υπάρχει διαφωνία επιτρέπονται διορθώσεις. Στην περίπτωση που ο αιτών συμπληρώσει τελευταίο φορέα ασφάλισης εκτός ΟΓΑ, επιλέγοντας την υποβολή της αίτησής του θα οδηγηθεί στην παλαιά εφαρμογή. Η αίτηση θα καταχωρηθεί αλλά θα εξεταστεί πολύ αργότερα, όταν θα ανοίξει η ψηφιακή σύνταξη με διαδοχική ασφάλιση.

2 Ο αιτών καταχωρεί και επαληθεύει υποχρεωτικά τα στοιχεία τραπεζικού λογαριασμού IBAN. Επίσης καλείται να απαντήσει σχετικά με την εργασιακή κατάστασή του στην Ελλάδα και εάν επιθυμεί να του χορηγηθεί το εξωιδρυματικό επίδομα (παραπληγίας) ή εάν επιθυμεί παρακράτηση για την οικονομική ενίσχυση Ομοσπονδιών Συνταξιούχων

3 Ο αιτών πρέπει να απαντήσει υποχρεωτικά σε ερωτήσεις για το αν έχει χρόνο ασφάλισης ή διαμονής στο εξωτερικό, αν λαμβάνει άλλη σύνταξη ή εκκρεμεί αίτημα συνταξιοδότησης, αν έχει αναγνωρίσει ή εκκρεμεί ή επιθυμεί εξαγορά πλασματικών χρόνων ή εξαγορά οφειλόμενου χρόνου κλάδου πρόσθετης ασφάλισης αγροτών του ΟΓΑ, αν έχει χρόνο ασφάλισης σε άλλον φορέα στην Ελλάδα εκτός του ΟΓΑ. Σε περίπτωση που δοθεί θετική απάντηση σε μία από τις παραπάνω ερωτήσεις, ο αιτών θα πρέπει να επιλέξει τον σύνδεσμο “εδώ” για είσοδο στην παλαιά εφαρμογή. Ακολούθως θα πρέπει να απαντήσει “ναι” για την αποδοχή όλων όσων αναφέρονται στην υπεύθυνη δήλωση και ότι αποδέχεται την επεξεργασία και χρήση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα από τον e-ΕΦΚΑ. Εάν απαντήσει αρνητικά στις ερωτήσεις αποδοχής, δεν θα μπορεί να υποβάλει αίτημα συνταξιοδότησης.

4 Προεπισκόπηση Αίτησης. Ο αιτών έχει τη δυνατότητα να ελέγξει την αίτησή του πριν την οριστική υποβολή πατώντας το σχετικό εικονίδιο και να υποβάλει το αίτημά του πατώντας το εικονίδιο “υποβολή”. Αμέσως γίνεται έλεγχος αν έχουν συμπληρωθεί όλα τα υποχρεωτικά πεδία, εμφανίζεται επιβεβαιωτικό μήνυμα όπου ο αιτών επιλέγει “ΝΑΙ” και ακολούθως δίνεται ο αριθμός πρωτοκόλλου της ηλεκτρονικής αίτησης στο e-mail, ενώ ο αιτών ενημερώνεται και για την ημερομηνία κατάθεσης των δικαιολογητικών που θα του ζητηθούν. Με τον αριθμό πρωτοκόλλου υποβολής ο αιτών θα μπορεί να “βλέπει” και την πορεία της αίτησής του.

5 Στην περίπτωση που δεν έχουν συμπληρωθεί όλα τα υποχρεωτικά πεδία εμφανίζεται κατά την υποβολή μήνυμα σφάλματος. Ο αιτών θα πρέπει να πατήσει το εικονίδιο “Επεξεργασία” για να συμπληρώσει τα υποχρεωτικά πεδία και να πατήσει εκ νέου “Υποβολή”. Σε περίπτωση που έχει απαντήσει αρνητικά στο ερώτημα “Συμφωνείτε με τα παραπάνω στοιχεία που διαθέτει ο e-ΕΦΚΑ για εσάς;” τότε δίνεται από το σύστημα περιθώριο 15 ημέρες και για να κάνει ο αιτών διορθώσεις στο τμήμα μητρώου του e-ΕΦΚΑ. Αν παρέλθει άπραγο το 15ήμερο χάνεται η αίτηση και πρέπει να γίνει νέα.

Διαδικασία για σύνταξη χηρείας από όλα τα Ταμεία

Στις αιτήσεις “Μεταβίβασης Σύνταξης Λόγω Θανάτου Συνταξιούχου” τα ηλεκτρονικά βήματα που θα πρέπει να κάνουν οι ασφαλισμένοι είναι επτά:

1 Ο αιτών επιλέγει από το μενού την κατηγορία (μεταβίβαση σύνταξης λόγω θανάτου συνταξιούχου). Στη συνέχεια επιλογή του εικονιδίου “Νέα” και μετά “Στοιχεία Ασφαλισμένου/Δικαιοδόχου”. Τα στοιχεία του πρέπει σε κάθε περίπτωση να είναι ορθά, καθώς λαμβάνονται μετέπειτα υπόψη (π.χ. από την ημερομηνία γέννησης εξαρτάται εν μέρει η απονομή σύνταξης). Συνεπώς, ο αιτών υποχρεούται, πριν την υποβολή του αιτήματός του, να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες (π.χ. επικαιροποίηση στοιχείων) προκειμένου να μην αντιμετωπίσει προβλήματα. Ο αιτών θα ερωτάται για την επιβεβαίωση της ορθότητας των στοιχείων. Σε περίπτωση που απαντήσει αρνητικά θα αποταθεί στο τμήμα μητρώου του e-ΕΦΚΑ προκειμένου να γίνουν οι απαιτούμενες ενέργειες διόρθωσης.

2 Στοιχεία Θανόντος/ούσης. Ο αιτών θα πρέπει να πληκτρολογήσει τον ΑΜΚΑ και τον ΑΦΜ του θανόντος προσώπου, προκειμένου να συμπληρωθούν αυτόματα από το σύστημα τα λοιπά στοιχεία του, όπως είναι καταχωρημένα στο Web – Μητρώο e-ΕΦΚΑ. Εάν ο θανών δεν δύναται να ταυτοποιηθεί (λόγω πιθανών λανθασμένων καταχωρημένων στοιχείων) θα ενημερώνεται σχετικά ο αιτών προκειμένου να απευθυνθεί στην αρμόδια υπηρεσία του φορέα, χωρίς να προχωρά στην υποβολή της αίτησης. Μετά την ταυτοποίηση του θανόντος, θα εμφανίζονται στην οθόνη ανωνυμοποιημένα τα στοιχεία του θανόντος, για λόγους ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων.

3 Ο αιτών μέσα από λίστα πολλαπλών επιλογών συμπληρώνει τον λόγο εάν ο θανών λάμβανε σύνταξη αναπηρίας “κλικάροντας” μια από τις επιλογές “εργατικό ατύχημα”, “ατύχημα εκτός εργασίας”, “κοινή νόσος”, “επαγγελματική νόσος”.

4 Συντάξεις Θανόντος/ούσης. Εμφανίζονται τα στοιχεία κύριων συντάξεων του/ης θανόντα/ούσης προσώπου (φορέας, τύπος σύνταξης), των οποίων την ορθότητα καλείται να επιβεβαιώσει ο αιτών. Ο αιτών θα ερωτάται εάν για τον θανόντα εκκρεμεί αίτημα συνταξιοδότησης στην Ελλάδα. Για την εισαγωγή των στοιχείων ο αιτών επιλέγει το σχετικό εικονίδιο. Στην οθόνη που εμφανίζεται εισάγει ασφαλιστικό φορέα ή Δημόσιο (αναζήτηση από λίστα), Αριθμό Μητρώου στον φορέα και κατηγορία. Ο αιτών επιλέγει το εικονίδιο “Αποθήκευση” για την αποθήκευση των στοιχείων. Σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότερες από μία εγγραφές επιλέγει το εικονίδιο “+Νέα εγγραφή”. Για τροποποίηση ή διαγραφή εγγραφών επιλέγει το σχετικό εικονίδιο.

5 Συντάξεις Δικαιοδόχου. Εμφανίζονται τα στοιχεία κύριων συντάξεων του αιτούντα (αν λαμβάνει) των οποίων την ορθότητα καλείται να επιβεβαιώσει ο αιτών.

6 Δικαιοδόχα Μέλη. Ο αιτών συμπληρώνει τα δικαιοδόχα μέλη του και “κλικάρει” την αντίστοιχη επιλογή για τη σχέση τους με τον θανόντα (σύζυγος, παιδιά κ.λπ.). Εκτός από τα στοιχεία ΑΦΜ και ΑΜΚΑ θα πρέπει να καταχωρείται και κάθε άλλη πληροφορία που είναι απαραίτητη για την κρίση του δικαιώματος (π.χ. εργασία, πιθανή αναπηρία κ.λπ.). Ακολούθως ο αιτών θα ερωτάται εάν επιθυμεί τη χορήγηση προσωρινής σύνταξης και στη συνέχεια θα επιλέγει “Υποβολή για Μη Αυτοματοποιημένη Διαδικασία”.

7 Προεπισκόπηση Αίτησης και οριστική υποβολή. Πριν την οριστική υποβολή πατώντας “προεπισκόπηση” ο αιτών μπορεί να κάνει τυχόν προσθήκες-αλλαγές. Πατώντας “Υποβολή” γίνεται έλεγχος αν έχουν συμπληρωθεί όλα τα υποχρεωτικά πεδία και εμφανίζεται επιβεβαιωτικό μήνυμα όπου ο αιτών επιλέγει “ΝΑΙ”, οπότε η αίτηση καταχωρείται οριστικά και του κοινοποιείται στο e-mail ο αριθμός πρωτοκόλλου. Στην περίπτωση που δεν προχωρήσει αυτοματοποιημένα η αίτηση, ενημερώνεται στο email του για τους λόγους που δεν προχωράει αυτοματοποιημένα η αίτησή του.

Πηγή πληροφοριών: εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025