Πρωταθλητές στην ακριβή βενζίνη αναδεικνύονται τα ελληνικά νησιά. Ανήμερα του 15 Αύγουστου η τιμή της απλής αμόλυβδης άγγιξε ακόμη και τα 1,752 ευρώ το λίτρο, τη στιγμή που ο μέσος όρος πανελλαδικά διαμορφώθηκε στα 1,488 ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι δε πως από την αρχή του μήνα, ο οποίος θεωρείται ο πλέον τουριστικός του χρόνου, το συγκεκριμένο καύσιμο διατίθεται κάθε μέρα και πιο ακριβά.

Πιο συγκεκριμένα, για τις 15 Αυγούστου, σύμφωνα με στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, που είδαν το φως της δημοσιότητας εχθές, η υψηλότερη μέση τιμή πώλησης απλής αμόλυβδης καταγράφηκε στο νομό Κυκλάδων (1,752 ευρώ το λίτρο), ακολούθησαν οι νομοί Δωδεκανήσου με 1,639 ευρώ, Σάμου (1,636 ευρώ), Κεφαλληνίας (1,601 ευρώ) κ.λπ. (Πίνακας 1).

Εξίσου ενισχυμένες ήταν και οι τιμές σε πετρέλαιο κίνησης και υγραέριο στις ίδιες περιοχές, συγκριτικά με τον μέσο πανελλαδικό όρο. Ενδεικτικά αναφέρεται πως στα νησιά των Κυκλάδων η μέση τιμή στο πετρέλαιο κίνησης ήταν 1,438 ευρώ και στο υγραέριο 0,953, όταν ο μέσος όρος, πανελληνίως, στα συγκεκριμένα καύσιμα κινήθηκε στα 1,237 και 0,780 ευρώ ανά λίτρο αντίστοιχα.

Από εκεί και πέρα, στοιχεία από το Παρατηρητήριο (1.8.2017-15.8.2017) πιστοποιούν την ανοδική πορεία που ακολουθεί η τιμή της βενζίνης μέσα στον Αύγουστο (Πίνακας 2). Την πρώτη ημέρα του μήνα ο μέσος πανελλήνιος όρος της απλής αμόλυβδης άγγιξε τα 1,474 ευρώ το λίτρο. Μία εβδομάδα μετά (8/8) διαμορφώθηκε στα 1,484 ευρώ, για να φτάσει, όπως προαναφέρθηκε, τα 1,488 ευρώ στις 15/8.

Σε όλη τη διάρκεια του 15ημέρου οι τέσσερις παραπάνω νομοί της νησιωτικής Ελλάδας (Κυκλάδων, Δωδεκανήσου, Σάμου και Κεφαλληνίας) κρατούν τα «σκήπτρα» των περιοχών με τις πιο υψηλές τιμές στην αμόλυβδη. Σταθερά πρώτος είναι ο νομός των Κυκλάδων, στη δεύτερη θέση η Σάμος, εκτός από το διήμερο 14-15/8, όταν διατέθηκε πιο ακριβά η βενζίνη στα Δωδεκάνησα (ήταν στην 3η θέση από 1-13/8). Τέλος, αμετακίνητη από την 4η θέση στις περιοχές με την πιο ακριβοπληρωμένη αμόλυβδη είναι η Κεφαλλονιά.

Διαμόρφωση τιμής

Ανεξάρτητα από τις περιοχές, η τιμή της βενζίνης θα ήταν πιο προσιτή στον καταναλωτή αν η φορολογία στα καύσιμα δεν χτυπούσε… κόκκινο. Για παράδειγμα επισημαίνεται ότι τα 1,486 ευρώ το λίτρο, που ήταν η μέση τιμή λιανικής της απλής αμόλυβδης στις 11/8, διαμορφώθηκαν από την τιμή διυλιστηρίου κατά 25,66%, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 67,15% και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 7,19%.

Υπενθυμίζεται πως από 1.1.2017 τέθηκε σε ισχύ η αύξηση στους συντελεστές των ειδικών φόρων κατανάλωσης (ΕΦΚ) σε βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης και υγραέριο κίνησης. Μέτρο, που συμφωνήθηκε με τους δανειστές στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης.

Σύμφωνα δε με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), η αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα δεν προβλέπεται να φέρει περισσότερα χρήματα στα κρατικά ταμεία. Για την ακρίβεια, εκτιμάται πως τα έσοδα θα είναι λιγότερα από τα προσδοκώμενα, 408 εκατ. ευρώ έναντι 492 εκατ. ευρώ που είναι ο στόχος για το 2017.

Μάλιστα, στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών υποστηρίζουν πως η κυβέρνηση άνοιξε «πόρτα» στο λαθρεμπόριο με την απόφασή της για αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα. Κατά το ΙΟΒΕ, σε περίπτωση που το λαθρεμπόριο αυξηθεί κατά 4% στο πετρέλαιο κίνησης και στις βενζίνες, τα έσοδα του Δημοσίου δεν θα είναι 408 εκατ. ευρώ, αλλά 274 εκατ. ευρώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025