Μείωση όλων των προστίμων κατά 40%, αλλαγές στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και ειδικό ρυθμιστικό πλαίσιο για τους ποδηλάτες είναι μερικά από όσα περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, προσδοκώντας έτσι να αλλάξει την οδική συμπεριφορά των Ελλήνων.
Αναφορικά με τον νέο ΚΟΚ, όλα τα πρόστιμα, με εξαίρεση την κατανάλωση αλκοόλ, την παραβίαση κόκκινου ή στοπ και την παράνομη προσπέραση, μειώνονται κατά 40%. Τα πρόστιμα, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, θα είναι ενιαία για όλους και θα προσαυξάνονται έως το τριπλάσιο ανάλογα με το εισόδημα. Για παράδειγμα, αν ένα πρόστιμο κοστίζει σήμερα 100 ευρώ, με τη μείωση θα πέσει στα 60 ευρώ – όμως με τα εισοδηματικά κριτήρια μπορεί να φτάσει τελικώς και τα 180 ευρώ. Ωστόσο, αναμένονται διευκρινίσεις μέσω υπουργικών αποφάσεων με τις οποίες θα ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα εισοδηματικά κριτήρια και την προσαύξηση των προστίμων. Πάντως, όπως είπε ο κ. Σπίρτζης κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου, σκοπός του είναι να καλλιεργηθεί οδική παιδεία, αναφέροντας μάλιστα πως στόχος είναι ο μηδενισμός των προστίμων.
Αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για 60 μέρες προβλέπεται για τις περιπτώσεις όπου οι οδηγοί κάνουν χρήση κινητού χωρίς ακουστικά, παρεμποδίζουν διαβάσεις για ΑμεΑ, κινούνται στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης, δεν φορούν ζώνη και κράνος, πετούν το τσιγάρο από το παράθυρο. Να σημειωθεί πως, αν οδηγός επαναλάβει κάποιο από τα παραπάνω, χάνει το δίπλωμα για 4 μήνες και ξαναδίνει εξετάσεις.
Το ΥΠΟΜΕΔΙ προωθεί και ρυθμιστικό πλαίσιο για την κυκλοφορία των ποδηλατών. Ειδικότερα, μπαίνει σήμανση οδών με πινακίδες για τα ποδήλατα, οριζόντια σήμανση οδών, δηλαδή κατά μήκος και κατά πλάτος διαγραμμίσεις, ειδικές διαγραμμίσεις αλλά και φωτεινή σηματοδότηση για τους ποδηλάτες.
Ανάμεσα στις διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπονται αυστηρότερα κριτήρια για όσους οδηγούς μεταφέρουν μαθητές, βάζοντας όριο ηλικίας τα 55 έτη (σ.σ.: μέχρι τα 65 μπορεί να ανανεώνεται κατόπιν εξετάσεων), μετά το 75ο έτος οι οδηγοί θα περνάνε επίσης εξετάσεις για ανανέωση διπλώματος, αυξάνονται τα όρια ταχύτητας σε αυτοκινητόδρομους από 130 σε 150 και σε κατοικημένες περιοχές από 50 σε 70 χλμ./ώρα, ενώ από εδώ και στο εξής απαγορεύεται να κυκλοφορούν «γουρούνες» σε οποιοδήποτε δημόσιο δρόμο.
Ο υπουργός Μεταφορών προανήγγειλε τη δημιουργία ηλεκτρονικής πύλης αλλά και τηλεφωνικής γραμμής, όπου το επιβατικό κοινό των ταξί θα μπορεί να υποβάλλει καταγγελίες και να καταθέτει παράπονα.
Επίσης, εισάγονται θεσμοί ελέγχου για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα προκειμένου να παταχθεί το παράνομο εμπόριο εισαγωγής και πώλησης, καθώς και θεσμοί διαφάνειας στην έκδοση αδειών κυκλοφορίας και χορήγησης κρατικών πινακίδων. Θεσμοθετείται, τέλος, παρατηρητήριο τιμών στις οδικές μεταφορές προϊόντων και θωρακίζεται η μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων. Ειδική μέριμνα θα ληφθεί ακόμη για τη βιωσιμότητα των δημόσιων ΚΤΕΟ, σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο.