Aλλαγή στα δρομολόγια του μετρό δοκιμάζει αυτές τις μέρες η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) εφαρμόζοντας ουσιαστικά μια …γραμμή μέσα στη γραμμή 3 με συχνότερα δρομολόγια στο τμήμα Αιγάλεω – Εθνική Αμυνα και μεγαλύτερες χρονοαποστάσεις στους τερματικούς σταθμούς Δημοτικό Θέατρο και Δουκίσσης Πλακεντίας.

Σύμφωνα με το ΕΘΝΟΣ, στα πρότυπα της μεθόδου των «εσωτερικών δρομολογίων» που ήδη εφαρμόζονται για το Αεροδρόμιο, η εταιρία δοκιμάζει πιλοτικά χθες και σήμερα δρομολόγια σε μικρότερο μήκος της γραμμής επιχειρώντας να ενισχύσει το τμήμα Αιγάλεω – Δημοτικό Θέατρο που εμφανίζει τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση. Να σημειωθεί ότι η γραμμή 3 αν και τερματίζει στο Αεροδρόμιο, εκεί φτάνει ο ένας στους δύο συρμούς με τους υπόλοιπους να τερματίζουν στον σταθμό «Δουκίσσης Πλακεντίας».

Πρακτικά διευρύνεται στα 5 από 4 λεπτά η χρονοαπόσταση από τους τερματικούς σταθμούς της Γραμμής 3 (Δημοτικό Θέατρο και Δουκίσσης Πλακεντίας), ενώ παράλληλα στο πρόγραμμα θα εισέρχονται «εμβόλιμοι» συρμοί στο τμήμα Αιγάλεω – Εθνική Άμυνα (ανά δύο τρένα κορμού).

Στόχος είναι να δοκιμαστεί η αποτελεσματικότητα της αλλαγής αυτής σε επίπεδο πραγματικών συνθηκών εξυπηρέτησης ώστε να αξιολογηθεί το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί στο άμεσο μέλλον.

Οι επιβάτες θα πρέπει να προσέχουν την ένδειξη στη μετώπη του συρμού καθώς αν για παράδειγμα γράφει Αιγάλεω αντί για Δημοτικό Θέατρο, σημαίνει ότι στο Αιγάλεω θα πρέπει να μετεπιβιβαστούν σε άλλο συρμό για να συνεχίσουν τη διαδρομή τους εφόσον τελικός προορισμός τους είναι ο Πειραιάς. Διαφορετικά θα πρέπει να αναμένουν επόμενο συρμό που θα αναγράφει «Δημοτικό Θέατρο».

Αιτία της αλλαγής είναι η συνεχιζόμενη αύξηση της επιβατικής κίνησης στο δίκτυο του μετρό, το οποίο ωστόσο δεν έχει αρκετούς συρμούς για να την υποστηρίξει, αλλά κυρίως είναι υποστελεχωμένο σε επίπεδο ηλεκτροδηγών.

Οπως επισημαίνουν πηγές της εταιρίας στο «Εθνος», με δεδομένη τη συνεχιζόμενη αύξηση της επιβατικής κίνησης στο Μετρό το 2023, που αγγίζει το 20% συγκριτικά με τον προηγούμενο χρόνο, καταγράφεται μεγάλος αριθμός επιβατών σε κεντρικούς σταθμούς στο τμήμα «Αιγάλεω – Εθνική Άμυνα».

«Σε μια προσπάθεια να βελτιώσει περαιτέρω τις συνθήκες μετακίνησης των επιβατών και να μειώσει τις χρονοαποστάσεις των δρομολογίων κάτω από τα 4΄, η ΣΤΑ.ΣΥ εφαρμόζει για 2 ημέρες πιλοτικά πρόγραμμα ενισχυτικών δρομολογίων. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται στον κεντρικό κορμό της Γραμμής, που διαπερνά την Αθήνα, μέση ωριαία χρονοαπόσταση στα 3΄και 50. Η πύκνωση των δρομολογίων με ενισχυτικούς συρμούς τις ώρες αιχμής γίνεται ακολουθώντας όλα τα προβλεπόμενα πρωτόκολλα ασφάλειας. Τα αποτελέσματα της δοκιμαστικής εφαρμογής, θα αξιολογηθούν και θα αξιοποιηθούν, με γνώμονα πάντα την προσπάθεια της ΣΤΑ.ΣΥ για διαρκή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό».

Οι εργαζόμενοι, πάντως συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτροδηγών, τους οποίους και αφορά άμεσα αυτή η – επί του παρόντος προσωρινή – αλλαγή, ενημερώθηκαν μόλις μία ημέρα πριν την εφαρμογή της, όπως καταγγέλλει με ανακοίνωσή του το Σωματείο Ηλεκτροδηγών και λοιπών Εργαζομένων Κίνησης της ΣΤΑΣΥ.

«Για εμάς, απλά αποδείχτηκε για πολλοστή φορά, τοσο η υπηρεσιακή ένδεια σε επίπεδο Διεύθυνσης και ανώτερης διοίκησης όσο και η οργανική πενία σε ανθρώπινους πόρους και σε τροχαίο υλικό, γεγονός που βαρύνει αποκλειστικά τους Διοικητές της εταιρίας», αναφέρει το Σωματείο.

Οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για σημαντική επιβάρυνση της κυκλοφορίας, ενώ εκφράζουν και επιφυλάξεις ως προς την ασφάλεια χαρακτηρίζοντας το εγχείρημα «πρόχειρο»: «Δεν μπορούμε να μην εκφράσουμε τις επιφυλάξεις μας καθόσον διακυβεύεται η ασφάλεια των εργαζομένων και του επιβατικού κοινού. Ενδεικτικά η αναστροφή των ηλεκτροδηγών στους επίσταθμους καθίσταται επικινδυνη εξαιτίας της παρακείμενης διέλευσης συρμών. Επίσης ο όγκος του επιβατικού κοινού στους σταθμούς είτε στους σταθμούς που απαιτείται εκκένωση είτε στα τμήματα του κορμού είναι τέτοιος που στην καλύτερη επιφέρει καθυστερήσεις και στη χειρότερη δε θα εξυπηρεταίται το κοινό, χωρίς να αποκλείεται και το ενδεχόμενο του ατυχήματος», σημειωνουν.

Αυξάνονται δίκτυο και κίνηση, αλλά όχι συρμοί και οδηγοί

Οι σοβαρές αρρυθμίες που φέρνει στο δίκτυο η αύξηση της επιβατικής κίνησης, αλλά και των σταθμών χωρίς την προσθήκη επιπλέον συρμών και οδηγών είχαν έρθει στο προσκήνιο πριν από περίπου ένα χρόνο με τα εγκαίνια της επέκτασης προς Πειραιά.

Τότε με την προσθήκη των τριων τελευταίων σταθμών της επέκτασης «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» χάθηκαν ουσιαστικά πέντε δρομολόγια προς και από το Αεροδρόμιο (εκτελούνται πλέον 30 αντί για 35 ανά κατεύθυνση) καθώς οι σταθμοί δόθηκαν στην κυκλοφορία χωρίς η Ελληνικό Μετρό να έχει προμηθευτεί τους επτά ειδικούς διρρευματικούς συρμούς που εξυπηρετούν το υπέργειο δίκτυο στο τμήμα μεταξύ Δουκίσσης Πλακεντίας και Αεροδρόμιο. Την ίδια στιγμή ο συνωστισμός είναι μεγαλύτερος ειδικά σε κεντρικούς σταθμούς, όπως το Σύνταγμα, καθώς η αναμονή για τα δρομολόγια προς Αεροδρόμιο αυξήθηκε στα 36 από τα 30 λεπτά για πρώτη φορά μετά το 2004.

Να σημειωθεί ότι το τμήμα μεταξύ του σταθμού Δουκίσσης Πλακεντίας και Αεροδρομίου δε θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί από τους υπόλοιπους συρμούς που διαθέτει η εταιρία ακόμα κι αν αυτοί επαρκούσαν. Οι διρευματικοί συρμοί είναι ειδικής κατασκευής ώστε να μπορούν να ρευματοδοτούνται από τη γραμμή ηλεκτροδότησης στο υπόγειο τμήμα του δικτύου, ενώ διαθέτουν οροφή και παντογράφο ώστε να παίρνουν ρεύμα και εναέρια στο υπέργειο τμήμα του δικτύου έως το Αεροδρόμιο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025