:  Σχετικά τους μόνιμους διορισμούς στην Ειδική & Γενική Εκπαίδευση και τις τρέχουσες εξελίξεις

του αιρετού στο ΚΥΣΔΕ Νεκτάριου Κορδή

Οι χθεσινές ανακοινώσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας για την πλήρωση των κενών θέσεων εκπαιδευτικών στα σχολεία, θέτουν ένα χρονοδιάγραμμα για τη διαδικασία των , αλλά αφήνουν και αρκετά αναπάντητα ερωτήματα για αρκετά ζητήματα:

Α. 4500 μόνιμοι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Η υλοποίηση των 4.500 στην Ειδική Αγωγή δυστυχώς κωλυσιεργεί αδικαιολόγητα. Παρά τη σπουδή του Υπουργείου Παιδείας για εσπευσμένες νομοθετικές παρεμβάσεις όπως είναι η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, η αναστολή των 2ετών προγραμμάτων στα ΑΕΙ, το πάγωμα των διαδικασιών συγκρότησης των παιδαγωγικών ομάδων των ΚΕΑ και η μη οργανική τοποθέτηση εκπαιδευτικών στα πειραματικά σχολεία, φαίνεται ότι δεν την απασχόλησε καθόλου η νομοθέτηση της αλλαγής ημερομηνίας έκδοσης των πινάκων από το ΑΣΕΠ από 15/7 στις 23/8 όπως προβλέφτηκε με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 27ης Ιουνίου 2019. Ως γνωστόν οι προβλέψεις των Π.Ν.Π. για να έχουν ισχύ πρέπει να επικυρωθούν με νόμο μέσα σε 40 ημέρες από την έκδοση της Π.Ν.Π., προθεσμία η οποία έχει ήδη παρέλθει. Επομένως μάταια αναμέναμε την 23η Αυγούστου για να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα σχετικά με τον τρόπο πρόσληψης αναπληρωτών κατά το ερχόμενο σχολικό έτος. Προφανώς η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, δεν θεώρησε επείγον και απαραίτητο ζήτημα το να δώσει χρόνο στο ΑΣΕΠ για την έκδοση πινάκων. Τελικά χθες 21 Αυγούστου μάθαμε ότι: «Οι προσλήψεις αναπληρωτών θα διενεργηθούν βάσει των τελευταίων – εγκεκριμένων από το ΑΣΕΠ – πινάκων κατάταξης, ήτοι των πινάκων διδακτικού έτους 2018-2019, σύμφωνα με τη σχετική πρόβλεψη του ν. 4589/2019.

Με δεδομένο ότι οι αυτοί έχουν εγκριθεί από το ΑΣΕΠ, κατόπιν του προβλεπόμενου ελέγχου νομιμότητας, και ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η κατάρτιση από το νέων πινάκων κατάταξης του ν. 4589/2019, η ισχύς των εγκεκριμένων πινάκων θα παραταθεί, με σεβασμό στις αρχές της νομιμότητας, αντικειμενικότητας και αξιοκρατίας».
Όμως τα ερωτήματα σχετικά με την πορεία υλοποίησης των 4.500 διορισμών είναι ακόμα πιο ανησυχητικά. Για την επίτευξη των 4.500 διορισμών πρέπει να γίνουν δύο βασικές ενέργειες:

α) Η κατανομή σε κλάδους και ειδικότητες. Συμφωνεί η πολιτική ηγεσία ότι η κατανομή πρέπει να γίνει κατ’ αναλογία των αναγκών όπως αυτές διατυπώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια με βάση τις προσλήψεις των αναπληρωτών; Αν ναι, γιατί δεν προχωράει στην κατανομή;
β) Η ίδρυση αντίστοιχων οργανικών θέσεων στα Τμήματα Ένταξης και φυσικά οι οργανικές θέσεις των κοινών ειδικοτήτων της Πρωτοβάθμιας. Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είχε καταθέσει τον Ιούνιο, κατά τις τελευταίες συνεδριάσεις της Βουλής, τροπολογία, η οποία δεν ψηφίστηκε, λόγω πληθώρας τροπολογιών, με την οποία συστήνονταν οργανικές θέσεις στα Τμήματα Ένταξης και με αυτόν τον τρόπο ρυθμιζόταν το θέμα της ύπαρξης ικανού αριθμού οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή. Πώς σκοπεύει να λύσει το σχετικό θέμα η νυν πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ αφού ως γνωστόν οι κενές οργανικές θέσεις ειδικής αγωγής στη δευτεροβάθμια, μετά τις μεταθέσεις, είναι μόλις 1.045! Μήπως πίσω από αυτή την αδράνεια υποκρύπτεται η πρόθεση να δοθεί μόνο αυτός ο αριθμός θέσεων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Αυτό θα είναι πέρα από κάθε λογική ισότιμης κατανομής των 4.500 με βάση τις ανάγκες αφού με βάση τα ποσοστά προσλήψεων αναπληρωτών την τελευταία διετία, στη Δευτεροβάθμια ΕΑΕ αντιστοιχούν 1500 τουλάχιστον θέσεις! Με τα τωρινά δεδομένα η εκτίμησή μου είναι ότι οι διορισμοί αυτοί δεν είναι εφικτό να πραγματοποιηθούν ούτε το Νοέμβριο που έχει ήδη αναφερθεί!

Η χρήση των παλιών με βάση την παράγραφο 1.β του άρθρου 66 του ν.4589/2019 έχει ωστόσο κάποιες αλυσιδωτές συνέπειες:

– Το ζήτημα της αρχικά. Οι πίνακες του 2018-2019 περιλαμβάνουν την προϋπηρεσία που είχε αποκτηθεί μέχρι 30-4-2018. Ο ν.4589 – που άλλαξε τον τρόπο μοριοδότησης ψηφίστηκε στις 28-1-2019. Η θέση της ΟΛΜΕ είναι να ανοίξει ο , ώστε στους παλιούς πίνακες να προσμετρηθεί η προϋπηρεσία της τελευταίας χρονιάς.
– Η χρήση των παλιών πινάκων ωστόσο αποκλείει ένα σημαντικό τμήμα εκπαιδευτικών που δεν υπέβαλαν αίτηση την προηγούμενη σχολική χρονιά! Σε αρκετές περιπτώσεις λόγω παραλείψεων και λαθών δεν έγιναν δεκτές οι αιτήσεις πολλών συναδέλφων/ισσων.

– Παράλληλα η χρήση των περσινών πινάκων κατάταξης αποκλείει νέες αιτήσεις ή και αλλαγές από εκπαιδευτικούς που με νέα μεταπτυχιακά μπορούν να μεταπηδήσουν από τον επικουρικό στον κύριο αξιολογικό πίνακα! Αυτό σημαίνει ότι αρκετοί από αυτούς τους εκπαιδευτικούς δεν θα εργαστούν ως αναπληρωτές/τριες τη φετινή χρονιά!
– Το μόνο που θα γίνει στους πίνακες αυτούς είναι η υποβολή περιοχών προτίμησης στο μέχρι 28 Αυγούστου.

Β. 10.500 μόνιμοι διορισμοί στη Γενική Εκπαίδευση

Μετά και τις χθεσινές ανακοινώσεις, είναι ξεκάθαρο πλέον ότι η προκήρυξη για τη Γενική Εκπαίδευση παραπέμπεται στις καλένδες! Με δεδομένη πλέον τη χρήση των παλιών πινάκων για τη νέα σχολική χρονιά προκύπτουν εύλογα ερωτήματα τι θα γίνει τα επόμενα χρόνια. Το τελευταίο διάστημα υπάρχουν μόνο γενικόλογες διαβεβαιώσεις ότι «ο όποιος σχεδιασμός θα υλοποιείται βάσει αποτίμησης των αναγκών», με ιδιαίτερη μνεία στις δημογραφικές εξελίξεις και ότι «θα προσπαθήσουμε να καλύψουμε τα κενά σε ένα βάθος χρόνου». Αυτό, μαζί με την εξαγγελθείσα πολιτική της 1 πρόσληψης προς 5 αποχωρήσεις, μεταφράζεται σε ελάχιστους ή και μηδενικούς διορισμούς ή προσλήψεις. Ταυτόχρονα, η σκόπιμη ασάφεια της φράσης για «οριστική επίλυση του ζητήματος των αναπληρωτών» (!) αφήνει πολλά ερωτηματικά, ιδιαίτερα αν θυμηθεί κανείς παλαιότερες δηλώσεις της υπουργού για εκπαιδευτικούς «φαντάσματα». Ελπίζουμε οι αναφορές αυτές να μη σημαίνουν ελαχιστοποίηση των κενών και προσλήψεων στη Γενική Εκπαίδευση!

Για να συμβάλουμε στην καταγραφή αναγκών, να υπενθυμίσουμε ότι η φετινή χρονιά έκλεισε με 31.300 προσλήψεις αναπληρωτών σε όλη την εκπαίδευση, 2.500 αποχωρήσεις εκπαιδευτικών και ότι την δεκαετία 2010-2019 είχαμε συνολικά 21.700 αποχωρήσεις εκπαιδευτικών από τη Δ.Ε. και 36.000 αποχωρήσεις από όλη την Εκπαίδευση!
Αποτελεί αναμφίβολα θετική αναφορά η δέσμευση για διενέργεια προσλήψεων στις 5 & 6 Σεπτεμβρίου. Υπενθυμίζω ότι το 2018 μεταξύ του διαστήματος 4 και 5 Σεπτεμβρίου είχαμε 19.480 προσλήψεις αναπληρωτών, όταν το Σεπτέμβριο του 2014 είχαμε 2995 προσλήψεις. Οι των τελευταίων ετών είναι οι ακόλουθες:

ΠΡΙΝ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
ΣΧΟΛ.ΕΤΟΣ Α/ΘΜΙΑ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Β/ΘΜΙΑ ΣΥΝΟΛΟ
2011-2012 2.509 0 1.112 3.621
2012-2013 3.545 0 1.296 4.841
2013-2014 1.257 0 184 1.441
2014-2015 2.497 0 498 2.995
2015-2016 0 0 0 0
2016-2017 3.695 1.484 740 5.919
2017-2018 6.313 8.104 954 15.371
2018-2019 8.763 8.941 1.776 19.480

Γ. ΤΡΕΧΟΝΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ

Σχετικά με τη Β΄ φάση αποσπάσεων εκπαιδευτικών, η απόφαση της πολιτικής ηγεσίας είναι να μην πραγματοποιηθεί! Δυστυχώς τη στιγμή που διακηρύσσεται η προστασία των επαγγελματικών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, στερείται από αυτούς το δικαίωμα – μετά από πολλά χρόνια σε δύσβατες ή και νησιωτικές περιοχές- να είναι πιο κοντά στον τόπο κατοικίας τους! Αποσπάσεις θωρούμε ότι μπορεί να γίνουν και από πλεονασματικές σε πλεονασματικές περιοχές με στόχο οι εκπαιδευτικοί να έρθουν πιο κοντά στον τόπο κατοικίας τους! Υπενθυμίζουμε ότι η Β΄ φάση αποσπάσεων το 2017 έγινε στις 25 Αυγούστου και αφορούσε 570 εκπαιδευτικούς και το 2018 έγινε στις 29 Αυγούστου και αφορούσε 420 εκπαιδευτικούς. Σε κάθε περίπτωση στην επόμενη συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ θα απαιτήσουμε να υπάρξει έστω και τώρα να ανοίξει το σύστημα και να γίνει Β΄ φάση αποσπάσεων εκπαιδευτικών!

Ως εκ τούτου στην επόμενη συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ θα εξεταστούν οι 320 ενστάσεις επί των αποσπάσεων! Μεταξύ αυτών υπάρχουν και εκπαιδευτικοί με πολύ σοβαρά ζητήματα υγείας, οικογενειακά ή και κοινωνικά τα οποία πρέπει να εξεταστούν με πολύ μεγάλη προσοχή και ευαισθησία!

Όσον αφορά στις διαδικασίες επιλογής Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, έχουν διακοπεί μόνο με προφορική εντολή γεγονός που δείχνει σοβαρή έλλειψη σχεδιασμού. Η εκπαιδευτική πολιτική του υπουργείου είναι ασαφής, χαρακτηρίζεται από προχειρότητα, παλινωδίες και αιφνιδιασμούς που θα δημιουργήσουν προσκόμματα στην ομαλή έναρξη και λειτουργία των σχολείων. Ο χώρος της εκπαίδευσης, δεν πρέπει να μετατρέπεται σε πεδίο πολιτικού ρεβανσισμού και η επιλογή στελεχών δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν δούρειος ίππος για την άλωση της κρατικής μηχανής. Ζητάμε να προχωρήσουν οι νόμιμες διαδικασίες που περιλαμβάνονται στον νόμο 4547/18, ώστε τα σχολεία να μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς εμπόδια προς όφελος μαθητών και εκπαιδευτικών, και να διασφαλιστεί η αξιοπιστία και το αδιάβλητο των διαδικασιών. Για το λόγο αυτό, ως μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου Επιλογής, θεωρώ ότι το Συμβούλιο πρέπει να συνεδριάσει άμεσα για να προχωρήσει η διαδικασία επιλογής των νέων Διευθυντών Εκπαίδευσης!

Παράλληλα παραμένει σε εκκρεμότητα η διαδικασία επιλογής συντονιστών Εκπαίδευσης Εξωτερικού, η οποία είχε προχωρήσει πριν τη διενέργεια των εκλογών. Και η διαδικασία αυτή πρέπει να συνεχιστεί άμεσα!

Δεν υπάρχει κάτι νεώτερο για τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό στα ΚΕΣΥ οι οποίες δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ!
Σχετικά με τις μετατάξεις εκπαιδευτικών από κλάδο σε κλάδο και από βαθμίδα σε βαθμίδα, στην επόμενη συνεδρίαση του ΚΥΣΔΕ θα επιδιώξουμε να γίνει συζήτηση και εισήγηση επί των ζητημάτων αυτών! Για το ίδιο ζήτημα παραμένουν σε εκκρεμότητα και οι μετατάξεις στη Σιβιτανίδειο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025