Πρόωρη συνταξιοδότηση µε ανήλικο µόνο για τους µόνιµους στο Δηµόσιο: Ο νόμος Κατρούγκαλου και η αναγνώριση χρόνου εργασίας
Σύμφωνα με την Απογευματινή, κανένα προνόµιο δεν θα έχουν όσοι επιχειρούν να αναγνωρίσουν χρόνο ασφάλισης µε ανήλικο τέκνο, σύµφωνα µε τις διατάξεις για δηµοσίους υπαλλήλους, εφόσον την επίµαχη περίοδο είτε απασχολούνταν ως συµβασιούχοι στο ∆ηµόσιο είτε βρίσκονταν στον ιδιωτικό τοµέα και διορίστηκαν µετέπειτα, καθώς οι διατάξεις του νόµου Κατρούγκαλου (ν.4440/2016) έκλεισαν τις νοµοθετικές πόρτες και τα… παραθυράκια.
Σύµφωνα µε το υπουργείο Εργασίας, ο χρόνος της εργασίας των δηµοσίων υπαλλήλων σε φορείς του ∆ηµοσίου πριν από τον διορισµό τους ως µονίµων υπαλλήλων, αναγνωρίζεται ως συνεχόµενος στο ∆ηµόσιο µόνον για τη βαθµολογική και µισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων και δεν υπολογίζεται ως συντάξιµος.
∆ηλαδή, αν ένας υπάλληλος έχει απασχοληθεί µε σύµβαση ορισµένου χρόνου για δύο έτη σε φορέα του ∆ηµοσίου και στη συνέχεια διορίστηκε µόνιµος στην ίδια θέση µε διαγωνισµό, δεν θα µπορεί να συνυπολογίσει τα δύο χρόνια της προϋπηρεσίας του στο συνολικό χρόνο που θα έχει στο ∆ηµόσιο από τον (πρώτο) διορισµό του και µετά, παρά µόνον για να πάρει είτε τη µισθολογική ωρίµανση είτε τη βαθµολογική εξέλιξη.
Ως προς τη σύνταξη, ο χρόνος της προϋπηρεσίας του θα συνυπολογιστεί µεν για να συµπληρωθούν οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, όχι όµως ως θεµελιωτικός µε διατάξεις του ∆ηµοσίου, αλλά µε τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης.
Δείτε επίσης Συντάξεις: Έρχονται αναδρομικά σε ΟΛΟΥΣ;
Παραδείγματα
Πρακτικά, αν άνδρας ή γυναίκα που το 2012 είχε συµπληρώσει 25 έτη υπηρεσίας µε ανήλικο τέκνο, εκ των οποίων τα 3 έτη ως συµβασιούχος ή ως υπάλληλος µε σύµβαση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και τα 22 χρόνια ως µόνιµη απασχόληση, δεν θα µπορεί να συνταξιοδοτηθεί µε τις ευνοϊκές διατάξεις περί ανήλικου τέκνου, γιατί δεν θα έχει 25ετία το 2012, αλλά 22 έτη, επειδή η προϋπηρεσία των 3 ετών δεν θα θεωρηθεί συντάξιµη στο ∆ηµόσιο.
Οι εν λόγω ασφαλισµένοι, για να βγουν στη σύνταξη µε τις διατάξεις περί ανήλικων τέκνων, θα πρέπει να αναγνωρίσουν πλασµατικό χρόνο. Συγκεκριµένα, µε το άρθρο 28 του ν.4440/2016 αναγνωρίστηκε για βαθµολογική και µισθολογική εξέλιξη στους επιλαχόντες του πανελλήνιου διαγωνισµού του ΑΣΕΠ του έτους 1995, το χρονικό διάστηµα από 1/1/1997 έως την ηµεροµηνία διορισµού τους σε κενές ή συνιστώµενες προσωποπαγείς θέσεις φορέων του ∆ηµοσίου. Ωστόσο, η µισθολογική και βαθµολογική αναγνώριση ενός χρόνου δεν συνεπάγεται αυτοδικαίως και την αναγνώρισή του ως συντάξιµου.
Συνυπολογισμός για θεµελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώµατος
Οι χρόνοι που αναγνωρίζονται ως συντάξιµοι από το ∆ηµόσιο προβλέπονται ρητώς και περιοριστικώς στην ισχύουσα συνταξιοδοτική νοµοθεσία (Π.∆. 169/2007). Σύµφωνα -δε- µε τις γενικές αρχές της ασφαλιστικής/ συνταξιοδοτικής νοµοθεσίας, για να θεωρηθεί ένας χρόνος ως συντάξιµος, προκειµένου να θεµελιωθεί σχετικό δικαίωµα, θα πρέπει να υφίσταται ασφάλιση και κατ’ επέκταση καταβολή των προβλεπόµενων ασφαλιστικών εισφορών.
Στην προκειµένη περίπτωση, η αναγνώριση του ν.4440/2016 αφορά δικαιώµατα µισθολογικής και βαθµολογικής φύσης και είναι διάφορη κάθε συνταξιοδοτικής αναγνώρισης. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον οι αιτούντες είχαν εργασθεί και ασφαλισθεί κατά το προγενέστερο του διορισµού τους χρονικό διάστηµα, ο χρόνος αυτός θα συνυπολογιστεί για θεµελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώµατος, σύµφωνα µε τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης.
Δείτε επίσης Συντάξεις – Αύξηση σύνταξης για εργαζόμενους συνταξιούχους: Τι πρέπει να γνωρίζετε