Πιστεύουμε ότι οφείλουμε να δούμε τα συνδικαλιστικά μας πράγματα απλά και ουσιαστικά, να εγκαταλείψουμε μια συνδικαλιστική πρακτική στείρας σκοπιμότητας, απλά και μόνο γιατί οδηγεί σε αδιέξοδο και πλήττει τη σκέψη μας και τους εαυτούς μας.

Παίρνουμε «αφορμή» από την απλή πραγματικότητα θέτοντας κάποια απλά ερωτήματα, στα οποία αν δεν απαντήσουμε, θεωρούμε ότι υπονομεύουμε συνειδητά – γιατί δεν μπορούμε να δηλώνουμε άγνοια της πραγματικότητας – την ουσία της συλλογικής δράσης και τα ζητήματα της δημόσιας εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών.

  1. Αν συνεχιστεί η «πορεία – στασιμότητα» ή και οπισθοδρόμηση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΟΛΜΕ της προηγούμενης διετίας, δεν θα έχει πληγεί ανεπανόρθωτα το κύρος του συνδικαλισμού;
  2. Αν όλες οι παρατάξεις θεωρούμε ότι δεν έχουμε ευθύνη στο να λαμβάνονται αποφάσεις, τότε τι ακριβώς είναι η ΟΛΜΕ; Είναι οι εκλογικές της διαδικασίες και η διαμόρφωση των παραταξιακών συσχετισμών, τα γραφεία της και η δυνατότητα να συναντιόμαστε παρατάξεις και συνδικαλιστές έτσι γενικά και αόριστα;
  3. Η κρίση και η απαξίωση της ΟΛΜΕ δεν είναι κρίση και απαξίωση των παραταξεών μας και των εαυτών μας;
  4. Αν δεν υπερασπίζεται κανένας μας την ΟΛΜΕ μη συμμετέχοντας στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και στην ενεργοποίησή της, τότε γιατί θεωρούμε τη συλλογική δράση αναγκαία και για ποιο λόγο συγκροτούμε τις παρατάξεις μας;
  5. Όταν γίνονται τόσες και τόσες αντιεκπαιδευτικές πολιτικές που αλλάζουν άρδην το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και το στάτους των εκπαιδευτικών, μπορούμε εμείς – η κάθε παράταξη ξεχωριστά – να ισχυριζόμαστε ότι δεν έχουμε ευθύνη αλλά κάποιοι άλλοι, και ποιοι είναι αυτοί οι άλλοι τελικά – μήπως οι εκπαιδευτικοί;
  6. Αν εξακολουθήσουμε να μην παίρνουμε αποφάσεις, τι ακριβώς μπορούμε να λέμε στους εκπαιδευτικούς για το ποιος είναι ο ρόλος μας;

Το πρόβλημά μας είναι υπαρξιακό. Το έχουμε κάνει εμείς οι παρατάξεις υπαρξιακό και δεν το βλέπουμε, γιατί έχουμε γυρίσει τον καθρέφτη ανάποδα. Και αυτό το κάνουμε συνειδητά, γιατί ξέρουμε πολύ καλά ότι θα δούμε τα δικά μας είδωλα και κανενός «άλλου».

Οι βαρύγδουπες θεωρητικές και επαναστατημένες – και όχι επαναστατικές – αναλύσεις και αναφορές μας καταρρέουν στην απλή πραγματικότητα που εμείς δημιουργούμε, στη δική μας ακινησία όταν όλα γύρω μας ανατρέπονται.

Με την αδράνειά μας υπονομεύουμε την υπόστασή μας. Και όχι μόνο αυτό, αλλά προκαλούμε στρατηγική ήττα στη συλλογική δράση. Δεν κόβουμε μόνο το κλαδί πάνω στο οποίο καθόμαστε, αλλά ρίχνουμε και πετρέλαιο στις ρίζες του δικού μας δέντρου!

Τι προτείνουμε;

  1. Να απαντήσουμε στα ερωτήματα – αν φυσικά θεωρούμε ότι έχουν νόημα και αξία.
  2. Να διαμορφώσουμε τώρα μέσα στο καλοκαίρι ένα ελάχιστο corpus θέσεων, που αποτελεί και τη διαχρονική συλλογική αφήγηση του κλάδου μας, και στο οποίο υπάρχει ευρεία, πολύ ευρεία συμφωνία αντικειμενικά. Η ΠΕΚ παρουσίασε πρόσφατα ένα τέτοιο corpus, αλλά είμαστε πολύ πρόθυμοι να συζητήσουμε και πέραν τούτου.
  3. Να εκφράσουμε την πρόθεσή μας, για να παίρνουμε αποφάσεις, γιατί τελικά είναι αυτό που λείπει περισσότερο από κάθε άλλο παράγοντα για μια ουσιαστική ΟΛΜΕ.

Εμείς ισχυριζόμαστε μερικά απλά πράγματα, που δεν θέλουν  καμιά επιχειρηματολογία, γιατί είναι απόλυτα γνωστά από την ιστορία της ΟΛΜΕ και του εκπαιδευτικού κινήματος.

  • Η παράταξή μας, με όποια μορφή και σχήμα εξέφραζε τους εκπαιδευτικούς, συμμετείχε καθοριστικά σχεδόν σε όλες τις αποφάσεις της μεταπολιτευτικής ΟΛΜΕ!
  • Έπαιρνε πάντα την ευθύνη που της αναλογούσε. Και αυτό ήταν ένα από τα πιο θετικά μας στοιχεία.
  • Υπερασπιζόμαστε με πάθος αυτή τη στάση μας ιδιαίτερα τώρα που οι καιροί είναι πολύ δύσκολοι και προκλητικοί.
  • Είμαστε πρόθυμοι να κινηθούμε για την ενεργοποίηση του κινήματός μας και καλούμε τα μέλη μας στις τοπικές ΕΛΜΕ να πάρουν σχετική πρωτοβουλία, για να δημιουργηθεί μια δυναμική στο εσωτερικό του κλάδου μας.

Είμαστε σίγουροι ότι μπορούν να γίνουν βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Γιατί δεν ανακαλύπτουμε κάποια άγνωστη αλήθεια. Γιατί πιστεύουμε απόλυτα ότι αποτελεί θέληση και άλλων παρατάξεων. Γιατί υπάρχει η συλλογική συνείδηση στους εκπαιδευτικούς και η συνειδητοποίηση της σημερινής συγκυρίας από τις παρατάξεις μας!

Είμαστε έτοιμοι από καιρό – Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών (ΠΕΚ)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025