Ο πρόεδρος της , Θεόδωρος Τσούχλος, μίλησε στο NEWS 24/7 για το ζήτημα της καταγραφής των μαθημάτων και τη λειτουργία των μετά το τέλος των μέτρων της καραντίνας.

Η πανδημία του κορονοϊού έχει υποχωρήσει αισθητά στην χώρα μας, γεγονός που έχει φέρει και την σταδιακή άρση των μέτρων του lockdown. Στο πλαίσιο αυτό, στις 11 Μαΐου πραγματοποιήθηκε και η επιστροφή στα σχολεία για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, οι οποίοι φέτος σε δύσκολες συνθήκες καλούνται να αντεπεξέλθουν στην ήδη αγχωτική διαδικασία των Πανελληνίων εξετάσεων, ενώ από τις 18 του μήνα το ίδιο θα γίνει και για τις υπόλοιπες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Ένα ζήτημα, το οποίο έχει προκαλέσει αρκετή συζήτηση, είναι αυτό αυτό της εγκατάστασης καμερών στο σχολείο, ώστε να γίνεται η ζωντανή καταγραφή των μαθημάτων.

Την Τρίτη (12/05) η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, αποφάνθηκε ότι σε περιπτώσεις πανδημίας, είναι νόμιμη η ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές με φυσική παρουσία και σε άλλους μαθητές με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, αλλά απαγορεύεται η καταγραφή και αποθήκευση των μαθημάτων.

Το News 24/7 μίλησε με τον πρόεδρο της ΟΛΜΕ, Θεόδωρο Τσούχλο, ο οποίος μετέφερε την θέση της Ομοσπονδίας για το εν λόγω θέμα: “Θεωρούμε κατά πρώτον ότι οι κάμερες δεν έχουν καμία σχέση με τις σχολικές αίθουσες. Υπάρχει πιθανότητα μία απάντηση, μία απορία ή μία ερώτηση των μαθητών μας να γίνει αντικείμενο ανελέητου εκφοβισμού. Σίγουρα παραβιάζονται τα προσωπικά δεδομένα με αυτό το καθεστώς. Διαταράσσεται η εκπαιδευτική σχέση μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών και φυσικά αλλοιώνεται η εκπαιδευτική διαδικασία. Θεωρούμε ότι δεν πρόκειται για μία τεχνολογική καινοτομία, αλλά για ένα αντιεκπαιδευτικό μέτρο. Δεν θα επιτρέψουμε να μετατραπούν οι αίθουσες των σχολείων σε τηλεοπτικά στούντιο. Η ΟΛΜΕ σεβόμενη τη Δημοκρατία και το Σύνταγμα θα προασπίσει τα δικαιώματα των μαθητών και των εκπαιδευτικών και δεν θα επιτρέψει τον ευτελισμό της διδασκαλίας και της παιδαγωγικής ελευθερίας”, είπε χαρακτηριστικά.

Η επιτυχία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Η εκπαίδευση χρησιμοποιήθηκε τις ημέρες της καραντίνας με την Κυβέρνηση να αποτιμά θετικά τον ρόλο της. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΛΜΕ, αυτή η επιτυχία έγκειται στις προσπάθειες των εκπαιδευτικών: “Η επιτυχία οφείλεται στους εκπαιδευτικούς αποκλειστικά, οι οποίοι με δικά τους τεχνολογικά όπλα έδωσαν αυτή τη μάχη, αγκάλιασαν το θεσμό, τον υπηρέτησαν με αυταπάρνηση. Σκεφτείτε ότι εργάζονταν νυχθημερόν από τις οικείες τους. Βέβαια η κυρία Υπουργός και η κυρία Υφυπουργός συνεχάρησαν τους εκπαιδευτικούς. Ενώ δεν είχαμε επιμόρφωση και χρησιμοποιούσαμε δικά μας μέσα, σε μία σύγκριση που υπάρχει με τα ιδιωτικά σχολεία, πήραμε την σκυτάλη δεύτεροι, αλλά τελικά τερματίσαμε πρώτοι”.

O κ. Τσούχλος ξεκαθαρίζει ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι ένα μέτρο, το οποίο πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο σε ακραίες περιπτώσεις, όπως της καραντίνας, και όχι σε κανονικές συνθήκες: “Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι μόνο για ειδικές περιπτώσεις, όπως ήταν η περίπτωση της καραντίνας ή μίας μεγάλης καταστροφής ή ενός πολέμου. Κάποιες ακραίες περιπτώσεις με λίγα λόγια. Σε κανονικές συνθήκες θεωρούμε ότι όλη η διδασκαλία πρέπει να γίνεται δια ζώσης με τους εκπαιδευτικούς να βρίσκονται στη θέση τους σε κάθε σημείο της χώρας. Δεν υιοθετούμε κανένα μοντέλο “ανάγκης” κάποιου Υπουργείου σε κάποια στιγμή, που μπορεί να εξαφανίσει καθηγητές από σχολεία και να τους αντικαταστήσουν οι υπολογιστές σε μία εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Δεν συμφωνούμε καθόλου με αυτό. Θεωρούμε απόλυτα χρήσιμη την δια ζώσης εκπαίδευση και αυτή υπηρετούμε”.

Η ΟΛΜΕ αντιδράει και για το νέο νομοσχέδιο με τις αλλαγές που προωθούνται στην Παιδεία τονίζοντας ότι ήρθε σε μία εποχή, όπου ήταν αδύνατο να λειτουργήσει ο συνδικαλισμός.

“Η ΟΛΜΕ αυτή τη στιγμή έχει κάνει μία πρώτη εκτίμηση των προτάσεων του Υπουργείου. Αυτό το νομοσχέδιο ήρθε εν μέσω πανδημίας σε μία περίοδο στην οποία ήταν αδύνατο να λειτουργήσει ο συνδικαλισμός. Είχαν περισταλεί οι ατομικές ελευθερίες των πολιτών, παράλληλα απαγορευόταν η δυνατότητα του συνέρχεσθαι και γι’ αυτό το λόγο αντιδράσαμε έντονα, ζητώντας ό,τι συμβεί, να συμβεί όταν είναι ανοιχτά τα σχολεία, ανοιχτή η κοινωνία, ώστε να μπορούν και οι εκπαιδευτικοί να διαβουλευτούν και να αποφασίσουν. Η θέση της κυρίας Υπουργού ότι μπορούν κάποιοι εν μέσω εγκλεισμού και καραντίνας να διαβουλεύονται κατά μόνας από την οικεία τους μάς βρίσκει εντελώς αντίθετους, σημειώνει ο κ. .

Επιπλέον ο κ. Τσούχλος υπογράμμισε ότι οι βουλευτές θα ήταν καλό πρώτα να ακούσουν τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς πριν αποφασίσουν.

“Η ΟΛΜΕ είναι κοινωνικός εταίρος και γι’ αυτό το λόγο υποχρεούται η κυρία Υπουργός να συζητά μαζί μας. Ούτως ή άλλως την κρίσιμη ώρα που οποιοδήποτε νομοσχέδιο έρθει στην Βουλή, η ΟΛΜΕ θα συζητήσει δια των αντιπροσώπων της και να εκφράσει την εκπαιδευτική της γνώμη. Μετά την εκπαιδευτική γνώμη της ΟΛΜΕ, θα έχουν τη δυνατότητα, με την ελευθερία της συνείδησης που υπάρχει, οι βουλευτές να αποφασίσουν. Πρέπει πρώτα να μας ακούσουν όμως και μετά να αποφασίσουν. Όταν η κυρία Υπουργούς έβαλε σε διαβούλευση το νομοσχέδιο ήμασταν σε μία μεγάλη κρίση και γι’ αυτό το λόγο διαφωνήσαμε πλήρως. Αυτή τη στιγμή αυτό που γίνεται είναι ότι αναμένουμε”.

“Μηχανισμός εξετάσεων το Λύκειο”

Όσον αφορά τα επιμέρους ζητήματα του νομοσχεδίου που σχετίζονται με την Τράπεζα Θεμάτων από την Α’ Λυκείου και την ύπαρξη της βάσης του 10 σε κάθε μάθημα του Γυμνασίου για την προαγωγή και την απόλυση του μαθητή, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ μιλάει για αυστηροποίηση της εκπαίδευσης.

“Η ΟΛΜΕ θεωρεί ότι αυστηροποιείται η λειτουργία του Λυκείου. Ούτως ή άλλως είμαστε αντίθετοι με την Τράπεζα Θεμάτων και γενικότερα με την άποψη να γίνει το Λύκειο εξεταστικό κέντρο. Ο νόμος Γαβρόγλου το έκανε αυτό, ιδιαίτερα στην Γ’ Λυκείου. Απ’ ότι βλέπουμε η πρόταση της κυρίας Κεραμέως καθιστά το Λύκειο και τις τρεις τάξεις ένα μηχανισμό εξετάσεων, πράγμα στο οποίο διαφωνούμε. Αυτός ο μηχανισμός έχει σχέση και με την Τράπεζα Θεμάτων, αλλά και με την βάση του 10”.

Η επιστροφή των μαθητών της Γ’ Λυκείου στις σχολικές αίθουσες δεν έγινε μαζικά, αφού σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου υπήρξε προσέλευση της τάξης του 50%, ενώ η προσέλευση ήταν μεγαλύτερη στα σχολεία της περιφέρειας.

“Το Υπουργείο έδωσε στοιχεία για 50% προσέλευση μαθητών, εκεί το εκτιμάμε και εμείς. Αυτό που βλέπουμε εμείς είναι υπάρχουν και περιοχές, ας πούμε στο Κιλκίς, όπου την πρώτη μέρα προσήλθε το 80%, ένας πολύ μεγάλος αριθμός. Στην περιοχή των Γιαννιτσών το ποσοστό ήταν 65%. Απ’ ότι φαίνεται στην περιφέρεια τα ποσοστά ήταν υψηλότερα, ενώ στις μεγάλες πόλεις πιο χαμηλά, για να βγουν τελικά οι υπολογισμοί του Υπουργείου γύρω στο 50%”, τονίζει ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ.

Η ΟΛΜΕ υποστηρίζει πως ήταν σύμφωνη με την επαναλειτουργία της Γ’ Λυκείου, αλλά με διαφορετικούς όρους: “Ως ΟΛΜΕ είχαμε την άποψη και επιμένουμε ότι καλό ήταν να ανοίξει μόνο η Γ’ Λυκείου αναγκαστικά, γιατί μολονότι υπήρξε μαζική περικοπή της ύλης, υπήρχαν σχολεία που δεν είχαν φτάσει ούτε στην ύλη που έχει περικοπεί. Αυτό παρατηρείται σε νησιωτικές συνήθως περιοχές και σε κάποια ακόμη κεντρικά σχολεία που είχαν αργήσει να φτάσουν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί και γι’ αυτό το λόγο δεν είχε προχωρήσει σημαντικά η ύλη. Αυτό είναι ευθύνη όλων των Υπουργείων της τελευταίας 10ετίας των Μνημονίων όπου, οι προσλήψεις είναι μηδενικές. Αυτό λοιπόν οδήγησε αρκετά σχολεία να είναι πίσω και το Υπουργείο είχε δύο επιλογές. Είτε να περικόψει κι’ άλλο την ύλη και να κάνει πανελλήνιες εξετάσεις 4μήνου σε κάποια μαθήματα, κάτι το οποίο θα τις απαξίωνε πλήρως ή να καλέσει ξανά στα θρανία τους μαθητές της Γ’ Λυκείου. Έπραξε το δεύτερο. Είχαμε συναινέσει με πολλή προσοχή στην επάνοδο αυτή και είχαμε πει ότι πρέπει να ανοίξουν αρχικά τα σχολεία που είναι πολύ πίσω στην ύλη, ώστε να φτάσουν εκεί που πρέπει. Αν όλα πήγαιναν καλά να λειτουργήσει γι’ αυτό το λίγο διάστημα η Γ’ Λυκείου”.

Ωστόσο, όπως δηλώνει ο κ. Τσούχλος, η ΟΛΜΕ είναι αντίθετη στην επαναλειτουργία των υπολοίπων τάξεων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: “Το Υπουργείο όμως έκανε το ακριβώς αντίθετο από αυτό που είπαμε εμείς, άνοιξε αυτόματα την Γ’ Λυκείου και καλεί στις 18 Μαΐου όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και την Α’ και Β’ Λυκείου, όπως έκανε και την λανθασμένη ενέργεια να καλέσει την προηγούμενη Τετάρτη το σύνολο των εκπαιδευτικών στα σχολεία τους, μολονότι με αυτό τον τρόπο διέκοπτε ξαφνικά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση που πρόβαλε. Εμείς παρά τις διαφωνίες, ως λειτουργοί της Δημόσιας Εκπαίδευσης, ήμασταν στα σχολεία για να υποδεχθούμε την Γ’ Λυκείου έχοντας ενημερωθεί για τα μέτρα υγιεινής. Το ίδιο θα κάνουμε και την Δευτέρα που θα έρθει μεγαλύτερος όγκος μαθητών. Υπάρχει ο προβληματισμός του συγχρωτισμού των παιδιών της Γ΄ Λυκείου με τα άλλα παιδιά. Δεν μπορούμε να ελέγξουμε τα παιδιά μας πώς θα έρχονται στο σχολείο, αν θα έρχονται κατά μόνας ή με παρέες ή και πώς θα φεύγουν. Αλλά για ό,τι προβλέπουν οι οδηγίες μέσα στα σχολεία, αυτό θα πράττουμε”.

“Ούτε μια ώρα χωρίς αντισηπτικό”

Βασικός παράγοντας για την επιστροφή στις σχολικές αίθουσες, σύμφωνα με την ΟΛΜΕ, είναι η διενέργεια απολυμάνσεων, αλλά και η ύπαρξη άλλων υλικών, όπως αντισηπτικών, μασκών και γαντιών, ώστε να υπάρχει η απαιτούμενη ασφάλεια: “Είχαμε βάλει δύο αρχές για την επάνοδο στα σχολεία, να επιστρέψομε με ασφάλεια και αξιοπρέπεια. Η ασφάλεια για εμάς, πέρα από τις οδηγίες (αποστάσεις στα θρανία, κυλιόμενα μαθήματα, τρόπος μαθήματος γυμναστικής, αποφυγή συγχρωτισμού), βασίζεται και στην ύπαρξη υλικών. Επιμείναμε στο θέμα των απολυμάνσεων και απ’ ότι είδαμε γενικά οι δημοτικές Αρχές είχαν τα αντανακλαστικά να ικανοποιήσουν το αίτημα της ΟΛΜΕ. Πολλοί δήμοι, με πρώτο τον Δήμο Αθηναίων, προχώρησαν στις απολυμάνσεις. Είδαμε και άλλες πρωτοβουλίες στο επίπεδο αυτό από άλλους Δημάρχους, όπως ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ο Δήμαρχος Γλυφάδας ή ο Δήμαρχος Κηφισιάς.

Το δεύτερο αίτημα μας είναι να υπάρχουν τα αντισηπτικά που χωρίς αυτά δεν μπορεί να λειτουργήσει το σχολείο και παράλληλα σε κάθε σχολείο να υπάρχει ικανός αριθμός από μάσκες και γάντια. Αυτή τη στιγμή έχει έρθει υλικό, απλά επειδή δεν καλύπτει όλες τις ημέρες, πρέπει να υπάρχει ροή, να έρχεται συνεχώς το υλικό που καταναλώνεται. Η θέση της ΟΛΜΕ είναι ότι ούτε μία ώρα σε κάποιο σχολείο να μην λείψει αντισηπτικό”.

Τέλος, ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, ο κ. Τσούχλος ζήτησε να υπάρξει μεγαλύτερη συνεννόηση μεταξύ εκπαιδευτικών και Υπουργείου.

“Αυτό που θέλουμε είναι να ανοίξουν τα σχολεία με την ίδια ασφάλεια και του χρόνου και το βασικό είναι, για να συμβεί αυτό, να υπάρξει διάλογος με το Υπουργείο, καθώς υπάρχει έλλειμμα. Κάτι τέτοιο συνέβαινε και παλαιότερα, αλλά το τελευταίο δίμηνο που έγιναν κοσμογονικά γεγονότα η επαφή μας ήταν ελάχιστη. Μέσα σε δύο μήνες είχαμε μία συνάντηση με την πολιτική ηγεσία και δύο ολιγόλεπτες ενημερώσεις από την κυρία Υπουργό. Νομίζουμε ότι πρέπει να έχουμε περισσότερη ενημέρωση και για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, για τις περιβόητες κάμερες και για τα μέτρα που πάρθηκαν. Πρέπει να σταματήσει αυτή η αφωνία από την πλευρά του Υπουργείου και να υπάρχει πλήρης ενημέρωση, ώστε να ανοίξουν τα σχολεία. Περιμένουμε συνεχή επικοινωνία και ενδελεχή διάλογο”.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025