Η Υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως σε συνέντευξή της στη Liberal αναφέρεται μεταξύ άλλων στην τηλεκπαίδευση, στη σύμβαση με την Cisco και στην προστασία προσωπικών δεδομένων
Αναλυτικά η συνέντευξη:
– Το ζήτημα που απασχολεί κατά προτεραιότητα τους γονείς, είναι πότε θα ανοίξουν τα σχολεία και οι μαθητές θα επιστρέψουν στα θρανία. Πότε εκτιμάτε ότι θα γίνει αυτό;
Η επιθυμία όλων μας είναι οι μαθητές να βρίσκονται στο φυσικό τους χώρο, το σχολείο. Η Επιτροπή των ειδικών, εκτιμώντας τα επιδημιολογικά δεδομένα και την οριζόντια αυξητική τάση της πανδημίας, εισηγήθηκε την προσωρινή αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας όλων των σχολικών μονάδων, πλην αυτών της Ειδικής Αγωγής. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι αγωνιζόμαστε για δύο παράλληλους στόχους: αφενός την προστασία της ατομικής και δημόσιας υγείας, αφετέρου την όσο πιο απρόσκοπτη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Στην κατεύθυνση αυτή, ενισχύουμε τους ελέγχους για τον κορoνοϊό ενώ ξεκίνησε και η εμβολιαστική περίοδος για το προσωπικό σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και τους μαθητές 16+ των εν λόγω σχολικών μονάδων. Θα αναμένουμε τις εισηγήσεις των ειδικών σχετικά με την επαναλειτουργία των σχολείων.
– Τελικά η σύμβαση με τη CISCO μέσω της οποίας γινόταν τηλεκπαίδευση από πέρυσι τον Μάρτιο ήταν δωρεάν ή όχι;
Ναι, ήταν δωρεάν, όπως ακριβώς είχαμε πει από την πρώτη στιγμή. Από το Μάρτιο του 2020 έως και τον Ιανουάριο 2021, η τηλεκπαίδευση σε όλα τα σχολεία της χώρας υλοποιούνταν δίχως τίμημα, μέσω δωρεάν παραχώρησης αδειών τηλεδιάσκεψης Webex Meetings από την εταιρεία CISCO. Ο ίδιος ο τίτλος αλλά και το άρθρο 1 της σύμβασης απερίφραστα προβλέπει «δωρεάν παραχώρηση της πλατφόρμας τηλεδιασκέψεων WEBEX».
– Είπατε στη Βουλή ότι η αρχική σύμβαση υπεγράφη από τον ΣΥΡΙΖΑ. Θέλετε να μας το εξηγήσετε αυτό; Γιατί σας κατηγορεί ο ΣΥΡΙΖΑ;
Η τηλεκπαίδευση δεν θα μπορούσε να είναι εσαεί δωρεάν. Αυτονοήτως, έπρεπε να εξασφαλίσουμε τη δυνατότητα να συνεχίσουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί μας να αξιοποιούν ψηφιακά εργαλεία τηλεκπαίδευσης. Όταν η δωρεά έληξε τον Ιανουάριο 2021, τα Υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης αποφάσισαν την αξιοποίηση υφιστάμενων, ανενεργών αδειών, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση του δημοσίου, για κάθε χρήση τηλεδιάσκεψης, συνεδριάσεων, τηλεκπαίδευσης, μέσω του Έργου ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ.
Οι επιμέρους συμβάσεις της Συμφωνίας ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ, οι οποίες εξασφαλίζουν, μεταξύ άλλων, άδειες τηλεδιασκέψεων για το Δημόσιο και περιλαμβάνουν και πληθώρα προϊόντων της εταιρείας CISCO, υπεγράφησαν στις 04 και 05 Ιουλίου 2019, λίγες ημέρες πριν τις εκλογές, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Το πλαίσιο του ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ προβλέπει τις άδειες τηλεδιάσκεψης ύψους 2.156.000 ευρώ, συνεπώς το Ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει 14 ευρώ για κάθε έναν από τους 154.000 εκπαιδευτικούς τον χρόνο για να μπορούν να κάνουν τηλεκπαίδευση στους μαθητές τους, να συνεδριάζουν μέσω τηλεδιάσκεψης, να επιμορφώνονται κτλ.
Ρωτάτε γιατί μας κατηγορεί ο ΣΥΡΙΖΑ. Προφανώς, είναι τόσο απεγνωσμένοι πλέον που συνεχώς φάσκουν και αντιφάσκουν. Όταν η παροχή ήταν δωρεάν, μας εγκαλούσαν γιατί είναι δωρεάν και όχι επί πληρωμή. Τώρα που εντάχθηκε σε πλαίσιο αγοράς αδειών -που διαπραγματεύθηκε και επέλεξε ο ΣΥΡΙΖΑ- τους ενοχλεί που το Ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει 14 ευρώ το χρόνο για κάθε άδεια εκπαιδευτικού για να μπορεί να κάνει τηλεκπαίδευση στους μαθητές του. Εξαρχής ο ΣΥΡΙΖΑ πολεμάει με όλα τα μέσα την τηλεκπαίδευση. Αν ήταν στο χέρι του, τα παιδιά μας θα ήταν στο σκοτάδι τόσο καιρό. Αυτός είναι ο ΣΥΡΙΖΑ. Η αντιπολίτευση του ΟΧΙ σε όλα, του σκοταδισμού, των fake news και της αμάθειας.
– Προστατεύονται τα προσωπικά δεδομένα των μαθητών και των εκπαιδευτικών;
Το Υπουργείο Παιδείας έχει λάβει όλα τα μέτρα προκειμένου να διασφαλιστούν τα προσωπικά δεδομένα του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας, σύμφωνα με τις συστάσεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και εκπονώντας μελέτη αντικτύπου για τα προσωπικά δεδομένα.
Μάλιστα, φροντίσαμε ούτως ώστε να μην ισχύσει απλά το γενικό πλαίσιο προστασίας προσωπικών δεδομένων της εταιρείας που ισχύει για όλους τους χρήστες, αλλά να ισχύσει ένα ειδικό ενισχυμένο πλαίσιο και να μην απαιτείται η δημιουργία λογαριασμού από μαθητές, οι οποίοι σημειωτέον συνδέονται με σύνδεσμό που τους στέλνει ο εκπαιδευτικός τους.
Η σύνδεση των εκπαιδευτικών γίνεται μέσα από ειδική πλατφόρμα του Υπουργείου Παιδείας, ενώ υπάρχουν και ειδικές ρήτρες που απαγορεύουν οποιαδήποτε χρήση προσωπικών δεδομένων για άλλο σκοπό πλην την τηλεκπαίδευσης. Επιπλέον, προβλέφθηκε παραμετροποιημένη λειτουργία της πλατφόρμας (π.χ. έχει απενεργοποιηθεί η δυνατότητα βιντεοσκόπησης).
Επί όλων αυτών εκδόθηκε γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων που έκρινε την τηλεκπαίδευση ως απολύτως συμβατή με τη βασική αποστολή του Κράτους για παροχή εκπαίδευσης, που δεν αντίκειται στη νομοθεσία για τη προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
– Έτερο ζήτημα που επίσης αφορά πολλούς είναι το πρόγραμμα των voucher για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού για τους μαθητές. Σε ποια φάση βρίσκεται;
Το πρόγραμμα επενδύει 112 εκατ. ευρώ για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού προς όφελος 560.000 νέων από 4 έως 24 ετών, μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές, στη βάση οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων. Στόχος μας είναι η οικοδόμηση στο κεκτημένο της τηλεκπαίδευσης, ο περαιτέρω ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης, η ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων της εκπαιδευτικής κοινότητας και η ενδυνάμωση ευάλωτων συμπολιτών μας.
Το πρόγραμμα «Ψηφιακή Μέριμνα» περιλαμβάνεται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και αποτελεί ένα από τα πρώτα προγράμματα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο που στοχεύουν να χρησιμοποιήσουν κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ήδη άνοιξε η πλατφόρμα για την κατάθεση των αιτήσεων προμηθευτών, ενώ το επόμενο στάδιο είναι η κατάθεση των αιτήσεων των δικαιούχων.
– Τον περασμένο μήνα ψηφίστηκε ο νόμος για τις αλλαγές στα ΑΕΙ με σημεία αιχμής τη θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και τη θέσπιση της Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υλοποίηση του;
Σχετικά με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, αυτή θα ισχύσει από τις Πανελλήνιες 2021 με στόχο τη θωράκιση του κύρους των Πανεπιστημιακών σπουδών, τη διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων φοίτησης και έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών (30% των φοιτητών δεν αποφοιτά ποτέ), την ενίσχυση της αυτονομίας των ΑΕΙ και της δυνατότητας κάθε τμήματος να διαμορφώσει την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή του φυσιογνωμία, καθώς και την ορθολογικότερη χρήση των πόρων του κάθε ΑΕΙ. Ήδη λαμβάνουμε από τα Α.Ε.Ι. τις ελάχιστες βάσεις εισαγωγής που έχουν αποφασίσει να θέσουν για κάθε τμήμα.
Σχετικά με τη θέσπιση της Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, ετοιμάζεται από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη η προκήρυξη για την πρόσληψη των ειδικών φρουρών που θα αναλάβουν καθήκοντα στην ομάδα αυτή. Στόχος είναι η αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος των Πανεπιστημίων μας προς όφελος όλης της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Προ ημερών καταγράφηκε άλλο ένα περιστατικό βίας σε πανεπιστημιακό χώρο, ο ξυλοδαρμός ενός καθηγητή εντός των πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων, που δεν μπόρεσε να αποτραπεί από φύλακα που βρισκόταν στο χώρο. Άλλο ένα περιστατικό που υπογραμμίζει τη σημασία της αποτροπής τέτοιων πράξεων μέσω της ύπαρξης της ειδικής αυτής ομάδας. Η ομάδα αυτή, που θα λαμβάνει ειδική εκπαίδευση προσαρμοσμένη στις ιδιαιτερότητες του πανεπιστημιακού χώρου, θα αναλαμβάνει καθήκοντα μόνο όπου και όσο εντοπίζονται εστίες παραβατικότητας στα Πανεπιστήμια.