Aπό τις υψηλότερες τιμές βενζίνης στην Ευρώπη πληρώνουν οι ‘Ελληνες οδηγοί, που μπορεί να φλέρταραν με τις πρώτες θέσεις στην ακρίβεια ήδη από τον προηγούμενο χρόνο -η Ελλάδα ήταν το 2016 η τέταρτη πιο ακριβή χώρα της Ε.Ε.- φέτος όμως ίσως και να κατακτήσει το βάθρο.
Η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στην αμόλυβδη κατά 3 λεπτά το λίτρο από το 0,67 λεπτό στο 0,70 λεπτό ανά λίτρο, που τέθηκε σε εφαρμογή από 1/1/2017 σε συνδυασμό με την ελαφρά άνοδο στις διεθνείς -προ φόρων- τιμές της βενζίνης έφερε τις τιμές στα πρατήρια κάπου ανάμεσα στο 1,50 με 1,65 ευρώ, με τα νησιά, τα οποία παραδοσιακά έχουν τις υψηλότερες τιμές σε σχέση με τα αστικά κέντρα στην ηπειρωτική χώρα, να πλησιάζουν τα 2 ευρώ/λίτρο.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Αμοργού, όπου η τιμή της αμόλυβδης άγγιξε τα 1,91 ευρώ – και της σούπερ αμόλυβδης το 1,99 ευρώ/λίτρο!
Τα νησιά των Κυκλάδων και οι Σποράδες «βίωσαν» το μεγαλύτερο σοκ, καθώς εκτός από την αύξηση του ΕΦΚ, από 1/1/2017 αυξήθηκε και ο ΦΠΑ, λόγω της κατάργησης του μειωμένου συντελεστή 17% και της εναρμόνισής του με το 24%, που ισχύει στην υπόλοιπη χώρα. (εκτός των νησιών του Β.Α. Αιγαίου και των Δωδεκανήσων πλην Ρόδου και Καρπάθου, που εξαιρέθηκαν από την εναρμόνιση του ΦΠΑ μέχρι το τέλος του 2017).
«Τις τελευταίες 40 ημέρες και συγκεκριμένα από τις 10 Νοεμβρίου 2016 οι τιμές των καυσίμων ακολουθούν ανοδική πορεία εξ αιτίας της αύξησης των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Με την αύξηση του ΕΦΚ και τη διόρθωση του ΦΠΑ σε ορισμένες περιοχές η τελική επιβάρυνση είναι ακόμα μεγαλύτερη» τόνισε σε πρόσφατες δηλώσεις του ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων υγρών καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) Γιώργος Ασμάτογλου.
Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης δεν αυξήθηκε μόνον στην αμόλυβδη αλλά στο πετρέλαιο κίνησης, που από τα 33 λεπτά το λίτρο ανέβηκε στα 41 λεπτά το λίτρο και στο υγραέριο κίνησης, από το 0,33 στο 0,43 ευρώ το λίτρο.
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης από τις 18 Νοεμβρίου η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στη χώρα μας έχει αυξηθεί περίπου 12 λεπτά/λίτρο, ενώ στο ντίζελ κίνησης η αύξηση φθάνει στα 16 λεπτά ανά λίτρο.
Εξάλλου, κοντά στο 1 ευρώ το λίτρο τείνουν να διαμορφωθούν οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης, για το οποίο η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ίσχυσε από την αρχή της σεζόν διάθεσης του προϊόντος, δηλαδή από τις 15 Οκτωβρίου 2016. Ο ΕΦΚ στο ντίζελ θέρμανσης αυξήθηκε 5 λεπτά/λίτρο, στα 28 λεπτά από τα 23 λεπτά/λίτρο.
Σε συνδυασμό με τις ανοδικές τάσεις που εμφανίζουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου τους τελευταίους μήνες, οι νέες φορολογικές επιβαρύνσεις πυροδοτούν ένα νέο κύμα ακρίβειας.
Η αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα και η εναρμόνιση του ΦΠΑ ήταν μέτρα που συμφωνήθηκαν με τους δανειστές, την περασμένη άνοιξη, στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος.
Με τον νέο ΕΦΚ που ισχύει από 1/1/2017 και τη μεγαλύτερη επιβάρυνση της τελικής τιμής από τον ΦΠΑ, ο οποίος υπολογίζεται στην τιμή που διαμορφώνεται μετά τους φόρους -το μερίδιο συμμετοχής των φόρων και τελών στη τελική τιμή διάθεσης του προϊόντος αυξάνει σημαντικά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), το ποσοστό συμμετοχής των φόρων στην τελική τιμή της αμόλυβδης διαμορφώθηκε στις 4/1/17 στο 67,28% από 66% στις 19/12/16 (στοιχεία της Κομισιόν) και στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Με το μερίδιο των φόρων στο 67,28% η Ελλάδα σκαρφαλώνει στη πρώτες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όσον αφορά στην φορολογική επιβάρυνση, μαζί με την Ολλανδία, ξεπερνώντας και την Ιταλία. Δεν αποκλείεται δε η ώθηση από τους φόρους να την φέρει και στην πρώτη θέση της ακρίβειας, όσον αφορά στις τελικές τιμές.
Με βάση τα τελευταία επίσημα στοιχεία τηςΕυρωπαϊκής Ενωσης, της 19ης Δεκεμβρίου 2016, η τελική τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα ήταν η τέταρτη ακριβότερη μετά την Ολλανδία, την Ιταλία και τη Δανία, κατάταξη που μπορεί να έχει ανατραπεί μετά τις πρόσφατες φορολογικές επιβαρύνσεις στη χώρα μας.