Με την ολοκλήρωση της αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών, θα προβούμε σε τυχόν απαραίτητες προσαρμογές, με στόχο πάντοτε την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση των πολιτών”, τονίζει με μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στο Real.gr η υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου.
Πως αναμένεται να διαμορφωθούν οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων το 2019; Σε πόσες περιοχές θα αυξηθούν και σε πόσες θα μειωθούν; Εκτιμάται ότι θα επηρεαστεί η κτηματαγορά μετά την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών;
Δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να προβλέψουμε με ακρίβεια την πορεία των αντικειμενικών αξιών το 2019. Το μόνο που γνωρίζουμε από πλευράς μας είναι ότι θα γίνει επανεκτίμησή τους, διαδικασία την οποία θα κάνουν ανεξάρτητοι εκτιμητές. Ωστόσο, μία σειρά δημοσιευμάτων του τελευταίου διαστήματος που μιλούν για μια επικείμενη κατακόρυφη αύξηση των αντικειμενικών αξιών που θα «συμπαρασύρει» τους φόρους της περιουσίας, περισσότερο μοιάζει με κινδυνολογία.
Σε κάθε τέτοια διαδικασία, υπάρχουν περιοχές στις οποίες οι τιμές αυξάνονται, περιοχές στις οποίες μειώνονται και περιοχές στις οποίες παραμένουν σταθερές, όπως συνέβη και με τις νέες αντικειμενικές αξίες του 2018. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν μπορούμε να μιλάμε γενικώς για αύξηση.
Επισημαίνεται ότι η αγορά ακινήτων ήδη έχει αρχίσει να ανακάμπτει, η τόνωσή της ήδη καταγράφεται στα μέσα ενημέρωσης. Στόχος εξάλλου της αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών είναι η εναρμόνισή τους με τις πραγματικές εμπορικές αξίες, προκειμένου να εξορθολογιστεί η εν λόγω αγορά.
Σε περίπτωση αύξησης των αντικειμενικών αξιών εκτιμάται ότι θα περιοριστούν οι εκπτώσεις που θα είχαν στον ΕΝΦΙΑ χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων;
Όπως ξέρετε, η μείωση του ΕΝΦΙΑ που φτάνει έως και το 30% για τις χαμηλές περιουσίες, σύμφωνα με τα όσα εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, έχει ήδη γίνει νόμος του κράτους. Στον προϋπολογισμό του 2019 έχουν εγγραφεί ήδη 260 εκατομμύρια λιγότερα για τον ΕΝΦΙΑ του προσεχούς έτους. Το 2019 θα εισπράξουμε 260 εκατομμύρια ευρώ λιγότερα από τους πολίτες για τον ΕΝΦΙΑ, αυτό δεν αλλάζει.
Από εκεί και πέρα, στόχος μας είναι η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, ολική ή μερική, προκειμένου αφενός να προσεγγίσουμε τις πραγματικές εμπορικές αξίες και αφετέρου να διορθώσουμε τυχόν στρεβλώσεις της προηγούμενης αναπροσαρμογής.
Με την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας, λαμβάνοντας υπόψη τις αλλαγές που θα προκύψουν, θα προβούμε σε τυχόν απαραίτητες προσαρμογές, με στόχο πάντοτε την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση των πολιτών.
Βέβαια, υπενθυμίζεται ότι, για το 2020, θα προχωρήσουμε και σε νέα νομοθετική παρέμβαση που θα στοχεύει στη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 50% στις χαμηλές περιουσίες και κατά 30% μεσοσταθμικά, όπως προανήγγειλε ο πρωθυπουργός, ενώ θα περιλαμβάνει και διόρθωση τυχόν στρεβλώσεων του ισχύοντος νόμου.
Θα δοθεί η ευκαιρία σε φυσικά πρόσωπα, δηλαδή μισθωτούς και συνταξιούχους, να ρυθμίσουν τις οφειλές τους στην εφορία σε πολλές δόσεις;
Έχουμε ήδη πει ότι το τελευταίο διάστημα η κυβέρνηση επεξεργάζεται διάφορα σενάρια με στόχο πάντα τη φορολογική δικαιοσύνη και την αποσυμφόρηση των βαρών.
Η επεξεργασία του σχεδίου αυτού προχωρά και εκτιμάμε ότι θα υπάρξει ενημέρωση σε εύλογο χρονικό διάστημα, όσον αφορά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και το ποιους θα αφορά.
Ποιο είναι το σχέδιό σας για την μερική άρση των κατασχέσεων σε τραπεζικούς λογαριασμούς;
Κατ’ αρχάς, να σημειώσουμε ότι η μερική άρση κατασχέσεων σε τραπεζικούς λογαριασμούς υπό προϋποθέσεις, ήδη προβλέπεται στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Επιπλέον, έχουν εκδοθεί σχετικές κανονιστικές πράξεις από τη Φορολογική Αρχή, που ορίζουν με λεπτομέρειες τους όρους, τις προϋποθέσεις και τα αντίστοιχα ποσοστά περιορισμού.
Όπως είχε ανακοινώσει το προηγούμενο διάστημα η ΑΑΔΕ, το πλήθος των κατασχετηρίων βαίνει μειούμενο, καθώς παρασχέθηκαν οδηγίες στις ΔΟΥ για την αξιοποίηση του συστήματος μητρώου τραπεζικών λογαριασμών και λογαριασμών πληρωμών, πριν από την επιβολή κατάσχεσης.
Πέραν αυτών, ήδη επεξεργαζόμαστε σχετικές προτάσεις, με στόχο τον εξορθολογισμό του θεσμικού πλαισίου των κατασχέσεων. Για παράδειγμα, εξετάζουμε την δυνατότητα περιορισμού της κατάσχεσης ανάλογα με τη συνέπεια του οφειλέτη.
Θα προχωρήσετε σε αύξηση του επιδόματος θέρμανσης και ποιους θα αφορά;
Κατ’ αρχάς, λόγω της υπεραπόδοσης της ελληνικής οικονομίας, διπλασιάζουμε το ποσό που είχε δοθεί στους περσινούς δικαιούχους του επιδόματος θέρμανσης που ανήκουν στην Α’ κλιματική ζώνη και στους ορεινούς Δήμους της Β’ κλιματικής ζώνης. Το συμπληρωματικό αυτό ποσό για το οποίο η σχετική απόφαση έχει ήδη εκδοθεί, θα πιστωθεί απευθείας στους λογαριασμούς τους μέχρι το τέλος του χρόνου.
Στο φετινό επίδομα θέρμανσης, για την περίοδο 2018-2019, θα υπάρξει αύξηση του ποσού της επιδότησης σε σχέση με το ποσό 0,125 ευρώ ανά λίτρο που δόθηκε πέρυσι, περίπου κατά 30%. Η αύξηση του ποσού θα αφορά όλους τους δικαιούχους.
Πρέπει επιπλέον να τονίσουμε ότι με τις αλλαγές που έφερε η μεταρρύθμιση του «Κλεισθένη», περισσότεροι Δήμοι στη χώρα χαρακτηρίζονται ως ορεινοί Δήμοι, πράγμα που σημαίνει ότι θα «περάσουν» στην αμέσως ανώτερη κλιματική ζώνη, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι των περιοχών αυτών να δικαιούνται μεγαλύτερο ποσό επιδόματος.
Από το 2019 μειώνεται η φορολογία στις επιχειρήσεις; Με δεδομένο ότι μισθωτοί και συνταξιούχοι έχουν πληρώσει πολλούς φόρους στα χρόνια της κρίσης, σχεδιάζετε αλλαγές στη φορολογία των φυσικών προσώπων;
Συνειδητοποιούμε πλήρως ότι η περίοδος μέχρι το καλοκαίρι του 2018, ήταν περίοδος δημοσιονομικής προσαρμογής. Η οικονομική πολιτική που εφαρμοζόταν στην Ελλάδα, ήταν συνεχώς αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς. Σε κάθε διαπραγμάτευση, και βάση του εκάστοτε συσχετισμού κάτι κερδίζεις, κάτι χάνεις. Εμείς από την πλευρά μας προσπαθήσαμε ώστε τα βάρη της προσαρμογής να κατανεμηθούν όσο το δυνατόν δικαιότερα, αξιοποιώντας τη δυναμική της διαπραγμάτευσης, μέσα στο πλαίσιο των δημοσιονομικών περιορισμών που μας επιβάλλονταν.
Τώρα πλέον, μετά την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια και την επιτροπεία, είναι η ώρα να επανεξετάσουμε το τοπίο που διαμορφώθηκε και στα φορολογικά. Να διορθώσουμε αδικίες, να άρουμε βάρη και να εφαρμόσουμε τη δική μας φορολογική πολιτική, πάντα, βέβαια, μέσα στο πλαίσιο του δεδομένου δημοσιονομικού χώρου.
Η μείωση του ΕΝΦΙΑ είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η μείωση της φορολογίας στις επιχειρήσεις στο 28% το 2019, με περαιτέρω μείωση κατά μία μονάδα κατ’ έτος, προκειμένου να φτάσει στο 25% το 2022, είναι ένα ακόμα σημαντικό μέτρο που νομοθετήσαμε. Όπως και η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος στους αγροτικούς συνεταιρισμούς, τις ΚΟΙΝΣΕΠ και τους αγρότες-μέλη συνεταιρισμών.
Από εκεί και πέρα, ήδη εξετάζουμε στοχευμένες παρεμβάσεις με στόχο να κατανεμηθούν πιο δίκαια τα φορολογικά βάρη και να διορθωθούν στρεβλώσεις και αδικίες που άφησε η μνημονιακή περίοδος.
Υπάρχει στο σχεδιασμό του υπουργείου η μείωση του ΦΠΑ σε καταναλωτικά αγαθά ή στην εστίαση; Προσανατολίζεστε γενικότερα στη μείωση των φόρων;
Κατ’ αρχάς, εξετάζουμε, για το επόμενο διάστημα, τη μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ σε αγαθά που αφορούν συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες και κατηγορίες πολιτών.
Όπως είναι ήδη γνωστό, ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε στη ΔΕΘ ότι θα προχωρήσουμε στη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ από 1/1/2021, κατά δύο μονάδες στον κανονικό, από 24% σε 22% και κατά μία μονάδα στον μειωμένο, από 13% σε 12%. Η μείωση θα είναι οριζόντια και δεν θα αφορά μόνο τα καταναλωτικά αγαθά ή την εστίαση.
Σχετικά με το δεύτερο ερώτημα, όπως είπαμε και προηγουμένως, αφενός προχωράμε σε συγκεκριμένα μέτρα που θα άρουν μνημονιακά βάρη σαν κι αυτά που ήδη νομοθετήθηκαν στη Βουλή, αφετέρου ήδη επεξεργαζόμαστε στοχευμένες παρεμβάσεις για τη δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών. Τους πρώτους μήνες του νέου έτους νομίζω ότι θα έχουμε περισσότερα να πούμε πάνω σε αυτό.