Πανελλήνιες 2024: Τι αναφέρει η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων για τα θέματα στην Έκθεση ΓΕΛ – Ποιό ήταν πιο απαιτητικό.
Τα θέματα και οι απαντήσεις ΕΔΩ
ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΠΟΥ ΔΟΘΗΚΑΝ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ (31-5-2024)
Η επιλογή του θέματος για την αξία των ταξιδιών ήταν επιτυχής και εύστοχη με προφανές ενδιαφέρον για τους υποψηφίους. Οι εκφωνήσεις ήταν σαφείς, τα κείμενα, ιδιαιτέρως το πρώτο (της Ηλ. Χατζηδημητρίου) και το δεύτερο (από το έργο «Ταξιδεύοντας» του Ν. Καζαντζάκη) ήταν προσιτά για ερμηνεία από μαθητές καλά προετοιμασμένους και προβληματισμένους. Το ποίημα του Κ. Παλαμά «Το ταξίδι» ήταν συνθετότερο και απαιτητικότερο στην κατανόησή του, διαποτισμένο από τη συναισθηματική φόρτιση του ποιητή.
Το θέμα Δ για τη συμβολή των ταξιδιών στην ψυχική εκτόνωση του ανθρώπου ήταν σαφές, βασιζόταν κυρίως στο πρώτο κείμενο για την αξία του ταξιδεύειν και διευκόλυνε τη διατύπωση προσωπικών απόψεων των υποψηφίων.
O σχολιασμός των θεμάτων από τα φροντιστήρια Αξία:
«Τα θέματα των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων απαιτούσαν μεν προσοχή, αλλά δεν εμφάνιζαν ιδιαίτερες δυσκολίες, καθώς ήταν απλά ως προς την κατανόηση για τους μαθητές.
Πιο συγκεκριμένα, το Θέμα Α ήταν εύληπτο ως προς το περιεχόμενό του και με την κατάλληλη κριτική προσέγγιση οι μαθητές θα μπορούσαν να ανταποκριθούν. Οι εκφωνήσεις των Θεμάτων Β ήταν ακριβείς και συμφωνούσαν με το πνεύμα της Τράπεζας Θεμάτων.
Το Θέμα Γ, που από τη φύση του είναι απαιτητικό, ως προς τη γλώσσα και το νόημα δεν παρουσίαζε σημαντικό βαθμό δυσκολίας, ενώ η πληθώρα των κειμενικών δεικτών βοηθούσε στην καλύτερη ερμηνεία. Τέλος, το Θέμα Δ ήταν σαφές στη διατύπωσή του, ενώ η προσωπική τοποθέτηση άφηνε στους μαθητές το περιθώριο να αναπτύξουν ελεύθερα τις απόψεις τους ( α΄ ενικό πρόσωπο) σ’ ένα θέμα προσφιλές προς αυτούς , όπως τα ταξίδια και η ψυχαγωγία».
Δείτε βίντεο με τον σχολιασμό:
Ο σχολιασμός του ΟΕΦΕ για τα θέματα:
«Οι μαθητές του Γενικού Λυκείου στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας κλήθηκαν να απαντήσουν θέματα αναφορικά με το ταξίδι και τους τρόπους που συντελούν στην προσωπική ηρεμία κι ισορροπία, τα οποία αντλούνται από τις θεματικές ενότητες του τουρισμού και της ψυχαγωγίας.
Αναλυτικότερα, δόθηκαν τρία κείμενα. Το πρώτο αντλήθηκε από το διαδίκτυο. Το δεύτερο από το έργο «Ταξιδεύοντας» του Ν. Καζαντζάκη, ενώ το τρίτο είναι το ποίημα «Το ταξίδι» του Κ. Παλαμά.
Τα θέματα Α και Β αποτελούν τυπικά ερωτήματα. Στο θέμα Γ ζητήθηκε, όπως είθισται, η προσωπική ανταπόκριση των μαθητών. Στο θέμα Δ -το οποίο παρουσιάζει ενδιαφέρον- οι υποψήφιοι κλήθηκαν να συντάξουν άρθρο για την ιστοσελίδα του σχολείου τους, στο οποίο αφενός πρέπει να διατυπώσουν τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με τη θέση της συντάκτριας για τα ταξίδια ως «τρόπο ψυχικής εκτόνωσης και αναζωογόνησης του κάθε ανθρώπου» κι αφετέρου να καταγράψουν τρόπους που οι ίδιοι επιλέγουν για την προσωπική τους ηρεμία και ισορροπία.
Συνολικά, τα θέματα δεν παρουσιάζουν δυσκολίες για τον μαθητή που έχει προετοιμαστεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας και στα τρία χρόνια του Λυκείου και είναι σε θέση να διατυπώνει την προσωπική του άποψη».