Νέα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, αλλαγές συντελεστών, καταργήσεις τμημάτων και διπλό μηχανογραφικό είναι μερικές από τις αλλαγές που περιμένουν τους υποψηφίους στις .

Ελπίδα Οικονομίδη-

Σε εφαρμογή τίθεται και περιλαμβάνει σαρωτικές μεταβολές για την είσοδο των υποψηφίων στα

Κάποιες από αυτές είναι ήδη γνωστές, για κάποιες άλλες όμως παρατείνεται η αγωνία των υποψηφίων καθώς εκκρεμούν ακόμα πολλές λεπτομέρειες του νέου συστήματος.

Οι αλλαγές που θα ισχύσουν στις :

Επιστρέφει το μάθημα των Λατινικών στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, αντικαθιστώντας το μάθημα της Κοινωνιολογίας στην Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Σπουδών.

Άγνωστο παραμένει τι θα γίνει με τους απόφοιτους από το 2021 και 2022 που επιθυμούν να ξαναδώσουν Πανελλήνιες το 2022. Οι εν λόγω απόφοιτοι είχαν διδαχθεί και μέχρι στιγμής υπάρχει μία υπουργική απόφαση που αναφέρεται σε όλες τις κατηγορίες των υποψηφίων για εξέταση στα Λατινικά.

Σημειώνεται πάντως, ότι τα προηγούμενα χρόνια, οι απόφοιτοι εξετάζονταν στα μαθήματα που είχαν διδαχθεί.

Μέχρι φέτος ίσχυε η εφαρμογή συντελεστών βαρύτητας ανά επιστημονικό πεδίο σε δύο πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, το πρώτο με 1,3 και το δεύτερο με 0,7.

Από τον Ιούνιο, αλλάζει άρδην η διαδικασία των συντελεστών βαρύτητας, καθώς το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα θα επιλέγει τον που θέλει να αποδώσει στο μάθημα επιλογής του, που κρίνει ότι είναι απαραίτητη η καλή επίδοση για την εισαγωγή των υποψηφίων.

Για παράδειγμα, το τμήμα Μαθηματικών μπορεί να δώσει αυξημένο συντελεστή βαρύτητας στα Μαθηματικά, ξεχωρίζοντας μαθητές που αν έχουν χαμηλές επιδόσεις στα άλλα μαθήματα, θα μπορούν να εισάγονται στο τμήμα λόγω καλής επίδοσης στο συγκεκριμένο μάθημα.

Το νέο σύστημα ανατρέπει εκτός των άλλων και την διαδικασία εκτίμησης των βάσεων, καθώς πλέον δεν θα λαμβάνεται υπ’ όψιν ο μέσος όρος του κάθε υποψηφίου για την εισαγωγή του σε κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα. Αντίθετα, η τελική επίδοση του υποψηφίου θα μεταβάλλεται ανάλογα με το πιο τμήμα διεκδικεί.

Δηλαδή, αν κάποιος έχει καλές επιδόσεις στα Μαθηματικά αλλά όχι στη Φυσική, διεκδικεί την εισαγωγή του στο Μαθηματικό με υψηλότερο βαθμό απ’ ότι την εισαγωγή του στο Φυσικό.

Ένα παράδειγμα της διαμόρφωσης των νέων συντελεστών, οι οποίοι δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα από τα Πανεπιστήμια, μπορεί να πάρει ο υποψήφιος από την ανακοίνωση των συντελεστών που έχουν ορίσει ήδη οι , Αστυνομικές, Πυροσβεστικής, Λιμενικού και ΑΣΤΕ σχολές που έχουν ήδη ανακοινωθεί.

Συντελεστές Πανεπιστημίων για

Μετά τις αστοχίες της φετινής χρονιάς που οδήγησαν την σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Ξάνθης να ξεκινήσει μαζί με άλλες 15 άλλα τμήματα με μηδενικό αριθμό εισακτέων, το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει να δώσει την ευκαιρία στα πανεπιστημιακά τμήματα να προχωρήσουν σε μεταβολές στον συντελεστή που διαμορφώνει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κάθε τμήματος.

Το πρόβλημα φέτος, προέκυψε από τον υψηλό συντελεστή που επέλεξαν αρκετά πανεπιστημιακά τμήματα, που εκτόξευσε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, με αποτέλεσμα να μείνουν εκτός υποψήφιοι με καλές επιδόσεις.

Το φαινόμενο είχε έξαρση και επηρέασε κυρίως τους υποψήφιους που διεκδικούσαν τμήματα με ειδικό μάθημα, αφήνοντας εκτός ακόμα και υποψηφίους , αλλά και αρκετά άλλα τμήματα, τα οποία έμειναν με λιγότερους υποψηφίους, από τον συνολικό αριθμό εισακτέων τους.

Οι αλλαγές στον συντελεστή δεν θα επιτρέψουν ούτε φέτος την εισαγωγή σε σχολές και τμήματα υποψηφίων με πολύ χαμηλές βαθμολογίες, αλλά θα χαμηλώσουν τον πήχη σε ορισμένες περιπτώσεις.

Κομβικές είναι οι αλλαγές και στην συμπλήρωση του , για όσους διεκδικούν μια θέση στα Πανεπιστήμια.

Από τον Ιούλιο του 2022 θα υπάρχουν δύο φάσεις συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου. Η πρώτη θα έχει περιορισμένο αριθμό επιλογών που δεν θα ξεπερνάει το 10% του συνόλου των σχολών και τμημάτων ανά επιστημονικό πεδίο (για παράδειγμα στο 1ο επιστημονικό πεδίο δεν θα είναι παραπάνω από 13, στο 2ο επιστημονικό πεδίο πάνω από 23 κ.ο.κ.).

Στη συνέχεια, εφόσον ο υποψήφιος δεν επιτύχει την εισαγωγή του σε κάποιο τμήμα, θα μπορεί να συμμετέχει στη β’ φάση συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου, όπου εφόσον έχει επιδόσεις υψηλότερες από την των τμημάτων που διεκδικεί και εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις, θα έχει τη δυνατότητα να τις διεκδικήσει.

Παράλληλα, θα συνεχιστεί η διαδικασία συμπλήρωσης του παράλληλου μηχανογραφικού, που αφορά την εισαγωγή στα Δημόσια ΙΕΚ.

Αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη

Αλλαγές στο μηχανογραφικό δελτίο του 2022 θα δουν οι υποψήφιοι, καθώς οι επιλογές τους θα περιοριστούν, αφού αναμένεται νέος γύρος κατάργησης τμημάτων στα .

Το Υπουργείο Παιδείας έχει ήδη δώσει «τελεσίγραφο» στα Πανεπιστήμια να αποστείλουν έως το τέλος Σεπτεμβρίου προτάσεις για εξορθολογισμό της διασποράς των τμημάτων και των τους.

Ποιοι είναι οι παράγοντες που θα οδηγήσουν στην κατάργηση :

  • Τα αποτελέσματα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και ο αριθμός των επιτυχόντων στα τμήματα θα έχει βαρύνουσα σημασία, σύμφωνα με πληροφορίες του iPaidia.gr. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τις πρώτες επιλογές των υποψηφίων όπως όλα δείχνουν θα κυριαρχήσουν στην αξιολόγηση για τη βιωσιμότητα των τμημάτων.

 

  • Οι προτάσεις των ίδιων των πανεπιστημίων θα συμβάλλουν κι αυτές με τη σειρά τους στην αναδιάρθρωση του χάρτη. Το Πανεπιστήμιο Πατρών με δική του πρόταση την οποία εφήρμοσε το Υπουργείο Παιδείας έχει τέσσερα τμήματα λιγότερα ήδη από φέτος. Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έχει ζητήσει αντίστοιχες πρωτοβουλίες και από τις διοικήσεις των υπολοίπων πανεπιστημίων, υπογραμμίζοντας την ανάγκη του εξορθολογισμού στον ακαδημαϊκό χάρτη. Ειδικότερα, στην τελευταία Σύνοδο των πρυτάνεων όπου παρευρέθηκε ζήτησε μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου να έχουν αποσταλεί οι προτάσεις, ώστε να τις μελετήσει η πολιτική ηγεσία.

 

  • Ο ρόλος της ΕΘΑΕΕ, της ανεξάρτητης αρχής για την αξιολόγηση των πανεπιστημίων θα είναι καίριος, καθώς οι εισηγήσεις της θα ληφθούν υπ’ όψιν για την διαμόρφωση του νέου χάρτη. Η ζήτηση των παρεχόμενων σπουδών στην αγορά εργασίας θα αποτελέσει «κλειδί» για τις τελικές αποφάσεις.

 

  • Πέραν των παραπάνω, υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που θα διαμορφώσουν τον τελικό σχεδιασμό. Τα ακαδημαϊκά κριτήρια και έργο του κάθε πανεπιστημιακού τμήματος αλλά και η «μοναδικότητα» των σπουδών του θα καθορίσουν σε ένα βαθμό το αν θα είναι βιώσιμα στα νέα σχέδια του Υπουργείου Παιδείας. Η υπερπληθώρα τμημάτων, με αντικείμενο σπουδών τα Μαθηματικά ή τις Γεωπονίες, ακόμα και κάποιες ειδικότητες οικονομικού ενδιαφέροντος θα βρεθούν στο μικροσκόπιο, ώστε να αξιολογηθούν και είτε να επιβιώσουν στον νέο χάρτη, είτε να καταργηθούν.