Πανελλήνιες 2022: Γιατί δεν πρέπει να γίνει μείωση της εξεταστέας ύλης τώρα; Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τους υποψηφίους.
Τι αναφέρει σε άρθρο του στη Ναυτεμπορική ο Στράτος Στρατηγάκης, Μαθηματικός – ερευνητής, αναφορικά με την ύλη, την ΕΒΕ.
Συγκεκριμένα στο άρθρο του επικεντρώνεται στα δύο χρόνια πανδημίας και πώς αυτά επηρέασαν την εκπαίδευση, τα παιδιά και τους νέους.
Με τις δυσκολίες των δύο τελευταίων χρόνων, καλούνται οι υποψήφιοι να γράψουν φέτος στις Πανελλαδικές 2022. Θα διαγωνιστούν παιδιά που η τελευταία χρονιά που έδωσαν κάποιας μορφής εξετάσεις είναι όταν πήγαιναν στη Γ Γυμνασίου, που εξετάστηκαν σε 4 μαθήματα. Μετά άρχισαν τα προβλήματα. Στην Α Λυκείου έχασαν το τελευταίο τρίμηνο, με τα κλειστά σχολεία και μετά με τα τμήματα σε βάρδιες. Στη Β Λυκείου τα σχολεία ήταν κλειστά πάνω από 6 μήνες, με την τηλεκπαίδευση να προσπαθεί να σώσει ό,τι μπορεί να σωθεί. Στη Γ Λυκείου ανοιχτά σχολεία με ανοιχτά παράθυρα και μάσκες και self-test για όλους.
Τα κρούσματα δεκάδες χιλιάδες κάθε μέρα περιλάμβαναν, φυσικά, καθηγητές και μαθητές. Η καραντίνα που έμπαιναν σήμαινε κενές ώρες για τους μαθητές, όταν αρρώσταινε ο καθηγητής και μία εβδομάδα απουσίας για το μαθητή, όταν αρρώσταινε ο μαθητής, μειώνοντας το χρόνο που βρίσκονταν ταυτόχρονα στο σχολείο μαθητές και εκπαιδευτικοί. Επιπλέον οι πάνω από 26.000 θάνατοι άφησαν κάποια παιδιά ορφανά, καθώς κάποιοι από τους νεκρούς ήταν γονείς. Συνθήκες κάθε άλλο παρά ιδανικές για μάθηση. Αγκομαχώντας θα βγει η χρονιά και θα φτάσουν τα παιδιά στις Πανελλαδικές . Ευτυχώς σε περίπτωση χαμηλών επιδόσεων προσαρμόζεται και η ελάχιστη βάση εισαγωγής.
Το ερώτημα είναι πως μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά, που βρίσκονται στη χειρότερη κατάσταση από τα προηγούμενα δύο χρόνια πανδημίας. Το 2020 είχαν χάσει μόνο το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, περίοδο επανάληψης και κατά μόνας διαβάσματος, και είχαν μείωση της εξεταστέας ύλης, συνεπώς δεν ήταν μεγάλο το κακό. Το 2021 ήταν πιο δύσκολα τα πράγματα διότι για πάνω από 6 μήνες είχαμε κλειστά σχολεία και φροντιστήρια και είχαμε τη μείωση της εξεταστέας ύλης. Επιπλέον είχαμε και την καθιέρωση, στη μέση της χρονιάς, της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που άφησε εκτός ΑΕΙ έναν στους τρεις υποψηφίους.
Ακούγονται αρκετές φωνές που λένε να μειωθεί η εξεταστέα ύλη, λόγω όλων των δυσκολιών που περιγράψαμε. Καλό θα ήταν να μειωθεί η ύλη, αλλά είναι πια αργά. Αυτό έπρεπε να γίνει νωρίτερα, διότι τώρα, στα μέσα Μαρτίου, κάποια παιδιά έχουν ήδη ολοκληρώσει την ύλη και η περικοπή της θα τους κάνει να νιώσουν αδικημένοι, διότι διάβασαν χωρίς λόγο επιπλέον ύλη, ενώ θα μπορούσαν να αφιερώσουν αυτό το χρόνο στην επανάληψη και καλύτερη εμπέδωση της μικρότερης ύλης.
Είναι τέτοια η φύση των Πανελλαδικών, ένας διαγωνισμός συμπλήρωσης θέσεων είναι, όπου εκείνο που μετράει είναι να γράψεις καλύτερα από το διπλανό σου και τουλάχιστον πάνω από το 80% του μέσου όρου των βαθμών όλων των υποψηφίων, λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Πρόκειται για μια βαθιά ανταγωνιστική διαδικασία, που ουσιαστικά κατατάσσει τους υποψηφίους σε μία λίστα για να γίνει η επιλογή. Ο μόνος τρόπος να βοηθηθούν κάποιοι είναι η αύξηση των πραγματικών θέσεων, κάτι που δεν θέλει επουδενί το Υπουργείο Παιδείας.
ΟΛΜΕ: Απαραίτητη η μείωση της ύλης, η μη εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων και της ΕΒΕ
Η ΟΛΜΕ σε ανακοίνωση της αναφέρει πως είναι απαραίτητη η μείωση της ύλης, η μη εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων και της ΕΒΕ.
Η ανακοίνωση
ο Δ.Σ της ΟΛΜΕ, με συνεχείς παρεμβάσεις του το προηγούμενο διάστημα, είχε θέσει στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας το ζήτημα της ΕΒΕ, της Τράπεζας Θεμάτων και της μείωσης της ύλης σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και ιδιαίτερα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Συγκεκριμένα είχαμε επισημάνει τα εξής:
Η συντριπτική πλειοψηφία των σχολικών τμημάτων λειτούργησε λόγω του παράλογου υγειονομικού πρωτοκόλλου, που προέβλεπε το κλείσιμο του τμήματος, εάν νοσούσε ταυτόχρονα το 50% των μαθητών/τριών +1, δηλαδή 14 μαθητές/τριες ταυτόχρονα!!! Για μεγάλο χρονικό διάστημα εκατοντάδες τμήματα υπολειτουργούσαν, αφού οι ασθενείς μαθητές/τριες προσέγγιζαν, αλλά δεν άγγιζαν το παραπάνω όριο. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην Αυστρία και τη Γαλλία τα σχολικά τμήματα έκλειναν με την καταγραφή τριών μαθητών/τριών να νοσούν.
Επιπροσθέτως, πολλά περισσότερα παιδιά υποχρεώθηκαν να χάσουν τα μαθήματά τους, προκειμένου να υποβληθούν σε αλλεπάλληλα rapidτεστ στις Δημόσιες Δομές, στο πλαίσιο της ιχνηλάτησης κρουσμάτων που καθιέρωσε το Υπουργείο Παιδείας. Αρκετοί/ες μαθητές/τριες υποχρεώθηκαν στο πλαίσιο του παραπάνω υγειονομικού πρωτοκόλλου να παραμείνουν σε πενθήμερη καραντίνα στο σπίτι τους. Είναι λοιπόν προφανές ότι η εκπαιδευτική διαδικασία διεξήχθη μετ’ εμποδίων και κάθε άλλο παρά φυσιολογική μπορεί να χαρακτηριστεί η φετινή σχολική χρονιά.
Οι παραπάνω διαδικασίες έρχονται να προσθέσουν νέα μαθησιακά κενά στα έτσι κι αλλιώς υφιστάμενα λόγω της 8μηνης τηλεκπαίδευσης των προηγούμενων ετών.
Οι μαθητές/τριες που δίνουν Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν έχουν εξεταστεί γραπτώς στις προαγωγικές Εξετάσεις της Α΄ και Β΄ Λυκείου λόγω των εξαιρετικών συνθηκών που επικράτησαν, εξαιτίας της πανδημίας. Αντί να ληφθεί αυτή η παράμετρος υπόψη από το Υπουργείο Παιδείας, αυτό προχώρησε στην περαιτέρω αύξηση της εξεταστέας ύλης, αδιαφορώντας για το γεγονός ότι η πρώτη γραπτή δοκιμασία των μαθητών/τριών σε επίπεδο Λυκείου θα είναι οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Η πρακτική αυτή επέτεινε το άγχος των μαθητών/τριών της Γ΄ Λυκείου. Η εμμονή στην υλοποίηση αυτής της πολιτικής θεωρούμε ότι είναι εξόχως αντιπαιδαγωγική.
Κατ’ αντιστοιχία οι μαθητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου καλούνται να εξεταστούν σε μία υπέρογκη ύλη, με τα μισά θέματα από την Τράπεζα Θεμάτων, καθιστώντας τις προαγωγικές εξετάσεις υπερβολικά απαιτητικές. Και οι μαθητές/τριες της συγκεκριμένης κατηγορίας δεν έχουν αντίστοιχη εμπειρία εξετάσεων την τελευταία διετία.
Σαν να μην έφταναν οι δυσκολίες λόγω της πανδημίας, το τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχουν εκατοντάδες μαθητές/τριες που νοσούν λόγω της έξαρσης της γρίπης, που ταλαιπωρεί παράλληλα με τον κορωνοϊό τη σχολική κοινότητα.
Με δεδομένη την εξαιρετική αυτή κατάσταση που βιώνει ο κόσμος της εκπαίδευσης, το Δ.Σ της ΟΛΜΕ θεωρεί απολύτως απαράδεκτη την απόφαση του Γενικού Γραμματέα (Μάρτιος 2022) του Υπουργείου Παιδείας, που καλεί τους Συλλόγους Διδασκόντων/ουσών των Λυκείων να προβούν στην πλήρη κάλυψη της ύλης, χωρίς καμία περικοπή, ακόμα και με αναμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος και φυσικά χωρίς καμία πρόσθετη αμοιβή για τους/τις συναδέλφους που αναγκαστικά θα δουλέψουν επιπλέον. Η απόφαση αυτή του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, που αποτελεί έμμεση παραδοχή ότι καμία κανονικότητα δεν υφίσταται στην εκπαιδευτική διαδικασία και φέτος, δείχνει ότι το Υπουργείο Παιδείας αδιαφορεί για την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που είναι η αφομοίωση της διδακτέας ύλης και εμμονικά απαιτεί την τυπική κάλυψη της ύλης μέχρι το τέλος του σχολικού έτους, που όμως κανείς δεν γνωρίζει, αφού δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα η ημερομηνία λήξης των μαθημάτων!!!
Επειδή το Δ.Σ της ΟΛΜΕ θεωρεί ότι η εκπαίδευση των μαθητών/τριών απαιτεί σοβαρότητα και υπευθυνότητα και προέχει η ψυχική υγεία και η ισορροπία των μαθητών/τριών μας, που διαταράχθηκε λόγω της πανδημίας, καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε άμεση περικοπή της διδακτέας ύλης και στις τρεις τάξεις του Λυκείου και στην μη εφαρμογή της Τράπεζας θεμάτων για την Α΄ και Β΄ Λυκείου και της ΕΒΕ.
H ΕΛΜΕ Πειραιά ζητά την κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής
Δείτε παρακάτω την ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Πειραιά:
Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για τη μεγάλη σφαγή των μαθητών του Λυκείου. Η Τράπεζα Θεμάτων ενημερώνεται με πλήθος θεμάτων, πολλά από τα οποία είναι ακραία δύσκολα και υπερβολικά, εντελώς αναντίστοιχα με την σχολική πραγματικότητα.
Σε μια κοινωνία με τάξεις και κοινωνικές ανισότητες, τα εξεταστικά φίλτρα είναι ταξικά φίλτρα. Τα πρώτα και πιο μαζικά θύματα αυτής της εξεταστικής σφαγής θα είναι τα παιδιά της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, τα οποία δεν θα έχουν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν σε εξετάσεις πανελλαδικού τύπου (γιατί αυτό είναι η Τράπεζα Θεμάτων) σε πλήθος μαθημάτων από την Α’ Λυκείου. Θυμίζουμε ότι τη χρονιά 2013-14, όταν είχε εφαρμοστεί Τράπεζα Θεμάτων, το ποσοστό των μεταξεταστέων της Α’ Λυκείου εκτινάχθηκε, από το 4% της προηγούμενης χρονιάς, στο 23,5%!
Η εφαρμογή της όχι μόνο θα οδηγήσει σε απόρριψη χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες, αλλά και θα δημιουργήσει, μπροστά στην προοπτική της συνέχισης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ψυχολογία σπασίματος και αποθάρρυνσης και σε όλους τους υπόλοιπους, καθώς θα δουν τους βαθμούς τους να καταβαραθρώνονται.
Ταυτόχρονα, επιδίωξη του ΥΠΑΙΘ είναι να δημιουργήσει στο μέλλον μια ασφυκτική πίεση στους εκπαιδευτικούς, ώστε, κάτω από την τρομοκρατία της αξιολόγησης, να είναι αυστηροί στους προφορικούς βαθμούς για να μην προκύπτει μεγάλη απόκλιση από τα αποτελέσματα των εξετάσεων με Τράπεζα Θεμάτων.
Μαζί με την εφαρμογή του άλλου ταξικού κόφτη, της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, στόχος της κυβέρνησης και του κεφαλαίου για τους χώρους της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είναι η αποθάρρυνση των νέων από το όνειρο των σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η εξώθησή τους σε δομές μεταγυμνασιακής κατάρτισης. Για να παραδοθούν από τα δεκαπέντε τους χρόνια στον εφιάλτη της απλήρωτης ή μισοπληρωμένης εργασίας χωρίς δικαιώματα.
Ζητάνε «αναμόρφωση προγραμμάτων»
Ανεξάρτητα από την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, τα δύο χρόνια πανδημίας και της διαλυτικής κατάστασης και των κενών που δημιουργήθηκαν στην εκπαιδευτική διαδικασία, κάνουν απαραίτητη την άμεση και δραστική μείωση της ύλης σε όλα τα μαθήματα όλων των τάξεων. Αντί για αυτό, με νέο απαράδεκτο έγγραφό του το ΥΠΑΙΘ (29601/ΓΔ4/16-03-2022) καλεί σε «αναμόρφωση προγραμμάτων» στα σχολεία, όταν «παρατηρείται καθυστέρηση στη διδασκαλία των μαθημάτων που εξετάζονται στις προαγωγικές εξετάσεις»! Ουσιαστικά, καλεί σε έναν χειρισμό για να φαίνεται ότι «βγαίνει» η, έτσι κι αλλιώς, υπέρογκη ύλη, έχοντας ως μοναδική επιδίωξη να νομιμοποιήσει την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων. Αποτελεί μια ακόμα άθλια μεθόδευση που «ξεχειλώνει», εντατικοποιεί και διαλύει παραπέρα την εκπαιδευτική διαδικασία. Θύματα και πάλι οι μαθητές και οι μαθήτριες.
Απαιτούμε την ανάκληση της εγκυκλίου. Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να μην προχωρήσουν σε αναμορφώσεις προγραμμάτων. Απαιτούμε να μειωθεί άμεσα και δραστικά η ύλη σε όλες τις τάξεις και σε όλα τα μαθήματα.
Απαιτούμε κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Όχι σπουδές για λίγους και εκλεκτούς – αγώνας ενάντια στους ταξικούς φραγμούς.
Η ΕΛΜΕ Κέρκυρας καλεί τους εκπαιδευτικούς σε Συλλογή Υπογραφών για τη μείωση εξεταστέας ύλης
Η ανακοίνωση
Οι μαθητές μας, μετά από 1,5 χρόνο εγκλεισμού και υποκατάστασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την τηλεκπαίδευση, με αποτελέσματα επιβαρυντικά για την ψυχοσυναισθηματική τους κατάσταση, αλλά και φοβερά μαθησιακά και γνωστικά κενά, επέστρεψαν τη φετινή σχολική χρονιά στα σχολεία και στην εκπαιδευτική πραγματικότητα, έχοντας να αντιμετωπίσουν μια καθόλου «κανονική» χρονιά, με επιπλέον ύλη, ελλείψεις εκπαιδευτικών και δεκάδες κενά, – τα οποία δεν έχουν καλυφθεί ακόμα -με πολυήμερες απουσίες εκπαιδευτικών και μαθητών λόγω covid, με εκπαιδευτικούς που προσλήφθηκαν, πολύ μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Ειδικότερα οι μαθητές και οι μαθήτριες όλων των τύπων Λυκείου που εξετάζονται φέτος, έχουν διανύσει 2 χρόνια τηλεκπαίδευσης, 2 χρόνια μακριά από τα σχολεία και η πλειοψηφία τους θα δώσει πρώτη φορά εξετάσεις (προαγωγικές , απολυτήριες). Αυτοί οι μαθητές καλούνται να μάθουν, να επεξεργαστούν και να αφομοιώσουν, ώστε να εξεταστούν, έναν αυξημένο όγκο ύλης, όπως τον έχει καθορίσει το Υπουργείο.
Το υπουργείο Παιδείας, σαν να μην έχει συμβεί τίποτα, σαν όλα να λειτουργούν κανονικά τα 2 τελευταία χρόνια, αύξησε την ύλη σε κάθε κατεύθυνση, σε υπερβολικό επίπεδο και επιμένει στην εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, για την Α΄ και Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ. Ειδικά για τη Β’ Λυκείου των ΕΠΑΛ, τα πρώτα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων, προστέθηκαν μόλις πριν λίγες μέρες, 1,5 μήνα δηλαδή, πριν κλείσουν τα σχολεία. Εμείς, οι καθηγητές και οι καθηγήτριες δίνουμε καθημερινά μάχη για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε την ύλη, έως το τέλος της σχολικής χρονιάς. Η διαδικασία είναι αγχωτική για όλους τους εμπλεκόμενους, κυρίως όμως για τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους, οξύνοντας την ανασφάλεια και την πίεση που νιώθουν.
Η απόφαση του Υπουργείου και της κυβέρνησης να αντιμετωπίζει την κατάσταση ως κανονική ενώ δεν είναι, η εμμονή του να εφαρμόσει το πρόγραμμά του, χωρίς να υπολογίζει τους μαθητές και την αγωνία τους, αδιαφορώντας για τις δυσκολίες των παιδιών εξαιτίας και της φετινής κατάστασης με τον covid στα σχολεία, έχει δημιουργήσει στους μαθητές και τις οικογένειές τους, όπως επίσης και στους εκπαιδευτικούς ένα αγχωτικό περιβάλλον, με το κυνηγητό της ύλης να μετατρέπεται σε κυρίαρχο ζητούμενο.
Με το κείμενο αυτό που φέρει τις υπογραφές μας, ως εκπαιδευτικοί, ζητάμε τη μείωση – αναδιάρθρωση της ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων και της ύλης των άλλων τάξεων και τη μη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων.