Πανελλήνιες 2021: Η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων ΠΕΒ για τις αλλαγές στα επιστημονικά πεδία και τις αναθέσεις μαθημάτων
Αλλαγές στα Επιστημονικά Πεδία
Η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων και η αρμόδια Επιτροπή Παιδείας χαιρετίζει ως άκρως θετική την απόφαση του Υπουργείου για ένταξη των Σχολών της Πυροσβεστικής και του Λιμενικού και στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο των Σχολών Υγείας και Ζωής.
Υπενθυμίζουμε ότι οι μόνοι μαθητές που δεν είχαν δυνατότητα πρόσβασης σε αυτές τις Σχολές ήταν οι υποψήφιοι του 3ου Πεδίου, κάτι που ήταν άδικο, αφού δεν στηριζόταν σε καμία επιστημονική ή παιδαγωγική αρχή. Η αλλαγή αυτή ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα της ΠΕΒ, αλλά κυρίως των μαθητών που επέλεγαν να διεκδικήσουν Σχολές από το Πεδίο αυτό.
Πανελλήνιες 2021 – Σχολές Ελληνικής Αστυνομίας: Εισακτέοι
Μας προκαλεί έκπληξη, ωστόσο, ότι στην αλλαγή αυτή δεν συμπεριλαμβάνονται οι Σχολές Αστυνομίας, ο οποίες παραμένουν προσβάσιμες από όλα τα υπόλοιπα Επιστημονικά Πεδία (1ο, 2ο, 4ο), πλην του 3ου. Οι Σχολές αυτές δεν είχαν ποτέ μέχρι σήμερα διαφορετική αντιμετώπιση σε σχέση με τις Σχολές της Πυροσβεστικής και του Λιμενικού και πραγματικά είναι δύσκολο να υποθέσουμε με ποια λογική παραμένουν ακόμα εκτός του 3ου Επιστημονικού Πεδίου. Η είσοδός τους αποτελεί πρωτίστως θέμα ισονομίας και δικαιοσύνης για τους μαθητές του Πεδίου αυτού.
Καλούμε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να διορθώσει αυτή την απόφαση και να εντάξει άμεσα και τις Αστυνομικές Σχολές και στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο για τους υποψηφίους των Πανελληνίων Εξετάσεων του 2021.
Αλλαγές στις Αναθέσεις Μαθημάτων
Με αφορμή την απόφαση 3215/τ. Β΄/3-8-2020 του Υπουργείου Παιδείας βάσει της οποίας δίδεται η δυνατότητα στον κλάδο των Γεωπόνων να διδάσκουν ως Β’ ανάθεση τη Βιολογία της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου, η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων θα ήθελε να υπενθυμίσει ότι, δυστυχώς, στο θέμα των αναθέσεων το Υπουργείο ακολουθεί πολιτική δύο μέτρων και δύο σταθμών. Πιο συγκεκριμένα, το Υπουργείο:
– επιτρέπει σε Γεωπόνους να διδάξουν το μάθημα της Βιολογίας από την Α΄ Γυμνασίου μέχρι και τη Γ΄ Λυκείου ΓΕΛ ως Β΄ ανάθεση.
– επιτρέπει σε Ιατρούς να διδάξουν το μάθημα της Βιολογίας από την Α΄ Γυμνασίου μέχρι και τη Β΄ Λυκείου ΓΕΛ ως Β΄ ανάθεση και στη Γ΄ Λυκείου ΓΕΛ ως Γ΄ ανάθεση.
– επιτρέπει σε Ιατρούς, Νοσηλευτές, Ιατρικών Εργαστηρίων και Γεωπόνους να διδάξουν το μάθημα της Βιολογίας στο ΕΠΑΛ ως Β΄ ανάθεση.
Παρά τα παραπάνω, το Υπουργείο δεν επιτρέπει στους Βιολόγους να διδάξουν στο ΕΠΑΛ κανένα μάθημα του Τομέα Υγείας – Πρόνοιας – Ευεξίας και του Τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος.
Μαθήματα όπως η Μικροβιολογία, η Ανοσολογία, η Κλινική Βιοχημεία ή η Ανατομία – Φυσιολογία αποτελούν βασικά κομμάτια της προπτυχιακής εκπαίδευσης στα Πανεπιστημιακά Τμήματα Βιολογίας. Σε πολλές περιπτώσεις, μάλιστα, Βιολόγοι μέλη ΔΕΠ – ΕΔΙΠ διδάσκουν τα γνωστικά αυτά αντικείμενα σε Τμήματα, των οποίων οι απόφοιτοι έχουν το δικαίωμα διδασκαλίας τους στα ΕΠΑΛ. Οι ίδιοι οι Βιολόγοι όμως, παραδόξως, στερούνται αυτού του δικαιώματος! Δεδομένων των παραπάνω, προκύπτει το εύλογο ερώτημα: με βάση ποια επιστημονική λογική τα μαθήματα αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται στα μαθήματα που έχουν ως ανάθεση οι Βιολόγοι;
Στο θέμα αυτό η ΠΕΒ έχει επανέλθει πολλές φορές και πάντα με τεκμηριωμένο τρόπο, ζητώντας το αυτονόητο: οι προτεινόμενες αλλαγές να αποκαθιστούν αδικίες και ασυμμετρίες προς όφελος της ίδιας της εκπαίδευσης των μαθητών και της συντεταγμένης και ισόνομης αντιμετώπισης των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών.
Η επιλογή του Υπουργείου να προχωρά σε αιφνιδιαστικές μονομερείς ρυθμίσεις που ευνοούν συγκεκριμένους ομάδες ή κλάδους και μάλιστα “μεσούντος του θέρους” και χωρίς διάλογο με τους ενδιαφερόμενους, δυστυχώς μπορεί να ενισχύσει την ανισοτιμία και τις διακρίσεις μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα και σίγουρα δεν συμβάλλει θετικά σε κλίμα εποικοδομητικής συνεργασίας.