Επιστολή υποψηφίου με το παλαιό σύστημα στις προς την Υπουργό Παιδείας και στον Πρωθυπουργό αναφορικά με τις αναλογίες μεταξύ των υποψηφίων του νέου και του παλαιού συστήματος  για την πρόσβαση στα ΑΕΙ.

Η επιστολή:
Αξιότιμε κύριε πρωθυπουργέ, αξιότιμη κυρία υπουργέ παιδείας και Θρησκευμάτων,

 

Απευθύνομαι σε εσάς με την ελπίδα να διορθώσετε μια μεγάλη αδικία που συντελείται σε βάρος των αποφοίτων της Γ’ Λυκείου που έλαβαν μέρος στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις με το παλαιό σύστημα. Δεν θέλω να σας κουράσω αλλά είναι αναγκαία μια μικρή ιστορική αναδρομή της προηγούμενης χρονιάς.

Από την έναρξη του σχολικού έτους, ως απόφοιτοι, γνωρίζαμε ότι έχουμε τη δυνατότητα να επιλέξουμε να λάβουμε μέρος στις πανελλήνιες εξετάσεις του 2020 είτε με το παλαιό είτε με το νέο σύστημα εισαγωγής. Όλοι μας κάναμε τις επιλογές μας εκείνη την περίοδο με βάση τα δεδομένα που υπήρχαν από τον νόμο. Στη διάρκεια της χρονιάς, η κυρία υπουργός μάς διαβεβαίωσε ότι οι διαθέσιμες θέσεις εισακτέων στα πανεπιστήμια θα κατανεμηθούν αναλογικά μεταξύ των υποψηφίων του νέου και του παλαιού συστήματος εισαγωγής με βάση τον αριθμό των υποψηφίων του κάθε συστήματος, ώστε να μην αδικηθεί κάποιος μαθητής ή κάποια μαθήτρια. Η ανακούφιση που αισθανθήκαμε ήταν μεγάλη καθώς αυτή η αναλογική κατανομή των θέσεων εισακτέων στα πανεπιστήμια ήταν βασισμένη στην αρχή της ισονομίας, όπως προβλέπεται και από το σύνταγμα. Στη συνέχεια ξέσπασε η πανδημία του COVID19 με αποτέλεσμα να μειωθεί η ύλη για τους υποψήφιους με το νέο σύστημα εισαγωγής, όχι όμως και με το παλαιό σύστημα εισαγωγής. Αν και οι επιπτώσεις ήταν παρόμοιες για τους υποψήφιους και τις υποψήφιες και των δύο συστημάτων εισαγωγής, θεωρώ ότι ήταν δίκαιο να μην εξεταστούν κάποιοι μαθητές και κάποιες μαθήτριες σε ύλη που δεν είχαν διδαχθεί στο σχολείο. Τέλος, ανακοινώθηκε κάποια στιγμή ότι οι υποψήφιοι με το παλαιό σύστημα θα διεκδικήσουν το 9,51% των θέσεων εισακτέων στα πανεπιστήμια. Δεν υπήρξε καμία ενημέρωση για τους αριθμούς των υποψηφίων ανά επιστημονικό πεδίο και τον τρόπο υπολογισμού αυτού του ποσοστού για κάθε επιστημονικό πεδίο. Ξαφνικά μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών διαπιστώνεται ότι στο 3ο επιστημονικό πεδίο (επιστημών υγείας και ζωής) οι υποψήφιοι με το παλαιό σύστημα ήταν 2233, ενώ με το νέο σύστημα οι υποψήφιοι ήταν 10982.

Αναλογικά λοιπόν σε σύνολο 13215 υποψηφίων για τα Πανεπιστημιακά Τμήματα αυτού του πεδίου, το 16,9% διαγωνίσθηκαν με το παλαιό σύστημα και το 83,1% διαγωνίσθηκαν με το νέο σύστημα εισαγωγής. Ωστόσο, το παράδοξο είναι ότι το 9,51% των θέσεων εισακτέων αυτού του επιστημονικού πεδίου στα πανεπιστήμια «αναλογικά» (!!!) δίνεται στους υποψήφιους με το παλαιό σύστημα εισαγωγής, ενώ το 91,49% των θέσεων εισακτέων αυτού του επιστημονικού πεδίου στα πανεπιστήμια πάλι «αναλογικά» (!!!) δίνεται στους υποψήφιους με το νέο σύστημα εισαγωγής. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι στα Πανεπιστημιακά τμήματα που είναι κοινά και για τα 4 επιστημονικά πεδία δεν υπάρχει ποσόστωση για κάθε πεδίο. Σε αυτή την περίπτωση, ωστόσο, οι υποψήφιοι γνωρίζουν ότι διαγωνίζονται με όλους τους υποψήφιους όλων των επιστημονικών πεδίων. Το 9,51% των θέσεων αυτών των Τμημάτων αναλογεί πραγματικά στους υποψήφιους με το παλαιό σύστημα εισαγωγής καθώς αφορά στο σύνολο των υποψηφίων τόσο με το παλαιό όσο και με το νέο σύστημα εισαγωγής.

Αξιότιμε κύριε πρωθυπουργέ και αξιότιμη κυρία υπουργέ παιδείας και θρησκευμάτων, απευθύνομαι σε εσάς καθώς από την αρχή της θητείας σας αναφέρεστε συνεχώς στην αξιοκρατία και στην ισότητα. Τη στιγμή αυτή εγώ, αλλά και πολλοί άλλοι απόφοιτοι που διαγωνιστήκαμε με το παλαιό σύστημα εισαγωγής, αισθανόμαστε κατάφορα αδικημένοι. Νομίζω ότι γνωρίζετε πόσο οδυνηρό είναι για έναν νέο να αισθάνεται αδικημένος στο ξεκίνημα της προσπάθειάς του. Αυτό του δηλητηριάζει την ψυχή και τον οδηγεί να μην εμπιστεύεται ούτε το κράτος δικαίου ούτε τη δημόσια διοίκηση ούτε τους πολιτικούς και αυτό τον οδηγεί σε μια απαξίωση των θεσμών. Αλήθεια, αν διαπιστώνατε μια τέτοια αδικία προς τα δικά σας παιδιά, πώς θα αντιδρούσατε τόσο εσείς όσο και εκείνα;

Πιθανόν να σας κούρασα με την μακροσκελή επιστολή μου αλλά πραγματικά δεν ξέρω πού αλλού να απευθυνθώ.

Περιμένοντας την απάντησή σας αλλά και τις ενέργειές σας ώστε να διορθωθεί αυτή η αδικία.

 

Με εκτίμηση

Υποψήφιος του τρίτου επιστημονικού πεδίου στις πανελλήνιες εξετάσεις 2020 με το παλαιό σύστημα εισαγωγής

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025