: Οι δηλώσεις των υποψηφίων και των καθηγητών λίγο μετά την ολοκλήρωση της χθεσινής εξέτασης είναι σαφείς: τα θέματα σε και ήταν για πολύ καλά διαβασμένους. Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων ανέβασε πολύ υψηλά των πήχυ των απαιτήσεων στα δύο μαθήματα βαρύτητας για εισαγωγή σε σχολές ανθρωπιστικών, θετικών και τεχνολογικών επιστημών. Τα αυτά σε συνδυασμό με τα επίσης –αλλά όχι τόσο– δύσκολα θέματα σε Μαθηματικά και Αρχαία αναμένεται να επηρεάσουν πτωτικά τις των αντίστοιχων σχολών.

Για την Ιστορία Προσανατολισμού, η Αθηνά Ζούπου, από το φροντιστήριο «Εκπαίδευση Θεωρητικό», ανέφερε στην «Κ» ότι «τα θέματα ήταν πολύ απαιτητικά, για πάρα πολύ καλά διαβασμένους μαθητές με αναπτυγμένη την κριτική και αφαιρετική ικανότητα. Ακόμα και τα θέματα της πρώτης ομάδας που έχουν χαμηλότερο βαθμό δυσκολίας από αυτά της δεύτερης ομάδας, έτσι όπως διατυπώθηκαν με υποερωτήματα, θα δυσκολέψουν τους μαθητές που καταφεύγουν στη στείρα απομνημόνευση. Αναλογικές ήταν και οι δυσκολίες στα θέματα της δεύτερης ομάδας (θέματα με πηγές). Κυρίως το πρώτο θέμα με τα τρία ερωτήματά του δυσκόλεψε στην κατανομή των πληροφοριών που δίνει το σχολικό βιβλίο στο κεφάλαιο «Το δίκτυο των σιδηροδρόμων». Τα ζητούμενα στο δεύτερο θέμα ήταν πιο ξεκάθαρα. Επίσης στο θέμα αυτό οι μαθητές καθοδηγούνταν στα κείμενα των πηγών από τα οποία έπρεπε να αντλήσουν τις πληροφορίες για το κάθε ερώτημα. Πάντως και το θέμα αυτό είναι συνδυαστικό».

Για τη Φυσική, η Ενωση Ελλήνων Φυσικών έδωσε το στίγμα, αναφέροντας ότι «τα θέματα ήταν σαφή, κάλυπταν μεγάλο μέρος της ύλης, ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας με αιχμή το Δ4 που απευθυνόταν σε πολύ καλά προετοιμασμένους και ήταν εξαιρετικά σύνθετο. Γενικότερα τα θέματα ήταν σαφώς δυσκολότερα από τα περσινά».

Η ομάδα εκπαιδευτικών από τα φροντιστήρια «έλιξ-Θεσσαλονίκη» αξιολόγησε τα θέματα ως «διαβαθμισμένης δυσκολίας και απαιτητικότερα σε σύγκριση με τα των δύο τελευταίων ετών. Είναι πολύ σωστά διατυπωμένα και εξετάζουν ένα ευρύ φάσμα της ύλης. Το θέμα Δ είναι αρκετά συνδυαστικό πρόβλημα του 4ου κεφαλαίου, όπου το εμφανιζόμενο σχήμα μπορεί να τρομάξει τον υποψήφιο. Είναι κλιμακούμενης δυσκολίας και ένας προσεκτικός μαθητής μπορεί να το αντιμετωπίσει. Ειδικά το Δ4 ήταν μεγάλο και δύσκολο θέμα με αρκετές πράξεις. Θα διαφοροποιήσει τους βαθμούς των μαθητών με πάνω από 80 μόρια με άριστα το 100. Συνολικά, τίποτα δεν ήταν πολύ εύκολο. Ολα τα θέματα απαιτούσαν προσπάθεια και σκέψη».

Μόνο τα θέματα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον για τους υποψηφίους της ομάδας προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής ήταν, σύμφωνα με τα φροντιστήρια «έλιξ-Θεσσαλονίκη», «αναμενόμενα, χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες και στο ίδιο μοτίβο με τα προηγούμενα έτη. Το διαγώνισμα απαιτούσε καλή γνώση όλης της ύλης, επομένως η επιτυχία θα εξαρτηθεί από το πλήρες διάβασμα αλλά και από την κριτική ικανότητα να χειριστούν τις πληροφορίες του μαθήματος».

Οι πρώτες εκτιμήσεις για τις

Ο εκπαιδευτικός αναλυτής, Γιώργος Χατζητέγας δίνει τις πρώτες εκτιμήσεις για τις :

1ο επιστημονικό – Ανθρωπιστικές Σπουδές

«Ανάσα» η απελευθέρωση των Παιδαγωγικών. Το 1ο επιστημονικό πεδίο είναι το πιο ανταγωνιστικό, όχι μόνο γιατί συγκεντρώνει το μεγαλύτερο μέρος των υποψηφίων – πέρυσι 32.732 το επέλεξαν – αλλά και γιατί έχει τις λιγότερες διαθέσιμες θέσεις. Πέρυσι, το 40% των υποψηφίων απέτυχαν λόγω της έλλειψης σχολών και τμημάτων σε αυτό το πεδίο. Το άνοιγμα των παιδαγωγικών απ’ όλες τις κατευθύνσεις χωρίς ειδικό μάθημα θα δώσει μία ανάσα, καθώς προσφέρει 4.000 επιπλέον θέσεις. Ο ανταγωνισμός αναμένεται και φέτος πολύ υψηλός, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει άνοδο των βάσεων. Αντίθετα, μικρή πτώση θα σημειωθεί λόγω της μεγάλης αύξησης του αριθμού εισακτέων. Ενδεικτικά, η Νομική Αθήνας κέρδισε φέτος επιπλέον 25 θέσεις, η Θεσσαλονίκης 21, ενώ συνολικά οι σχολές Ψυχολογίας, που είναι αρκετά δημοφιλείς εμπλουτίστηκαν με 129 θέσεις. Έκπληξη θα αποτελέσει το τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Δυτικής. Πέρσι, ως τμήμα ΤΕΙ εκτοξεύτηκε με 800 μόρια αύξηση στα 15.307, ενώ φέτος ως πανεπιστημιακό πολύ πιθανόν να διεκδικήσει γερή αύξηση.

2ο επιστημονικό – Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών

Συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης. Το μοναδικό πεδίο που ο αριθμός των υποψηφίων –πέρυσι ήταν 31.383 υποψήφιοι– αντιστοιχεί στις διαθέσιμες θέσεις. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος στις δημοφιλείς σχολές, όμως οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα, ακόμα κι αν δεν περάσουν σε σχολή της επιλογής τους, να ενταχθούν σε κάποιο άλλο τμήμα. Στα πολυτεχνικά τμήματα των κεντρικών Ιδρυμάτων οι αυξομειώσεις αναμένονται οριακές, καθώς κανένα δεν κερδίζει πάνω από 14 θέσεις. Εξαίρεση το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών που στην Αθήνα είχε αύξηση 29 θέσεων (σ.σ. αναμένεται πτώση των βάσεων) και συνολικά σε όλη την Ελλάδα 159 επιπλέον θέσεις σε σχέση με πέρυσι. Πάντως, ακόμα κι αν ο ανταγωνισμός κρατήσει ψηλά τις πολυτεχνικές σχολές των κεντρικών Ιδρυμάτων, δεν φαίνεται να γίνεται το ίδιο για τις περιφερειακές, όπου η μείωση είναι σχεδόν δεδομένη.

3ο επιστημονικό πεδίο – Επιστήμες Υγείας

Οι επιδόσεις θα καθορίσουν την άνοδο της Ιατρικής. Εξίσου ανταγωνιστικό με το 1ο επιστημονικό πεδίο, οι επιστήμες Υγείας καταγράφουν εκτός από σφαγή των υποψηφίων για μια θέση στις πιο δημοφιλείς σχολές, και υψηλές επιδόσεις. Οι ιατρικές σχολές ξεχωρίζουν φέτος, καθώς ήταν οι μόνες που δεν είχαν αύξηση εισακτέων και αναμένεται είτε να παραμείνουν σταθερές είτε να εκτοξευτούν ανάλογα με τις επιδόσεις των υποψηφίων. Ενδεικτικά πέρυσι η βάση της Ιατρικής Αθήνας ανέβηκε στα 19.143 μόρια και της Θεσσαλονίκης στα 19.043 μόρια.

Περιορισμένες ήταν και οι επιπλέον θέσεις που δόθηκαν και στα υπόλοιπα τμήματα του εν λόγω πεδίου (σ.σ. δεν ξεπερνούσαν τις 10), επομένως θα πρέπει πρώτα να εξεταστεί η επίδοση των υποψηφίων ώστε να υπάρχει καθαρή εικόνα για την πορεία των βάσεων.

4ο επιστημονικό πεδίο – Σχολές Πληροφορικής και Οικονομίας

Εισαγωγή σε οικονομικά και πληροφοριακά τμήματα με μέτριες επιδόσεις. Ανήκει στην ίδια κατηγορία με το 2ο επιστημονικό πεδίο, όπου ο ανταγωνισμός είναι ήπιος. Μάλιστα οι υποψήφιοι του εν λόγω πεδίου έχουν κι ένα επιπλέον πλεονέκτημα, καθώς δεν σημειώνονται υψηλές επιδόσεις στις συγκεκριμένες σχολές. Φέτος ο αριθμός εισακτέων στα τμήματα Πληροφορικής εμπλουτίστηκε κατά 200 επιπλέον θέσεις, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι βάσεις θα υποχωρήσουν κι άλλο φέτος. Χαμηλές πτήσεις σημειώνονται και στις οικονομικές σχολές, που πέρσι ενδεικτικά κατέρρευσαν με πτώση άνω των 1.000 μορίων τόσο στα περιφερειακά τμήματα όσο και στα κεντρικά.

 

Παιδαγωγικά και… εκπλήξεις

Μετά από δύο χρόνια αποτυχημένης περιθωριοποίησης των παιδαγωγικών σε ένα ξεχωριστό πεδίο, φέτος τα τμήματα αυτά θα είναι ανοιχτά προς όλους και η άνοδος των τους χαρακτηρίζεται νομοτελειακή.

Οι 4.000 θέσεις των παιδαγωγικών τμημάτων θα είναι διαθέσιμες απ’ όλα τα επιστημονικά πεδία και κυρίως θα απορροφήσουν υποψηφίους από το 1ο επιστημονικό πεδίο. Παράλληλα, η άνοδος των βάσεων θα καθοριστεί και από το γεγονός ότι φέτος δεν είναι υποχρεωμένοι οι υποψήφιοι που ενδιαφέρονται γι’ αυτές τις σχολές να εξεταστούν στα μαθήματα της Ιστορίας και των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας, στα οποία κατέγραφαν πολύ χαμηλές επιδόσεις.

Τα τμήματα Χημείας, Δασοπονίας και τουριστικών αποτελούν τη μεγάλη έκπληξη φέτος. Αν και παρουσίασαν μεγάλη αύξηση του αριθμού εισακτέων, το άνοιγμα που έχει γίνει εδώ και δύο χρόνια για εισαγωγή από δύο επιστημονικά πεδία (σ.σ. το 2ο και το 3ο) έχει εκτοξεύσει τις βάσεις τους με αύξηση μορίων που αγγίζει ακόμα και τα 900.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025